[학위논문]유아교육기관장의 감성리더십이 교사의 직무성과에 미치는 영향에 관한 연구 A Study of the Effect of the Emotional Leadership of the Head of an Early Childhood Education Institution on Teachers' Job Performance원문보기
보육서비스의 공공성에 대한 관심과 유아교육의 질에 대한 사회적 요구의 증가 추세로 인해 유아교육기관의 책임감은 더욱 높아지고 있다. 이러한 관점에서 원장의 리더십은 유아교육 질과 교사의 직무성과에 상당한 영향을 미친다고 할 수 있다. 본 연구는 유아교육기관장의 감성리더십이 유아교육기관의 교사의 직무성과에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 이를 위해 서울과 경기도에서 재직 중인 유아교사들을 대상으로 2021년 8월 12일부터 9월 30일까지 온라인과 설문지를 통해 자료를 수집하여 분석하였다. 총 385부의 설문지를 배포하였고 이 중 349부를 회수하였다. 설문 중 응답이 불성실하거나 응답이 부실한 36부를 제외하고 총 349명의 유효표본에 대해 자료를 활용하였다. 수집된 자료는 ...
보육서비스의 공공성에 대한 관심과 유아교육의 질에 대한 사회적 요구의 증가 추세로 인해 유아교육기관의 책임감은 더욱 높아지고 있다. 이러한 관점에서 원장의 리더십은 유아교육 질과 교사의 직무성과에 상당한 영향을 미친다고 할 수 있다. 본 연구는 유아교육기관장의 감성리더십이 유아교육기관의 교사의 직무성과에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 이를 위해 서울과 경기도에서 재직 중인 유아교사들을 대상으로 2021년 8월 12일부터 9월 30일까지 온라인과 설문지를 통해 자료를 수집하여 분석하였다. 총 385부의 설문지를 배포하였고 이 중 349부를 회수하였다. 설문 중 응답이 불성실하거나 응답이 부실한 36부를 제외하고 총 349명의 유효표본에 대해 자료를 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0과 AMOS 24.0을 분석도구로 사용하여 자료를 점검하고, 구조방정식 모델링(Structural Equation Modeling)을 분석방법으로 적용하여 결과를 분석하고 가설을 검증하였다. 연구 분석 결과 첫째, 감성리더십과 행복감 간의 경로에서 원장의 감성리더십의 하위요인 중 자기인식과 관계관리는 보육교사의 행복감에 긍정적인 영향을 미치는 반면 원장의 감성리더십 하위요인 중 자기관리와 사회인식은 보육교사의 행복감에 유의한 영향을 보이지 않았다. 둘째, 감성리더십과 직무만족의 경로에서 원장의 감성리더십 하위요인 중 사회인식과 관계관리는 보육교사의 직무만족에 긍정적인 영향을 나타내는 요인으로 확인되었다. 또한 원장의 자기인식과 자기관리는 보육교사의 직무만족에 긍정적 자원으로써 작용하지 않는 것을 확인하였다. 셋째, 행복감과 직무만족 간의 경로에서 보육교사의 행복감은 곧 보육교사의 직무만족을 향상시킬 수 있는 요인으로 확인되었다. 넷째, 행복감이 직무성과로 이어지는 경로에 있어서 보육교사의 행복감은 원생관계 뿐만 아니라 업무수행에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 다섯째, 직무만족이 직무성과로 이어지는 경로에 있어서 보육교사의 직무만족 역시 직무성과를 향상시킬 수 있는 긍정적인 자원이라는 사실을 확인하였다. 마지막으로 원장의 감성리더십의 하위요인인 자기인식, 사회인식 및 관계관리는 매개변수인 행복감 및 직무만족을 거쳐 직무성과의 하위요인인 원생관계에 유의한 매개효과를 가지는 것을 확인하였고, 행복감 및 직무만족을 매개하여 직무성과의 하위요인인 업무수행에도 유의한 매개효과를 가지는 것을 확인하였다. 본 연구결과 이론적 시사점으로 유아교사의 행복감은 직무만족을 유의하게 예측해주는 변인임을 보여주었다. 이는 교사의 행복감은 직무만족을 높이는 중요한 요인임을 시사한다. 따라서 어린이집이나 유치원의 질적 수준 유지를 위한 필수적인 조건인 원장들의 직무만족의 수준을 향상시키기 위해서 원장들의 행복감을 일정 수준이상으로 유지시키는데 도움이 되는 적절한 지원방안을 강구할 필요가 있다. 다음으로 실무적 시사점은 감성리더십의 자기인식 및 관계관리가 행복감을 증진시킬 수 있다는 것, 감성리더십의 사회인식 및 관계관리가 직무만족을 증진시킬 수 있다는 것, 감성리더십과 직무성과간 관계에서 감성리더십의 자기인식, 사회인식 및 관계관리와 직무성과와의 원생관계 및 업무수행 간의 관계의 경로에서 간접효과가 성립되는 것, 유아교사의 직무성과에 영향을 미치는 요인은 보육서비스 수행이라는 것 등이다. 이와 같은 의의에도 불구하고 횡단연구로 인해 좀 더 포괄적이고 변화된 감성리더십과 직무성과간의 연구가 충분히 반영하지 못하는 한계점을 가진다. 따라서 향후 종단 연구를 통하여 이러한 한계점을 보완할 필요성이 있으며, 보육교사의 직무성과를 향상시키기 위해 정서적차원 뿐 아니라 신체적, 물리적 차원까지 확장된 변수를 제시하고 표본을 설계하고 결과를 비교분석한다면 좀 더 유의미한 연구결과를 도출할 것으로 기대한다.
보육서비스의 공공성에 대한 관심과 유아교육의 질에 대한 사회적 요구의 증가 추세로 인해 유아교육기관의 책임감은 더욱 높아지고 있다. 이러한 관점에서 원장의 리더십은 유아교육 질과 교사의 직무성과에 상당한 영향을 미친다고 할 수 있다. 본 연구는 유아교육기관장의 감성리더십이 유아교육기관의 교사의 직무성과에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 이를 위해 서울과 경기도에서 재직 중인 유아교사들을 대상으로 2021년 8월 12일부터 9월 30일까지 온라인과 설문지를 통해 자료를 수집하여 분석하였다. 총 385부의 설문지를 배포하였고 이 중 349부를 회수하였다. 설문 중 응답이 불성실하거나 응답이 부실한 36부를 제외하고 총 349명의 유효표본에 대해 자료를 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0과 AMOS 24.0을 분석도구로 사용하여 자료를 점검하고, 구조방정식 모델링(Structural Equation Modeling)을 분석방법으로 적용하여 결과를 분석하고 가설을 검증하였다. 연구 분석 결과 첫째, 감성리더십과 행복감 간의 경로에서 원장의 감성리더십의 하위요인 중 자기인식과 관계관리는 보육교사의 행복감에 긍정적인 영향을 미치는 반면 원장의 감성리더십 하위요인 중 자기관리와 사회인식은 보육교사의 행복감에 유의한 영향을 보이지 않았다. 둘째, 감성리더십과 직무만족의 경로에서 원장의 감성리더십 하위요인 중 사회인식과 관계관리는 보육교사의 직무만족에 긍정적인 영향을 나타내는 요인으로 확인되었다. 또한 원장의 자기인식과 자기관리는 보육교사의 직무만족에 긍정적 자원으로써 작용하지 않는 것을 확인하였다. 셋째, 행복감과 직무만족 간의 경로에서 보육교사의 행복감은 곧 보육교사의 직무만족을 향상시킬 수 있는 요인으로 확인되었다. 넷째, 행복감이 직무성과로 이어지는 경로에 있어서 보육교사의 행복감은 원생관계 뿐만 아니라 업무수행에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 다섯째, 직무만족이 직무성과로 이어지는 경로에 있어서 보육교사의 직무만족 역시 직무성과를 향상시킬 수 있는 긍정적인 자원이라는 사실을 확인하였다. 마지막으로 원장의 감성리더십의 하위요인인 자기인식, 사회인식 및 관계관리는 매개변수인 행복감 및 직무만족을 거쳐 직무성과의 하위요인인 원생관계에 유의한 매개효과를 가지는 것을 확인하였고, 행복감 및 직무만족을 매개하여 직무성과의 하위요인인 업무수행에도 유의한 매개효과를 가지는 것을 확인하였다. 본 연구결과 이론적 시사점으로 유아교사의 행복감은 직무만족을 유의하게 예측해주는 변인임을 보여주었다. 이는 교사의 행복감은 직무만족을 높이는 중요한 요인임을 시사한다. 따라서 어린이집이나 유치원의 질적 수준 유지를 위한 필수적인 조건인 원장들의 직무만족의 수준을 향상시키기 위해서 원장들의 행복감을 일정 수준이상으로 유지시키는데 도움이 되는 적절한 지원방안을 강구할 필요가 있다. 다음으로 실무적 시사점은 감성리더십의 자기인식 및 관계관리가 행복감을 증진시킬 수 있다는 것, 감성리더십의 사회인식 및 관계관리가 직무만족을 증진시킬 수 있다는 것, 감성리더십과 직무성과간 관계에서 감성리더십의 자기인식, 사회인식 및 관계관리와 직무성과와의 원생관계 및 업무수행 간의 관계의 경로에서 간접효과가 성립되는 것, 유아교사의 직무성과에 영향을 미치는 요인은 보육서비스 수행이라는 것 등이다. 이와 같은 의의에도 불구하고 횡단연구로 인해 좀 더 포괄적이고 변화된 감성리더십과 직무성과간의 연구가 충분히 반영하지 못하는 한계점을 가진다. 따라서 향후 종단 연구를 통하여 이러한 한계점을 보완할 필요성이 있으며, 보육교사의 직무성과를 향상시키기 위해 정서적차원 뿐 아니라 신체적, 물리적 차원까지 확장된 변수를 제시하고 표본을 설계하고 결과를 비교분석한다면 좀 더 유의미한 연구결과를 도출할 것으로 기대한다.
The responsibility of early childhood education institutions is increasing due to the increasing interest in the public nature of childcare services and the increasing social demand for the quality of early childhood education. From this point of view, it can be said that the director's leadership h...
The responsibility of early childhood education institutions is increasing due to the increasing interest in the public nature of childcare services and the increasing social demand for the quality of early childhood education. From this point of view, it can be said that the director's leadership has a significant influence on the quality of early childhood education and the job performance of teachers. The purpose of this study was to clarify how the emotional leadership of the heads of early childhood education institutions affects the job performance of teachers in early childhood education institutions. To this end, data were collected and analyzed through Google and a questionnaire from August 12 to September 30, 2021 for early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi-do. A total of 385 questionnaires were distributed, of which 349 were collected. Data were used for a total of 349 valid samples, excluding 36 copies of the survey in which responses were unfaithful or poorly responded. The collected data were checked using SPSS 24.0 and AMOS 24.0 as analysis tools, and the results were analyzed and the hypothesis was verified by applying Structural Equation Modeling as an analysis method. As a result of the research analysis, First, self-awareness and relationship management among the sub-factors of emotional leadership had a positive effect on the happiness of childcare teachers in the path between emotional leadership and happiness, but self-management and social awareness among the sub-factors of emotional leadership of the director did not have a significant effect on the happiness of childcare teachers. Second, among the sub-factors of the director's emotional leadership in the path of emotional leadership and job satisfaction, social perception and relationship management were identified as factors that had a positive effect on job satisfaction of childcare teachers. In addition, it was confirmed that the director's self-awareness and self-management do not act as positive resources for job satisfaction of childcare teachers. Third, in the path between happiness and job satisfaction, the happiness of the childcare teacher was confirmed as a factor that could improve job satisfaction of the childcare teacher. Fourth, it was confirmed that the happiness of childcare teachers had a positive effect on the job performance as well as the nursery school student relationship in the path that happiness leads to job performance., Fifth, it was confirmed that job satisfaction of childcare teachers is also a positive resource to improve job performance in the path that job satisfaction leads to job performance. Finally, it was confirmed that self-awareness, social awareness, and relationship management, which are sub-factors of the director's emotional leadership, had a significant mediating effect on the relationship of nursery school student, which is a sub-factor of job performance, through parameters such as happiness and job satisfaction. As a result of this study, the happiness of early childhood teachers was a variable that significantly predicted job satisfaction. This suggests that teacher happiness is an important factor in increasing job satisfaction. Therefore, in order to improve the level of job satisfaction of principals, which is an essential condition for maintaining the quality level of daycare centers and kindergartens, it is necessary to come up with appropriate support measures to help presidents maintain their happiness above a certain level. Despite this significance, there is a limitation in that the research between more comprehensive and changed emotional leadership and job performance due to cross-sectional research is not sufficiently reflected. Therefore, it is necessary to supplement these limitations through longitudinal studies in the future, and it is expected that more significant research results will be derived by presenting variables that extend not only to emotional but also physical and physical dimensions.
The responsibility of early childhood education institutions is increasing due to the increasing interest in the public nature of childcare services and the increasing social demand for the quality of early childhood education. From this point of view, it can be said that the director's leadership has a significant influence on the quality of early childhood education and the job performance of teachers. The purpose of this study was to clarify how the emotional leadership of the heads of early childhood education institutions affects the job performance of teachers in early childhood education institutions. To this end, data were collected and analyzed through Google and a questionnaire from August 12 to September 30, 2021 for early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi-do. A total of 385 questionnaires were distributed, of which 349 were collected. Data were used for a total of 349 valid samples, excluding 36 copies of the survey in which responses were unfaithful or poorly responded. The collected data were checked using SPSS 24.0 and AMOS 24.0 as analysis tools, and the results were analyzed and the hypothesis was verified by applying Structural Equation Modeling as an analysis method. As a result of the research analysis, First, self-awareness and relationship management among the sub-factors of emotional leadership had a positive effect on the happiness of childcare teachers in the path between emotional leadership and happiness, but self-management and social awareness among the sub-factors of emotional leadership of the director did not have a significant effect on the happiness of childcare teachers. Second, among the sub-factors of the director's emotional leadership in the path of emotional leadership and job satisfaction, social perception and relationship management were identified as factors that had a positive effect on job satisfaction of childcare teachers. In addition, it was confirmed that the director's self-awareness and self-management do not act as positive resources for job satisfaction of childcare teachers. Third, in the path between happiness and job satisfaction, the happiness of the childcare teacher was confirmed as a factor that could improve job satisfaction of the childcare teacher. Fourth, it was confirmed that the happiness of childcare teachers had a positive effect on the job performance as well as the nursery school student relationship in the path that happiness leads to job performance., Fifth, it was confirmed that job satisfaction of childcare teachers is also a positive resource to improve job performance in the path that job satisfaction leads to job performance. Finally, it was confirmed that self-awareness, social awareness, and relationship management, which are sub-factors of the director's emotional leadership, had a significant mediating effect on the relationship of nursery school student, which is a sub-factor of job performance, through parameters such as happiness and job satisfaction. As a result of this study, the happiness of early childhood teachers was a variable that significantly predicted job satisfaction. This suggests that teacher happiness is an important factor in increasing job satisfaction. Therefore, in order to improve the level of job satisfaction of principals, which is an essential condition for maintaining the quality level of daycare centers and kindergartens, it is necessary to come up with appropriate support measures to help presidents maintain their happiness above a certain level. Despite this significance, there is a limitation in that the research between more comprehensive and changed emotional leadership and job performance due to cross-sectional research is not sufficiently reflected. Therefore, it is necessary to supplement these limitations through longitudinal studies in the future, and it is expected that more significant research results will be derived by presenting variables that extend not only to emotional but also physical and physical dimensions.
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