본 연구에서는 정부의 정책이 18세 이하 아동 및 청소년의 본인부담금 경감에 미치는 효과를 분석하고, 본인부담률을 인하하거나 면제 했을 때 수혜 규모가 얼마나 되는지 알아보았다. 자료원은 국민건강보험공단의 청구 데이터로서, 2021년 12월 지급기준으로 2011년 1월부터 2020년 12월까지 10년간의 진료 건을 사용하였다.
또한, 본인부담률을 변동했을 때 결과 값이 어떻게 되는지를 구하고자, 입원과 외래를 구분하여 본인부담률 변동 가상 시나리오를 작성하였다. 입원의 경우는 수혜 대상이 아닌 16~18세를 포함하여 3가지 관점의 ...
본 연구에서는 정부의 정책이 18세 이하 아동 및 청소년의 본인부담금 경감에 미치는 효과를 분석하고, 본인부담률을 인하하거나 면제 했을 때 수혜 규모가 얼마나 되는지 알아보았다. 자료원은 국민건강보험공단의 청구 데이터로서, 2021년 12월 지급기준으로 2011년 1월부터 2020년 12월까지 10년간의 진료 건을 사용하였다.
또한, 본인부담률을 변동했을 때 결과 값이 어떻게 되는지를 구하고자, 입원과 외래를 구분하여 본인부담률 변동 가상 시나리오를 작성하였다. 입원의 경우는 수혜 대상이 아닌 16~18세를 포함하여 3가지 관점의 시뮬레이션을 하였고, 외래의 경우는 종별로 진료비를 분석하고 본인부담률 가상 시나리오를 작성하였으며, 입원, 외래 모두 2025년까지 특례 적용 시의 경감액을 추계하였다.
입원은 본인부담금 인하율이 가장 큰 정책인, 15세 이하 입원 본인부담금 완화 정책을 중심으로 2016년과 2018년의 의료이용 등의 영향을 파악하여 정책 효과를 입증하였으며, 만약 경감 정책이 없었다면 현재보다 31.8% 이상 본인부담금이 추가됨을 확인하였다. 또한, 16~18세까지 본인부담률을 5%로 적용했을 때 약 260억 원이 추가 경감되고, 18세 이하 전체 본인부담률을 면제 했을 때 약 1,500억원의 경감과 동시에 보험재정이 소요됨을 확인하였다.
외래는 종별을 구분하여 상급종합병원, 종합병원, 병원, 의원의 진료비를 분석하였는데, 이는 종별에 따라 본인부담금 적용 기준이 다르기 때문이다. 각각 5% 인하 시와 면제 시의 본인부담 경감과 재정 규모를 분석하였다. 이를 통해, 18세 이하 전체 아동 및 청소년의 본인부담률을 5%로 인하할 경우, 2023년 기준 9,980억 원, 면제 시 1조 3,348억 원이 경감됨을 확인하였다. 이 경감액은 건강보험 재정이라고 볼 수 있는데, 출산율이 세계 최하위인 우리나라에서는 고려해야 할 사항이라고 생각한다.
본 연구를 통해, 그간 아동 및 청소년의 본인부담금 경감 정책의 효과를 평균 본인부담금의 감소 등으로 확인할 수 있었다. 하지만, 아동 진료 건이 폭발적으로 늘어나지 않는 점, 진료비가 크게 상승하지 않는다는 점을 고려할 필요가 있다. 사망이 출산을 상회하는 현 시대에 보다 과감한 재정 투입이 되어야하지 않을까 생각하였다.
결론적으로, 현재까지 아동 진료비 본인부담액 경감 정책은 효과가 있다고 보이며, 향후 경감을 더 늘리더라도 출산율 감소로 인해 보험재정 영향이 크지 않을 것으로 판단된다. 따라서 아동의 건강뿐만 아니라 출산 장려를 통한 인구 위기 측면에서도 아동 진료비 본인부담금 경감 정책은 더 확대해야 할 것이다.
본 연구에서는 정부의 정책이 18세 이하 아동 및 청소년의 본인부담금 경감에 미치는 효과를 분석하고, 본인부담률을 인하하거나 면제 했을 때 수혜 규모가 얼마나 되는지 알아보았다. 자료원은 국민건강보험공단의 청구 데이터로서, 2021년 12월 지급기준으로 2011년 1월부터 2020년 12월까지 10년간의 진료 건을 사용하였다.
또한, 본인부담률을 변동했을 때 결과 값이 어떻게 되는지를 구하고자, 입원과 외래를 구분하여 본인부담률 변동 가상 시나리오를 작성하였다. 입원의 경우는 수혜 대상이 아닌 16~18세를 포함하여 3가지 관점의 시뮬레이션을 하였고, 외래의 경우는 종별로 진료비를 분석하고 본인부담률 가상 시나리오를 작성하였으며, 입원, 외래 모두 2025년까지 특례 적용 시의 경감액을 추계하였다.
입원은 본인부담금 인하율이 가장 큰 정책인, 15세 이하 입원 본인부담금 완화 정책을 중심으로 2016년과 2018년의 의료이용 등의 영향을 파악하여 정책 효과를 입증하였으며, 만약 경감 정책이 없었다면 현재보다 31.8% 이상 본인부담금이 추가됨을 확인하였다. 또한, 16~18세까지 본인부담률을 5%로 적용했을 때 약 260억 원이 추가 경감되고, 18세 이하 전체 본인부담률을 면제 했을 때 약 1,500억원의 경감과 동시에 보험재정이 소요됨을 확인하였다.
외래는 종별을 구분하여 상급종합병원, 종합병원, 병원, 의원의 진료비를 분석하였는데, 이는 종별에 따라 본인부담금 적용 기준이 다르기 때문이다. 각각 5% 인하 시와 면제 시의 본인부담 경감과 재정 규모를 분석하였다. 이를 통해, 18세 이하 전체 아동 및 청소년의 본인부담률을 5%로 인하할 경우, 2023년 기준 9,980억 원, 면제 시 1조 3,348억 원이 경감됨을 확인하였다. 이 경감액은 건강보험 재정이라고 볼 수 있는데, 출산율이 세계 최하위인 우리나라에서는 고려해야 할 사항이라고 생각한다.
본 연구를 통해, 그간 아동 및 청소년의 본인부담금 경감 정책의 효과를 평균 본인부담금의 감소 등으로 확인할 수 있었다. 하지만, 아동 진료 건이 폭발적으로 늘어나지 않는 점, 진료비가 크게 상승하지 않는다는 점을 고려할 필요가 있다. 사망이 출산을 상회하는 현 시대에 보다 과감한 재정 투입이 되어야하지 않을까 생각하였다.
결론적으로, 현재까지 아동 진료비 본인부담액 경감 정책은 효과가 있다고 보이며, 향후 경감을 더 늘리더라도 출산율 감소로 인해 보험재정 영향이 크지 않을 것으로 판단된다. 따라서 아동의 건강뿐만 아니라 출산 장려를 통한 인구 위기 측면에서도 아동 진료비 본인부담금 경감 정책은 더 확대해야 할 것이다.
In this study, the effect of the government's policy on reducing the cost-sharing for children and adolescents under the age of 18 was analyzed, and how much benefit would be obtained if the cost-sharing rate was lowered or exempted. The data source was the National Health Insurance Service Database...
In this study, the effect of the government's policy on reducing the cost-sharing for children and adolescents under the age of 18 was analyzed, and how much benefit would be obtained if the cost-sharing rate was lowered or exempted. The data source was the National Health Insurance Service Database, and 10 years of medical treatments from January 2011 to December 2020 were used as the reimbursement standards for December 2021.
In order to find out what the result would be when the rate of cost-sharing was changed, a hypothetical scenarios for changing the rate of cost-sharing was created by dividing inpatients and outpatients. In the case of inpatients, simulations were performed from three perspectives, including those aged 16 to 18, who were not beneficiaries. In the case of outpatients, the outpatients medical costs were analyzed by type, and a hypothetical scenario of rate of cost-sharing for each type was prepared, and the reduction amount of out-of-pocket expense when applying special cases, was estimated by 2025 for both inpatients and outpatients.
In the case of inpatients, the policy effect was proved by identifying the impacts of medical use in 2016 and 2018, focusing on the policy to reduce the rate of cost-sharing for inpatients under 15 years old, which is the policy with the highest rate of reduction of cost-sharing. And assuming that there was no reduction policy, it was found that the out-of-pocket expense of 31.8% more was required. In addition, when the rate of cost-sharing for from 16 to 18 years old, is reduced to 5% , about 26 billion KRW of out-of-pocket expense is saved, and when the cost-sharing for under 18 years old is exempted, it is found that about 150 billion won of additional health insurance finances will be required, at the same time with the reduction of about 150 billion KRW of out-of-pocket expense.
In the case of outpatients, The medical costs were analyzed by classifying the types of hospitals, general hospitals, hospitals, and clinics. In case of a 5% reduction or exemption, the amount of out-of-pocket expense saved and financial required were analyzed. This study confirmed that if the cost-sharing rate for all children and adolescents under the age of 18 was reduced to 5%, KRW 998 billion was saved as of 2023, and KRW 1.334.8 trillion was saved in exemption. This saving can be considered as additional health insurance finance required, and I think it is a matter to be considered in Korea, which has the lowest fertility rate in the world. Through this study, it was possible to confirm the effect of the policy to reduce the cost-sharing for children and adolescents, such as the reduction of the average out-of-pocket expenses. However, it is necessary to take into account that the number of cases for children's treatment does not increase explosively and that the medical expense does not rise significantly. I think that a more active financial investment sshould be made in the present era when death exceeds birth.
On the other hand, in terms of analysis, if deep research is conducted in connection with the introduction period of high-priced drugs and new health technologies, it is expected to be a more accurate reference material for setting policy directions.
In this study, the effect of the government's policy on reducing the cost-sharing for children and adolescents under the age of 18 was analyzed, and how much benefit would be obtained if the cost-sharing rate was lowered or exempted. The data source was the National Health Insurance Service Database, and 10 years of medical treatments from January 2011 to December 2020 were used as the reimbursement standards for December 2021.
In order to find out what the result would be when the rate of cost-sharing was changed, a hypothetical scenarios for changing the rate of cost-sharing was created by dividing inpatients and outpatients. In the case of inpatients, simulations were performed from three perspectives, including those aged 16 to 18, who were not beneficiaries. In the case of outpatients, the outpatients medical costs were analyzed by type, and a hypothetical scenario of rate of cost-sharing for each type was prepared, and the reduction amount of out-of-pocket expense when applying special cases, was estimated by 2025 for both inpatients and outpatients.
In the case of inpatients, the policy effect was proved by identifying the impacts of medical use in 2016 and 2018, focusing on the policy to reduce the rate of cost-sharing for inpatients under 15 years old, which is the policy with the highest rate of reduction of cost-sharing. And assuming that there was no reduction policy, it was found that the out-of-pocket expense of 31.8% more was required. In addition, when the rate of cost-sharing for from 16 to 18 years old, is reduced to 5% , about 26 billion KRW of out-of-pocket expense is saved, and when the cost-sharing for under 18 years old is exempted, it is found that about 150 billion won of additional health insurance finances will be required, at the same time with the reduction of about 150 billion KRW of out-of-pocket expense.
In the case of outpatients, The medical costs were analyzed by classifying the types of hospitals, general hospitals, hospitals, and clinics. In case of a 5% reduction or exemption, the amount of out-of-pocket expense saved and financial required were analyzed. This study confirmed that if the cost-sharing rate for all children and adolescents under the age of 18 was reduced to 5%, KRW 998 billion was saved as of 2023, and KRW 1.334.8 trillion was saved in exemption. This saving can be considered as additional health insurance finance required, and I think it is a matter to be considered in Korea, which has the lowest fertility rate in the world. Through this study, it was possible to confirm the effect of the policy to reduce the cost-sharing for children and adolescents, such as the reduction of the average out-of-pocket expenses. However, it is necessary to take into account that the number of cases for children's treatment does not increase explosively and that the medical expense does not rise significantly. I think that a more active financial investment sshould be made in the present era when death exceeds birth.
On the other hand, in terms of analysis, if deep research is conducted in connection with the introduction period of high-priced drugs and new health technologies, it is expected to be a more accurate reference material for setting policy directions.
주제어
#18세 이하 입원 외래 종별 본인부담률 출산율 본인부담금 경감 reduction of out-of-pocket policy health insurance for children
학위논문 정보
저자
이영희
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
보건정책및관리학협동과정
지도교수
서영준
발행연도
2022
총페이지
viii, 64장
키워드
18세 이하 입원 외래 종별 본인부담률 출산율 본인부담금 경감 reduction of out-of-pocket policy health insurance for children
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.