베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 1793년부터 1813년까지 총 10개의 바이올린 소나타를 작곡하였다. 본 논문에서는 김방현이 소나타의 형식과 각 특징들의 변화를 기준으로 7기로 나눈 시기 구분을 적용하여 베토벤의 바이올린 소나타 10곡의 다채로운 형식적 특성과 음악 어법 변화를 살펴보았다. 소나타 형식변화와 밀접한 바이올린 소나타 4번, 7번, 8번, 9번 그리고 10번의 1악장을 기준으로 정리한 급격한 다이내믹 대조를 다섯 가지 유형으로 분류하였다. 《바이올린 소나타 제5번》 제1악장에 다섯...
베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 1793년부터 1813년까지 총 10개의 바이올린 소나타를 작곡하였다. 본 논문에서는 김방현이 소나타의 형식과 각 특징들의 변화를 기준으로 7기로 나눈 시기 구분을 적용하여 베토벤의 바이올린 소나타 10곡의 다채로운 형식적 특성과 음악 어법 변화를 살펴보았다. 소나타 형식변화와 밀접한 바이올린 소나타 4번, 7번, 8번, 9번 그리고 10번의 1악장을 기준으로 정리한 급격한 다이내믹 대조를 다섯 가지 유형으로 분류하였다. 《바이올린 소나타 제5번》 제1악장에 다섯 가지 유형을 적용하여 연구했고 그 음악적 역할을 연결 지었다.
- 첫 번째 유형인 크레셴도에서 피아노는 첫째, 악기간의 역할 교대, 둘째, 선율의 마무리 역할
- 두 번째 유형인 데크레셴도에서 포르테는 단락과 단락의 구분이 되는 기능
- 세 번째 유형인 큰 다이내믹에서 작은 다이내믹은 첫째, 새로운 선율의 시작, 둘째, 선율의 마무리 역할
- 네 번째 유형인 작은 다이내믹에서 큰 다이내믹은 새로운 선율의 시작
- 다섯 번째 유형인 여린박의 스포르찬도는 첫째, 악기간의 역할 교대, 둘째, 음형의 변화가 강조되어지는 음악적 역할을 한다는 결론이 나왔다.
《바이올린 소나타 제5번》 제1악장에 다섯 가지 유형이 모두 포함되었으며 각 유형들이 음악의 흐름 안에 어떻게 다양하게 사용되어지고 있는지 역할을 분석했고 같은 유형의 다이내믹이더라도 쓰이는 위치에 따라 그 역할과 기능이 모두 같지 않다는 것을 발견했다.
베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 1793년부터 1813년까지 총 10개의 바이올린 소나타를 작곡하였다. 본 논문에서는 김방현이 소나타의 형식과 각 특징들의 변화를 기준으로 7기로 나눈 시기 구분을 적용하여 베토벤의 바이올린 소나타 10곡의 다채로운 형식적 특성과 음악 어법 변화를 살펴보았다. 소나타 형식변화와 밀접한 바이올린 소나타 4번, 7번, 8번, 9번 그리고 10번의 1악장을 기준으로 정리한 급격한 다이내믹 대조를 다섯 가지 유형으로 분류하였다. 《바이올린 소나타 제5번》 제1악장에 다섯 가지 유형을 적용하여 연구했고 그 음악적 역할을 연결 지었다.
- 첫 번째 유형인 크레셴도에서 피아노는 첫째, 악기간의 역할 교대, 둘째, 선율의 마무리 역할
- 두 번째 유형인 데크레셴도에서 포르테는 단락과 단락의 구분이 되는 기능
- 세 번째 유형인 큰 다이내믹에서 작은 다이내믹은 첫째, 새로운 선율의 시작, 둘째, 선율의 마무리 역할
- 네 번째 유형인 작은 다이내믹에서 큰 다이내믹은 새로운 선율의 시작
- 다섯 번째 유형인 여린박의 스포르찬도는 첫째, 악기간의 역할 교대, 둘째, 음형의 변화가 강조되어지는 음악적 역할을 한다는 결론이 나왔다.
《바이올린 소나타 제5번》 제1악장에 다섯 가지 유형이 모두 포함되었으며 각 유형들이 음악의 흐름 안에 어떻게 다양하게 사용되어지고 있는지 역할을 분석했고 같은 유형의 다이내믹이더라도 쓰이는 위치에 따라 그 역할과 기능이 모두 같지 않다는 것을 발견했다.
Ludwig van Beethoven (1770-1827) composed a total of 10 violin sonatas from 1793 to 1813.
This paper is about the various formal characteristics and distinct changes of musical syntax of the 10 sonatas by applying Bang-Hyun Kim’s seven period division which is divided according to the changes of...
Ludwig van Beethoven (1770-1827) composed a total of 10 violin sonatas from 1793 to 1813.
This paper is about the various formal characteristics and distinct changes of musical syntax of the 10 sonatas by applying Bang-Hyun Kim’s seven period division which is divided according to the changes of the form of the sonatas and their characteristics.
In addition, the sharp dynamic contrast is classified into five types, which are organized based on the violin sonata no.4,7,8,9 and the first movement of no.10, which are closely related to the sonata form.
And those five types of the sharp dynamic contrast are used for studying the first movement of 《Violin Sonata No.5》 and for connecting its musical role to them.
- In crescendo, which is the first type, piano plays both role of rotating each instrument and ending the melody.
- In decrescendo, which is the second type, forte separates paragraphs.
- In a great dynamic, which is the third type, a small dynamic indicates the beginning of a new melody, and the end of its melody.
- In a small dynamic, which is the fourth, a great dynamic starts a new melody.
- Sforzando of Auftakt, the fifth one, plays both role of rotating each instrument and highlighting the change of a motif.
The research found that the five types can be found in the first movement of 《Violin Sonata No.5》, and each types plays various roles according to the passage of the music. Furthermore, same dynamics play different roles and functions depending on its position.
Ludwig van Beethoven (1770-1827) composed a total of 10 violin sonatas from 1793 to 1813.
This paper is about the various formal characteristics and distinct changes of musical syntax of the 10 sonatas by applying Bang-Hyun Kim’s seven period division which is divided according to the changes of the form of the sonatas and their characteristics.
In addition, the sharp dynamic contrast is classified into five types, which are organized based on the violin sonata no.4,7,8,9 and the first movement of no.10, which are closely related to the sonata form.
And those five types of the sharp dynamic contrast are used for studying the first movement of 《Violin Sonata No.5》 and for connecting its musical role to them.
- In crescendo, which is the first type, piano plays both role of rotating each instrument and ending the melody.
- In decrescendo, which is the second type, forte separates paragraphs.
- In a great dynamic, which is the third type, a small dynamic indicates the beginning of a new melody, and the end of its melody.
- In a small dynamic, which is the fourth, a great dynamic starts a new melody.
- Sforzando of Auftakt, the fifth one, plays both role of rotating each instrument and highlighting the change of a motif.
The research found that the five types can be found in the first movement of 《Violin Sonata No.5》, and each types plays various roles according to the passage of the music. Furthermore, same dynamics play different roles and functions depending on its position.
주제어
#베토벤 다이내믹 대조적 베토벤바이올린소나타
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.