본 논문은 1인 가구(家口)의 형태가 다양(多樣)해 지면서 증가하고 있는 반려견(伴侶犬)동반(同伴)여행 중 가장 중요한 요소인 호텔의 물리적(物理的) 환경에 대해 분석하고, 향후 경쟁력 강화를 통해 고객 만족에 따른 호텔의 물리적 환경 전략에 대해 시사점을 제시하고자 한다. 반려견 친화(親和)호텔은 기존의 호텔에 반려견과의 행복한 시간을 고려해, 호텔 고객 만족에 따라 시장을 세분화(細分化) 하고, 표적 마케팅에 따른 적절한 물리적 환경에 대한 요구도(要求圖)에 대해 고객이 만족할 수 있는 서비스를 제공하는 것이 매우 중요하다. 본 논문의 목적은 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 물리적 ...
본 논문은 1인 가구(家口)의 형태가 다양(多樣)해 지면서 증가하고 있는 반려견(伴侶犬)동반(同伴)여행 중 가장 중요한 요소인 호텔의 물리적(物理的) 환경에 대해 분석하고, 향후 경쟁력 강화를 통해 고객 만족에 따른 호텔의 물리적 환경 전략에 대해 시사점을 제시하고자 한다. 반려견 친화(親和)호텔은 기존의 호텔에 반려견과의 행복한 시간을 고려해, 호텔 고객 만족에 따라 시장을 세분화(細分化) 하고, 표적 마케팅에 따른 적절한 물리적 환경에 대한 요구도(要求圖)에 대해 고객이 만족할 수 있는 서비스를 제공하는 것이 매우 중요하다. 본 논문의 목적은 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 물리적 환경 요구도에 대해 호텔의 운영(運營) 방법을 제안하려는 것이다. 선행 연구의 이론적 배경과 국내(國內) 반려견 친화 호텔 8곳을 선택하여 현장조사를 실시하였고, 현장조사를 실시한 호텔에서는 모두 차별화 된 물리적 환경 및 디자인을 시도하고 있었으나, 일반적인 공간의 배치와 평면(平面), 공용(公用) 공간 부족으로 인해 고객의 요구를 충족시키지는 못하고 있었다. 현장조사를 토대로 반려견 친화 호텔의 물리적 환경을 도출 하였으며, 호텔 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하여, 고객 만족과 각 집단의 고객 만족에 따른 물리적 환경 요구도를 파악하였고, 이에 제안된 물리적 환경을 빅데이터(Big Data) 분석을 통해 검증(檢證) 하였으며, 전반적인 현황과 문제점을 파악하였다. 빅데이터에 대한 분석은 텍스톰(Textom)을 사용하였고. 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 물리적 환경으로는 ‘청결(淸潔)과 안전성(安全性)’, ‘접근성(接近性)’, ‘편의성(便宜性)’, ‘심미성(審美性)’, ‘쾌적성(快適性)’의 요인으로 자료을 수집할 수 있었다. 이에 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 구체적인 물리적 환경을 제안할 수 있었다. 반려견 친화 호텔 사용자의 고객 만족은 ‘업무추구(業務追求)집단’, ‘지식추구(智識追求)집단’, ‘휴식추구(休息追求)집단’, ‘교류추구(交流追求)집단’의 4가지 집단(集團)으로 세분화(細分化) 된다. ‘업무추구집단’은 주로 업무(業務)를 목적으로 하는 30∼40대로 물리적 환경 요구도는 청결과 안전성, 편의성, 쾌적성, 접근성 순으로 나타났으며, 기능과 관련된 물리적 환경 요구도가 높았다. 이 집단은 업무 편의성과 기능적인 면을 고려한 반려견 친화 호텔을 제공 하도록 한다. 반려견과 이용에 효율적인 공간 배치를 제공하며, 경쟁력 있는 가격을 위하여 최소한의 편의시설을 제공한다. ‘지식추구집단’은 역사, 문화, 지식 습득에 관심이 많은 50대 연령층으로 청결과 안전성, 쾌적성, 편의성, 접근성, 심미성 순으로 모든 요인에서 물리적 환경 요구도가 높게 나타났다. 이러한 요구도에 맞는 서비스를 제공하고자 노력하여야 하고, 호텔이 위치한 지역의 특성과 문화를 활용, 심미성을 확보하는데 노력해야 한다. 그 지역 고유의 문화와 역사를 활용하여 심미적(審美的)공간을 구현하고, 호텔 객실 공간이 자연 채광의 유입(流入) 및 환기(換氣)를 고려하여 쾌적성을 최대한 높일 수 있도록 노력해야 한다. ‘휴식추구집단’은 20∼30대의 고객이 가장 많으며, 이 집단의 물리적 환경 요구도는 청결과 안전성, 쾌적성, 접근성, 편의성, 심미성 순으로 요구도가 높았다. 도시에서 휴가를 즐길 수 있는 반려견 친화 호텔을 개발하여, 고객이 만족 할 수 있는 호텔을 만드는 것이 중요할 것으로 보인다. 특화된 수영장과 스파 등을 기획하여 휴식(休息) 및 오락(娛樂)을 동시에 즐길 수 있도록 유도(誘導)한다. ‘교류추구집단’은 반려견 친화 호텔을 친교(親交)나 사교(社交)를 목적으로 하는 집단이다. 청결과 안전성, 편의성, 심미성, 쾌적성, 접근성 순으로 물리적 환경 요구도가 나타났다. 인원과 목적에 따라 모임을 할 수 있는 공용 공간이 필요하다. 객실 공간은 스위트룸(Suite Room)과 로프트스타일(Loft Style)의 배치를 활용하도록 하며 공용 공간은 인원이나 행사 목적에 따라 변형(變形) 할 수 있는 기능적인 공간 배치(配置)를 계획하도록 한다. 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 물리적 환경을 제공함으로써 사용자는 가장 원하는 욕구(欲求)를 충족시키는 최적(最適)의 반려견 친화 호텔을 계획할 수 있으며, 운영의 효율성(效率性)을 극대화 시킬 수 있을 것이다. 차별화(差別化)된 물리적 환경을 호텔보다 작은 규모의 숙박시설(宿泊施設)에도 적용함으로써 관광 인프라(Infrastructure) 개선(改善)으로 인한 고객 유치(誘致)와 관광 경쟁력(競爭力)을 확보 할 것으로 기대된다.
본 논문은 1인 가구(家口)의 형태가 다양(多樣)해 지면서 증가하고 있는 반려견(伴侶犬)동반(同伴)여행 중 가장 중요한 요소인 호텔의 물리적(物理的) 환경에 대해 분석하고, 향후 경쟁력 강화를 통해 고객 만족에 따른 호텔의 물리적 환경 전략에 대해 시사점을 제시하고자 한다. 반려견 친화(親和)호텔은 기존의 호텔에 반려견과의 행복한 시간을 고려해, 호텔 고객 만족에 따라 시장을 세분화(細分化) 하고, 표적 마케팅에 따른 적절한 물리적 환경에 대한 요구도(要求圖)에 대해 고객이 만족할 수 있는 서비스를 제공하는 것이 매우 중요하다. 본 논문의 목적은 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 물리적 환경 요구도에 대해 호텔의 운영(運營) 방법을 제안하려는 것이다. 선행 연구의 이론적 배경과 국내(國內) 반려견 친화 호텔 8곳을 선택하여 현장조사를 실시하였고, 현장조사를 실시한 호텔에서는 모두 차별화 된 물리적 환경 및 디자인을 시도하고 있었으나, 일반적인 공간의 배치와 평면(平面), 공용(公用) 공간 부족으로 인해 고객의 요구를 충족시키지는 못하고 있었다. 현장조사를 토대로 반려견 친화 호텔의 물리적 환경을 도출 하였으며, 호텔 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하여, 고객 만족과 각 집단의 고객 만족에 따른 물리적 환경 요구도를 파악하였고, 이에 제안된 물리적 환경을 빅데이터(Big Data) 분석을 통해 검증(檢證) 하였으며, 전반적인 현황과 문제점을 파악하였다. 빅데이터에 대한 분석은 텍스톰(Textom)을 사용하였고. 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 물리적 환경으로는 ‘청결(淸潔)과 안전성(安全性)’, ‘접근성(接近性)’, ‘편의성(便宜性)’, ‘심미성(審美性)’, ‘쾌적성(快適性)’의 요인으로 자료을 수집할 수 있었다. 이에 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 구체적인 물리적 환경을 제안할 수 있었다. 반려견 친화 호텔 사용자의 고객 만족은 ‘업무추구(業務追求)집단’, ‘지식추구(智識追求)집단’, ‘휴식추구(休息追求)집단’, ‘교류추구(交流追求)집단’의 4가지 집단(集團)으로 세분화(細分化) 된다. ‘업무추구집단’은 주로 업무(業務)를 목적으로 하는 30∼40대로 물리적 환경 요구도는 청결과 안전성, 편의성, 쾌적성, 접근성 순으로 나타났으며, 기능과 관련된 물리적 환경 요구도가 높았다. 이 집단은 업무 편의성과 기능적인 면을 고려한 반려견 친화 호텔을 제공 하도록 한다. 반려견과 이용에 효율적인 공간 배치를 제공하며, 경쟁력 있는 가격을 위하여 최소한의 편의시설을 제공한다. ‘지식추구집단’은 역사, 문화, 지식 습득에 관심이 많은 50대 연령층으로 청결과 안전성, 쾌적성, 편의성, 접근성, 심미성 순으로 모든 요인에서 물리적 환경 요구도가 높게 나타났다. 이러한 요구도에 맞는 서비스를 제공하고자 노력하여야 하고, 호텔이 위치한 지역의 특성과 문화를 활용, 심미성을 확보하는데 노력해야 한다. 그 지역 고유의 문화와 역사를 활용하여 심미적(審美的)공간을 구현하고, 호텔 객실 공간이 자연 채광의 유입(流入) 및 환기(換氣)를 고려하여 쾌적성을 최대한 높일 수 있도록 노력해야 한다. ‘휴식추구집단’은 20∼30대의 고객이 가장 많으며, 이 집단의 물리적 환경 요구도는 청결과 안전성, 쾌적성, 접근성, 편의성, 심미성 순으로 요구도가 높았다. 도시에서 휴가를 즐길 수 있는 반려견 친화 호텔을 개발하여, 고객이 만족 할 수 있는 호텔을 만드는 것이 중요할 것으로 보인다. 특화된 수영장과 스파 등을 기획하여 휴식(休息) 및 오락(娛樂)을 동시에 즐길 수 있도록 유도(誘導)한다. ‘교류추구집단’은 반려견 친화 호텔을 친교(親交)나 사교(社交)를 목적으로 하는 집단이다. 청결과 안전성, 편의성, 심미성, 쾌적성, 접근성 순으로 물리적 환경 요구도가 나타났다. 인원과 목적에 따라 모임을 할 수 있는 공용 공간이 필요하다. 객실 공간은 스위트룸(Suite Room)과 로프트스타일(Loft Style)의 배치를 활용하도록 하며 공용 공간은 인원이나 행사 목적에 따라 변형(變形) 할 수 있는 기능적인 공간 배치(配置)를 계획하도록 한다. 고객 만족에 따른 반려견 친화 호텔의 물리적 환경을 제공함으로써 사용자는 가장 원하는 욕구(欲求)를 충족시키는 최적(最適)의 반려견 친화 호텔을 계획할 수 있으며, 운영의 효율성(效率性)을 극대화 시킬 수 있을 것이다. 차별화(差別化)된 물리적 환경을 호텔보다 작은 규모의 숙박시설(宿泊施設)에도 적용함으로써 관광 인프라(Infrastructure) 개선(改善)으로 인한 고객 유치(誘致)와 관광 경쟁력(競爭力)을 확보 할 것으로 기대된다.
This paper analyzes the physical environment of a hotel, which is the most important factor in travel with a dog, which is increasing as the types of single-person households become more diverse. do. For dog-friendly hotels, it is very important to consider the happy time with dogs in ex...
This paper analyzes the physical environment of a hotel, which is the most important factor in travel with a dog, which is increasing as the types of single-person households become more diverse. do. For dog-friendly hotels, it is very important to consider the happy time with dogs in existing hotels, segment the market according to hotel customer satisfaction, and provide a service that can satisfy customers for the demand for an appropriate physical environment according to targeted marketing. The purpose of this paper is to propose a hotel management method for the physical environment requirements of dog-friendly hotels according to customer satisfaction. The theoretical background of the preceding study and 8 domestic dog-friendly hotels were selected and field surveyed. All of the hotels that conducted the field survey tried different physical environments and designs. As a result, it was unable to meet customer needs. Based on the field survey, the physical environment of the dog-friendly hotel was derived, and a survey was conducted for hotel users to identify the physical environment requirements according to customer satisfaction and customer satisfaction of each group. It was verified through analysis, and the overall status and problems were identified. Textom was used for big data analysis. As for the physical environment of a dog-friendly hotel according to customer satisfaction, data could be collected on the factors of 'cleanliness and safety', 'accessibility', 'convenience', 'esthetic', and 'comfort'. Accordingly, it was possible to propose a specific physical environment for a dog-friendly hotel according to customer satisfaction. Customer satisfaction of dog-friendly hotel users is subdivided into four groups: ‘work-seeking group,’ ‘knowledge-seeking group,’ ‘rest-seeking group,’ and ‘interaction-seeking group’. The 'work-seeking group' was in their 30s to 40s mainly for the purpose of work. The requirements for the physical environment were in the order of cleanliness, safety, convenience, comfort, and accessibility, and the requirements for the physical environment related to functions were high. This group is to provide a dog-friendly hotel that considers work convenience and functionality. It provides an efficient space arrangement for use with dogs, and provides minimal amenities for a competitive price. The ‘knowledge-seeking group’ was a group in their 50s who were interested in history, culture, and knowledge acquisition, and showed high demands on the physical environment in all factors in the order of cleanliness, safety, comfort, convenience, accessibility, and aesthetics. Efforts should be made to provide services that meet these needs, and efforts should be made to secure aesthetics by utilizing the characteristics and culture of the region where the hotel is located. Efforts should be made to realize an aesthetic space by utilizing the unique culture and history of the region, and to maximize the comfort of the hotel room space by considering the inflow and ventilation of natural light. The ‘rest seeking group’ had the largest number of customers in their 20s and 30s, and the physical environment requirements of this group were highest in the order of cleanliness, safety, comfort, accessibility, convenience, and aesthetics. It seems important to develop a dog-friendly hotel where you can enjoy a vacation in the city, and make a hotel that can satisfy customers. Specialized swimming pools and spas are planned so that people can enjoy relaxation and entertainment at the same time. The ‘interaction-seeking group’ is a group that aims to socialize or socialize at a dog-friendly hotel. The physical environment requirements appeared in the order of cleanliness, safety, convenience, aesthetics, comfort, and accessibility. Depending on the number of people and the purpose, a common space is required for meetings. For the room space, use the layout of Suite Room and Loft Style, and for the common space, plan a functional space layout that can be transformed according to the number of people or the purpose of the event. By providing the physical environment of a dog-friendly hotel according to customer satisfaction, users can plan the optimal dog-friendly hotel that meets the most desired needs, and maximize the efficiency of operation. By applying the differentiated physical environment to accommodations that are smaller than hotels, it is expected to attract customers and secure tourism competitiveness by improving the tourism infrastructure.
This paper analyzes the physical environment of a hotel, which is the most important factor in travel with a dog, which is increasing as the types of single-person households become more diverse. do. For dog-friendly hotels, it is very important to consider the happy time with dogs in existing hotels, segment the market according to hotel customer satisfaction, and provide a service that can satisfy customers for the demand for an appropriate physical environment according to targeted marketing. The purpose of this paper is to propose a hotel management method for the physical environment requirements of dog-friendly hotels according to customer satisfaction. The theoretical background of the preceding study and 8 domestic dog-friendly hotels were selected and field surveyed. All of the hotels that conducted the field survey tried different physical environments and designs. As a result, it was unable to meet customer needs. Based on the field survey, the physical environment of the dog-friendly hotel was derived, and a survey was conducted for hotel users to identify the physical environment requirements according to customer satisfaction and customer satisfaction of each group. It was verified through analysis, and the overall status and problems were identified. Textom was used for big data analysis. As for the physical environment of a dog-friendly hotel according to customer satisfaction, data could be collected on the factors of 'cleanliness and safety', 'accessibility', 'convenience', 'esthetic', and 'comfort'. Accordingly, it was possible to propose a specific physical environment for a dog-friendly hotel according to customer satisfaction. Customer satisfaction of dog-friendly hotel users is subdivided into four groups: ‘work-seeking group,’ ‘knowledge-seeking group,’ ‘rest-seeking group,’ and ‘interaction-seeking group’. The 'work-seeking group' was in their 30s to 40s mainly for the purpose of work. The requirements for the physical environment were in the order of cleanliness, safety, convenience, comfort, and accessibility, and the requirements for the physical environment related to functions were high. This group is to provide a dog-friendly hotel that considers work convenience and functionality. It provides an efficient space arrangement for use with dogs, and provides minimal amenities for a competitive price. The ‘knowledge-seeking group’ was a group in their 50s who were interested in history, culture, and knowledge acquisition, and showed high demands on the physical environment in all factors in the order of cleanliness, safety, comfort, convenience, accessibility, and aesthetics. Efforts should be made to provide services that meet these needs, and efforts should be made to secure aesthetics by utilizing the characteristics and culture of the region where the hotel is located. Efforts should be made to realize an aesthetic space by utilizing the unique culture and history of the region, and to maximize the comfort of the hotel room space by considering the inflow and ventilation of natural light. The ‘rest seeking group’ had the largest number of customers in their 20s and 30s, and the physical environment requirements of this group were highest in the order of cleanliness, safety, comfort, accessibility, convenience, and aesthetics. It seems important to develop a dog-friendly hotel where you can enjoy a vacation in the city, and make a hotel that can satisfy customers. Specialized swimming pools and spas are planned so that people can enjoy relaxation and entertainment at the same time. The ‘interaction-seeking group’ is a group that aims to socialize or socialize at a dog-friendly hotel. The physical environment requirements appeared in the order of cleanliness, safety, convenience, aesthetics, comfort, and accessibility. Depending on the number of people and the purpose, a common space is required for meetings. For the room space, use the layout of Suite Room and Loft Style, and for the common space, plan a functional space layout that can be transformed according to the number of people or the purpose of the event. By providing the physical environment of a dog-friendly hotel according to customer satisfaction, users can plan the optimal dog-friendly hotel that meets the most desired needs, and maximize the efficiency of operation. By applying the differentiated physical environment to accommodations that are smaller than hotels, it is expected to attract customers and secure tourism competitiveness by improving the tourism infrastructure.
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