본 연구는 소통코칭프로그램이 중간관리자의 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 미치는 영향을 바탕으로 어떤 긍정적인 영향이 미치는지를 확인해보는 것이 그 목적이다. 이 연구를 위해 서울에 근속하는 하고 있는 유통, 교육 회사 및 기타 업종에 속하는 중간관리자들을 대상으로 프로그램의 목적과 내용, 프로그램의 구성 등을 소개하고 총 18명의 신청을 받았다. 실험집단 8명과 통제집단 8명을 구성하여 이들을 대상으로 3월부터 주 1회, 120분씩 총 8회기로 구성해서 학습그룹코칭방식으로 진행했다. 소통 코칭프로그램이 ...
본 연구는 소통코칭프로그램이 중간관리자의 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 미치는 영향을 바탕으로 어떤 긍정적인 영향이 미치는지를 확인해보는 것이 그 목적이다. 이 연구를 위해 서울에 근속하는 하고 있는 유통, 교육 회사 및 기타 업종에 속하는 중간관리자들을 대상으로 프로그램의 목적과 내용, 프로그램의 구성 등을 소개하고 총 18명의 신청을 받았다. 실험집단 8명과 통제집단 8명을 구성하여 이들을 대상으로 3월부터 주 1회, 120분씩 총 8회기로 구성해서 학습그룹코칭방식으로 진행했다. 소통 코칭프로그램이 중간자의 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 미치는 영향을 분석하기 위해 통계패키지인 SPSS-WIN25를 사용하여 통계처리하고 분석하였다. 소통코칭프로그램이 중간관리자의 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 미치는 영향‘의 연구의 결과를 요약하면 아래의 다음과 같다. 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 있어서 가설은 모두 지지되지는 않았다. 하지만 통계적으로 유의한 결과는 아니었으나 사전-사후-추후에서 의미 있는 증가폭이 있었다. 하지만 본 연구로 인해서 의사소통 코칭 프로그램에서 현직 중간관리자들의 의사소통척도를 기반으로 한 프로그램으로 구성했으며 실무적 의의로는 각 교육기관, 리더십 센터 등에서도 다양하게 의사소통 프로그램 개발 활용을 도모 할 수 있을 것이다. 또한 일반 기업에서도 의사소통프로그램으로 직원들과 면담 시에도 다양한 코칭스킬과 비즈니스적인 의사소통에 대한 활용도를 높일 수 있을 것이라고 생각된다.
본 연구는 소통코칭프로그램이 중간관리자의 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 미치는 영향을 바탕으로 어떤 긍정적인 영향이 미치는지를 확인해보는 것이 그 목적이다. 이 연구를 위해 서울에 근속하는 하고 있는 유통, 교육 회사 및 기타 업종에 속하는 중간관리자들을 대상으로 프로그램의 목적과 내용, 프로그램의 구성 등을 소개하고 총 18명의 신청을 받았다. 실험집단 8명과 통제집단 8명을 구성하여 이들을 대상으로 3월부터 주 1회, 120분씩 총 8회기로 구성해서 학습그룹코칭방식으로 진행했다. 소통 코칭프로그램이 중간자의 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 미치는 영향을 분석하기 위해 통계패키지인 SPSS-WIN25를 사용하여 통계처리하고 분석하였다. 소통코칭프로그램이 중간관리자의 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 미치는 영향‘의 연구의 결과를 요약하면 아래의 다음과 같다. 직무스트레스, 의사소통역량, 의사소통효능감에 있어서 가설은 모두 지지되지는 않았다. 하지만 통계적으로 유의한 결과는 아니었으나 사전-사후-추후에서 의미 있는 증가폭이 있었다. 하지만 본 연구로 인해서 의사소통 코칭 프로그램에서 현직 중간관리자들의 의사소통척도를 기반으로 한 프로그램으로 구성했으며 실무적 의의로는 각 교육기관, 리더십 센터 등에서도 다양하게 의사소통 프로그램 개발 활용을 도모 할 수 있을 것이다. 또한 일반 기업에서도 의사소통프로그램으로 직원들과 면담 시에도 다양한 코칭스킬과 비즈니스적인 의사소통에 대한 활용도를 높일 수 있을 것이라고 생각된다.
The purpose of this study is to check what positive effects the communication coaching program has on the job stress, communication competency, and communication efficacy of middle managers. For this study, middle managers in distribution, education companies and other industries working...
The purpose of this study is to check what positive effects the communication coaching program has on the job stress, communication competency, and communication efficacy of middle managers. For this study, middle managers in distribution, education companies and other industries working in Seoul introduced the purpose and content of the program and the composition of the program, and received a total of 18 applications. Eight experimental groups and eight control groups were formed, and a total of eight sessions, once a week and 120 minutes, were conducted in a learning group coaching method. In order to analyze the effect of the communication coaching program on the job stress, communication competency, and communication efficacy of the middle class, statistics were processed and analyzed using the statistical package, SPSS-WIN25. The results of the study on the effect of communication coaching programs on job stress, communication competency, and communication efficacy of middle managers are summarized as follows. Hypotheses in job stress, communication competency, and communication efficacy were not all supported. However, although it was not a statistically significant result, there was a significant increase in pre-post-post-post. However, due to this study, the communication coaching program was composed of a program based on the communication scale of incumbent middle managers, and in practical significance, each educational institution and leadership center could develop and utilize various communication programs. In addition, it is believed that general companies will be able to increase the utilization of various coaching skills and business communication even when interviewing employees through communication programs.
The purpose of this study is to check what positive effects the communication coaching program has on the job stress, communication competency, and communication efficacy of middle managers. For this study, middle managers in distribution, education companies and other industries working in Seoul introduced the purpose and content of the program and the composition of the program, and received a total of 18 applications. Eight experimental groups and eight control groups were formed, and a total of eight sessions, once a week and 120 minutes, were conducted in a learning group coaching method. In order to analyze the effect of the communication coaching program on the job stress, communication competency, and communication efficacy of the middle class, statistics were processed and analyzed using the statistical package, SPSS-WIN25. The results of the study on the effect of communication coaching programs on job stress, communication competency, and communication efficacy of middle managers are summarized as follows. Hypotheses in job stress, communication competency, and communication efficacy were not all supported. However, although it was not a statistically significant result, there was a significant increase in pre-post-post-post. However, due to this study, the communication coaching program was composed of a program based on the communication scale of incumbent middle managers, and in practical significance, each educational institution and leadership center could develop and utilize various communication programs. In addition, it is believed that general companies will be able to increase the utilization of various coaching skills and business communication even when interviewing employees through communication programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.