리얼 버라이어티 프로그램의 기호적 분석: 한국 <삼시세끼> . 중국 <向往的生活(동경하는 생활)> 비교연구 Semiotic Analyses of Reality Shows—Comparative Research between South Korean Three Hours, Three Meals and China Longing for Life원문보기
대중의 미학이 전통적인 실내 버라이어티 쇼와 스포츠 및 기타 리얼리티 쇼에 질려감에 따라 "천천히 생활하고 즐긴다" 는 주제에 중점을 둔 슬로우 버라이어티 쇼가 중국에서 조용히 퍼졌다. <삼시세끼>와 <向往的生活(동경하는 생활)>은 한국과 중국의 슬로 버라이어티를 대표하는 프로그램이다. 프로그램의 자급 자족적인 전원생활은 바쁘고 분주한 현대 도시생활에 부족한 온기에 위안을 주고 사람들의 내면의 외로움과 불안을 해소하며 자연적인 전원생활로의 복귀에 대한 사람들의 상상력을 풍성하게 한다. 기호는 인간 커뮤니케이션을 위한 문명의 운반체이며 인간 활동에 대한 의미 있는 설명을 제공한다. 본 논문은 문헌분석, ...
대중의 미학이 전통적인 실내 버라이어티 쇼와 스포츠 및 기타 리얼리티 쇼에 질려감에 따라 "천천히 생활하고 즐긴다" 는 주제에 중점을 둔 슬로우 버라이어티 쇼가 중국에서 조용히 퍼졌다. <삼시세끼>와 <向往的生活(동경하는 생활)>은 한국과 중국의 슬로 버라이어티를 대표하는 프로그램이다. 프로그램의 자급 자족적인 전원생활은 바쁘고 분주한 현대 도시생활에 부족한 온기에 위안을 주고 사람들의 내면의 외로움과 불안을 해소하며 자연적인 전원생활로의 복귀에 대한 사람들의 상상력을 풍성하게 한다. 기호는 인간 커뮤니케이션을 위한 문명의 운반체이며 인간 활동에 대한 의미 있는 설명을 제공한다. 본 논문은 문헌분석, 텍스트분석, 사례분석, 사례비교를 결합하여 <삼시세끼>와 <向往的生活(동경하는 생활)>이라는 프로그램에서 관련된 기호의 용법과 의미를 기호론적 관점에서 분석한다. 본 논문의 전체는 퍼스(Peirce)의 기호학 이론을 통해 음식 기호, 문자 기호 및 시각적 기호의 두 프로그램에서 기호의 대상 해석을 분석하고 더 깊은 설명 항목을 탐색하고자 한다. 프로그램에서 기호의 사용은 다양한 문화 사업의 발전을 촉진하고 전통 문화의 중요한 가치를 계승할 수 있다. 두 프로그램의 기호 표현에 대한 비교 분석과 연구를 통해 한국과 중국의 리얼리티 쇼의 공통점과 차이점을 요약하고 아름다운 시청각 뒤에 숨은 양국의 문화유산을 탐색한다.
키워드: 기호학 리얼리티 쇼 <삼시세끼> <向往的生活(동경하는생활)>
대중의 미학이 전통적인 실내 버라이어티 쇼와 스포츠 및 기타 리얼리티 쇼에 질려감에 따라 "천천히 생활하고 즐긴다" 는 주제에 중점을 둔 슬로우 버라이어티 쇼가 중국에서 조용히 퍼졌다. <삼시세끼>와 <向往的生活(동경하는 생활)>은 한국과 중국의 슬로 버라이어티를 대표하는 프로그램이다. 프로그램의 자급 자족적인 전원생활은 바쁘고 분주한 현대 도시생활에 부족한 온기에 위안을 주고 사람들의 내면의 외로움과 불안을 해소하며 자연적인 전원생활로의 복귀에 대한 사람들의 상상력을 풍성하게 한다. 기호는 인간 커뮤니케이션을 위한 문명의 운반체이며 인간 활동에 대한 의미 있는 설명을 제공한다. 본 논문은 문헌분석, 텍스트분석, 사례분석, 사례비교를 결합하여 <삼시세끼>와 <向往的生活(동경하는 생활)>이라는 프로그램에서 관련된 기호의 용법과 의미를 기호론적 관점에서 분석한다. 본 논문의 전체는 퍼스(Peirce)의 기호학 이론을 통해 음식 기호, 문자 기호 및 시각적 기호의 두 프로그램에서 기호의 대상 해석을 분석하고 더 깊은 설명 항목을 탐색하고자 한다. 프로그램에서 기호의 사용은 다양한 문화 사업의 발전을 촉진하고 전통 문화의 중요한 가치를 계승할 수 있다. 두 프로그램의 기호 표현에 대한 비교 분석과 연구를 통해 한국과 중국의 리얼리티 쇼의 공통점과 차이점을 요약하고 아름다운 시청각 뒤에 숨은 양국의 문화유산을 탐색한다.
As the public are tired of the aesthetics of traditional indoor variety shows and other competitive reality shows, a sort of slow variety show that focuses on "slow down and enjoy life" has gradually spread in China. Three Hours, Three Meals and Longing for Life are representatives of slow variety s...
As the public are tired of the aesthetics of traditional indoor variety shows and other competitive reality shows, a sort of slow variety show that focuses on "slow down and enjoy life" has gradually spread in China. Three Hours, Three Meals and Longing for Life are representatives of slow variety shows in Korea and China. The self-sufficient rural life in the programs provides comfort for the noisy contemporary urban life that is lacking in the warmth, relieves people's inner loneliness and anxiety and enriches people's imagination of returning to the natural pastoral life. Symbols are the carrier of civilization for human to communicate and provide meaningful explanations for human activities. From the perspective of semiotic theory, this article analyzes the usage and expression meaning of related symbols in the programs Three Hours, Three Meals and Longing for Life, combining with literature analyses, text analyses, case analyses, and case comparison. The whole text runs through Pierce's semiotics theory, analyzes the object interpretation of the symbols in the two programs about food symbol, character symbol, and visual symbol, and explores the further explanation items. The usage of symbols in the programs can promote the development of variety show culture and inherit the crucial value of traditional culture. Through the comparative analyses and research presented by the symbols of the two programs, the similarities and differences between South Korea’s and China's reality shows are summarized, and the cultural heritage meaning of the two countries behind the beautiful audio-visual is explored.
Key words: Semiotics reality television
As the public are tired of the aesthetics of traditional indoor variety shows and other competitive reality shows, a sort of slow variety show that focuses on "slow down and enjoy life" has gradually spread in China. Three Hours, Three Meals and Longing for Life are representatives of slow variety shows in Korea and China. The self-sufficient rural life in the programs provides comfort for the noisy contemporary urban life that is lacking in the warmth, relieves people's inner loneliness and anxiety and enriches people's imagination of returning to the natural pastoral life. Symbols are the carrier of civilization for human to communicate and provide meaningful explanations for human activities. From the perspective of semiotic theory, this article analyzes the usage and expression meaning of related symbols in the programs Three Hours, Three Meals and Longing for Life, combining with literature analyses, text analyses, case analyses, and case comparison. The whole text runs through Pierce's semiotics theory, analyzes the object interpretation of the symbols in the two programs about food symbol, character symbol, and visual symbol, and explores the further explanation items. The usage of symbols in the programs can promote the development of variety show culture and inherit the crucial value of traditional culture. Through the comparative analyses and research presented by the symbols of the two programs, the similarities and differences between South Korea’s and China's reality shows are summarized, and the cultural heritage meaning of the two countries behind the beautiful audio-visual is explored.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.