건강한 노년기를 위한 노인들의 스포츠 활동이 증가함에 따라, 노인스포츠지도사 국가자격과정 시행되었으며 노인스포츠지도사의 수도 증가하고 있다. 하지만 아직까지 노인체육 현장에서 노인스포츠지도사의 업무가 전문화되어 있지 않고 구체적인 역할도 모호한 상황에 있다. 이에 이 연구는 노인스포츠지도사의 역할을 어떻게 인식하고 있는가? 라는 연구문제를 가지고 노인여가복지시설에서 노인스포츠에 참여하고 있는 노인들의 주관적 인식을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 주관적 인식을 탐색하는데 효과적인 Q 방법론을 사용하여 창원시, 김해시에 소재한 노인여가복지시설 노인스포츠 프로그램에 2년 이상 참여하고 있는 29명의 노인을 대상으로 ...
건강한 노년기를 위한 노인들의 스포츠 활동이 증가함에 따라, 노인스포츠지도사 국가자격과정 시행되었으며 노인스포츠지도사의 수도 증가하고 있다. 하지만 아직까지 노인체육 현장에서 노인스포츠지도사의 업무가 전문화되어 있지 않고 구체적인 역할도 모호한 상황에 있다. 이에 이 연구는 노인스포츠지도사의 역할을 어떻게 인식하고 있는가? 라는 연구문제를 가지고 노인여가복지시설에서 노인스포츠에 참여하고 있는 노인들의 주관적 인식을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 주관적 인식을 탐색하는데 효과적인 Q 방법론을 사용하여 창원시, 김해시에 소재한 노인여가복지시설 노인스포츠 프로그램에 2년 이상 참여하고 있는 29명의 노인을 대상으로 Q-분류를 하게 하였고, 심층면담을 진행하였다. 연구결과, 노인들이 인식하는 노인스포츠지도사의 역할은 세 가지로 나타났으며 그 특성은 다음과 같다. 첫째, ‘정서적 지원자형’으로 노인스포츠지도사의 역할은 노인들의 약해진 마음을 다독여주고 쓸쓸한 마음을 해소시켜 주는 것이라고 인식한다. 둘째, ‘건강 지원자형’으로 명명하였는데, 이 유형은 노인스포츠지도사의 역할은 노인들이 가장 중요하게 생각하는 건강에 관한 지식을 전달해주는 것이라고 생각한다. 셋째, ‘참여 지지자형’으로 이 유형은 노인스포츠지도사는 노인들이 스포츠프로그램에 쉽게 참여할 수 있게 응원하고 지지해주는 역할이라고 인식하고 있다. 이 연구의 의의는 Q 방법론을 사용하여, 그동안 시도하지 않았던 노인여가복지시설 노인스포츠지도사의 역할을 탐색하고 주요 역할을 유형화하여 그 특성을 밝혀냈다는 데 있다. 또한 아직도 노인스포츠지도사의 역할이 모호한 현장에서 노인스포츠지도사의 중요성을 논의하는 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
건강한 노년기를 위한 노인들의 스포츠 활동이 증가함에 따라, 노인스포츠지도사 국가자격과정 시행되었으며 노인스포츠지도사의 수도 증가하고 있다. 하지만 아직까지 노인체육 현장에서 노인스포츠지도사의 업무가 전문화되어 있지 않고 구체적인 역할도 모호한 상황에 있다. 이에 이 연구는 노인스포츠지도사의 역할을 어떻게 인식하고 있는가? 라는 연구문제를 가지고 노인여가복지시설에서 노인스포츠에 참여하고 있는 노인들의 주관적 인식을 파악하는 것을 목적으로 하였다. 주관적 인식을 탐색하는데 효과적인 Q 방법론을 사용하여 창원시, 김해시에 소재한 노인여가복지시설 노인스포츠 프로그램에 2년 이상 참여하고 있는 29명의 노인을 대상으로 Q-분류를 하게 하였고, 심층면담을 진행하였다. 연구결과, 노인들이 인식하는 노인스포츠지도사의 역할은 세 가지로 나타났으며 그 특성은 다음과 같다. 첫째, ‘정서적 지원자형’으로 노인스포츠지도사의 역할은 노인들의 약해진 마음을 다독여주고 쓸쓸한 마음을 해소시켜 주는 것이라고 인식한다. 둘째, ‘건강 지원자형’으로 명명하였는데, 이 유형은 노인스포츠지도사의 역할은 노인들이 가장 중요하게 생각하는 건강에 관한 지식을 전달해주는 것이라고 생각한다. 셋째, ‘참여 지지자형’으로 이 유형은 노인스포츠지도사는 노인들이 스포츠프로그램에 쉽게 참여할 수 있게 응원하고 지지해주는 역할이라고 인식하고 있다. 이 연구의 의의는 Q 방법론을 사용하여, 그동안 시도하지 않았던 노인여가복지시설 노인스포츠지도사의 역할을 탐색하고 주요 역할을 유형화하여 그 특성을 밝혀냈다는 데 있다. 또한 아직도 노인스포츠지도사의 역할이 모호한 현장에서 노인스포츠지도사의 중요성을 논의하는 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.
There has recently been an increase in the trend of seniors taking part in sports activities to stay healthy with age. This led to the establishment of a national qualification to become a senior sports instructor, along with an increase in the number of senior sports instructors. However, there is ...
There has recently been an increase in the trend of seniors taking part in sports activities to stay healthy with age. This led to the establishment of a national qualification to become a senior sports instructor, along with an increase in the number of senior sports instructors. However, there is yet to be a specialized role for senior sports instructors, nor detailed definitions of their roles. With the question of “What are the perceptions on the roles of senior sports instructors?”, this study aimed to identify the subjective perception of seniors who take part in senior sports activities in senior welfare centers. The study used Q-methodology, which is effective for identifying subjective perception, and conducted a Q-sorting procedure on 29 seniors who had been taking part in senior sports programs in senior welfare centers located in Changwon City and Gimhae City for at least two years. Afterwards, there was an in-depth interview. According to the study results, the seniors’ perception on the roles of senior sports instructors can be classified in three categories: First is “emotional supporters,” meaning that senior sports instructors should strengthen the minds of lonely seniors and comfort their wounded minds; second is “health supporters” which suggests that senior sports instructors should provide information on health, which seniors find the most important; third is “participation supporters,” indicating that senior sports instructors should encourage and support seniors to easily participate in sports programs. This study is significant in that, as a novel attempt, it identified the roles of senior sports instructors in senior welfare centers using the Q-methodology to classify and define their major roles. The findings can be used as basic data to discuss the importance of senior sports instructors on site, where the roles of these instructors are yet to be clearly defined.
There has recently been an increase in the trend of seniors taking part in sports activities to stay healthy with age. This led to the establishment of a national qualification to become a senior sports instructor, along with an increase in the number of senior sports instructors. However, there is yet to be a specialized role for senior sports instructors, nor detailed definitions of their roles. With the question of “What are the perceptions on the roles of senior sports instructors?”, this study aimed to identify the subjective perception of seniors who take part in senior sports activities in senior welfare centers. The study used Q-methodology, which is effective for identifying subjective perception, and conducted a Q-sorting procedure on 29 seniors who had been taking part in senior sports programs in senior welfare centers located in Changwon City and Gimhae City for at least two years. Afterwards, there was an in-depth interview. According to the study results, the seniors’ perception on the roles of senior sports instructors can be classified in three categories: First is “emotional supporters,” meaning that senior sports instructors should strengthen the minds of lonely seniors and comfort their wounded minds; second is “health supporters” which suggests that senior sports instructors should provide information on health, which seniors find the most important; third is “participation supporters,” indicating that senior sports instructors should encourage and support seniors to easily participate in sports programs. This study is significant in that, as a novel attempt, it identified the roles of senior sports instructors in senior welfare centers using the Q-methodology to classify and define their major roles. The findings can be used as basic data to discuss the importance of senior sports instructors on site, where the roles of these instructors are yet to be clearly defined.
주제어
#노인스포츠지도사 노인스포츠 노인건강 노인체육 역할 인식 senior sports instructors senior sports senior health senior physical activity perception of roles
학위논문 정보
저자
최한나
학위수여기관
경남대학교 행정대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과
지도교수
신원식
발행연도
2022
총페이지
48
키워드
노인스포츠지도사 노인스포츠 노인건강 노인체육 역할 인식 senior sports instructors senior sports senior health senior physical activity perception of roles
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.