전세계적으로 대기오염 문제와 내연기관차 배기가스 배출 규제를 시작으로 전기자동차 보급이 확산되고 있다. 보급 확산에 따라 우리나라는 정부에서 2025년까지 국내 전기차 보급 비중을 14% 목표로 하였다. 정부 보조금 등 정부의 적극적인 행정으로 보급률은 증가하고 있으나, 전기차 구매자들은 여전히 충전 인프라 관련하여 불편함을 나타내고 있다. 우리나라의 충전소...
전세계적으로 대기오염 문제와 내연기관차 배기가스 배출 규제를 시작으로 전기자동차 보급이 확산되고 있다. 보급 확산에 따라 우리나라는 정부에서 2025년까지 국내 전기차 보급 비중을 14% 목표로 하였다. 정부 보조금 등 정부의 적극적인 행정으로 보급률은 증가하고 있으나, 전기차 구매자들은 여전히 충전 인프라 관련하여 불편함을 나타내고 있다. 우리나라의 충전소 보급 방식으로는 환경부 주관으로 시작으로 지자체, 공공기관에서 충전소 보급에 앞장서서 설치하고 있으며, 민간 사업자도 자체 예산 또는 국가 보조금으로 충전소를 설치하고 있으나, 초기 충전소 인프라 사업에는 낮은 수익성과 높은 구축 비용으로 민간 기업 참여가 소극적이다. 반면 해외 주요국 정부에서는 민간 기업에게 효율적인 설치를 위해서 인센티브 프로그램을 구성하여 충전소 제조사, 완성차 제조사등 다양한 민간 사업자가 참여하여 충전소 보급에 기여하고 있으며, 미국은 공공/민간 파트너쉽을 맺어 주요 도로에 고속 충전소를 설치하였고, 프랑스 및 유럽 국가에서도 접근성이 좋은 주유소에도 대형 에너지사 중심으로 전기차 충전소를 설치하고 있다. 우리나라는 전기차 보급률이 늘어나면서 자연스럽게 충전소 보급률도 증가하는 만큼 다양한 민간 기업 사업자들이 전기차 충전소 사업에 뛰어들고 있으며, 다양한 플랫폼으로 이윤을 얻고 있으나, 해외와 달리 접근성이 좋은 정유사 및 내연기관차 주유소에 전기차 충전기를 설치하는 규제가 까다로워 설치에 어려움을 겪고 있다. 이러한 점은 소비자 인식에도 영향을 미치게 되는데 여러 설문조사결과 충전소 접근성 문제와 비효율적인 미스매치 운영 및 설치 현황이 나타나고 있다. 현재 내연기관차 주유소보다 전기차 충전소가 많지만, 정작 사용량이 많은 곳은 충전소가 부족하고 다른 곳에 충전소를 설치하는 방향으로 진행되고 있어 비효율적인 현황을 나타내고 있으며 이런한 점은 전기차 충전소 구축 물량대비 체감수준이 낮은 편이다. 본 논문은 이에 따라 우리나라의 무분별한 전기차 충전소 보급 보다는 해외 시장 사례를 비교 분석하고 국내시장의 효율적인 전기차 충전소 보급에 관한 개선을 제시하여 정책적 방향을 제시하는데 의의가 있다.
전세계적으로 대기오염 문제와 내연기관차 배기가스 배출 규제를 시작으로 전기자동차 보급이 확산되고 있다. 보급 확산에 따라 우리나라는 정부에서 2025년까지 국내 전기차 보급 비중을 14% 목표로 하였다. 정부 보조금 등 정부의 적극적인 행정으로 보급률은 증가하고 있으나, 전기차 구매자들은 여전히 충전 인프라 관련하여 불편함을 나타내고 있다. 우리나라의 충전소 보급 방식으로는 환경부 주관으로 시작으로 지자체, 공공기관에서 충전소 보급에 앞장서서 설치하고 있으며, 민간 사업자도 자체 예산 또는 국가 보조금으로 충전소를 설치하고 있으나, 초기 충전소 인프라 사업에는 낮은 수익성과 높은 구축 비용으로 민간 기업 참여가 소극적이다. 반면 해외 주요국 정부에서는 민간 기업에게 효율적인 설치를 위해서 인센티브 프로그램을 구성하여 충전소 제조사, 완성차 제조사등 다양한 민간 사업자가 참여하여 충전소 보급에 기여하고 있으며, 미국은 공공/민간 파트너쉽을 맺어 주요 도로에 고속 충전소를 설치하였고, 프랑스 및 유럽 국가에서도 접근성이 좋은 주유소에도 대형 에너지사 중심으로 전기차 충전소를 설치하고 있다. 우리나라는 전기차 보급률이 늘어나면서 자연스럽게 충전소 보급률도 증가하는 만큼 다양한 민간 기업 사업자들이 전기차 충전소 사업에 뛰어들고 있으며, 다양한 플랫폼으로 이윤을 얻고 있으나, 해외와 달리 접근성이 좋은 정유사 및 내연기관차 주유소에 전기차 충전기를 설치하는 규제가 까다로워 설치에 어려움을 겪고 있다. 이러한 점은 소비자 인식에도 영향을 미치게 되는데 여러 설문조사결과 충전소 접근성 문제와 비효율적인 미스매치 운영 및 설치 현황이 나타나고 있다. 현재 내연기관차 주유소보다 전기차 충전소가 많지만, 정작 사용량이 많은 곳은 충전소가 부족하고 다른 곳에 충전소를 설치하는 방향으로 진행되고 있어 비효율적인 현황을 나타내고 있으며 이런한 점은 전기차 충전소 구축 물량대비 체감수준이 낮은 편이다. 본 논문은 이에 따라 우리나라의 무분별한 전기차 충전소 보급 보다는 해외 시장 사례를 비교 분석하고 국내시장의 효율적인 전기차 충전소 보급에 관한 개선을 제시하여 정책적 방향을 제시하는데 의의가 있다.
The spread of electric vehicles is spreading around the world, starting with air pollution problems and regulations on exhaust gas emissions. As the supply spreads, the Korean government has set a target of 14% of the domestic electric vehicle supply by 2025. Although the penetration rate is increas...
The spread of electric vehicles is spreading around the world, starting with air pollution problems and regulations on exhaust gas emissions. As the supply spreads, the Korean government has set a target of 14% of the domestic electric vehicle supply by 2025. Although the penetration rate is increasing due to the government's active administration such as government subsidies, electric vehicle buyers are still expressing inconvenience in relation to charging infrastructure. In Korea’s charging station supply method, starting with the Ministry of Environment, local governments and public institutions are taking the lead in installing charging stations. Private operators are also installing charging stations with their own budgets or national subsidies. However, in the initial charging station infrastructure project, low profitability and high Participation of private companies is passive due to the construction cost. On the other hand, the governments of major foreign countries are contributing to the supply of charging stations by organizing incentive programs for private companies to efficiently install them, and various private operators such as charging station manufacturers and finished vehicle manufacturers participate in it. In France and European countries, even at gas stations with good accessibility, large energy companies are installing EV charging stations. In Korea, as the penetration rate of electric vehicles increases and the penetration rate of charging stations naturally increases, various private companies are jumping into the electric vehicle charging station business and are making profits through various platforms. Installation is difficult due to strict regulations on installation. This point also affects consumer perception, and as a result of several surveys, problems with access to charging stations and inefficient mismatch operation and installation status are revealed. Currently, there are more charging stations for electric vehicles than gas stations for internal combustion locomotives, but there are not enough charging stations in places where there is a lot of use, and charging stations are being installed elsewhere, indicating an inefficient situation. good Accordingly, this paper is meaningful in presenting a policy direction by comparatively analyzing overseas market cases rather than Korea's indiscriminate supply of electric vehicle charging stations and suggesting improvements in the efficient distribution of electric vehicle charging stations in the domestic market.
The spread of electric vehicles is spreading around the world, starting with air pollution problems and regulations on exhaust gas emissions. As the supply spreads, the Korean government has set a target of 14% of the domestic electric vehicle supply by 2025. Although the penetration rate is increasing due to the government's active administration such as government subsidies, electric vehicle buyers are still expressing inconvenience in relation to charging infrastructure. In Korea’s charging station supply method, starting with the Ministry of Environment, local governments and public institutions are taking the lead in installing charging stations. Private operators are also installing charging stations with their own budgets or national subsidies. However, in the initial charging station infrastructure project, low profitability and high Participation of private companies is passive due to the construction cost. On the other hand, the governments of major foreign countries are contributing to the supply of charging stations by organizing incentive programs for private companies to efficiently install them, and various private operators such as charging station manufacturers and finished vehicle manufacturers participate in it. In France and European countries, even at gas stations with good accessibility, large energy companies are installing EV charging stations. In Korea, as the penetration rate of electric vehicles increases and the penetration rate of charging stations naturally increases, various private companies are jumping into the electric vehicle charging station business and are making profits through various platforms. Installation is difficult due to strict regulations on installation. This point also affects consumer perception, and as a result of several surveys, problems with access to charging stations and inefficient mismatch operation and installation status are revealed. Currently, there are more charging stations for electric vehicles than gas stations for internal combustion locomotives, but there are not enough charging stations in places where there is a lot of use, and charging stations are being installed elsewhere, indicating an inefficient situation. good Accordingly, this paper is meaningful in presenting a policy direction by comparatively analyzing overseas market cases rather than Korea's indiscriminate supply of electric vehicle charging stations and suggesting improvements in the efficient distribution of electric vehicle charging stations in the domestic market.
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