본 연구는 마인드셋이 잡크래프팅을 매개로 혁신행동에 미치는 영향관계를 파악하고, 무형식학습이 이러한 영향관계를 조절하는지 실증 규명하여 HRD의 시각에서 실천적 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위하여 성장마인드셋과 고정마인드셋의 유형으로 나누어 혁신행동에 미치는 효과를 확인하였고, 무형식학습의 ...
본 연구는 마인드셋이 잡크래프팅을 매개로 혁신행동에 미치는 영향관계를 파악하고, 무형식학습이 이러한 영향관계를 조절하는지 실증 규명하여 HRD의 시각에서 실천적 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위하여 성장마인드셋과 고정마인드셋의 유형으로 나누어 혁신행동에 미치는 효과를 확인하였고, 무형식학습의 조절효과를 검증하였다. 설문조사는 국내 기업에서근무 중인 조직구성원을 대상으로 하였고, 총 261부의 설문응답자료를 최종 표본으로 기반하여 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용해 통계분석을 실시하였다. 이를 통해 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성장마인드셋이 혁신행동에 미치는 영향관계를 살펴본 결과, 성장마인드셋은 혁신행동에 직접적으로 유의한 영향을 미치지 않았다. 고정마인드셋 또한 성장마인드셋과 동일하게 혁신행동에 영향을 미치지 않았다. 둘째, 성장마인드셋과 혁신행동 간의 관계에서 잡크래프팅은 완전매개 효과를 보이는 것으로 확인되었다. 이와 마찬가지로 고정마인드셋과 혁신행동 간의 관계에서 잡크래프팅은 완전매개 효과를 보이는 것으로 확인되었다. 셋째, 성장마인드셋이 잡크래프팅에 미치는 영향관계에서 무형식학습의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 한편, 고정마인드셋이 잡크래프팅에 미치는 영향관계에서는 무형식학습의 유의한 조절효과가 존재하지 않는 것으로 확인되었다. 이와 같은 연구 결과가 도출한 이론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 개인의 가지고 있는 성향이 바로 바람직한 행동으로 이끌어지는 것 보다는 환경에 보다 많은 영향을 받는 점을 유추해 볼 수 있다. 따라서, 조직구성원이 학습한 내용을 자유롭게 활용하고 적용할 수 있는 문화와 환경을 조성하는 것이 필요하다. 둘째, 잡크래프팅의 매개효과를 검증함으로써 구성원의 맡은 일에 대한 인지 변화가 직무를 수행하는 행동에 영향을 미치는 과정을 보다 넓게 이해할 수 있는 기반을 마련하였다. 따라서 조직은 구성원들이 단순히 업무를 지시 받고 수행하는 것이 아니라 구성원의 성향에 맞게 일의 의미와 비전을 찾을 수 있도록 인적 자원 개발 전략을 수립하여야 할 것이다. 셋째, 무형식학습을 높게 유지하는 경우에는 잡크래프팅의 강화가 혁신행동을 증가시키기 때문에, 구성원의 혁신행동 수준을 올리기 위한 조직의 무형식학습 및 잡크래프팅 배양 필요성에 대해 파악할 수 있었다. 따라서 다양한 무형식학습 활동을 촉진할 수 있는 환경을 마련해주어야 한다.
본 연구는 마인드셋이 잡크래프팅을 매개로 혁신행동에 미치는 영향관계를 파악하고, 무형식학습이 이러한 영향관계를 조절하는지 실증 규명하여 HRD의 시각에서 실천적 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위하여 성장마인드셋과 고정마인드셋의 유형으로 나누어 혁신행동에 미치는 효과를 확인하였고, 무형식학습의 조절효과를 검증하였다. 설문조사는 국내 기업에서근무 중인 조직구성원을 대상으로 하였고, 총 261부의 설문응답자료를 최종 표본으로 기반하여 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용해 통계분석을 실시하였다. 이를 통해 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성장마인드셋이 혁신행동에 미치는 영향관계를 살펴본 결과, 성장마인드셋은 혁신행동에 직접적으로 유의한 영향을 미치지 않았다. 고정마인드셋 또한 성장마인드셋과 동일하게 혁신행동에 영향을 미치지 않았다. 둘째, 성장마인드셋과 혁신행동 간의 관계에서 잡크래프팅은 완전매개 효과를 보이는 것으로 확인되었다. 이와 마찬가지로 고정마인드셋과 혁신행동 간의 관계에서 잡크래프팅은 완전매개 효과를 보이는 것으로 확인되었다. 셋째, 성장마인드셋이 잡크래프팅에 미치는 영향관계에서 무형식학습의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 한편, 고정마인드셋이 잡크래프팅에 미치는 영향관계에서는 무형식학습의 유의한 조절효과가 존재하지 않는 것으로 확인되었다. 이와 같은 연구 결과가 도출한 이론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 개인의 가지고 있는 성향이 바로 바람직한 행동으로 이끌어지는 것 보다는 환경에 보다 많은 영향을 받는 점을 유추해 볼 수 있다. 따라서, 조직구성원이 학습한 내용을 자유롭게 활용하고 적용할 수 있는 문화와 환경을 조성하는 것이 필요하다. 둘째, 잡크래프팅의 매개효과를 검증함으로써 구성원의 맡은 일에 대한 인지 변화가 직무를 수행하는 행동에 영향을 미치는 과정을 보다 넓게 이해할 수 있는 기반을 마련하였다. 따라서 조직은 구성원들이 단순히 업무를 지시 받고 수행하는 것이 아니라 구성원의 성향에 맞게 일의 의미와 비전을 찾을 수 있도록 인적 자원 개발 전략을 수립하여야 할 것이다. 셋째, 무형식학습을 높게 유지하는 경우에는 잡크래프팅의 강화가 혁신행동을 증가시키기 때문에, 구성원의 혁신행동 수준을 올리기 위한 조직의 무형식학습 및 잡크래프팅 배양 필요성에 대해 파악할 수 있었다. 따라서 다양한 무형식학습 활동을 촉진할 수 있는 환경을 마련해주어야 한다.
This study tried to provide practical implications from the perspective of HRD by identifying the relationship of influence of mind set on innovation behavior through job crafting and empirically identifying whether informal learning regulates this relationship. The effect on innovation behavior was...
This study tried to provide practical implications from the perspective of HRD by identifying the relationship of influence of mind set on innovation behavior through job crafting and empirically identifying whether informal learning regulates this relationship. The effect on innovation behavior was confirmed by dividing the growth mindset and the fixed mindset type, and the moderating effect of informal learning was verified. The survey was conducted for organizational members working in domestic companies, and statistical analysis was performed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 based on a total of 261 questionnaire responses as the final sample. The research results revealed through this are as follows. First, as a result of examining the relationship between growth mindset and innovation behavior, growth mindset did not directly significantly affect innovation behavior. The fixed mindset also did not affect innovation behavior in the same way as the growth mindset. Second, it was found that job crafting had a fully mediating effect on the relationship between growth mindset and innovation behavior. Likewise, it was confirmed that job crafting had a fully mediating effect in the relationship between fixed mindset and innovative behavior. Third, it was found that there was a moderating effect of informal learning in the relationship between growth mindset and job crafting. On the other hand, it was confirmed that there was no significant moderating effect of informal learning in the relationship between fixed mind set and job crafting. The theoretical implications derived from these research results are as follows. First, it can be inferred that an individual's inclination is more influenced by the environment rather than directly leading to desirable behavior. So, it is necessary to create a culture and environment where organizational members can freely utilize and apply what they have learned. Second, by examining the mediating effect of job crafting, it laid the foundation for a broader understanding of the process in which employees' cognitive changes affect their job performance. Therefore, the organization should establish a human resource development strategy so that the members can find the meaning and vision of work according to the inclinations of the members, rather than simply receiving and performing tasks. Third, since the reinforcement of job crafting increases innovative behavior when informal learning is kept high, the necessity of cultivating informal learning and job crafting of the organization to raise the level of innovation behavior of members could be grasped. For that reason, it is necessary to provide an environment conducive to various informal learning activities.
This study tried to provide practical implications from the perspective of HRD by identifying the relationship of influence of mind set on innovation behavior through job crafting and empirically identifying whether informal learning regulates this relationship. The effect on innovation behavior was confirmed by dividing the growth mindset and the fixed mindset type, and the moderating effect of informal learning was verified. The survey was conducted for organizational members working in domestic companies, and statistical analysis was performed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 based on a total of 261 questionnaire responses as the final sample. The research results revealed through this are as follows. First, as a result of examining the relationship between growth mindset and innovation behavior, growth mindset did not directly significantly affect innovation behavior. The fixed mindset also did not affect innovation behavior in the same way as the growth mindset. Second, it was found that job crafting had a fully mediating effect on the relationship between growth mindset and innovation behavior. Likewise, it was confirmed that job crafting had a fully mediating effect in the relationship between fixed mindset and innovative behavior. Third, it was found that there was a moderating effect of informal learning in the relationship between growth mindset and job crafting. On the other hand, it was confirmed that there was no significant moderating effect of informal learning in the relationship between fixed mind set and job crafting. The theoretical implications derived from these research results are as follows. First, it can be inferred that an individual's inclination is more influenced by the environment rather than directly leading to desirable behavior. So, it is necessary to create a culture and environment where organizational members can freely utilize and apply what they have learned. Second, by examining the mediating effect of job crafting, it laid the foundation for a broader understanding of the process in which employees' cognitive changes affect their job performance. Therefore, the organization should establish a human resource development strategy so that the members can find the meaning and vision of work according to the inclinations of the members, rather than simply receiving and performing tasks. Third, since the reinforcement of job crafting increases innovative behavior when informal learning is kept high, the necessity of cultivating informal learning and job crafting of the organization to raise the level of innovation behavior of members could be grasped. For that reason, it is necessary to provide an environment conducive to various informal learning activities.
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