골프에 대한 관심이 증가하고 있고, 증강현실 기술과 발전으로 스포츠 분야에서 증강현실 기술 활용도 활발해지고 있다. 기존의 골프 정보제공 어플리케이션은 모바일과 스마트워치로 한정되어 화면의 크기의 한계점과 개인화 된 정보제공이 아닌 일반적인 정보만 제공되는 한계점이 있다. 이런 점을 개선하기 위하여 본 논문은 스마트 글라스를 착용하고 골프를 즐기기 위한 플랫폼을 설계하고 캐디를 대신하여 ...
골프에 대한 관심이 증가하고 있고, 증강현실 기술과 발전으로 스포츠 분야에서 증강현실 기술 활용도 활발해지고 있다. 기존의 골프 정보제공 어플리케이션은 모바일과 스마트워치로 한정되어 화면의 크기의 한계점과 개인화 된 정보제공이 아닌 일반적인 정보만 제공되는 한계점이 있다. 이런 점을 개선하기 위하여 본 논문은 스마트 글라스를 착용하고 골프를 즐기기 위한 플랫폼을 설계하고 캐디를 대신하여 AI 어드바이저가 경기를 더 쉽고 잘 할 수 있도록 정보를 제공하는 것을 제안하고자 한다. 디자인씽킹 방법론을 적용하여 PoC(Proof of Concept) 방식으로 AR골프 플랫폼으로서 가능성이 있는지 효과와 효용, 기술적 관점을 검증하는 과정으로 설계 및 프로토타입을 제작하고, 일반 사용자를 대상으로 피드백을 수집하여 기술적, 사용자 니즈, 수익성 부분으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫번째, 기술적 부분에서 골프 플랫폼의 환경정보를 획득하기 위하여 스마트 골프장 도입이 필수 조건으로 디지털 트윈을 활용한 환경정보 구축과 운영이 필요하며, 이를 기반으로 실시간, 비실시간 정보로 구분하여 환경정보, 가상 캐디, 경기정보로 구분하여 증강현실로 정보를 제공할 수 있다. 두번째, 사용자 니즈 측면에서는 각각 다른 경기력과 습관 등 최적화된 정보제공과 분석을 위해 실내 경기장에서의 데이터 축적이 필요하다. 이렇게 획득된 정보는 스마트 글라스를 통해서 디스플레이하고 어드바이저를 통해 맞춤형 정보를 제공할 수 있다. 세번째, 수익성 측면에서는 골프에 최적화된 AR 디바이스가 현재 부재한 상황으로 경량화된 H/W와 함께 플랫폼이 제공될경우 구매 또는 활용 의사에 대한 긍정적인 피드백을 얻을 수 있었으며, 사용자 데이터를 기반으로 이벤트 및 포인트 획득과 물품구입, 어드바이저 변경 등 재미요소를 더해 지속적인 서비스가 가능하도록 제안하였다. 본 연구를 통해 좀 더 쉽고 재미있는 증강현실 골프 플랫폼이 만들어지길 기대하며 향후 메타버스로 확장 될 경우 데이터 연동과 서비스 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
골프에 대한 관심이 증가하고 있고, 증강현실 기술과 발전으로 스포츠 분야에서 증강현실 기술 활용도 활발해지고 있다. 기존의 골프 정보제공 어플리케이션은 모바일과 스마트워치로 한정되어 화면의 크기의 한계점과 개인화 된 정보제공이 아닌 일반적인 정보만 제공되는 한계점이 있다. 이런 점을 개선하기 위하여 본 논문은 스마트 글라스를 착용하고 골프를 즐기기 위한 플랫폼을 설계하고 캐디를 대신하여 AI 어드바이저가 경기를 더 쉽고 잘 할 수 있도록 정보를 제공하는 것을 제안하고자 한다. 디자인씽킹 방법론을 적용하여 PoC(Proof of Concept) 방식으로 AR골프 플랫폼으로서 가능성이 있는지 효과와 효용, 기술적 관점을 검증하는 과정으로 설계 및 프로토타입을 제작하고, 일반 사용자를 대상으로 피드백을 수집하여 기술적, 사용자 니즈, 수익성 부분으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫번째, 기술적 부분에서 골프 플랫폼의 환경정보를 획득하기 위하여 스마트 골프장 도입이 필수 조건으로 디지털 트윈을 활용한 환경정보 구축과 운영이 필요하며, 이를 기반으로 실시간, 비실시간 정보로 구분하여 환경정보, 가상 캐디, 경기정보로 구분하여 증강현실로 정보를 제공할 수 있다. 두번째, 사용자 니즈 측면에서는 각각 다른 경기력과 습관 등 최적화된 정보제공과 분석을 위해 실내 경기장에서의 데이터 축적이 필요하다. 이렇게 획득된 정보는 스마트 글라스를 통해서 디스플레이하고 어드바이저를 통해 맞춤형 정보를 제공할 수 있다. 세번째, 수익성 측면에서는 골프에 최적화된 AR 디바이스가 현재 부재한 상황으로 경량화된 H/W와 함께 플랫폼이 제공될경우 구매 또는 활용 의사에 대한 긍정적인 피드백을 얻을 수 있었으며, 사용자 데이터를 기반으로 이벤트 및 포인트 획득과 물품구입, 어드바이저 변경 등 재미요소를 더해 지속적인 서비스가 가능하도록 제안하였다. 본 연구를 통해 좀 더 쉽고 재미있는 증강현실 골프 플랫폼이 만들어지길 기대하며 향후 메타버스로 확장 될 경우 데이터 연동과 서비스 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
Interest in golf is increasing, and the use of augmented reality technology in the sports field is also becoming active due to the development of augmented reality technology. Existing golf information provision applications are limited to mobile and smartwatch applications, so there is a limitation...
Interest in golf is increasing, and the use of augmented reality technology in the sports field is also becoming active due to the development of augmented reality technology. Existing golf information provision applications are limited to mobile and smartwatch applications, so there is a limitation in that only general information is provided, not the size of the screen and personalized information. To improve this point, this paper proposes to design a platform for wearing smart glasses and enjoying golf, and to provide information on behalf of caddies to make it easier and better for virtual advisors to play. Design thinking methodology is applied to create a design and prototype by verifying the effectiveness, utility, and technical perspective of an AR golf platform through a Proof of Concept (PoC) method, and collects feedback from general users and analyzes the technology, user needs, and profitability as follows. First, in order to obtain environmental information of golf platforms in the technical area, it is necessary to build and operate environmental information using digital twins, and based on this, it can be divided into real-time and non-real-time information and provide augmented reality information. Second, in terms of user needs, data accumulation in indoor stadiums is required to provide and analyze optimized information such as different performance and habits. The obtained information can be displayed through smart glass and customized information can be provided through an advisor, a virtual caddy. Third, in terms of profitability, since there is currently no augmented reality device optimized for golf, positive feedback on purchase or utilization intention could be obtained if the platform is provided with lightweight H/W, and it was proposed to enable continuous service by adding fun factors such as event and point purchase, advisor change, etc. based on user data. Through this study, it is expected that an easier and more fun augmented reality golf platform will be created, and if it is expanded to metaverse in the future, it will be used as basic data for data linkage and service development.
Interest in golf is increasing, and the use of augmented reality technology in the sports field is also becoming active due to the development of augmented reality technology. Existing golf information provision applications are limited to mobile and smartwatch applications, so there is a limitation in that only general information is provided, not the size of the screen and personalized information. To improve this point, this paper proposes to design a platform for wearing smart glasses and enjoying golf, and to provide information on behalf of caddies to make it easier and better for virtual advisors to play. Design thinking methodology is applied to create a design and prototype by verifying the effectiveness, utility, and technical perspective of an AR golf platform through a Proof of Concept (PoC) method, and collects feedback from general users and analyzes the technology, user needs, and profitability as follows. First, in order to obtain environmental information of golf platforms in the technical area, it is necessary to build and operate environmental information using digital twins, and based on this, it can be divided into real-time and non-real-time information and provide augmented reality information. Second, in terms of user needs, data accumulation in indoor stadiums is required to provide and analyze optimized information such as different performance and habits. The obtained information can be displayed through smart glass and customized information can be provided through an advisor, a virtual caddy. Third, in terms of profitability, since there is currently no augmented reality device optimized for golf, positive feedback on purchase or utilization intention could be obtained if the platform is provided with lightweight H/W, and it was proposed to enable continuous service by adding fun factors such as event and point purchase, advisor change, etc. based on user data. Through this study, it is expected that an easier and more fun augmented reality golf platform will be created, and if it is expanded to metaverse in the future, it will be used as basic data for data linkage and service development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.