제 목 : 고압 육상전원공급장치 설비의 국내 보급 활성화를 위한 SWOT-AHP 분석에 따른 전략방안 연구
항만에 정박 중인 선박에서의 배출물은 질소산화물(NOx), 황산화물(SOx), 미세먼지(PM10) 및 이산화탄소(CO2.)와 같은 많은 ...
요 약
제 목 : 고압 육상전원공급장치 설비의 국내 보급 활성화를 위한 SWOT-AHP 분석에 따른 전략방안 연구
항만에 정박 중인 선박에서의 배출물은 질소산화물(NOx), 황산화물(SOx), 미세먼지(PM10) 및 이산화탄소(CO2.)와 같은 많은 화학 물질로 구성되어있다. 이에 유럽연합(EU), 미국 등 선진국에서는 선박 정박 시 배출되는 대기오염물질을 최소화시키기 위해 육상에서 전력을 공급하는 육상전원공급장치(Alternati- ve Maritime Power Supply, AMP) 설치를 서두르고 있다. 육상전원공급장치는 정박 중 선박에서 필요로 하는 전력사용(조명, 냉난방, 환기, 통신 및 선상 시스템 등)을 위해 선박엔진 가동대신 육상에서 전력을 공급하는 시설로 대기오염 배출을 현저하게 줄일 수 있는 친환경 설비시설이다. 선박의 특성상 같은 항만을 계속 방문하는 것이 아니라 목적지가 계속 바뀌기 때문에 세계 어느 항구에서도 육상 전원을 수전할 수 있고, 또한 육상 측에서는 어느 배가 항구에 정박하든지 선박에 전기를 공급할 수 있는 시스템의 구성이 필요하다.
현재 미국 LA, 롱비치항 등 캘리포니아 지역 입항선박은 육상전원공급장치 사용 비중을 2020년까지 80%로 하였다. EU은 2025년까지 모든 항만에 육상전원공급장치 설치를 의무화하기로 했다. 또한 중국은 배출규제 해역(Emission Control Area, ECA)을 EU, 미주에 이어 3번째로 설정하고 2019년까지 단계적으로 육상전원공급장치를 설치하도록 유도하였지만 계획 대비 실적은 제대로 이루어지지 않았다. 한편 우리나라 항만의 경우 육상전원공급장치가 2018년 4월 최초로 설치된 한국남동발전 영흥화력발전본부 제2, 3 부두와 이후 한국서부발전 및 부산신항에 설치되어 있는 것이 전부다. 그러나 설비자재 전량이 외국산으로 되어있어 국내 개발은 요원하고 이로 인해 육상전원공급장치의 활성화도 아직 제대로 이루어지지 않고 있다. 최근 들어 항만공사 및 중부발전(주)에서 선사와 육상전원공급장치의 설치 업무협약을 체결하는 등 일부 진전이 있지만, 우리나라 항만도시의 심각한 대기오염 수준을 생각할 때 육상전원공급장치의 설치 활성화 전략이 매우 시급하다.
본 연구에서는 육상전원공급장치 설비의 국내 보급 활성화 방안에 따른 전략을 세워 육상전원공급장치의 설치비용과 설치사례를 조사하고 고압 육상전원공급장치의 국내·외 도입 현황과 기술 수준 및 비용 대 이득 분석을 하였다. 그리고 국내 보급 활성화를 위한 SWOT-AHP 분석을 하였다. SWOT-AHP 분석은 계층화 연구모형을 만들어 3단계로 진행을 하였다. 첫 번째 단계에서는 4가지 속성별 요인을 정의하였고, 두 번째 단계에서는 강점, 약점, 기회, 위협 그룹 내의 요인들을 쌍대비교 평가하여 우선순위를 도출하였다. 그리고 마지막 세 번째 단계에서는 4개의 SWOT 그룹별 종합분석을 통해 속성별 중요도 순위를 이끌어냈다. 의사결정기준별(S, W, O, T)로 중요도가 높은 순으로 SO전략, ST전략, WO전략 및 WT전략의 4개 전략을 구축하여 최종적인 전략방향을 도출하였다. SO전략은 정부와 국민의 육상전원공급장치의 필요성 인식을 토대로 육상전원공급장치 활성화를 위한 설비 확대에 중점을 두며 장기적으로는 스마트 항만 구축을 실현하는 전략이다. ST전략은 안정적 전기공급과 세계 최고 수준의 전력기술을 바탕으로 핵심기술 개발에 역량을 집중하여 국산화를 이루면 외국 선점업체의 국내 시장 독점과 중국의 저가공세를 상당 부분 예방 할 수 있는 전략이다. WO전략은 핵심기술의 국산화에 역량을 집중시켜 한국형 육상전원공급장치 개발로 국내 수요 및 세계시장 진출을 꾀하고, 또한 기존 항만의 설치 어려움은 스마트 항만 구축의 전체 차원에서 중장기 로드맵 수립으로 점진적 개조를 진행한다는 전략이다. 마지막 WT전략은 핵심기술의 국내 부재는 외국 선진업체와의 기술협약과 국내기업 제품의 우선 구매를 통해 품질개선과 경쟁력 강화를 도모한다는 전략이다. 또한 항만과 선사의 경제적 부담은 설비 보조금, 전기료 감면, 세제혜택 등 투자비용과 운영비용을 경감시키는 방안을 마련하여 저유황 경유보다 더한 편익을 제공한다는 전략이다. 이를 바탕으로 자동화·디지털화한 ‘스마트 항만 구축’, 한국형 육상전원공급장치 개발을 위한 ‘핵심기술의 국내 개발’, 육상전원공급장치 활성화를 위한 예산확보와 중장기 로드맵 수립을 위한 ‘정부의 육성정책’등 세 가지 핵심전략을 최종적으로 도출해냈다.
요 약
제 목 : 고압 육상전원공급장치 설비의 국내 보급 활성화를 위한 SWOT-AHP 분석에 따른 전략방안 연구
항만에 정박 중인 선박에서의 배출물은 질소산화물(NOx), 황산화물(SOx), 미세먼지(PM10) 및 이산화탄소(CO2.)와 같은 많은 화학 물질로 구성되어있다. 이에 유럽연합(EU), 미국 등 선진국에서는 선박 정박 시 배출되는 대기오염물질을 최소화시키기 위해 육상에서 전력을 공급하는 육상전원공급장치(Alternati- ve Maritime Power Supply, AMP) 설치를 서두르고 있다. 육상전원공급장치는 정박 중 선박에서 필요로 하는 전력사용(조명, 냉난방, 환기, 통신 및 선상 시스템 등)을 위해 선박엔진 가동대신 육상에서 전력을 공급하는 시설로 대기오염 배출을 현저하게 줄일 수 있는 친환경 설비시설이다. 선박의 특성상 같은 항만을 계속 방문하는 것이 아니라 목적지가 계속 바뀌기 때문에 세계 어느 항구에서도 육상 전원을 수전할 수 있고, 또한 육상 측에서는 어느 배가 항구에 정박하든지 선박에 전기를 공급할 수 있는 시스템의 구성이 필요하다.
현재 미국 LA, 롱비치항 등 캘리포니아 지역 입항선박은 육상전원공급장치 사용 비중을 2020년까지 80%로 하였다. EU은 2025년까지 모든 항만에 육상전원공급장치 설치를 의무화하기로 했다. 또한 중국은 배출규제 해역(Emission Control Area, ECA)을 EU, 미주에 이어 3번째로 설정하고 2019년까지 단계적으로 육상전원공급장치를 설치하도록 유도하였지만 계획 대비 실적은 제대로 이루어지지 않았다. 한편 우리나라 항만의 경우 육상전원공급장치가 2018년 4월 최초로 설치된 한국남동발전 영흥화력발전본부 제2, 3 부두와 이후 한국서부발전 및 부산신항에 설치되어 있는 것이 전부다. 그러나 설비자재 전량이 외국산으로 되어있어 국내 개발은 요원하고 이로 인해 육상전원공급장치의 활성화도 아직 제대로 이루어지지 않고 있다. 최근 들어 항만공사 및 중부발전(주)에서 선사와 육상전원공급장치의 설치 업무협약을 체결하는 등 일부 진전이 있지만, 우리나라 항만도시의 심각한 대기오염 수준을 생각할 때 육상전원공급장치의 설치 활성화 전략이 매우 시급하다.
본 연구에서는 육상전원공급장치 설비의 국내 보급 활성화 방안에 따른 전략을 세워 육상전원공급장치의 설치비용과 설치사례를 조사하고 고압 육상전원공급장치의 국내·외 도입 현황과 기술 수준 및 비용 대 이득 분석을 하였다. 그리고 국내 보급 활성화를 위한 SWOT-AHP 분석을 하였다. SWOT-AHP 분석은 계층화 연구모형을 만들어 3단계로 진행을 하였다. 첫 번째 단계에서는 4가지 속성별 요인을 정의하였고, 두 번째 단계에서는 강점, 약점, 기회, 위협 그룹 내의 요인들을 쌍대비교 평가하여 우선순위를 도출하였다. 그리고 마지막 세 번째 단계에서는 4개의 SWOT 그룹별 종합분석을 통해 속성별 중요도 순위를 이끌어냈다. 의사결정기준별(S, W, O, T)로 중요도가 높은 순으로 SO전략, ST전략, WO전략 및 WT전략의 4개 전략을 구축하여 최종적인 전략방향을 도출하였다. SO전략은 정부와 국민의 육상전원공급장치의 필요성 인식을 토대로 육상전원공급장치 활성화를 위한 설비 확대에 중점을 두며 장기적으로는 스마트 항만 구축을 실현하는 전략이다. ST전략은 안정적 전기공급과 세계 최고 수준의 전력기술을 바탕으로 핵심기술 개발에 역량을 집중하여 국산화를 이루면 외국 선점업체의 국내 시장 독점과 중국의 저가공세를 상당 부분 예방 할 수 있는 전략이다. WO전략은 핵심기술의 국산화에 역량을 집중시켜 한국형 육상전원공급장치 개발로 국내 수요 및 세계시장 진출을 꾀하고, 또한 기존 항만의 설치 어려움은 스마트 항만 구축의 전체 차원에서 중장기 로드맵 수립으로 점진적 개조를 진행한다는 전략이다. 마지막 WT전략은 핵심기술의 국내 부재는 외국 선진업체와의 기술협약과 국내기업 제품의 우선 구매를 통해 품질개선과 경쟁력 강화를 도모한다는 전략이다. 또한 항만과 선사의 경제적 부담은 설비 보조금, 전기료 감면, 세제혜택 등 투자비용과 운영비용을 경감시키는 방안을 마련하여 저유황 경유보다 더한 편익을 제공한다는 전략이다. 이를 바탕으로 자동화·디지털화한 ‘스마트 항만 구축’, 한국형 육상전원공급장치 개발을 위한 ‘핵심기술의 국내 개발’, 육상전원공급장치 활성화를 위한 예산확보와 중장기 로드맵 수립을 위한 ‘정부의 육성정책’등 세 가지 핵심전략을 최종적으로 도출해냈다.
A Study of Strategic Method for Domestic Supply Activation of High-Voltage Alternative Maritime Power-Supply based on SWOT-AHP Analysis
Kim, in ho (Supervisor Lee, Kang Won) Dept. of Industrial Information Systems Graduate School of Public Policy and informatio...
Abstract
A Study of Strategic Method for Domestic Supply Activation of High-Voltage Alternative Maritime Power-Supply based on SWOT-AHP Analysis
Kim, in ho (Supervisor Lee, Kang Won) Dept. of Industrial Information Systems Graduate School of Public Policy and information Technology Seoul National University of Science and Technology
Emission from ship anchored at the port consists of various chemical substances such as NOx, SOx, PM10, PM2.5, and CO2. Thus, developed countries such as EU and America rush to install AMP(Alternative Maritime Power Supply) to minimize the pollutant emitted from ship anchored at the port, which supplies electricity from overland. AMP is the eco-friendly equipment facility which provides electricity required by ship for lighting, air conditioning and heating, ventilation, communication systems, and etc. Since electricity is provided from overland power plant instead of running ship engine, which uses diesel to produce electricity, AMP can remarkably decrease pollutant from ship. Ship does not visit same port all the time, but its destination changes continually. Therefore, a system is required, in which ship can receive high-voltage electricity at any port in the world and port can also provide high-voltage electricity to any kind of ship.
80% of ships entering into California ports such as LA, Long Beach, and etc. received electricity from AMP by 2020. And EU made it mandatory to install AMP at all ports by 2025. China established ECA(Emission Control Area) following EU and America and guided to install AMP in stages by 2019, but the goal of plan was not achieved successfully. The first AMP was installed at the 2nd and 3rd port of Youngheung thermal power plant, Korea Southeast Electricity Generation. And then it was installed at Korea West Electricity Generation and Busan new port. These 4 AMPs are all the ones installed in Korea. And, since all the equipments are imported ones domestic development is far-off. It is one of the barrier factors, which prohibits to invigorate the installation of AMP. Recently, Port authority and Central Electricity Generation made some progresses to install AMP by making agreement of AMP installation with ship owner. If we consider the serious air-pollution of port city, to set up the invigoration strategy of AMP installation is very urgent.
In this study, the domestic supply activation strategy of AMP is developed. For this purpose AMP installation costs and installation cases in developed countries are investigated. Some comparisons were made in present AMP installation status and technology level between domestic and foreign countries. And also cost- benefit analysis were performed. After these works, SWOT-AHP was performed to develop the domestic supply activation strategy of AMP, which was conducted in three stages through building up hierarchical model. In the first stage, four factors are defined for every attributes. In the second stage, factors in Strength, Weakness, Opportunity, and Threat were pair-wise compared and their priorities were drawn. And, in the final third stage the important indexes were deduced through integrated analysis of four SWOT-AHP attributes. After these analyses four strategies were developed; SO strategy, ST strategy, WO strategy, and WT strategy. Based on these four strategies three key strategies were finally drawn, which include 1)automated and digitized ‘construction of smart port’, 2)‘domestic development of AMP key technology’ for development of Korean type of AMP, and 3)‘upbring policy of government’, which is intended for budget securement and setting up of roadmap to activate the supply of AMP.
Abstract
A Study of Strategic Method for Domestic Supply Activation of High-Voltage Alternative Maritime Power-Supply based on SWOT-AHP Analysis
Kim, in ho (Supervisor Lee, Kang Won) Dept. of Industrial Information Systems Graduate School of Public Policy and information Technology Seoul National University of Science and Technology
Emission from ship anchored at the port consists of various chemical substances such as NOx, SOx, PM10, PM2.5, and CO2. Thus, developed countries such as EU and America rush to install AMP(Alternative Maritime Power Supply) to minimize the pollutant emitted from ship anchored at the port, which supplies electricity from overland. AMP is the eco-friendly equipment facility which provides electricity required by ship for lighting, air conditioning and heating, ventilation, communication systems, and etc. Since electricity is provided from overland power plant instead of running ship engine, which uses diesel to produce electricity, AMP can remarkably decrease pollutant from ship. Ship does not visit same port all the time, but its destination changes continually. Therefore, a system is required, in which ship can receive high-voltage electricity at any port in the world and port can also provide high-voltage electricity to any kind of ship.
80% of ships entering into California ports such as LA, Long Beach, and etc. received electricity from AMP by 2020. And EU made it mandatory to install AMP at all ports by 2025. China established ECA(Emission Control Area) following EU and America and guided to install AMP in stages by 2019, but the goal of plan was not achieved successfully. The first AMP was installed at the 2nd and 3rd port of Youngheung thermal power plant, Korea Southeast Electricity Generation. And then it was installed at Korea West Electricity Generation and Busan new port. These 4 AMPs are all the ones installed in Korea. And, since all the equipments are imported ones domestic development is far-off. It is one of the barrier factors, which prohibits to invigorate the installation of AMP. Recently, Port authority and Central Electricity Generation made some progresses to install AMP by making agreement of AMP installation with ship owner. If we consider the serious air-pollution of port city, to set up the invigoration strategy of AMP installation is very urgent.
In this study, the domestic supply activation strategy of AMP is developed. For this purpose AMP installation costs and installation cases in developed countries are investigated. Some comparisons were made in present AMP installation status and technology level between domestic and foreign countries. And also cost- benefit analysis were performed. After these works, SWOT-AHP was performed to develop the domestic supply activation strategy of AMP, which was conducted in three stages through building up hierarchical model. In the first stage, four factors are defined for every attributes. In the second stage, factors in Strength, Weakness, Opportunity, and Threat were pair-wise compared and their priorities were drawn. And, in the final third stage the important indexes were deduced through integrated analysis of four SWOT-AHP attributes. After these analyses four strategies were developed; SO strategy, ST strategy, WO strategy, and WT strategy. Based on these four strategies three key strategies were finally drawn, which include 1)automated and digitized ‘construction of smart port’, 2)‘domestic development of AMP key technology’ for development of Korean type of AMP, and 3)‘upbring policy of government’, which is intended for budget securement and setting up of roadmap to activate the supply of AMP.
주제어
#AMP SWOT-AHP Air Pollution Fine Dust Ultra Fine Dust
학위논문 정보
저자
김인호
학위수여기관
서울과학기술대학교
학위구분
국내박사
학과
산업정보시스템전공 산업정보시스템
지도교수
이강원
발행연도
2022
총페이지
ⅵ, 129p
키워드
AMP SWOT-AHP Air Pollution Fine Dust Ultra Fine Dust
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