본 연구의 목적은 찾아가는 문해교육에 참여한 노인에게 어떠한 삶의 변화가 있었는지를 알아보는 데 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 찾아가는 문해교육 학습자의 참여 동기는 무엇인가, 찾아가는 문해교육 참여 학습자의 만족도는 어떠한가, 찾아가는 문해교육 참여 후 성과로서 학습자의 삶의 변화는 어떠한가, 학습자의 변화를 토대로 찾아가는 문해교육의 발전방안은 무엇인가라는 연구 문제를 가지고 혼합연구방법인 순차적 설명 설계 방법으로 분석하고 검증하였다. 본 연구대상은 경남지역의 찾아가는 문해교육에 3년 이상 참여한 150명의 노인을 대상으로 인구통계학적 특성과 삶의 변화에 대한 설문 조사를 하였다. 설문 결과를 토대로 심층 문항을 구체화하여 9명의 노인에게 심층 면담하였다. 이를 근거로 한 설문 조사와 심층 면담의 양적·질적연구 결과는 다음과 같다. 찾아가는 문해교육에 참여한 동기는 못 배움에 대한 한을 풀기 위해, 경로당 이용자들이 참여해서, 경로회장 등 주위의 권유로, 여유시간 활동을 위하여, 일상생활의 불편함을 해소하기 위해서 참여했다는 다양한 동기가 있었다. 참여 과정 중에 성인 학생으로서의 책임감, 학습의 즐거움, 함께하는 공동체 활동, 어려운 받침 글자 쓰기 도전 등으로 외적 동기에서 내적 동기로 변화함을 알 수 있었다. 프로그램에 대한 학습자의 만족도에서 여성 노인은 교과서 학습이 체계적이라는 결과가 높지만, 남성 노인은 문화행사체험이 다양해서라는 결과가 나왔다. 교사의 지도 방식은 수준별 수업에 만족하였으나, 일부 불만족의 이유로 학습의 다양성 부족이 있었다. 코로나19로 인한 비대면 학습에 대해서는 동화, 생활 백과 등 노인들의 정서와 생활에 필요한 내용으로 구성된 학습꾸러미에 대한 만족도가 높았으며 줌(ZOOM)을 활용한 비대면 교육은 처음에는 접속하는 데 어려움을 겪었으나 시간이 지남에 따라 시간 절약과 편리하다는 긍정적인 인식도 있었다. 학습환경에서는 아는 사람과 같이 학습해서가 높게 나왔으며, 학습환경의 불만족으로는 책상과 의자가 없어 불편하다는 결과가 나왔다. 문해교사에 대해서는 대부분 만족하였고 하나라도 더 알려주려는 열정이 높은 문해교사를 선호하고 있었다. 불만족으로는 학습자에 대한 이해심 부족이 있었다. 학습기간에 대한 적절성으로는 무기한으로 운영해야 한다는 것이 높게 나왔다. 성과로서 개인적인 변화로는 주눅 든 삶에서 자신감 회복과 자신의 취미생활을 발견, 일상생활에 도움이 되며, 가족과의 적극적인 관계 맺기와 경제활동에 간접적으로 도움이 되었다. ...
본 연구의 목적은 찾아가는 문해교육에 참여한 노인에게 어떠한 삶의 변화가 있었는지를 알아보는 데 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 찾아가는 문해교육 학습자의 참여 동기는 무엇인가, 찾아가는 문해교육 참여 학습자의 만족도는 어떠한가, 찾아가는 문해교육 참여 후 성과로서 학습자의 삶의 변화는 어떠한가, 학습자의 변화를 토대로 찾아가는 문해교육의 발전방안은 무엇인가라는 연구 문제를 가지고 혼합연구방법인 순차적 설명 설계 방법으로 분석하고 검증하였다. 본 연구대상은 경남지역의 찾아가는 문해교육에 3년 이상 참여한 150명의 노인을 대상으로 인구통계학적 특성과 삶의 변화에 대한 설문 조사를 하였다. 설문 결과를 토대로 심층 문항을 구체화하여 9명의 노인에게 심층 면담하였다. 이를 근거로 한 설문 조사와 심층 면담의 양적·질적연구 결과는 다음과 같다. 찾아가는 문해교육에 참여한 동기는 못 배움에 대한 한을 풀기 위해, 경로당 이용자들이 참여해서, 경로회장 등 주위의 권유로, 여유시간 활동을 위하여, 일상생활의 불편함을 해소하기 위해서 참여했다는 다양한 동기가 있었다. 참여 과정 중에 성인 학생으로서의 책임감, 학습의 즐거움, 함께하는 공동체 활동, 어려운 받침 글자 쓰기 도전 등으로 외적 동기에서 내적 동기로 변화함을 알 수 있었다. 프로그램에 대한 학습자의 만족도에서 여성 노인은 교과서 학습이 체계적이라는 결과가 높지만, 남성 노인은 문화행사체험이 다양해서라는 결과가 나왔다. 교사의 지도 방식은 수준별 수업에 만족하였으나, 일부 불만족의 이유로 학습의 다양성 부족이 있었다. 코로나19로 인한 비대면 학습에 대해서는 동화, 생활 백과 등 노인들의 정서와 생활에 필요한 내용으로 구성된 학습꾸러미에 대한 만족도가 높았으며 줌(ZOOM)을 활용한 비대면 교육은 처음에는 접속하는 데 어려움을 겪었으나 시간이 지남에 따라 시간 절약과 편리하다는 긍정적인 인식도 있었다. 학습환경에서는 아는 사람과 같이 학습해서가 높게 나왔으며, 학습환경의 불만족으로는 책상과 의자가 없어 불편하다는 결과가 나왔다. 문해교사에 대해서는 대부분 만족하였고 하나라도 더 알려주려는 열정이 높은 문해교사를 선호하고 있었다. 불만족으로는 학습자에 대한 이해심 부족이 있었다. 학습기간에 대한 적절성으로는 무기한으로 운영해야 한다는 것이 높게 나왔다. 성과로서 개인적인 변화로는 주눅 든 삶에서 자신감 회복과 자신의 취미생활을 발견, 일상생활에 도움이 되며, 가족과의 적극적인 관계 맺기와 경제활동에 간접적으로 도움이 되었다. 지역사회 관계에서의 변화는 서로 이해하며 우리라는 동료 의식을 형성하는 계기가 되었고, 지역에 대한 애정과 자긍심이 향상되었다. 또한, 생활 속 재활용에 대한 교육이 필요하다는 인식을 하였다. 찾아가는 문해교육의 발전방안으로 지역에 관한 내용과 우리 문화에 대한 다양한 교육과정을 제공하고 노인들의 수준에 맞고 흥미를 돋을 수 있는 교재개발을 요청하였다. 수료 후 시, 그림 등의 특성화된 교육과 검정고시, 학력 인정 교육 등 다양한 문해교육 과정이 제공되길 희망하였다.
본 연구의 목적은 찾아가는 문해교육에 참여한 노인에게 어떠한 삶의 변화가 있었는지를 알아보는 데 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 찾아가는 문해교육 학습자의 참여 동기는 무엇인가, 찾아가는 문해교육 참여 학습자의 만족도는 어떠한가, 찾아가는 문해교육 참여 후 성과로서 학습자의 삶의 변화는 어떠한가, 학습자의 변화를 토대로 찾아가는 문해교육의 발전방안은 무엇인가라는 연구 문제를 가지고 혼합연구방법인 순차적 설명 설계 방법으로 분석하고 검증하였다. 본 연구대상은 경남지역의 찾아가는 문해교육에 3년 이상 참여한 150명의 노인을 대상으로 인구통계학적 특성과 삶의 변화에 대한 설문 조사를 하였다. 설문 결과를 토대로 심층 문항을 구체화하여 9명의 노인에게 심층 면담하였다. 이를 근거로 한 설문 조사와 심층 면담의 양적·질적연구 결과는 다음과 같다. 찾아가는 문해교육에 참여한 동기는 못 배움에 대한 한을 풀기 위해, 경로당 이용자들이 참여해서, 경로회장 등 주위의 권유로, 여유시간 활동을 위하여, 일상생활의 불편함을 해소하기 위해서 참여했다는 다양한 동기가 있었다. 참여 과정 중에 성인 학생으로서의 책임감, 학습의 즐거움, 함께하는 공동체 활동, 어려운 받침 글자 쓰기 도전 등으로 외적 동기에서 내적 동기로 변화함을 알 수 있었다. 프로그램에 대한 학습자의 만족도에서 여성 노인은 교과서 학습이 체계적이라는 결과가 높지만, 남성 노인은 문화행사체험이 다양해서라는 결과가 나왔다. 교사의 지도 방식은 수준별 수업에 만족하였으나, 일부 불만족의 이유로 학습의 다양성 부족이 있었다. 코로나19로 인한 비대면 학습에 대해서는 동화, 생활 백과 등 노인들의 정서와 생활에 필요한 내용으로 구성된 학습꾸러미에 대한 만족도가 높았으며 줌(ZOOM)을 활용한 비대면 교육은 처음에는 접속하는 데 어려움을 겪었으나 시간이 지남에 따라 시간 절약과 편리하다는 긍정적인 인식도 있었다. 학습환경에서는 아는 사람과 같이 학습해서가 높게 나왔으며, 학습환경의 불만족으로는 책상과 의자가 없어 불편하다는 결과가 나왔다. 문해교사에 대해서는 대부분 만족하였고 하나라도 더 알려주려는 열정이 높은 문해교사를 선호하고 있었다. 불만족으로는 학습자에 대한 이해심 부족이 있었다. 학습기간에 대한 적절성으로는 무기한으로 운영해야 한다는 것이 높게 나왔다. 성과로서 개인적인 변화로는 주눅 든 삶에서 자신감 회복과 자신의 취미생활을 발견, 일상생활에 도움이 되며, 가족과의 적극적인 관계 맺기와 경제활동에 간접적으로 도움이 되었다. 지역사회 관계에서의 변화는 서로 이해하며 우리라는 동료 의식을 형성하는 계기가 되었고, 지역에 대한 애정과 자긍심이 향상되었다. 또한, 생활 속 재활용에 대한 교육이 필요하다는 인식을 하였다. 찾아가는 문해교육의 발전방안으로 지역에 관한 내용과 우리 문화에 대한 다양한 교육과정을 제공하고 노인들의 수준에 맞고 흥미를 돋을 수 있는 교재개발을 요청하였다. 수료 후 시, 그림 등의 특성화된 교육과 검정고시, 학력 인정 교육 등 다양한 문해교육 과정이 제공되길 희망하였다.
The purpose of this study is to identify what life changes occurred to the elderly who participated in visiting literacy education. To achieve the purpose, the sequential exposition design method, one of a mixed research methodology. was used to analyze and verify four research questions focused on ...
The purpose of this study is to identify what life changes occurred to the elderly who participated in visiting literacy education. To achieve the purpose, the sequential exposition design method, one of a mixed research methodology. was used to analyze and verify four research questions focused on motivation of the participants in visiting literacy education, their satisfaction level, changes in their lives after participation, and development plan based on the changes. The survey on demographic characteristics and life changes was conducted targeting 150 elderly people who participated in visiting literacy education in Gyeongnam region for more than 3 years. Detailed in-depth questions were made based on the result of the survey, and in-depth interviews were conducted with nine elderly people. The quantitative and qualitative research results of survey and in-depth interviews based on this are as follows. There were various motives why the elderly participated in the visiting literacy education; to resolve resentment about not having been able to learn, to resolve inconvenience of daily lives, for leisure activities, the users of senior citizen community center participating in the visiting literacy program, and recommendations of acquaintances such as the head of the senior citizen community center. However, during the participation process, external motives changed into internal motives such as responsibility as an adult student, joy of learning, doing community activities together, and challenge to difficult final consonant writing. For female elderly people, the reason for satisfaction with the visiting literacy education is systematic textbook learning, while for male elderly people, the reason is various cultural event experiences. In terms of teacher's teaching method, learners were satisfied with the level-differentiated classes, but partial dissatisfaction was derived from lack of diversity in learning. As for non-face-to-face learning caused by COVID-19, satisfaction with the learning package consisting of contents necessary for the emotions and the lives of the elderly, such as fairy tales and life encyclopedias, was high. Non-face-to-face education using ZOOM was difficult for the elderly to access at first, but as time went on, there was a positive perception that it saved time and was convenient. In the case of the learning environment, satisfaction level of learning with acquaintances was high, and the reason for dissatisfaction was inconvenience due to the absence of desks and chairs. Most of the learners were satisfied with the teachers and the learners preferred literacy teachers with high passion. The factor of dissatisfaction with the teachers was lack of understanding of the learners. In terms of the appropriate learning period, it came out that it should be operated indefinitely. Personal changes as an achievement were recovering confidence from a intimidated life, discovering one's hobby, helping daily life, actively establishing relations with family and indirectly helping economic activities. Changes in community relations were understanding each other, forming a sense of fellowship, improving affection and pride towards regional community, and recognizing the need for education about recycling in daily life. As a way to advance visiting literacy education, the learners requested provision of various education curriculum about the region and our culture, and development of textbooks that could meet the level of the elderly and arouse interest. They desired various literacy education courses such as specialized education such as poetry and painting, qualification exam, and education for academic certificate after completing the course.
The purpose of this study is to identify what life changes occurred to the elderly who participated in visiting literacy education. To achieve the purpose, the sequential exposition design method, one of a mixed research methodology. was used to analyze and verify four research questions focused on motivation of the participants in visiting literacy education, their satisfaction level, changes in their lives after participation, and development plan based on the changes. The survey on demographic characteristics and life changes was conducted targeting 150 elderly people who participated in visiting literacy education in Gyeongnam region for more than 3 years. Detailed in-depth questions were made based on the result of the survey, and in-depth interviews were conducted with nine elderly people. The quantitative and qualitative research results of survey and in-depth interviews based on this are as follows. There were various motives why the elderly participated in the visiting literacy education; to resolve resentment about not having been able to learn, to resolve inconvenience of daily lives, for leisure activities, the users of senior citizen community center participating in the visiting literacy program, and recommendations of acquaintances such as the head of the senior citizen community center. However, during the participation process, external motives changed into internal motives such as responsibility as an adult student, joy of learning, doing community activities together, and challenge to difficult final consonant writing. For female elderly people, the reason for satisfaction with the visiting literacy education is systematic textbook learning, while for male elderly people, the reason is various cultural event experiences. In terms of teacher's teaching method, learners were satisfied with the level-differentiated classes, but partial dissatisfaction was derived from lack of diversity in learning. As for non-face-to-face learning caused by COVID-19, satisfaction with the learning package consisting of contents necessary for the emotions and the lives of the elderly, such as fairy tales and life encyclopedias, was high. Non-face-to-face education using ZOOM was difficult for the elderly to access at first, but as time went on, there was a positive perception that it saved time and was convenient. In the case of the learning environment, satisfaction level of learning with acquaintances was high, and the reason for dissatisfaction was inconvenience due to the absence of desks and chairs. Most of the learners were satisfied with the teachers and the learners preferred literacy teachers with high passion. The factor of dissatisfaction with the teachers was lack of understanding of the learners. In terms of the appropriate learning period, it came out that it should be operated indefinitely. Personal changes as an achievement were recovering confidence from a intimidated life, discovering one's hobby, helping daily life, actively establishing relations with family and indirectly helping economic activities. Changes in community relations were understanding each other, forming a sense of fellowship, improving affection and pride towards regional community, and recognizing the need for education about recycling in daily life. As a way to advance visiting literacy education, the learners requested provision of various education curriculum about the region and our culture, and development of textbooks that could meet the level of the elderly and arouse interest. They desired various literacy education courses such as specialized education such as poetry and painting, qualification exam, and education for academic certificate after completing the course.
주제어
#찾아가는 문해교육 삶의 변화 문해교실 노인 혼합연구 visiting literacy education change in life literacy class the elderly mixed research
학위논문 정보
저자
이선애
학위수여기관
경남대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과
지도교수
신미식
발행연도
2022
총페이지
195
키워드
찾아가는 문해교육 삶의 변화 문해교실 노인 혼합연구 visiting literacy education change in life literacy class the elderly mixed research
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.