본 연구의 목적은 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 교사의 놀이 신념, 놀이교수 효능감, 영유아의 놀이성 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 교사의 놀이 신념이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 교사의 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 4. 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위하여 부산광역시에 소재한 가정, 민간, 직장, 국공립어린이집 교사와 만2세부터 만5세까지의 영유아를 대상으로 하였으며, 설문지 300부를 배부하여 미회수 및 불성실한 답변을 한 4부를 제외한 296부를 통계 처리하여 자료로 사용하였다. 본 연구에 수집된 자료는 SPSSWIN 26.0 통계 프로그램을 사용하여 다음과 같은 과정을 거쳐 분석하였다. 교사의 놀이 신념, 놀이교수효능감, 영유아 놀이성 간의 관계를 보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며, 교사의 놀이 신념이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보기 위해 ...
본 연구의 목적은 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 교사의 놀이 신념, 놀이교수 효능감, 영유아의 놀이성 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 교사의 놀이 신념이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 교사의 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 4. 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위하여 부산광역시에 소재한 가정, 민간, 직장, 국공립어린이집 교사와 만2세부터 만5세까지의 영유아를 대상으로 하였으며, 설문지 300부를 배부하여 미회수 및 불성실한 답변을 한 4부를 제외한 296부를 통계 처리하여 자료로 사용하였다. 본 연구에 수집된 자료는 SPSSWIN 26.0 통계 프로그램을 사용하여 다음과 같은 과정을 거쳐 분석하였다. 교사의 놀이 신념, 놀이교수효능감, 영유아 놀이성 간의 관계를 보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며, 교사의 놀이 신념이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 실시하였으며, 교사의 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였고, 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사의 놀이 신념, 놀이교수 효능감, 영유아의 놀이성 변인들 간에 관계는 전체적으로 유의미한 상관관계가 있다. 둘째, 교사의 놀이 신념은 영유아의 놀이성에 영향을 미친다. 교사의 놀이 신념은 영유아 놀이성의 하위요인별 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 유의미한 영향을 미친다. 셋째, 교사의 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 영향을 미친다. 교사의 놀이교수 효능감의 하위요인 놀이교수 효능에 대한 신념은 영유아의 놀이성에 대해 유의미한 영향을 미친다. 넷째, 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 영향을 미친다. 교사의 놀이 신념, 놀이교수 효능감은 영유아의 놀이성에 통계적으로 유의미한 영향을 미친다.
주요어: 놀이 신념, 놀이교수 효능감, 영유아의 놀이성
본 연구의 목적은 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 교사의 놀이 신념, 놀이교수 효능감, 영유아의 놀이성 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 교사의 놀이 신념이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 3. 교사의 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 4. 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위하여 부산광역시에 소재한 가정, 민간, 직장, 국공립어린이집 교사와 만2세부터 만5세까지의 영유아를 대상으로 하였으며, 설문지 300부를 배부하여 미회수 및 불성실한 답변을 한 4부를 제외한 296부를 통계 처리하여 자료로 사용하였다. 본 연구에 수집된 자료는 SPSSWIN 26.0 통계 프로그램을 사용하여 다음과 같은 과정을 거쳐 분석하였다. 교사의 놀이 신념, 놀이교수효능감, 영유아 놀이성 간의 관계를 보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며, 교사의 놀이 신념이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 실시하였으며, 교사의 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였고, 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과와 논의를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 교사의 놀이 신념, 놀이교수 효능감, 영유아의 놀이성 변인들 간에 관계는 전체적으로 유의미한 상관관계가 있다. 둘째, 교사의 놀이 신념은 영유아의 놀이성에 영향을 미친다. 교사의 놀이 신념은 영유아 놀이성의 하위요인별 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 유의미한 영향을 미친다. 셋째, 교사의 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 영향을 미친다. 교사의 놀이교수 효능감의 하위요인 놀이교수 효능에 대한 신념은 영유아의 놀이성에 대해 유의미한 영향을 미친다. 넷째, 교사의 놀이 신념과 놀이교수 효능감이 영유아의 놀이성에 영향을 미친다. 교사의 놀이 신념, 놀이교수 효능감은 영유아의 놀이성에 통계적으로 유의미한 영향을 미친다.
The purpose of this study is to investigate the effects of teachers' play beliefs and play teaching efficacy on the playability of infants and young children. For the purpose of this study, the following research questions were established. Research Questions 1. What is the relationship between ...
The purpose of this study is to investigate the effects of teachers' play beliefs and play teaching efficacy on the playability of infants and young children. For the purpose of this study, the following research questions were established. Research Questions 1. What is the relationship between childcare teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and infants' playability? Research Question 2. What is the effect of childcare teachers' play beliefs on the playability of infants and toddlers? Research Question 3. What is the effect of the childcare teacher's sense of play teaching efficacy on the playability of infants and toddlers? Research Question 4. What is the effect of childcare teachers' play beliefs and play teaching efficacy on the playability of infants and toddlers? For this study, household, private, workplace, national and public daycare teachers and infants from 2 to 5 years old located in Busan Metropolitan City were targeted. 296 copies were statistically processed and used as data. The data collected in this study were analyzed using the SPSSWIN 26.0 statistical program through the following process. Pearson's temporal correlation coefficient was calculated to examine the relationship between the childcare teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and infant playability. A stepwise multi-regression analysis was conducted to find out the effect of childcare teachers' play teaching efficacy on infants' playability. Multiple regression analysis was performed to find out. The conclusions obtained through the results and discussion of this study are as follows. First, there is a significant correlation among childcare teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and playability variables of infants and toddlers as a whole. Second, childcare teachers' play beliefs affect the playability of infants and toddlers. Childcare teachers' play beliefs have a significant effect on physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of pleasure, and sense of humor for each sub-factor of playability of infants and young children. Third, the play teaching efficacy of nursery teachers affects the playability of infants and young children. Childcare teachers' belief in play teaching efficacy, a sub-factor of play teaching efficacy, has a significant effect on the playability of infants and young children. Fourth, childcare teachers' play beliefs and play teaching efficacy affect children's playability. Nursery teachers' play beliefs and play teaching efficacy have a statistically significant effect on the playability of infants and toddlers.
The purpose of this study is to investigate the effects of teachers' play beliefs and play teaching efficacy on the playability of infants and young children. For the purpose of this study, the following research questions were established. Research Questions 1. What is the relationship between childcare teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and infants' playability? Research Question 2. What is the effect of childcare teachers' play beliefs on the playability of infants and toddlers? Research Question 3. What is the effect of the childcare teacher's sense of play teaching efficacy on the playability of infants and toddlers? Research Question 4. What is the effect of childcare teachers' play beliefs and play teaching efficacy on the playability of infants and toddlers? For this study, household, private, workplace, national and public daycare teachers and infants from 2 to 5 years old located in Busan Metropolitan City were targeted. 296 copies were statistically processed and used as data. The data collected in this study were analyzed using the SPSSWIN 26.0 statistical program through the following process. Pearson's temporal correlation coefficient was calculated to examine the relationship between the childcare teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and infant playability. A stepwise multi-regression analysis was conducted to find out the effect of childcare teachers' play teaching efficacy on infants' playability. Multiple regression analysis was performed to find out. The conclusions obtained through the results and discussion of this study are as follows. First, there is a significant correlation among childcare teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and playability variables of infants and toddlers as a whole. Second, childcare teachers' play beliefs affect the playability of infants and toddlers. Childcare teachers' play beliefs have a significant effect on physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of pleasure, and sense of humor for each sub-factor of playability of infants and young children. Third, the play teaching efficacy of nursery teachers affects the playability of infants and young children. Childcare teachers' belief in play teaching efficacy, a sub-factor of play teaching efficacy, has a significant effect on the playability of infants and young children. Fourth, childcare teachers' play beliefs and play teaching efficacy affect children's playability. Nursery teachers' play beliefs and play teaching efficacy have a statistically significant effect on the playability of infants and toddlers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.