본 연구는 어린이집에 근무하는 영유아교사의 성역할 정체감과 양성평등의식에 대해 분석해봄으로써, 그들이 가진 일반적 경향과 성역할 유형에 따른 양성평등의식이 어떠한 차이를 가지고 있는지 분석하는데 목적이 있다. 궁극적으로는 이 연구를 통해 유아들에게 직접적으로 영향을 주는 영유아교사가 자신의 성역할 정체감을 바르게 확립하여 높은 수준의 양성평등의식을 내면화할 수 있도록 돕는 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 어린이집에서 근무하는 영유아교사 228명을 대상으로 성역할 정체감, 양성평등의식, 성평등 관련인식을 알아보고 분석하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 어린이집에 근무하는 영유아교사의 성역할 정체감과 양성평등의식에 대해 분석해봄으로써, 그들이 가진 일반적 경향과 성역할 유형에 따른 양성평등의식이 어떠한 차이를 가지고 있는지 분석하는데 목적이 있다. 궁극적으로는 이 연구를 통해 유아들에게 직접적으로 영향을 주는 영유아교사가 자신의 성역할 정체감을 바르게 확립하여 높은 수준의 양성평등의식을 내면화할 수 있도록 돕는 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 어린이집에서 근무하는 영유아교사 228명을 대상으로 성역할 정체감, 양성평등의식, 성평등 관련인식을 알아보고 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 Program을 이용하여 기술통계분석, 카이제곱검정, t검정, 일원변량분석(one-way ANOVA), Scheffe사후검정을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 성역할 정체감은 양성성 유형이 가장 많았고, 다음으로 미분화 유형, 여성성 유형, 남성성 유형 순으로 나타났다. 둘째, 영유아교사의 양성평등의식은 최대값 4점에 평균 3.20의 점수로 분석되었다. 양성평등의식을 하위요인별로 살펴본 결과 부계중심적 가족제도에 대한 양성평등의식이 타 요인에 비해 높은 것으로 나타났다. 또한 여성 권리 요구가 양성평등의식 수준이 가장 낮은 요인으로 분석되었다. 이를 통해 영유아교사 집단은 전통적인 성역할 인식에서 벗어나 아들 중심주의에서 탈피하고자 하며, 남녀 간 능력과 역할 차이에 대한 고정관념이 완화되었음을 알 수 있었다. 셋째, 영유아교사의 일반적 배경 특성과 성역할 정체감의 연관성은 없었으나 영유아교사의 일반적 배경 특성에 따른 양성평등의식에서는 차이가 보였다. 특히나 결혼 여부에 따른 변화가 보였으며 기혼의 영유아교사보다 미혼의 영유아교사가 양성평등의식이 높은 것으로 나타났다. 또한 양성평등의식에서 경력과 형제자매의 관계에 따라서도 유의미한 차이가 보였다. 본 연구에서는 3~5년의 경력을 가진 집단이 3년 미만의 경력을 가진 집단보다 높은 양성평등의식을 보인 것으로 분석되었다. 넷째, 성역할 정체감에 따른 영유아교사의 성평등 관련 인식에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지는 않았지만, 성평등 관련 인식의 하위요인 중 하나인 교사가 지각한 성평등 실행수준에서 양성성 유형이 미분화 유형보다 평균 1 정도의 높은 점수를 보여 양성성 유형을 가질수록 교사가 지각한 성평등 실행수준이 높을 가능성을 나타냈다. 다섯째, 양성평등의식과 성평등한 교실 환경 필요성에 대한 인식과는 정적 상관을 보여주었으나 현장에서의 남녀교사 역할의 구분에 대한 인식과는 부적 상관을 나타냈다. 즉, 양성평등의식이 높을수록 성평등한 교실 환경 필요성에 대해 긍정적으로 인식하고, 현장에서의 남녀교사 역할 구분에 대한 인식이 낮은 것으로 나타났다. 또한 교사가 지각한 성평등 의식 수준과 교사가 지각한 성평등 실행수준은 매우 높은 정적 상관을 보였는데, 이는 교사가 지각한 성평등 의식 수준이 높을수록 교사가 지각한 성평등 실행수준 또한 높게 나타나는 것으로 해석된다. 여섯째, 성역할 정체감에 따른 양성평등의식의 차이는 유의미한 결과를 보이지 않았다. 다만, 남성 성역할 규범에 대한 태도의 경우 통계적으로 유의한 결과는 아니나, 미분화 유형과 남성성 유형 간의 차이가 더 크게 나타나 남성성 유형보다 미분화 유형의 양성평등의식이 더 높을 수 있다는 가능성을 보였다. 이와 같이 본 연구의 결과는 영유아교사가 전통적 성역할 인식에서 탈피하고자 하며, 양성평등의식의 수준에 따라 교육현장에서의 성역할 인식이나 태도에 차이가 있음을 확인하였다. 이는 영유아교사 자신이 높은 수준의 성평등 의식을 형성하여 올바른 가치관과 태도를 가진다면, 교육 현장에서 평등한 태도로 영유아들을 대하고 가르치는 교수방법의 실행을 통해 양성평등한 교실 문화와 분위기를 형성해 갈 수 있음을 시사한다.
본 연구는 어린이집에 근무하는 영유아교사의 성역할 정체감과 양성평등의식에 대해 분석해봄으로써, 그들이 가진 일반적 경향과 성역할 유형에 따른 양성평등의식이 어떠한 차이를 가지고 있는지 분석하는데 목적이 있다. 궁극적으로는 이 연구를 통해 유아들에게 직접적으로 영향을 주는 영유아교사가 자신의 성역할 정체감을 바르게 확립하여 높은 수준의 양성평등의식을 내면화할 수 있도록 돕는 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 위해 어린이집에서 근무하는 영유아교사 228명을 대상으로 성역할 정체감, 양성평등의식, 성평등 관련인식을 알아보고 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 Program을 이용하여 기술통계분석, 카이제곱검정, t검정, 일원변량분석(one-way ANOVA), Scheffe사후검정을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아교사의 성역할 정체감은 양성성 유형이 가장 많았고, 다음으로 미분화 유형, 여성성 유형, 남성성 유형 순으로 나타났다. 둘째, 영유아교사의 양성평등의식은 최대값 4점에 평균 3.20의 점수로 분석되었다. 양성평등의식을 하위요인별로 살펴본 결과 부계중심적 가족제도에 대한 양성평등의식이 타 요인에 비해 높은 것으로 나타났다. 또한 여성 권리 요구가 양성평등의식 수준이 가장 낮은 요인으로 분석되었다. 이를 통해 영유아교사 집단은 전통적인 성역할 인식에서 벗어나 아들 중심주의에서 탈피하고자 하며, 남녀 간 능력과 역할 차이에 대한 고정관념이 완화되었음을 알 수 있었다. 셋째, 영유아교사의 일반적 배경 특성과 성역할 정체감의 연관성은 없었으나 영유아교사의 일반적 배경 특성에 따른 양성평등의식에서는 차이가 보였다. 특히나 결혼 여부에 따른 변화가 보였으며 기혼의 영유아교사보다 미혼의 영유아교사가 양성평등의식이 높은 것으로 나타났다. 또한 양성평등의식에서 경력과 형제자매의 관계에 따라서도 유의미한 차이가 보였다. 본 연구에서는 3~5년의 경력을 가진 집단이 3년 미만의 경력을 가진 집단보다 높은 양성평등의식을 보인 것으로 분석되었다. 넷째, 성역할 정체감에 따른 영유아교사의 성평등 관련 인식에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지는 않았지만, 성평등 관련 인식의 하위요인 중 하나인 교사가 지각한 성평등 실행수준에서 양성성 유형이 미분화 유형보다 평균 1 정도의 높은 점수를 보여 양성성 유형을 가질수록 교사가 지각한 성평등 실행수준이 높을 가능성을 나타냈다. 다섯째, 양성평등의식과 성평등한 교실 환경 필요성에 대한 인식과는 정적 상관을 보여주었으나 현장에서의 남녀교사 역할의 구분에 대한 인식과는 부적 상관을 나타냈다. 즉, 양성평등의식이 높을수록 성평등한 교실 환경 필요성에 대해 긍정적으로 인식하고, 현장에서의 남녀교사 역할 구분에 대한 인식이 낮은 것으로 나타났다. 또한 교사가 지각한 성평등 의식 수준과 교사가 지각한 성평등 실행수준은 매우 높은 정적 상관을 보였는데, 이는 교사가 지각한 성평등 의식 수준이 높을수록 교사가 지각한 성평등 실행수준 또한 높게 나타나는 것으로 해석된다. 여섯째, 성역할 정체감에 따른 양성평등의식의 차이는 유의미한 결과를 보이지 않았다. 다만, 남성 성역할 규범에 대한 태도의 경우 통계적으로 유의한 결과는 아니나, 미분화 유형과 남성성 유형 간의 차이가 더 크게 나타나 남성성 유형보다 미분화 유형의 양성평등의식이 더 높을 수 있다는 가능성을 보였다. 이와 같이 본 연구의 결과는 영유아교사가 전통적 성역할 인식에서 탈피하고자 하며, 양성평등의식의 수준에 따라 교육현장에서의 성역할 인식이나 태도에 차이가 있음을 확인하였다. 이는 영유아교사 자신이 높은 수준의 성평등 의식을 형성하여 올바른 가치관과 태도를 가진다면, 교육 현장에서 평등한 태도로 영유아들을 대하고 가르치는 교수방법의 실행을 통해 양성평등한 교실 문화와 분위기를 형성해 갈 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to analyze the difference in gender equality according to the type of gender role identity they have by checking the gender role identity and gender equality consciousness of infant and childcare teachers working in daycare centers. In addition, through this study, it wa...
The purpose of this study is to analyze the difference in gender equality according to the type of gender role identity they have by checking the gender role identity and gender equality consciousness of infant and childcare teachers working in daycare centers. In addition, through this study, it was intended to improve the system of orientation and suggest the basic direction of education in which childcare teachers who directly influence young children can properly establish their gender role identity and internalize a high level of gender equality. To this end, 228 childcare teachers working at daycare centers were investigated and analyzed for gender role identity, gender equality awareness, and gender equality. For the collected data, descriptive statistical analysis, chi-square test, t-test, one-way ANOVA, and Scheffe post-test were performed using the SPSS 25.0 program. The main results revealed in this study are as follows. First, the gender role identity of infant and childcare teachers was the most common type, followed by undifferentiated type, femininity type, and masculinity type. Second, as a result of examining the consciousness of gender equality by sub-factor, it was found that the consciousness of gender equality for the paternal-centered family system was higher than that of other factors. In addition, the demand for women's rights was analyzed as the factor with the lowest level of gender equality awareness. Through this, it was found that the infant teacher group tried to break away from the traditional perception of gender roles and break away from son-centeredism, and the stereotype of competence and role differences between men and women was eased. Third, there was no association of gender role identity according to the general background characteristics of childcare teachers, but there was a difference in gender equality consciousness according to the general background characteristics of childcare teachers. In particular, there was a change in marital status, and it was found that married childcare teachers had a higher sense of gender equality than unmarried childcare teachers. Fourth, although there were no statistically significant results in the perception of gender equality of infant and childcare teachers according to gender role identity, the gender type was 1 higher on average than the undifferentiated type, indicating that the teacher's perceived gender equality level was higher. Fifth, it showed a positive correlation with the perception of gender equality and the need for a gender-equal classroom environment, but it showed a negative correlation with the perception of the classification of male and female teacher roles in the field. In other words, the higher the sense of gender equality, the lower the perception of the need for a gender-equal classroom environment, and the lower the perception of the role classification of male and female teachers in the field. Sixth, the difference in gender equality consciousness according to gender role identity did not show significant results. However, in the case of attitudes toward the male gender role norm, it was not a statistically significant result, but the difference between the undifferentiated type and the male type was larger, indicating that the gender equality of the undifferentiated type may be higher than that of the male type. As such, the results of this study confirmed that infant and childcare teachers try to break away from traditional gender role recognition, and there is a difference in gender role perception or attitude in the educational field according to the level of gender equality awareness. This suggests that if childcare teachers themselves form a high level of gender equality consciousness and have the right values and attitudes, they can form a gender-equal classroom culture and atmosphere through the implementation of teaching methods to treat young children with an equal attitude in the educational field.
The purpose of this study is to analyze the difference in gender equality according to the type of gender role identity they have by checking the gender role identity and gender equality consciousness of infant and childcare teachers working in daycare centers. In addition, through this study, it was intended to improve the system of orientation and suggest the basic direction of education in which childcare teachers who directly influence young children can properly establish their gender role identity and internalize a high level of gender equality. To this end, 228 childcare teachers working at daycare centers were investigated and analyzed for gender role identity, gender equality awareness, and gender equality. For the collected data, descriptive statistical analysis, chi-square test, t-test, one-way ANOVA, and Scheffe post-test were performed using the SPSS 25.0 program. The main results revealed in this study are as follows. First, the gender role identity of infant and childcare teachers was the most common type, followed by undifferentiated type, femininity type, and masculinity type. Second, as a result of examining the consciousness of gender equality by sub-factor, it was found that the consciousness of gender equality for the paternal-centered family system was higher than that of other factors. In addition, the demand for women's rights was analyzed as the factor with the lowest level of gender equality awareness. Through this, it was found that the infant teacher group tried to break away from the traditional perception of gender roles and break away from son-centeredism, and the stereotype of competence and role differences between men and women was eased. Third, there was no association of gender role identity according to the general background characteristics of childcare teachers, but there was a difference in gender equality consciousness according to the general background characteristics of childcare teachers. In particular, there was a change in marital status, and it was found that married childcare teachers had a higher sense of gender equality than unmarried childcare teachers. Fourth, although there were no statistically significant results in the perception of gender equality of infant and childcare teachers according to gender role identity, the gender type was 1 higher on average than the undifferentiated type, indicating that the teacher's perceived gender equality level was higher. Fifth, it showed a positive correlation with the perception of gender equality and the need for a gender-equal classroom environment, but it showed a negative correlation with the perception of the classification of male and female teacher roles in the field. In other words, the higher the sense of gender equality, the lower the perception of the need for a gender-equal classroom environment, and the lower the perception of the role classification of male and female teachers in the field. Sixth, the difference in gender equality consciousness according to gender role identity did not show significant results. However, in the case of attitudes toward the male gender role norm, it was not a statistically significant result, but the difference between the undifferentiated type and the male type was larger, indicating that the gender equality of the undifferentiated type may be higher than that of the male type. As such, the results of this study confirmed that infant and childcare teachers try to break away from traditional gender role recognition, and there is a difference in gender role perception or attitude in the educational field according to the level of gender equality awareness. This suggests that if childcare teachers themselves form a high level of gender equality consciousness and have the right values and attitudes, they can form a gender-equal classroom culture and atmosphere through the implementation of teaching methods to treat young children with an equal attitude in the educational field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.