이 연구의 목적은 체육교과와 연계한 다문화교육의 가능성과 효과성을 검증하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 중학교 1학년 학생들에게 실시하고 학생들의 다문화 수용성 변화를 분석하였다. 이를 위하여 설정한 연구문제는 ‘협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다문화 수용성에 차이가 있는가?’로 이 때, 다문화 수용성을 여덟 개 구성요소로 나누어 다음과 같은 하위 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 평등성에 차이가 있는가? 둘째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 반편견에 차이가 있는가? 셋째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 정체성에 차이가 있는가? 넷째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다양성 존중에 차이가 있는가? 다섯째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 상호문화이해에 차이가 있는가? 여섯째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 협력성에 차이가 있는가? 일곱째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다문화 또래수용성에 차이가 있는가? 여덟째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 세계시민의식에 차이가 있는가? 이 연구를 위하여 부산 H중학교 학생 2개의 반 50명의 학생을 실험집단으로, 같은 학교 2개의 반 50명의 학생을 통제집단으로 설정하여 협동학습 모형을 적용한 체육수업 전, 후에 다문화 수용성 측정을 진행하였다. 수집한 자료는 ...
이 연구의 목적은 체육교과와 연계한 다문화교육의 가능성과 효과성을 검증하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 중학교 1학년 학생들에게 실시하고 학생들의 다문화 수용성 변화를 분석하였다. 이를 위하여 설정한 연구문제는 ‘협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다문화 수용성에 차이가 있는가?’로 이 때, 다문화 수용성을 여덟 개 구성요소로 나누어 다음과 같은 하위 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 평등성에 차이가 있는가? 둘째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 반편견에 차이가 있는가? 셋째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 정체성에 차이가 있는가? 넷째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다양성 존중에 차이가 있는가? 다섯째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 상호문화이해에 차이가 있는가? 여섯째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 협력성에 차이가 있는가? 일곱째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다문화 또래수용성에 차이가 있는가? 여덟째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 세계시민의식에 차이가 있는가? 이 연구를 위하여 부산 H중학교 학생 2개의 반 50명의 학생을 실험집단으로, 같은 학교 2개의 반 50명의 학생을 통제집단으로 설정하여 협동학습 모형을 적용한 체육수업 전, 후에 다문화 수용성 측정을 진행하였다. 수집한 자료는 공분산분석(ANCOVA)와 비모수 공분산분석(ranked ANCOVA)을 사용하여 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업에 따른 중학교 1학년의 평등성, 반편견, 다양성에는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 협동학습 모형을 적용한 체육수업에 참여한 학생들이 개별학습 모형을 적용한 학생들보다 평등성, 반편견, 다양성이 높음을 알 수 있고, 협동학습 모형을 적용한 체육수업이 중학교 1학년의 다문화 수용성 중 평등성, 반편견, 다양성을 높이는데 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 협동학습을 적용한 체육수업에 따른 중학교 1학년의 정체성, 상호문화이해, 협력성, 다문화 또래수용성, 세계시민의식에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이를 통해, 협동학습을 적용한 체육수업이 다문화교육으로서의 가능성 및 효과성을 확인하였다. 또, 체육교과에 적용할 수 있는 실천적인 다문화교육 방법을 제안하고 문화교육의 방법으로서 협동학습의 효과성을 재확인하였다. 그 동안 미비했던 체육교과와 연계한 다문화교육 관련 연구를 포함한 그 외 다른 교과 전반과 연계한 다문화교육 프로그램 개발과 다문화교육의 방법 및 내용을 다양화 한 후속연구가 요구된다.
이 연구의 목적은 체육교과와 연계한 다문화교육의 가능성과 효과성을 검증하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 중학교 1학년 학생들에게 실시하고 학생들의 다문화 수용성 변화를 분석하였다. 이를 위하여 설정한 연구문제는 ‘협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다문화 수용성에 차이가 있는가?’로 이 때, 다문화 수용성을 여덟 개 구성요소로 나누어 다음과 같은 하위 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 평등성에 차이가 있는가? 둘째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 반편견에 차이가 있는가? 셋째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 정체성에 차이가 있는가? 넷째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다양성 존중에 차이가 있는가? 다섯째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 상호문화이해에 차이가 있는가? 여섯째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 협력성에 차이가 있는가? 일곱째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 다문화 또래수용성에 차이가 있는가? 여덟째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업을 실시한 중학교 1학년의 세계시민의식에 차이가 있는가? 이 연구를 위하여 부산 H중학교 학생 2개의 반 50명의 학생을 실험집단으로, 같은 학교 2개의 반 50명의 학생을 통제집단으로 설정하여 협동학습 모형을 적용한 체육수업 전, 후에 다문화 수용성 측정을 진행하였다. 수집한 자료는 공분산분석(ANCOVA)와 비모수 공분산분석(ranked ANCOVA)을 사용하여 분석하였으며 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습 모형을 적용한 체육수업에 따른 중학교 1학년의 평등성, 반편견, 다양성에는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 협동학습 모형을 적용한 체육수업에 참여한 학생들이 개별학습 모형을 적용한 학생들보다 평등성, 반편견, 다양성이 높음을 알 수 있고, 협동학습 모형을 적용한 체육수업이 중학교 1학년의 다문화 수용성 중 평등성, 반편견, 다양성을 높이는데 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 협동학습을 적용한 체육수업에 따른 중학교 1학년의 정체성, 상호문화이해, 협력성, 다문화 또래수용성, 세계시민의식에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이를 통해, 협동학습을 적용한 체육수업이 다문화교육으로서의 가능성 및 효과성을 확인하였다. 또, 체육교과에 적용할 수 있는 실천적인 다문화교육 방법을 제안하고 문화교육의 방법으로서 협동학습의 효과성을 재확인하였다. 그 동안 미비했던 체육교과와 연계한 다문화교육 관련 연구를 포함한 그 외 다른 교과 전반과 연계한 다문화교육 프로그램 개발과 다문화교육의 방법 및 내용을 다양화 한 후속연구가 요구된다.
The purpose of this study is to verify the possibility and effectiveness of multicultural education in connection with physical education subjects. In order to achieve the purpose of this study, physical education classes to which the cooperative learning model is applied were conducted to first-yea...
The purpose of this study is to verify the possibility and effectiveness of multicultural education in connection with physical education subjects. In order to achieve the purpose of this study, physical education classes to which the cooperative learning model is applied were conducted to first-year middle school students, and changes in students' multicultural receptivity were analyzed. The research question set for this purpose was 'Is there any difference in multicultural receptivity among first graders of middle school who took physical education classes applying the cooperative learning model?' did. First, is there any difference in the equality of the first graders of middle school who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Second, is there any difference in the anti-bias of the first graders of middle school who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Third, is there any difference in the identity of the first graders of middle school who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Fourth, is there any difference in respect for diversity among first-year middle school students who took physical education classes applying the cooperative learning model? Fifth, is there any difference in the understanding of mutual culture among first-year middle school students who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Sixth, is there any difference in the cooperativeness of the first graders of middle school who conducted physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Seventh, is there a difference in the acceptability of multicultural peers in the first year of middle school who took physical education classes applying the cooperative learning model? Eighth, is there any difference in the global citizenship of the first graders of middle school who took physical education classes applying the cooperative learning model? For this study, 50 students from two classes of Busan H Middle School were set as the experimental group and 50 students from two classes of the same school were set as the control group. The collected data were analyzed using covariance analysis (ANCOVA) and nonparametric covariance analysis (ranked ANCOVA), and the analysis results are as follows. First, it was found that there were significant differences in equality, anti-bias, and diversity in the first year of middle school according to the physical education class to which the cooperative learning model was applied. It can be seen that students who participated in the physical education class to which the cooperative learning model was applied had higher equality, anti-bias, and diversity than the students to which the individual learning model was applied. It has a positive effect on increasing prejudice and diversity. Second, there was no significant difference in identity, mutual cultural understanding, cooperation, multicultural peer acceptability, and global citizenship according to physical education classes to which cooperative learning was applied. Through this, the possibility and effectiveness of physical education classes applying cooperative learning as a multicultural education were confirmed. In addition, a practical multicultural education method applicable to physical education was suggested and the effectiveness of cooperative learning as a method of cultural education was reconfirmed. The development of multicultural education programs linked to all other subjects, including research related to multicultural education in connection with physical education, which has been lacking so far, and follow-up research that diversifies the methods and contents of multicultural education are required.
The purpose of this study is to verify the possibility and effectiveness of multicultural education in connection with physical education subjects. In order to achieve the purpose of this study, physical education classes to which the cooperative learning model is applied were conducted to first-year middle school students, and changes in students' multicultural receptivity were analyzed. The research question set for this purpose was 'Is there any difference in multicultural receptivity among first graders of middle school who took physical education classes applying the cooperative learning model?' did. First, is there any difference in the equality of the first graders of middle school who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Second, is there any difference in the anti-bias of the first graders of middle school who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Third, is there any difference in the identity of the first graders of middle school who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Fourth, is there any difference in respect for diversity among first-year middle school students who took physical education classes applying the cooperative learning model? Fifth, is there any difference in the understanding of mutual culture among first-year middle school students who took physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Sixth, is there any difference in the cooperativeness of the first graders of middle school who conducted physical education classes to which the cooperative learning model is applied? Seventh, is there a difference in the acceptability of multicultural peers in the first year of middle school who took physical education classes applying the cooperative learning model? Eighth, is there any difference in the global citizenship of the first graders of middle school who took physical education classes applying the cooperative learning model? For this study, 50 students from two classes of Busan H Middle School were set as the experimental group and 50 students from two classes of the same school were set as the control group. The collected data were analyzed using covariance analysis (ANCOVA) and nonparametric covariance analysis (ranked ANCOVA), and the analysis results are as follows. First, it was found that there were significant differences in equality, anti-bias, and diversity in the first year of middle school according to the physical education class to which the cooperative learning model was applied. It can be seen that students who participated in the physical education class to which the cooperative learning model was applied had higher equality, anti-bias, and diversity than the students to which the individual learning model was applied. It has a positive effect on increasing prejudice and diversity. Second, there was no significant difference in identity, mutual cultural understanding, cooperation, multicultural peer acceptability, and global citizenship according to physical education classes to which cooperative learning was applied. Through this, the possibility and effectiveness of physical education classes applying cooperative learning as a multicultural education were confirmed. In addition, a practical multicultural education method applicable to physical education was suggested and the effectiveness of cooperative learning as a method of cultural education was reconfirmed. The development of multicultural education programs linked to all other subjects, including research related to multicultural education in connection with physical education, which has been lacking so far, and follow-up research that diversifies the methods and contents of multicultural education are required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.