[학위논문]태권도 지도자의 코칭리더십이 선수의 자아존중감에 미치는 영향: 선수의 운동몰입과 스포츠자신감의 매개효과 The Effects of Taekwondo Leader's Coaching Leadership on Athlete's Self-Esteem : The Mediating Effect of Athlete's Sports Commitment and Sports Confidence원문보기
본 연구는 태권도 지도자(교수, 감독, 코치, 사범)의 코칭리더십이 선수의 자아존중감에 미치는 영향을 규명하고, 선수의 운동몰입과 스포츠자신감이 매개역할을 하는지 실증적으로 규명하는데, 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 서울, 경기를 비롯한 전국에 소재하고 있는 대학교 태권도학과에 재학 중인 태권도 선수를 대상으로 실시한 설문 중에서 유효하지 않은 49부를 제외한 총 616부의 설문지를 본 연구에 사용하였다.
이를 바탕으로 SPSS와 ...
본 연구는 태권도 지도자(교수, 감독, 코치, 사범)의 코칭리더십이 선수의 자아존중감에 미치는 영향을 규명하고, 선수의 운동몰입과 스포츠자신감이 매개역할을 하는지 실증적으로 규명하는데, 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 서울, 경기를 비롯한 전국에 소재하고 있는 대학교 태권도학과에 재학 중인 태권도 선수를 대상으로 실시한 설문 중에서 유효하지 않은 49부를 제외한 총 616부의 설문지를 본 연구에 사용하였다.
이를 바탕으로 SPSS와 AMOS 26.0을 사용하여 상관분석을 실시하였으며, 측정모형의 타당성 검증을 위해 확인적 요인분석과 구조방정식모형 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 지도자의 코칭리더십과 선수의 자아존중감 간에 미치는 관계 살펴보면, 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 태권도 지도자의 코칭리더십이 선수의 높은 자아존중감 형성에 직접적으로 영향을 미친다는 것을 의미한다. 둘째, 태권도 지도자의 코칭리더십과 선수의 운동몰입과 스포츠자신감 간의 관계 그리고 선수의 운동몰입과 스포츠자신감이 선수의 자아존중감 간의 관계를 살펴보면, 모든 측정변인들 간에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 지도자의 코칭리더십은 선수의 자아존중감에 직접적으로 긍정적인 영향을 미치고, 또한 선수의 운동몰입과 스포츠자신감의 매개를 통해서도 선수의 자아존중감에 영향을 미치는 것으로 분석되어, 선수의 운동몰입과 스포츠자신감은 선수의 자아존중감을 부분적으로 매개를 하고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 본 연구는 태권도 선수의 자아존중감 형성에 미치는 영향으로 태권도 지도자의 코칭리더십이란 외적 요소와 선수 자신의 운동몰입과 스포츠자신감이란 내적 요소가 대단히 중요하며, 태권도 선수로 하여금 본인이 하고 있는 태권도 종목에서 우수한 성적을 거둠과 동시에 삶에서의 높은 자아존중감을 바탕으로 행복한 삶을 추구할 수 있도록 이끄는 긍정심리학 이론과 밀접하게 연계되어 있음을 입증하였다. 다섯째, 본 연구에서 태권도 지도자가 코칭리더십을 잘 발휘하면, 선수의 자아존중감이 향상되므로, 태권도 선수의 높은 자아존중감 형성을 위해 태권도 지도자가 코칭리더십을 잘 발휘할 수 있도록 정기적이고 지속적이며 전문성에 바탕을 두고 이러한 코칭리더십 역량을 재고할 수 있도록 하는 교육의 기회와 필요성이 제기된다. 끝으로, 본 연구의 결과를 통해 태권도라는 스포츠 종목에서 태권도 지도자가 발휘하는 코칭리더십은 다수 대학교의 코칭학과 그리고 코칭 업계에서 사용되고 있는 기법과 유사한 부분이 매우 많다는 것을 인식하게 되었다. 즉, 태권도 지도자는 선수를 인격체로서 존중하며, 수직적이고 일방적인 것이 아닌 수평적이고 쌍방향적으로 선수의 잠재력을 이끌어내며, 선수가 어려움에 직면했을 때, 이를 지지하고 도움을 주어 스스로 깨우치게 한다. 또한, 태권도 지도자는 선수가 함께 설정한 공동의 목표를 효과적으로 달성할 수 있도록 구체적인 목표의 제시와 합리적이고 상호 이해할 수 있는 피드백을 제공한다. 동시에, 태권도 지도자는 선수가 향후 더욱 큰 성장과 발전을 할 수 있도록 바람직한 방향으로의 사고전환과 선수 자신에 대한 강한 믿음을 제공하는 것 등이다. 결론적으로 태권도 지도자의 이러한 코칭리더십 스킬이 본 연구에서 수행된 대학생 태권도 선수를 포함한 다른 태권도 선수들뿐만 아니라, 이 밖에 많은 다른 스포츠 종목까지 더욱 확대 적용될 수 있도록 폭넓은 연구가 추가적으로 진행되기를 제안한다.
키워드: 태권도 지도자, 태권도 선수, 코칭리더십, 자아존중감, 운동몰입, 스포츠자신감
본 연구는 태권도 지도자(교수, 감독, 코치, 사범)의 코칭리더십이 선수의 자아존중감에 미치는 영향을 규명하고, 선수의 운동몰입과 스포츠자신감이 매개역할을 하는지 실증적으로 규명하는데, 그 목적이 있다.
본 연구의 대상은 서울, 경기를 비롯한 전국에 소재하고 있는 대학교 태권도학과에 재학 중인 태권도 선수를 대상으로 실시한 설문 중에서 유효하지 않은 49부를 제외한 총 616부의 설문지를 본 연구에 사용하였다.
이를 바탕으로 SPSS와 AMOS 26.0을 사용하여 상관분석을 실시하였으며, 측정모형의 타당성 검증을 위해 확인적 요인분석과 구조방정식모형 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도 지도자의 코칭리더십과 선수의 자아존중감 간에 미치는 관계 살펴보면, 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 태권도 지도자의 코칭리더십이 선수의 높은 자아존중감 형성에 직접적으로 영향을 미친다는 것을 의미한다. 둘째, 태권도 지도자의 코칭리더십과 선수의 운동몰입과 스포츠자신감 간의 관계 그리고 선수의 운동몰입과 스포츠자신감이 선수의 자아존중감 간의 관계를 살펴보면, 모든 측정변인들 간에 통계적으로 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 태권도 지도자의 코칭리더십은 선수의 자아존중감에 직접적으로 긍정적인 영향을 미치고, 또한 선수의 운동몰입과 스포츠자신감의 매개를 통해서도 선수의 자아존중감에 영향을 미치는 것으로 분석되어, 선수의 운동몰입과 스포츠자신감은 선수의 자아존중감을 부분적으로 매개를 하고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 본 연구는 태권도 선수의 자아존중감 형성에 미치는 영향으로 태권도 지도자의 코칭리더십이란 외적 요소와 선수 자신의 운동몰입과 스포츠자신감이란 내적 요소가 대단히 중요하며, 태권도 선수로 하여금 본인이 하고 있는 태권도 종목에서 우수한 성적을 거둠과 동시에 삶에서의 높은 자아존중감을 바탕으로 행복한 삶을 추구할 수 있도록 이끄는 긍정심리학 이론과 밀접하게 연계되어 있음을 입증하였다. 다섯째, 본 연구에서 태권도 지도자가 코칭리더십을 잘 발휘하면, 선수의 자아존중감이 향상되므로, 태권도 선수의 높은 자아존중감 형성을 위해 태권도 지도자가 코칭리더십을 잘 발휘할 수 있도록 정기적이고 지속적이며 전문성에 바탕을 두고 이러한 코칭리더십 역량을 재고할 수 있도록 하는 교육의 기회와 필요성이 제기된다. 끝으로, 본 연구의 결과를 통해 태권도라는 스포츠 종목에서 태권도 지도자가 발휘하는 코칭리더십은 다수 대학교의 코칭학과 그리고 코칭 업계에서 사용되고 있는 기법과 유사한 부분이 매우 많다는 것을 인식하게 되었다. 즉, 태권도 지도자는 선수를 인격체로서 존중하며, 수직적이고 일방적인 것이 아닌 수평적이고 쌍방향적으로 선수의 잠재력을 이끌어내며, 선수가 어려움에 직면했을 때, 이를 지지하고 도움을 주어 스스로 깨우치게 한다. 또한, 태권도 지도자는 선수가 함께 설정한 공동의 목표를 효과적으로 달성할 수 있도록 구체적인 목표의 제시와 합리적이고 상호 이해할 수 있는 피드백을 제공한다. 동시에, 태권도 지도자는 선수가 향후 더욱 큰 성장과 발전을 할 수 있도록 바람직한 방향으로의 사고전환과 선수 자신에 대한 강한 믿음을 제공하는 것 등이다. 결론적으로 태권도 지도자의 이러한 코칭리더십 스킬이 본 연구에서 수행된 대학생 태권도 선수를 포함한 다른 태권도 선수들뿐만 아니라, 이 밖에 많은 다른 스포츠 종목까지 더욱 확대 적용될 수 있도록 폭넓은 연구가 추가적으로 진행되기를 제안한다.
The purpose of this study is to investigate the effects of coaching leadership of the Taekwondo leader (hereafter called ‘leader’) on the athlete's self-esteem, and to empirically investigate whether the athlete's sports commitment and sports confidence play a mediating role.
The subject o...
The purpose of this study is to investigate the effects of coaching leadership of the Taekwondo leader (hereafter called ‘leader’) on the athlete's self-esteem, and to empirically investigate whether the athlete's sports commitment and sports confidence play a mediating role.
The subject of this study was based on 616 questionnaires, excluding 49 invalid samples which were conducted from the athletes enrolled in Taekwondo departments at universities located across the country, including Seoul and Gyeonggi Province.
Based on this, the correlation analysis was performed using SPSS and AMOS 26.0. The results of confirmatory factor analysis and Structural Equation Model(SEM) analysis to verify the validity of the measurement model are as follows. First, looking at the relationship between the leader’s coaching leadership and the athlete’s self-esteem, it was found that there was a statistically significant positive effect, which means that the leader’s coaching leadership directly affects the formation of the athlete’s high self-esteem. Second, looking at the relationship between the leader’s coaching leadership and the athlete's sports elements such as commitment, confidence, and self-esteem, there was a statistically significant positive effect among all the measurement variables. Third, it was analyzed that the leader’s coaching leadership affects the athlete's self-esteem through the mediation of the athlete's sports commitment and sports confidence both directly and positively. It was found that the athlete’s sports commitment and sports confidence partially mediate the athlete's self-esteem. Fourth, in this study, the external factor of the leader’s coaching leadership and the internal factors of the athlete's sports commitment and sports confidence are very important because of the effect on the formation of the athlete’s self-esteem. It also proved that it is closely related to the positive psychological theory that leads the athlete to achieve the excellent results in their Taekwondo games and to pursue a happy life based on high self-esteem in life. Fifth, in this study, it was found that when the leader demonstrates the coaching leadership well, the athlete's self-esteem is improved. Therefore, in order to form the athlete’s high self-esteem, there is a need and opportunity for education to rethink the coaching leadership competency of the leader based on regular, continuous, professionalism so that the leader can demonstrate coaching leadership well. Lastly, through the results of this study, it was recognized that the coaching leadership exercised by the leader in the sports is very similar to the techniques used in the coaching department of various universities and the coaching industry. In other words, the leader respects the athlete as a person, draws the athlete's potential talents horizontally and interactively rather than vertically and unilaterally, and supports and helps the athlete when they face the difficulties so that they can realize themselves. In addition, the leader presents the specific goals and provides reasonable and mutually understandable feedback so that the athlete can effectively achieve the common goals set together. At the same time, the leader provides a positive mindset and strong belief in the athlete themselves so that the athlete can grow and develop further in the future. It is suggested that a wide range of additional studies be conducted so that leader’s coaching leadership skills can be applied to many other sports as well as other Taekwondo athletes including university students, conducted in this study.
The purpose of this study is to investigate the effects of coaching leadership of the Taekwondo leader (hereafter called ‘leader’) on the athlete's self-esteem, and to empirically investigate whether the athlete's sports commitment and sports confidence play a mediating role.
The subject of this study was based on 616 questionnaires, excluding 49 invalid samples which were conducted from the athletes enrolled in Taekwondo departments at universities located across the country, including Seoul and Gyeonggi Province.
Based on this, the correlation analysis was performed using SPSS and AMOS 26.0. The results of confirmatory factor analysis and Structural Equation Model(SEM) analysis to verify the validity of the measurement model are as follows. First, looking at the relationship between the leader’s coaching leadership and the athlete’s self-esteem, it was found that there was a statistically significant positive effect, which means that the leader’s coaching leadership directly affects the formation of the athlete’s high self-esteem. Second, looking at the relationship between the leader’s coaching leadership and the athlete's sports elements such as commitment, confidence, and self-esteem, there was a statistically significant positive effect among all the measurement variables. Third, it was analyzed that the leader’s coaching leadership affects the athlete's self-esteem through the mediation of the athlete's sports commitment and sports confidence both directly and positively. It was found that the athlete’s sports commitment and sports confidence partially mediate the athlete's self-esteem. Fourth, in this study, the external factor of the leader’s coaching leadership and the internal factors of the athlete's sports commitment and sports confidence are very important because of the effect on the formation of the athlete’s self-esteem. It also proved that it is closely related to the positive psychological theory that leads the athlete to achieve the excellent results in their Taekwondo games and to pursue a happy life based on high self-esteem in life. Fifth, in this study, it was found that when the leader demonstrates the coaching leadership well, the athlete's self-esteem is improved. Therefore, in order to form the athlete’s high self-esteem, there is a need and opportunity for education to rethink the coaching leadership competency of the leader based on regular, continuous, professionalism so that the leader can demonstrate coaching leadership well. Lastly, through the results of this study, it was recognized that the coaching leadership exercised by the leader in the sports is very similar to the techniques used in the coaching department of various universities and the coaching industry. In other words, the leader respects the athlete as a person, draws the athlete's potential talents horizontally and interactively rather than vertically and unilaterally, and supports and helps the athlete when they face the difficulties so that they can realize themselves. In addition, the leader presents the specific goals and provides reasonable and mutually understandable feedback so that the athlete can effectively achieve the common goals set together. At the same time, the leader provides a positive mindset and strong belief in the athlete themselves so that the athlete can grow and develop further in the future. It is suggested that a wide range of additional studies be conducted so that leader’s coaching leadership skills can be applied to many other sports as well as other Taekwondo athletes including university students, conducted in this study.
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