본 연구의 목적은 통합교과 기반 치유농업 프로그램을 개발·적용하여 초등학교 1학년의 자아존중감과 타인존중태도에 미치는 영향을 검증하고자 하였다.
연구 목적 및 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 통합교과와 연계한 치유농업 프로그램(green care farm program)을 어떻게 설계할 것인가? 둘째, 치유농업 프로그램 수업이 학생들의 자아존중감에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 치유농업 프로그램 수업이 학생들의 타인존중에 어떤 영향을 미치는가?
연구목표를 달성하기 위하여 2015 개정 통합교과를 분석하여 치유농업 프로그램을 개발하고, 대구광역시 ‘ㄷ’군 소재 ‘ㅅ’초등학교 1학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여, 실험반을 대상으로 43차시의 치유농업 프로그램을 실시하였다. 자아존중감은 최보가, 전귀연(1993)의 자아존중감 척도(self-esteem)를 초등 저학년 발달수준에 맞게 수정한 박선미(2009)의 검사지를 측정도구로 사용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사를 실시하였다. 타인존중태도는 이현숙(2005)의 타인존중태도(respectful attitudes of others)도 검사지를 수정·보완하여 개발한 설문지를 이용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 26.0을 사용하여 실험집단의 사전·사후 검사 결과 및 집단 간의 사후 검사 결과에 대한 ...
본 연구의 목적은 통합교과 기반 치유농업 프로그램을 개발·적용하여 초등학교 1학년의 자아존중감과 타인존중태도에 미치는 영향을 검증하고자 하였다.
연구 목적 및 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 통합교과와 연계한 치유농업 프로그램(green care farm program)을 어떻게 설계할 것인가? 둘째, 치유농업 프로그램 수업이 학생들의 자아존중감에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 치유농업 프로그램 수업이 학생들의 타인존중에 어떤 영향을 미치는가?
연구목표를 달성하기 위하여 2015 개정 통합교과를 분석하여 치유농업 프로그램을 개발하고, 대구광역시 ‘ㄷ’군 소재 ‘ㅅ’초등학교 1학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여, 실험반을 대상으로 43차시의 치유농업 프로그램을 실시하였다. 자아존중감은 최보가, 전귀연(1993)의 자아존중감 척도(self-esteem)를 초등 저학년 발달수준에 맞게 수정한 박선미(2009)의 검사지를 측정도구로 사용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사를 실시하였다. 타인존중태도는 이현숙(2005)의 타인존중태도(respectful attitudes of others)도 검사지를 수정·보완하여 개발한 설문지를 이용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 26.0을 사용하여 실험집단의 사전·사후 검사 결과 및 집단 간의 사후 검사 결과에 대한 t-검정을 활용하여 분석하였다.
이 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 통합교과 교육과정 및 교과서 분석을 통해 교육과정을 재구성하여 치유농업 프로그램을 개발하였다. 통합교과에서 자연환경적 경험, 자연과 상호작용 활동이 포함된 내용을 분석하였으며, 그 중 치유농업 관련 내용이 가장 많이 포함된 1학년 1학기‘도란도란 봄동산’의 내용을 바탕으로 주제중심의 프로젝트를 개발하였다. 다양한 체험 위주의 프로그램으로 학생 중심의 프로젝트 학습을 계획하였다.
둘째, 본 연구에서 개발된 치유농업 프로그램을 적용한 결과 실험집단의 자아존중감 점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다(P<.001). 따라서 치유농업 프로그램이 초등학생의 자아존중감을 향상시키는데 효과적이라는 것을 알 수 있다. 셋째, 본 연구에서 개발된 치유농업 프로그램을 적용한 결과 실험집단의 사후 타인존중태도 점수는 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다(P<.001). 따라서 치유농업 프로그램이 초등학생의 타인존중태도를 향상시키는데 효과적이라는 것을 알 수 있다. 종합적으로 통합교과에 근거한 치유농업 프로그램은 초등학생의 자아존중감 및 타인존중태도 향상에 모두 효과가 있는 것으로 볼 수 있다.
본 연구는 초등학교 1학년을 대상으로 치유농업 프로그램을 적용하여 자아존중감과 타인존중태도를 증진시키고자 하였다. 1학년 통합교과 중 ‘봄’ 교과서의 ‘도란도란 봄동산’ 단원을 재구성하여 ‘내 마음의 정원 가꾸기’라는 대주제(목표)로 ‘봄아 고마워’와 ‘존중의 씨앗 심기’라는 2개의 프로젝트를 구안하였다. 통합교과 및 창의적 체험활동 등의 시간에 적용함으로써 치유농업 프로그램 시간을 충분히 확보하고자 하였다. 이는 치유농업 교육 시간 확보에 대한 교사의 부담을 저감시키고 지속적인 치유농업 프로그램의 활용이 가능하게 하는 방법으로 생각된다. 또한, 프로젝트 학습으로 학생들이 주제에 대한 흥미와 관심을 높일 수 있었고 학생 중심의 수업이 가능하였다. 효과적인 치유농업 프로그램을 위해서 다각도의 국가적인 지원과 여러 교과를 분석한 치유농업 프로그램 개발·보급 및 교사의 전문성 향상을 위한 양질의 치유농업 관련 연수 프로그램을 제안한다.
본 연구의 목적은 통합교과 기반 치유농업 프로그램을 개발·적용하여 초등학교 1학년의 자아존중감과 타인존중태도에 미치는 영향을 검증하고자 하였다.
연구 목적 및 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 통합교과와 연계한 치유농업 프로그램(green care farm program)을 어떻게 설계할 것인가? 둘째, 치유농업 프로그램 수업이 학생들의 자아존중감에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 치유농업 프로그램 수업이 학생들의 타인존중에 어떤 영향을 미치는가?
연구목표를 달성하기 위하여 2015 개정 통합교과를 분석하여 치유농업 프로그램을 개발하고, 대구광역시 ‘ㄷ’군 소재 ‘ㅅ’초등학교 1학년 2개 학급을 실험집단과 비교집단으로 선정하여, 실험반을 대상으로 43차시의 치유농업 프로그램을 실시하였다. 자아존중감은 최보가, 전귀연(1993)의 자아존중감 척도(self-esteem)를 초등 저학년 발달수준에 맞게 수정한 박선미(2009)의 검사지를 측정도구로 사용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사를 실시하였다. 타인존중태도는 이현숙(2005)의 타인존중태도(respectful attitudes of others)도 검사지를 수정·보완하여 개발한 설문지를 이용하여 실험집단과 비교집단의 사전·사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 26.0을 사용하여 실험집단의 사전·사후 검사 결과 및 집단 간의 사후 검사 결과에 대한 t-검정을 활용하여 분석하였다.
이 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 2015 개정 통합교과 교육과정 및 교과서 분석을 통해 교육과정을 재구성하여 치유농업 프로그램을 개발하였다. 통합교과에서 자연환경적 경험, 자연과 상호작용 활동이 포함된 내용을 분석하였으며, 그 중 치유농업 관련 내용이 가장 많이 포함된 1학년 1학기‘도란도란 봄동산’의 내용을 바탕으로 주제중심의 프로젝트를 개발하였다. 다양한 체험 위주의 프로그램으로 학생 중심의 프로젝트 학습을 계획하였다.
둘째, 본 연구에서 개발된 치유농업 프로그램을 적용한 결과 실험집단의 자아존중감 점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다(P<.001). 따라서 치유농업 프로그램이 초등학생의 자아존중감을 향상시키는데 효과적이라는 것을 알 수 있다. 셋째, 본 연구에서 개발된 치유농업 프로그램을 적용한 결과 실험집단의 사후 타인존중태도 점수는 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타났다(P<.001). 따라서 치유농업 프로그램이 초등학생의 타인존중태도를 향상시키는데 효과적이라는 것을 알 수 있다. 종합적으로 통합교과에 근거한 치유농업 프로그램은 초등학생의 자아존중감 및 타인존중태도 향상에 모두 효과가 있는 것으로 볼 수 있다.
본 연구는 초등학교 1학년을 대상으로 치유농업 프로그램을 적용하여 자아존중감과 타인존중태도를 증진시키고자 하였다. 1학년 통합교과 중 ‘봄’ 교과서의 ‘도란도란 봄동산’ 단원을 재구성하여 ‘내 마음의 정원 가꾸기’라는 대주제(목표)로 ‘봄아 고마워’와 ‘존중의 씨앗 심기’라는 2개의 프로젝트를 구안하였다. 통합교과 및 창의적 체험활동 등의 시간에 적용함으로써 치유농업 프로그램 시간을 충분히 확보하고자 하였다. 이는 치유농업 교육 시간 확보에 대한 교사의 부담을 저감시키고 지속적인 치유농업 프로그램의 활용이 가능하게 하는 방법으로 생각된다. 또한, 프로젝트 학습으로 학생들이 주제에 대한 흥미와 관심을 높일 수 있었고 학생 중심의 수업이 가능하였다. 효과적인 치유농업 프로그램을 위해서 다각도의 국가적인 지원과 여러 교과를 분석한 치유농업 프로그램 개발·보급 및 교사의 전문성 향상을 위한 양질의 치유농업 관련 연수 프로그램을 제안한다.
The purpose of this study was to develop and apply a green care farm program based on integrated curriculum and examine its effect on self-esteem and respect for others in the first-grade elementary school students.
The research questions to achieve this purpose are as follows. First, how w...
The purpose of this study was to develop and apply a green care farm program based on integrated curriculum and examine its effect on self-esteem and respect for others in the first-grade elementary school students.
The research questions to achieve this purpose are as follows. First, how will the green care farm program be designed in connection with the 2015 Revised Integrated Curriculum? Second, how does the class on green care farm program affect students’ self-esteem and their respect for others?
To achieve the research goal, a green care farm program was developed by analyzing the 2015 Revised Integrated Curriculum, and two first grade classes were selected as the experimental group and the control group from elementary school ‘S’ in ‘D’-gun of Daegu City, with the experimental group receiving 43-hour sessions of green care farm program. For self-esteem, pre-and post-test of the experimental group and the control group were conducted using the test paper of Seon Mi Park (2009) as the measuring tool which was modified from the self-esteem scale of Bo Ga Choi and Gwi Yeon Jeon (1993) to suit the developmental level of lower elementary grade students. For respectful attitudes of others, pre-and post-test of the experimental group and the control group were conducted using a developed questionnaire that was modified and edited from the test paper of Hyun Suk Lee (2005) on respectful attitudes of others. The collected data were analyzed with SPSS/WIN 26.0 using t-test for the pre-and post-test results of the experimental group and the post-test results between the groups.
The results obtained from this study are as follows. First, the green care farm program was developed by reorganizing the curriculum through analysis of the 2015 Revised Integrated Curriculum and textbooks. Contents from the integrated curriculum that include natural environment experiences and interactive activities on nature were analyzed, and a theme-based project was developed on the contents of ‘Together at Spring Garden’ from the first semester of grade one which includes the most content related to green care farming. Student-centered project learning was designed as a program that oriented around various experiences. Second, as a result of applying the green care farm program developed in this study, the self-esteem score of the experimental group was statistically significantly higher than that of the control group (P<.001). Therefore, it can be seen that the green care farm program is effective in improving the self-esteem of elementary school students. Third, as a result of applying the green care farm program developed in the study, the post score of the experimental group for the respectful attitude of others was statistically significantly higher than that of the control group (P<.001). It can therefore, be seen that the green care farm program is effective in improving elementary school students’ respect for others.
Overall, it can be seen that the green care farm program based on integrated subjects is effective in improving both self-esteem and respect for others in elementary school students. This study aimed to improve self-esteem and respect for others by applying the green care farm program to the first-grade elementary school students. The unit ‘Together at Spring Garden’ of the ‘Spring’ textbook from grade one integrated subjects was reorganized to design the two projects, ‘Thank you Spring’ and ‘Planting the Seeds of Respect’ under the overarching theme(goal) of ‘Growing the Garden of My Heart’. By implementing the program within the time allocated for integrated subjects and creative experience activities, it was possible to obtain enough time for green care farm program. This could be a way of reducing the pressure on teachers in securing classroom time for green care farming and enabling continued use of the green care farm program. Moreover, it was able to increase student interest and engagement on the topic through project learning, and student-centered classes were possible. For effective green care farm programs, national support from various angles, development and distribution of green care farm programs through analysis of various subjects and high-quality training programs to improve teachers’ expertise in green care farming are suggested.
The purpose of this study was to develop and apply a green care farm program based on integrated curriculum and examine its effect on self-esteem and respect for others in the first-grade elementary school students.
The research questions to achieve this purpose are as follows. First, how will the green care farm program be designed in connection with the 2015 Revised Integrated Curriculum? Second, how does the class on green care farm program affect students’ self-esteem and their respect for others?
To achieve the research goal, a green care farm program was developed by analyzing the 2015 Revised Integrated Curriculum, and two first grade classes were selected as the experimental group and the control group from elementary school ‘S’ in ‘D’-gun of Daegu City, with the experimental group receiving 43-hour sessions of green care farm program. For self-esteem, pre-and post-test of the experimental group and the control group were conducted using the test paper of Seon Mi Park (2009) as the measuring tool which was modified from the self-esteem scale of Bo Ga Choi and Gwi Yeon Jeon (1993) to suit the developmental level of lower elementary grade students. For respectful attitudes of others, pre-and post-test of the experimental group and the control group were conducted using a developed questionnaire that was modified and edited from the test paper of Hyun Suk Lee (2005) on respectful attitudes of others. The collected data were analyzed with SPSS/WIN 26.0 using t-test for the pre-and post-test results of the experimental group and the post-test results between the groups.
The results obtained from this study are as follows. First, the green care farm program was developed by reorganizing the curriculum through analysis of the 2015 Revised Integrated Curriculum and textbooks. Contents from the integrated curriculum that include natural environment experiences and interactive activities on nature were analyzed, and a theme-based project was developed on the contents of ‘Together at Spring Garden’ from the first semester of grade one which includes the most content related to green care farming. Student-centered project learning was designed as a program that oriented around various experiences. Second, as a result of applying the green care farm program developed in this study, the self-esteem score of the experimental group was statistically significantly higher than that of the control group (P<.001). Therefore, it can be seen that the green care farm program is effective in improving the self-esteem of elementary school students. Third, as a result of applying the green care farm program developed in the study, the post score of the experimental group for the respectful attitude of others was statistically significantly higher than that of the control group (P<.001). It can therefore, be seen that the green care farm program is effective in improving elementary school students’ respect for others.
Overall, it can be seen that the green care farm program based on integrated subjects is effective in improving both self-esteem and respect for others in elementary school students. This study aimed to improve self-esteem and respect for others by applying the green care farm program to the first-grade elementary school students. The unit ‘Together at Spring Garden’ of the ‘Spring’ textbook from grade one integrated subjects was reorganized to design the two projects, ‘Thank you Spring’ and ‘Planting the Seeds of Respect’ under the overarching theme(goal) of ‘Growing the Garden of My Heart’. By implementing the program within the time allocated for integrated subjects and creative experience activities, it was possible to obtain enough time for green care farm program. This could be a way of reducing the pressure on teachers in securing classroom time for green care farming and enabling continued use of the green care farm program. Moreover, it was able to increase student interest and engagement on the topic through project learning, and student-centered classes were possible. For effective green care farm programs, national support from various angles, development and distribution of green care farm programs through analysis of various subjects and high-quality training programs to improve teachers’ expertise in green care farming are suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.