[학위논문]보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향 The Effect of Early Childhood Teacher's Personality and Job Satisfaction on the of Implementation of Young Children's Rights Respecting Childcare원문보기
본 연구는 보육교사를 대상으로 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 대한 관계를 살펴보고 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 상대적 영향에 대해 알아봄으로써 교사-영유아 간의 질 높은 권리존중 보육실행을 위한 자료로 제공하는 것을 목적으로 한다.
연구의 목적에 따른 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1) 보육교사의 인성 및 직무만족도, 영유아 권리존중 보육실행의 일반적 경향은 어떠한가? 2) 보육교사의 인성 및 직무만족도, 영유아 권리존중 보육실행 간의 관계는 어떠한가? 3) 보육교사의 인성 및 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영 향력은 어떠한가?
본 연구는 경기도, 충청남도, 인천지역에 근무하는 국·공립어린이집, 직장어린이집, 법인·단체어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집 보육교사 306명을 대상으로 하였다. 보육교사의 인성을 측정하기 위해 김경령, 서은희(2014)의 연구에서 개발한 교직 인성 자기점검 도구를 활용하였다. 보육교사의 직무만족도 척도는 조성연 외(2011)의 한국형 보육 교사직무 만족척도(Korean Childcare Teacher's )를 사용하였다. 영유아 권리존중 보육실행을 알아보기 위해 김진숙(2009)이 우리나라 보육현장에서 활용할 수 있도록 개발한 것으로 이지선(2018) 등 다수의 연구에서 활용한 척도를 사용하였다.
보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 ...
본 연구는 보육교사를 대상으로 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 대한 관계를 살펴보고 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 상대적 영향에 대해 알아봄으로써 교사-영유아 간의 질 높은 권리존중 보육실행을 위한 자료로 제공하는 것을 목적으로 한다.
연구의 목적에 따른 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1) 보육교사의 인성 및 직무만족도, 영유아 권리존중 보육실행의 일반적 경향은 어떠한가? 2) 보육교사의 인성 및 직무만족도, 영유아 권리존중 보육실행 간의 관계는 어떠한가? 3) 보육교사의 인성 및 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영 향력은 어떠한가?
본 연구는 경기도, 충청남도, 인천지역에 근무하는 국·공립어린이집, 직장어린이집, 법인·단체어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집 보육교사 306명을 대상으로 하였다. 보육교사의 인성을 측정하기 위해 김경령, 서은희(2014)의 연구에서 개발한 교직 인성 자기점검 도구를 활용하였다. 보육교사의 직무만족도 척도는 조성연 외(2011)의 한국형 보육 교사직무 만족척도(Korean Childcare Teacher's )를 사용하였다. 영유아 권리존중 보육실행을 알아보기 위해 김진숙(2009)이 우리나라 보육현장에서 활용할 수 있도록 개발한 것으로 이지선(2018) 등 다수의 연구에서 활용한 척도를 사용하였다.
보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 SPSS 26.0 통계 프로그램을 사용하였다. 보육교사 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율 산출, 검사 도구 내적 신뢰도 산출, 변인들의 일반적 경향을 알아보기 위해 기술 통계량 산출, 관계를 알기 위한 Pearson 적률상관계수 산출, 상대적 영향력을 알아보기 위해 다중 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향의 일반적 경향을 살펴본 결과 보육교사의 인성 전체평균을 보면 4.37(SD=.49)로 높게 나타났으며 하위요인 보편적 인성 중 도덕성(M=4.57, SD=.50), 교직 인성 중 교육적 신념(M=4.57, SD=.53)이 높게 나타났다. 보육교사의 직무만족도 전체평균은 3.41(SD=.66)로 나타났으며 하위요인 중 동료 교사와의 관계(M=4.09, SD=.78)이 가장 높게 나타났다. 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행의 전체평균 4.33(SD=.54)로 높게 나타났으며 하위요인 중 하루일과 존중 보육실행 수준(M=4.44, SD=.53)으로 높게 나타났다.
둘째, 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행 간의 관계를 알아본 결과, 보육교사의 인성과 영유아 권리존중 보육실행 간에는 유의한 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났고 보육교사의 직무만족도와 영유아 권리존중 보육실행의 관계도 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 이는 보육교사의 인성이 높을수록, 직무만족도가 높을수록, 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행이 수준도 높다는 것을 의미한다. 셋째, 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 인성의 하위 요소 보편적 인성인 도덕성, 교직 인성 중 학생에 대한 열정이 큰 영향력이 있는 요인으로 나타났으며, 보육교사의 직무만족도는 보육환경과 복지, 부모와의 관계 순으로 영향력이 큰 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 보육교사의 보편적 인성인 도덕성과 교직 인성인 학생에 대한 열정이 높을수록 아동 최선의 이익을 위한 보육실행을 많이 하고, 보육환경과 복지에 대한 만족도가 높고, 학부모와의 관계가 원만하고 좋을수록 아동 최선의 이익을 위한 보육실행을 많이 하는 것을 의미한다. 본 연구는 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향에 대한 자료를 제공하며 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행의 질을 높이는 요인을 밝혔음에 의의가 있다. 이에 향후 인성과 직무만족도를 향상할 방안을 제공하여 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행 수준 향상과 더불어 영유아보육의 질을 높이는 데 도움이 되길 기대한다.
주제어 : 보육교사, 인성, 직무만족도, 영유아 권리존중 보육실행
본 연구는 보육교사를 대상으로 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 대한 관계를 살펴보고 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 상대적 영향에 대해 알아봄으로써 교사-영유아 간의 질 높은 권리존중 보육실행을 위한 자료로 제공하는 것을 목적으로 한다.
연구의 목적에 따른 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1) 보육교사의 인성 및 직무만족도, 영유아 권리존중 보육실행의 일반적 경향은 어떠한가? 2) 보육교사의 인성 및 직무만족도, 영유아 권리존중 보육실행 간의 관계는 어떠한가? 3) 보육교사의 인성 및 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영 향력은 어떠한가?
본 연구는 경기도, 충청남도, 인천지역에 근무하는 국·공립어린이집, 직장어린이집, 법인·단체어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집 보육교사 306명을 대상으로 하였다. 보육교사의 인성을 측정하기 위해 김경령, 서은희(2014)의 연구에서 개발한 교직 인성 자기점검 도구를 활용하였다. 보육교사의 직무만족도 척도는 조성연 외(2011)의 한국형 보육 교사직무 만족척도(Korean Childcare Teacher's )를 사용하였다. 영유아 권리존중 보육실행을 알아보기 위해 김진숙(2009)이 우리나라 보육현장에서 활용할 수 있도록 개발한 것으로 이지선(2018) 등 다수의 연구에서 활용한 척도를 사용하였다.
보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향을 알아보기 위해 SPSS 26.0 통계 프로그램을 사용하였다. 보육교사 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율 산출, 검사 도구 내적 신뢰도 산출, 변인들의 일반적 경향을 알아보기 위해 기술 통계량 산출, 관계를 알기 위한 Pearson 적률상관계수 산출, 상대적 영향력을 알아보기 위해 다중 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향의 일반적 경향을 살펴본 결과 보육교사의 인성 전체평균을 보면 4.37(SD=.49)로 높게 나타났으며 하위요인 보편적 인성 중 도덕성(M=4.57, SD=.50), 교직 인성 중 교육적 신념(M=4.57, SD=.53)이 높게 나타났다. 보육교사의 직무만족도 전체평균은 3.41(SD=.66)로 나타났으며 하위요인 중 동료 교사와의 관계(M=4.09, SD=.78)이 가장 높게 나타났다. 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행의 전체평균 4.33(SD=.54)로 높게 나타났으며 하위요인 중 하루일과 존중 보육실행 수준(M=4.44, SD=.53)으로 높게 나타났다.
둘째, 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행 간의 관계를 알아본 결과, 보육교사의 인성과 영유아 권리존중 보육실행 간에는 유의한 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났고 보육교사의 직무만족도와 영유아 권리존중 보육실행의 관계도 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 이는 보육교사의 인성이 높을수록, 직무만족도가 높을수록, 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행이 수준도 높다는 것을 의미한다. 셋째, 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 인성의 하위 요소 보편적 인성인 도덕성, 교직 인성 중 학생에 대한 열정이 큰 영향력이 있는 요인으로 나타났으며, 보육교사의 직무만족도는 보육환경과 복지, 부모와의 관계 순으로 영향력이 큰 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 보육교사의 보편적 인성인 도덕성과 교직 인성인 학생에 대한 열정이 높을수록 아동 최선의 이익을 위한 보육실행을 많이 하고, 보육환경과 복지에 대한 만족도가 높고, 학부모와의 관계가 원만하고 좋을수록 아동 최선의 이익을 위한 보육실행을 많이 하는 것을 의미한다. 본 연구는 보육교사의 인성과 직무만족도가 영유아 권리존중 보육실행에 미치는 영향에 대한 자료를 제공하며 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행의 질을 높이는 요인을 밝혔음에 의의가 있다. 이에 향후 인성과 직무만족도를 향상할 방안을 제공하여 보육교사의 영유아 권리존중 보육실행 수준 향상과 더불어 영유아보육의 질을 높이는 데 도움이 되길 기대한다.
The purpose of this study is to provide childcare teachers with high-quality respect for rights between teachers and infants by examining the relationship between childcare teachers' personality and job satisfaction on respect for infants and toddlers.
The research problems of this study ac...
The purpose of this study is to provide childcare teachers with high-quality respect for rights between teachers and infants by examining the relationship between childcare teachers' personality and job satisfaction on respect for infants and toddlers.
The research problems of this study according to the purpose of the study are as follows.
1) General practice of childcare in respect of the personality, job satisfaction, and infant rights of childcare teachers. What is the tendency? 2) Between the personality and job satisfaction of childcare teachers and the execution of childcare in respect of infants and toddlers' rights. What's the relationship like? 3) Personality and job satisfaction of childcare teachers affect the execution of childcare in respect of infant rights. What is the influence like?
This study targeted 306 childcare teachers at national and public daycare centers, workplace daycare centers, corporate and group daycare centers, private daycare centers, and home daycare centers working in Gyeonggi-do, Chungcheongnam-do, and Incheon. In order to measure the personality of childcare teachers, the teaching personality self-inspection tool developed in a study by Kim Kyung-ryeong and Seo Eun-hee (2014) was used. As a measure of job satisfaction of childcare teachers, the Korean Childcare Teachers' (Korean Childcare Teachers') of Cho Sung-yeon et al. (2011) was used. It was developed by Kim Jin-sook (2009) for use in Korean childcare sites to find out the practice of respecting infant rights, and measures used in a number of studies such as Lee Ji-sun (2018) were used.
The SPSS 26.0 statistical program was used to find out the effect of childcare teacher's personality and job satisfaction on childcare execution in respect of infant rights. Multiple regression analyses were conducted to calculate frequency and percentage to find out the general characteristics of childcare teachers, calculate descriptive statistics to find out the general trend of variables, calculate Pearson's momentum correlation coefficient to find out the relationship, and find out the relative influence.
The summary of the results of this study is as follows.
First, as a result of examining the general trend of the effect of childcare teacher's personality and job satisfaction on childcare practice in respect of infant rights, the overall average of childcare teacher's personality was 4.37 (SD=.49), and the morality among sub-factors universal personality (M=4.57, SD=50), educational beliefs among teaching personality (M=4.57, SD=).53) was high. The overall average of childcare teachers' job satisfaction was 3.41 (SD=.66), and among the sub-factors, the relationship with fellow teachers (M=4.09, SD=.78) was the highest. Overall average of 4.33 (SD=.54) in the implementation of childcare in respect of infant rights of childcare teachers.It was found to be high and among the sub-factors, daily work and respectful childcare execution level (M=4.44 and SD=.53).It was high Second, as a result of examining the relationship between the personality and job satisfaction of childcare teachers, there was a significant positive correlation between the personality of childcare teachers and the respect for infant rights. This means that the higher the personality of the childcare teacher, the higher the job satisfaction, and the higher the level of childcare practice in respect of infant rights. Third, it was found that the personality and job satisfaction of childcare teachers had an effect on the implementation of childcare in respect of infant rights. Childcare teachers' personality sub-factors: morality, which is a universal personality, and passion for students among teaching personality were found to have a great influence, and childcare teachers' job satisfaction was found to have a great influence in the order of childcare environment, welfare, and relationship with parents. These results imply that the higher the child care teacher's morality, the more passion for students, the better the child care environment and welfare, and the smoother and better the relationship with parents, the more child care practice for the best interest of children. This study is meaningful in that it provides data on the effect of childcare teachers' personality and job satisfaction on childcare practice in respect of infant rights and revealed factors that improve the quality of childcare practice in respect of infant rights. Accordingly, it is hoped that it will help improve the quality of infant care as well as improve the level of childcare practice for respect for infant rights of childcare teachers by providing measures to improve personality and job satisfaction in the future.
Key words: childhood teacher, personality, job satisfaction, respect for infant rights, and implementation of childcare.
The purpose of this study is to provide childcare teachers with high-quality respect for rights between teachers and infants by examining the relationship between childcare teachers' personality and job satisfaction on respect for infants and toddlers.
The research problems of this study according to the purpose of the study are as follows.
1) General practice of childcare in respect of the personality, job satisfaction, and infant rights of childcare teachers. What is the tendency? 2) Between the personality and job satisfaction of childcare teachers and the execution of childcare in respect of infants and toddlers' rights. What's the relationship like? 3) Personality and job satisfaction of childcare teachers affect the execution of childcare in respect of infant rights. What is the influence like?
This study targeted 306 childcare teachers at national and public daycare centers, workplace daycare centers, corporate and group daycare centers, private daycare centers, and home daycare centers working in Gyeonggi-do, Chungcheongnam-do, and Incheon. In order to measure the personality of childcare teachers, the teaching personality self-inspection tool developed in a study by Kim Kyung-ryeong and Seo Eun-hee (2014) was used. As a measure of job satisfaction of childcare teachers, the Korean Childcare Teachers' (Korean Childcare Teachers') of Cho Sung-yeon et al. (2011) was used. It was developed by Kim Jin-sook (2009) for use in Korean childcare sites to find out the practice of respecting infant rights, and measures used in a number of studies such as Lee Ji-sun (2018) were used.
The SPSS 26.0 statistical program was used to find out the effect of childcare teacher's personality and job satisfaction on childcare execution in respect of infant rights. Multiple regression analyses were conducted to calculate frequency and percentage to find out the general characteristics of childcare teachers, calculate descriptive statistics to find out the general trend of variables, calculate Pearson's momentum correlation coefficient to find out the relationship, and find out the relative influence.
The summary of the results of this study is as follows.
First, as a result of examining the general trend of the effect of childcare teacher's personality and job satisfaction on childcare practice in respect of infant rights, the overall average of childcare teacher's personality was 4.37 (SD=.49), and the morality among sub-factors universal personality (M=4.57, SD=50), educational beliefs among teaching personality (M=4.57, SD=).53) was high. The overall average of childcare teachers' job satisfaction was 3.41 (SD=.66), and among the sub-factors, the relationship with fellow teachers (M=4.09, SD=.78) was the highest. Overall average of 4.33 (SD=.54) in the implementation of childcare in respect of infant rights of childcare teachers.It was found to be high and among the sub-factors, daily work and respectful childcare execution level (M=4.44 and SD=.53).It was high Second, as a result of examining the relationship between the personality and job satisfaction of childcare teachers, there was a significant positive correlation between the personality of childcare teachers and the respect for infant rights. This means that the higher the personality of the childcare teacher, the higher the job satisfaction, and the higher the level of childcare practice in respect of infant rights. Third, it was found that the personality and job satisfaction of childcare teachers had an effect on the implementation of childcare in respect of infant rights. Childcare teachers' personality sub-factors: morality, which is a universal personality, and passion for students among teaching personality were found to have a great influence, and childcare teachers' job satisfaction was found to have a great influence in the order of childcare environment, welfare, and relationship with parents. These results imply that the higher the child care teacher's morality, the more passion for students, the better the child care environment and welfare, and the smoother and better the relationship with parents, the more child care practice for the best interest of children. This study is meaningful in that it provides data on the effect of childcare teachers' personality and job satisfaction on childcare practice in respect of infant rights and revealed factors that improve the quality of childcare practice in respect of infant rights. Accordingly, it is hoped that it will help improve the quality of infant care as well as improve the level of childcare practice for respect for infant rights of childcare teachers by providing measures to improve personality and job satisfaction in the future.
Key words: childhood teacher, personality, job satisfaction, respect for infant rights, and implementation of childcare.
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