본 연구는 중국 학부모 및 교사가 인지하는 분야별 유아 사교육에 대한 효과를 이해하기 위하여, 중국 중상위 대도시(하얼빈, 쑤조우)의 유아-초등학교의 전이 단계 유아를 둔 학부모와 교사를 대상으로 하여, 유아-초등학교의 전이 시기의 분야별 유아 사교육이 학교준비도 및 초등학교 입학 직후 학교적응도의 각 요인별로 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 1) 중국의 유초단계 유아 사교육 현황과 특징은 어떠한가? 2) 중국의 분야별 유초단계 유아 사교육 실시여부가 학교준비도와 학교적응도 각 영역에 미치는 영향은 어떠한가? 3)중국의 분야별 유초단계 유아 사교육 실시 기간이 학교준비도와 학교적응도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구를 위하여 중국 중상위 대도시(하얼빈, 쑤조우)의 만6세, 7세의 초등학교 입학을 앞둔 유아를 대상으로 하여. 학부모와 교사를 대상으로 최종 304개의 표본을 연구의 대상으로 하였다. 2021년 4월 학부모를 대상으로 유아 사교육 실태와 학교준비도를 설문하였고, 2021년 5월 유치원 교사를 대상으로 해당유아의 학교준비도를 설문하였다. 유아가 초등학교에 입학한 후 2021년10월 학부모를 대상으로 유아의 학교적응도에 대하여 설문하였다. 연구문제 별 분석결과와 논의는 다음과 같다. 첫째, 중국 유아 사교육 현황과 특징을 보면, 사교육 경험은 89.1%, 시작연령의 최빈값은 3~4세이며, 사교육의 필요이유는 잠재능력 및 소질개발이 49.3%로 가장 많았으나, 초등학교 내용을 미리 알기 위해라고 답한 비율도 12.5%로 두번째로 나타났다. 사교육의 '필요하다' 와 '현재 받고 있다' 의 답변 결과, 예술, 지능, 운동 사교육은 '필요하다'의 비율이 '받고 있다'의 비율보다 높았으나, 초등 교과 사교육에서는 '필요하다(29.3%)'고 답한 비율보다 '받고 있다(43.8%)'고 답한 비율이 높았다. 교육관련 사교육은 필요성에 의하여 받기 보다는 다른 요인의 영향으로 사교육에 임하는 것으로 나타났다. 이를 종합하면, 높은 교육열과 자녀에 대한 바람, 사교육 비용의 부담감, 유초연계단계에서의 사교육 참여 등은 한국과 유사하게 나타났으며, 중한 양국의 사교육에 대한 문제의식 및 관련정책의 고민을 확인할 수 있었다. 두번째, 사교육 실시 여부가 학교준비도 및 학교적응도에 미치는 영향을 알아본 결과, 교사의 평가에서 지능 사교육을 실시한 집단에서 학교준비도 일상생활 분야의 평균이 유의미하게 높았으며, 이 외의 사교육 분야에서는 실시여부에 따른 차이가 나타나지 않았다. 학부모의 평가에서 교과 사교육을 실시한 집단에서 학교준비도(학습지식, 정서교류, 단체생활), 학습적용도(학습적응, ...
본 연구는 중국 학부모 및 교사가 인지하는 분야별 유아 사교육에 대한 효과를 이해하기 위하여, 중국 중상위 대도시(하얼빈, 쑤조우)의 유아-초등학교의 전이 단계 유아를 둔 학부모와 교사를 대상으로 하여, 유아-초등학교의 전이 시기의 분야별 유아 사교육이 학교준비도 및 초등학교 입학 직후 학교적응도의 각 요인별로 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 1) 중국의 유초단계 유아 사교육 현황과 특징은 어떠한가? 2) 중국의 분야별 유초단계 유아 사교육 실시여부가 학교준비도와 학교적응도 각 영역에 미치는 영향은 어떠한가? 3)중국의 분야별 유초단계 유아 사교육 실시 기간이 학교준비도와 학교적응도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구를 위하여 중국 중상위 대도시(하얼빈, 쑤조우)의 만6세, 7세의 초등학교 입학을 앞둔 유아를 대상으로 하여. 학부모와 교사를 대상으로 최종 304개의 표본을 연구의 대상으로 하였다. 2021년 4월 학부모를 대상으로 유아 사교육 실태와 학교준비도를 설문하였고, 2021년 5월 유치원 교사를 대상으로 해당유아의 학교준비도를 설문하였다. 유아가 초등학교에 입학한 후 2021년10월 학부모를 대상으로 유아의 학교적응도에 대하여 설문하였다. 연구문제 별 분석결과와 논의는 다음과 같다. 첫째, 중국 유아 사교육 현황과 특징을 보면, 사교육 경험은 89.1%, 시작연령의 최빈값은 3~4세이며, 사교육의 필요이유는 잠재능력 및 소질개발이 49.3%로 가장 많았으나, 초등학교 내용을 미리 알기 위해라고 답한 비율도 12.5%로 두번째로 나타났다. 사교육의 '필요하다' 와 '현재 받고 있다' 의 답변 결과, 예술, 지능, 운동 사교육은 '필요하다'의 비율이 '받고 있다'의 비율보다 높았으나, 초등 교과 사교육에서는 '필요하다(29.3%)'고 답한 비율보다 '받고 있다(43.8%)'고 답한 비율이 높았다. 교육관련 사교육은 필요성에 의하여 받기 보다는 다른 요인의 영향으로 사교육에 임하는 것으로 나타났다. 이를 종합하면, 높은 교육열과 자녀에 대한 바람, 사교육 비용의 부담감, 유초연계단계에서의 사교육 참여 등은 한국과 유사하게 나타났으며, 중한 양국의 사교육에 대한 문제의식 및 관련정책의 고민을 확인할 수 있었다. 두번째, 사교육 실시 여부가 학교준비도 및 학교적응도에 미치는 영향을 알아본 결과, 교사의 평가에서 지능 사교육을 실시한 집단에서 학교준비도 일상생활 분야의 평균이 유의미하게 높았으며, 이 외의 사교육 분야에서는 실시여부에 따른 차이가 나타나지 않았다. 학부모의 평가에서 교과 사교육을 실시한 집단에서 학교준비도(학습지식, 정서교류, 단체생활), 학습적용도(학습적응, 표현능력)에서 유의미하게 평균이 높았으며, 이 외의 사교육 분야에서는 실시여부에 따른 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 학부모의 사교육에 따른 학습 증진에 대한 기대심리, 투자비용에 대한 산출의 믿음 등이 반영되어서 나타난 것이라고 생각된다. 논의점은 다음과 같다. 1) 유아사교육의 정책적 판단은 학부모의 필요, 정서적 요소 등을 고려하여 합의에 의하여 수행되어야 한다. 2) 유치원-초등학교의 전이 시기에 과학적이고 체계적인 연계학습이 고려되어야 한다. 세번째, 사교육 실시 기간에 따른 학교준비도와 학교적응도의 영향을 알아본 결과, 교사가 응답한 학교준비도 모델은, 예술 사교육 실시 기간이 늘어날 수록 학습지식이 증가되고, 지능 사교육 실시 기간이 늘어날 수록 학습지식과 단체생활이 감소되는 것으로 나타났으며, 운동, 교과 사교육 실시는 학교준비도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 학교준비도와 학교적응도의 관계에서, 정서교류는 학교적응도 전분야(학습적응, 상호적응, 표현능력)에, 단체생활은 학습적응에, 일상생활은 학교적응 전 분야에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나, 학부모가 응답한 학교준비도 모델에서는, 학부모는 좀더 많은 부분에서 사교육 실시 기간이 학교준비도에 영향을 미친다고 판단되었다. 학부모는 교과사교육과 예술사교육의 실시기간이 길수록 학교준비도를 증가시키고, 학교적응까지 이어지는데, 학습지식은 초등학교 입학 후 초기 적응에는 그다지 영향을 주지 않는 것으로 인지하였다. 이러한 결과는 학부모에 사교육 투입 목적에 따른 기대가 반영된 것으로 사료된다. 논의점은 다음과 같다. 1) 유아의 초등학교의 학교적응을 위하여 유아의 정서교류 준비도와 일상생활 준비도를 강화하는 교육과정을 연구할 필요가 있다. 2)학부모 들이 유아사교육의 투입은 학습능력의 향상보다는 장기적인 소질개발이 효과적이라는 것을 인지할 수 있도록 사회적 환경조성이 필요하다. 본 연구는 유아사교육의 분야별로 학교준비도의 각 영역과 학교적응도의 각 영역과의 연계성을 실증적 연구로 분석하였다는데 의의가 있다. 그러나, 본 연구는 일부지역에 국한한 설문조사이며, 사교육이 민감한 분야이므로 설문 답변의 부정확 가능성 등이 연구의 제한점이라고 밝힌다.
본 연구는 중국 학부모 및 교사가 인지하는 분야별 유아 사교육에 대한 효과를 이해하기 위하여, 중국 중상위 대도시(하얼빈, 쑤조우)의 유아-초등학교의 전이 단계 유아를 둔 학부모와 교사를 대상으로 하여, 유아-초등학교의 전이 시기의 분야별 유아 사교육이 학교준비도 및 초등학교 입학 직후 학교적응도의 각 요인별로 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 1) 중국의 유초단계 유아 사교육 현황과 특징은 어떠한가? 2) 중국의 분야별 유초단계 유아 사교육 실시여부가 학교준비도와 학교적응도 각 영역에 미치는 영향은 어떠한가? 3)중국의 분야별 유초단계 유아 사교육 실시 기간이 학교준비도와 학교적응도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구를 위하여 중국 중상위 대도시(하얼빈, 쑤조우)의 만6세, 7세의 초등학교 입학을 앞둔 유아를 대상으로 하여. 학부모와 교사를 대상으로 최종 304개의 표본을 연구의 대상으로 하였다. 2021년 4월 학부모를 대상으로 유아 사교육 실태와 학교준비도를 설문하였고, 2021년 5월 유치원 교사를 대상으로 해당유아의 학교준비도를 설문하였다. 유아가 초등학교에 입학한 후 2021년10월 학부모를 대상으로 유아의 학교적응도에 대하여 설문하였다. 연구문제 별 분석결과와 논의는 다음과 같다. 첫째, 중국 유아 사교육 현황과 특징을 보면, 사교육 경험은 89.1%, 시작연령의 최빈값은 3~4세이며, 사교육의 필요이유는 잠재능력 및 소질개발이 49.3%로 가장 많았으나, 초등학교 내용을 미리 알기 위해라고 답한 비율도 12.5%로 두번째로 나타났다. 사교육의 '필요하다' 와 '현재 받고 있다' 의 답변 결과, 예술, 지능, 운동 사교육은 '필요하다'의 비율이 '받고 있다'의 비율보다 높았으나, 초등 교과 사교육에서는 '필요하다(29.3%)'고 답한 비율보다 '받고 있다(43.8%)'고 답한 비율이 높았다. 교육관련 사교육은 필요성에 의하여 받기 보다는 다른 요인의 영향으로 사교육에 임하는 것으로 나타났다. 이를 종합하면, 높은 교육열과 자녀에 대한 바람, 사교육 비용의 부담감, 유초연계단계에서의 사교육 참여 등은 한국과 유사하게 나타났으며, 중한 양국의 사교육에 대한 문제의식 및 관련정책의 고민을 확인할 수 있었다. 두번째, 사교육 실시 여부가 학교준비도 및 학교적응도에 미치는 영향을 알아본 결과, 교사의 평가에서 지능 사교육을 실시한 집단에서 학교준비도 일상생활 분야의 평균이 유의미하게 높았으며, 이 외의 사교육 분야에서는 실시여부에 따른 차이가 나타나지 않았다. 학부모의 평가에서 교과 사교육을 실시한 집단에서 학교준비도(학습지식, 정서교류, 단체생활), 학습적용도(학습적응, 표현능력)에서 유의미하게 평균이 높았으며, 이 외의 사교육 분야에서는 실시여부에 따른 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 학부모의 사교육에 따른 학습 증진에 대한 기대심리, 투자비용에 대한 산출의 믿음 등이 반영되어서 나타난 것이라고 생각된다. 논의점은 다음과 같다. 1) 유아사교육의 정책적 판단은 학부모의 필요, 정서적 요소 등을 고려하여 합의에 의하여 수행되어야 한다. 2) 유치원-초등학교의 전이 시기에 과학적이고 체계적인 연계학습이 고려되어야 한다. 세번째, 사교육 실시 기간에 따른 학교준비도와 학교적응도의 영향을 알아본 결과, 교사가 응답한 학교준비도 모델은, 예술 사교육 실시 기간이 늘어날 수록 학습지식이 증가되고, 지능 사교육 실시 기간이 늘어날 수록 학습지식과 단체생활이 감소되는 것으로 나타났으며, 운동, 교과 사교육 실시는 학교준비도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 학교준비도와 학교적응도의 관계에서, 정서교류는 학교적응도 전분야(학습적응, 상호적응, 표현능력)에, 단체생활은 학습적응에, 일상생활은 학교적응 전 분야에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나, 학부모가 응답한 학교준비도 모델에서는, 학부모는 좀더 많은 부분에서 사교육 실시 기간이 학교준비도에 영향을 미친다고 판단되었다. 학부모는 교과사교육과 예술사교육의 실시기간이 길수록 학교준비도를 증가시키고, 학교적응까지 이어지는데, 학습지식은 초등학교 입학 후 초기 적응에는 그다지 영향을 주지 않는 것으로 인지하였다. 이러한 결과는 학부모에 사교육 투입 목적에 따른 기대가 반영된 것으로 사료된다. 논의점은 다음과 같다. 1) 유아의 초등학교의 학교적응을 위하여 유아의 정서교류 준비도와 일상생활 준비도를 강화하는 교육과정을 연구할 필요가 있다. 2)학부모 들이 유아사교육의 투입은 학습능력의 향상보다는 장기적인 소질개발이 효과적이라는 것을 인지할 수 있도록 사회적 환경조성이 필요하다. 본 연구는 유아사교육의 분야별로 학교준비도의 각 영역과 학교적응도의 각 영역과의 연계성을 실증적 연구로 분석하였다는데 의의가 있다. 그러나, 본 연구는 일부지역에 국한한 설문조사이며, 사교육이 민감한 분야이므로 설문 답변의 부정확 가능성 등이 연구의 제한점이라고 밝힌다.
为了解中国家长和教师感知的幼儿私教育的效果,本研究针对中国中上位城市(哈尔滨、苏州)的幼小衔接过渡阶段的家长、教师为研究对象。研究了在幼小衔接时期,幼儿实施私教育对入学准备及学校适应度的影响研究。从各个因素分析了从幼儿园到小学的过渡期和进入小学后学校适应的儿童各个领域中私教育的影响。为此,研究问题设定如下。 1) 幼儿私教育的现状和特点是什么? 2)开展幼儿私教育各个的领域对各个领域的入学准备和学校适应有何影响? 3)幼儿私教育阶段对入学准备和学校适应的影响是什么? 本研究以中国中上位城市(哈尔滨、苏州)即将上小学的6岁和7岁幼儿的家长和教师为研究对象,并以最终有效的 304 份问卷样本为主进行研究。 问卷前后分为三次分发进行调查:第一次,2021年4月对家长进行幼儿是教育情况及入学准备情况调查;第二次,2021年5月对幼儿园教师进行幼儿入学准备情况调查;第三次,幼儿进入小学后,2021年10月对家长进行幼儿入小学后的学校适应情况调查。 每个研究问题的分析结果和讨论如下。 首先,私教育的经历率为89.1%。私教育的起始年龄为3-4岁。在私教育需要的理由中,回答“潜在能力发开”占比最高,达到了49.3%。回答“为了提前学习小学知识”的比例位居第二,占12.5%。在“需要”和“正在接受”私教育的问题中,回答艺术、智能、体育等私教育“需要”的比例高于“接受”,但在是否需要小学教课科目的私教育问题上,家长在回答“需要(29.3%)”的比率低于回答“正在接受(43.8%)”的比例。研究发现,对于因为需要学习学科科目而进行私教育相比,受到其他因素的影响而进行私教育的原因更多地体现出来。综合来看,对教育的高热情和对孩子未来的期待、私教育费用的负担、幼小衔接时期私教育参与度等行为,中国都与韩国相似。也可以看出,中韩两国对私教育的问题意识与担忧。 其次,私教育实施与否对学校准备度与学校适应的影响的研究分析结果中发现。在教师评价中,实施了私教育的幼儿,在入学准备的日常生活领域中,平均表现的更好,但在其他领域中,私教育的实施与否并没有较大的差别。在家长的评价中,实施私教育的集团认为私教育对学校准备度中的知识学习、情绪交流、团体生活领域; 学校适应度中的学习适应、表现能力领域平均表现的更好。其他领域则没有较大差距。 这些结果反映出了家长认为私教育可以对幼儿学习有帮助的期待心理,以及对投入成本后相信会有收获的坚定信念。故讨论的要点如下: 1) 幼儿教育的政策决定应在考虑父母的需要和情感因素的基础上达成共识。 2)在幼儿园和小学的过渡期,应考虑更科学、系统的有效连结学习。 第三,根据研究私教育接受时期长短考察其对入学准备和学校适应的影响的结果中发现,教师回答的入学准备模型表明,随着艺术私教育的学习时期的增长,知识学习领域也在增加;随着智能私教育的学习时期的增加,发现知识学习和团体生活领域会减少;而运动和学科科目私教育并不影响入学准备。在入学准备与学校适应的关系中,发现情绪交流影响学校适应的所有领域(学习适应、相互适应和表达能力);发现团体生活和日常生活影响学校适应的所有领域。但是,在家长回答的入学准备模型中,家长认为私教育实施时间越长,对幼儿入学准备影响的方面越多。家长们认为,学科科目私教育和艺术私教育的学习时间越长,入学准备程度就越高,从而导致学校适应也越好。但是结果却表明,提前利用私教育来学习小学科目知识对进入小学后的初始影响并不大。这些结果反映出了家长对私教育投入目的的期望。故讨论的要点如下。 1)有必要研究加强儿童情感交流准备和日常生活准备的课程,让孩子适应学校。 2)有必要创造一个社会环境,让家长认识到,相比对幼儿进行提前学科科目的私教育而言,长期投入艺术、运动等私教育对于幼儿的人才发展更有效。 这项研究的意义在于,通过实证研究分析了幼儿私教育的各个学习领域对的入学准备各个领域与学校适应的各个领域之间的联系。然而,由于本研究是一项仅限于局部地区的调查,而且私教育是一个敏感领域,因此存在调查结果可能不具备普遍化的局限性。In order to understand the effect of private education for early childhood by category perceived by Chinese parents and teachers, this study was conducted with parents and teachers of kindergarten to elementary school transitional children in upper-middle-class cities (Harbin, Suzhou) in China. The effect of private education for children by field in the transition period from elementary school to school readiness and school adaptation immediately after entering elementary school was analyzed by each factor. For this purpose, the research questions were set as follows. 1) What are the current status and characteristics of private education for early childhood children in China? 2) What is the effect of the implementation of private education for children in the early childhood stage by field in China on each area of school readiness and school adaptation? 3) What is the effect of the period of private education for early childhood children by field on school readiness and school adaptation in China? For this study, 6-year-old and 7-year-old children who were about to enter elementary school in upper-middle cities of China (Harbin, Suzhou) were targeted. The final 304 samples of parents and teachers were the subject of the study. In April 2021, parents were surveyed on the status of children private education and school readiness, and in May 2021, kindergarten teachers were surveyed on the child's school readiness. After the infant entered elementary school, in October 2021, parents were asked about their child's school adjustment. The analysis results and discussion for each research question are as follows. First, looking at the status and characteristics of private education for early childhood in China, the experience of private education was 89.1%, and the starting age was 3-4 years old. The most common reason for the need for private education was to develop potential abilities and talents (49.3%), but 12.5% also answered that it was to know the contents of elementary school in advance. As a result of the responses of 'need' and 'currently receiving' private education, the proportion of 'needed' for arts, intelligence, and sports private education was higher than that of 'receiving', In the case of private tutoring for elementary school knowledge, the ratio of 'receiving' (43.8%) was higher than 'needed' (29.3%). It was found that private education related to education was not received out of necessity, but rather under the influence of other factors. Taken together, the high enthusiasm for education and desire for children, the burden of private education expenses, and participation in private education in the early childhood connection stage were found to be similar to those in Korea. In addition, it was possible to confirm the problem awareness and concerns about private education in both China and Korea. Second, as a result of examining the effect of private education on school readiness and school adaptation, the average of school readiness in daily life was significantly higher in the group that provided intelligent private education in teacher evaluation. There was no difference according to the implementation status in other private education fields. In the parent's evaluation, in the group that provided private education, the mean was significantly higher in school readiness (learning knowledge, emotional exchange, group life) and learning application (learning adaptation, expression ability). No difference was observed in other private education fields. These results are thought to reflect the parents' expectations for learning improvement following private education and the belief in the calculation of investment costs. The point of discussion is as follows. 1) Policy decisions regarding early childhood education should be made by consensus, taking into account the needs of parents and emotional factors. 2) Scientific and systematic linked learning should be considered during the transition period between kindergarten and elementary school. Third, as a result of examining the effects of school readiness and school adaptation according to the period of private education, the school readiness model that teachers responded to showed that as the period of art private education increased, learning knowledge readiness increased. as the period of intelligent private education increased, learning knowledge readiness and group life readiness were found to decrease. It was found that private tutoring for element school knowledge did not affect school readiness. exercise private education did not affect school readiness, too. In the relationship between school readiness and school adaptation, it was found that emotional exchange affects all areas of school adaptation (learning adaptation, mutual adaptation, and expressive ability), group life affects learning adaptation, and daily life affects all school adjustment areas. However, in the school readiness model that parents responded, it was judged that the period of private tutoring for element school knowledge influenced school readiness in more parts. Parents recognized that the longer the period of education for element school knowledge and art education, the more school readiness was increased, leading to school adaptation. These results are considered to reflect the parents' expectations according to the purpose of private education input. The point of discussion is as follows. 1) It is necessary to study a curriculum that strengthens children's emotional exchange readiness and daily life readiness for children to adapt to school. 2) It is necessary to create a social environment so that parents can recognize that the input of early childhood education is more effective for long-term talent development than for improvement of learning ability. This study is meaningful in that it analyzed the relationship between each area of school readiness and each area of school adaptation by field of early childhood private education through an empirical study. However, since this study is a survey limited to some areas, and private education is a sensitive field, it is revealed that the possibility of inaccuracy in the survey answers is a limitation of the study.
为了解中国家长和教师感知的幼儿私教育的效果,本研究针对中国中上位城市(哈尔滨、苏州)的幼小衔接过渡阶段的家长、教师为研究对象。研究了在幼小衔接时期,幼儿实施私教育对入学准备及学校适应度的影响研究。从各个因素分析了从幼儿园到小学的过渡期和进入小学后学校适应的儿童各个领域中私教育的影响。为此,研究问题设定如下。 1) 幼儿私教育的现状和特点是什么? 2)开展幼儿私教育各个的领域对各个领域的入学准备和学校适应有何影响? 3)幼儿私教育阶段对入学准备和学校适应的影响是什么? 本研究以中国中上位城市(哈尔滨、苏州)即将上小学的6岁和7岁幼儿的家长和教师为研究对象,并以最终有效的 304 份问卷样本为主进行研究。 问卷前后分为三次分发进行调查:第一次,2021年4月对家长进行幼儿是教育情况及入学准备情况调查;第二次,2021年5月对幼儿园教师进行幼儿入学准备情况调查;第三次,幼儿进入小学后,2021年10月对家长进行幼儿入小学后的学校适应情况调查。 每个研究问题的分析结果和讨论如下。 首先,私教育的经历率为89.1%。私教育的起始年龄为3-4岁。在私教育需要的理由中,回答“潜在能力发开”占比最高,达到了49.3%。回答“为了提前学习小学知识”的比例位居第二,占12.5%。在“需要”和“正在接受”私教育的问题中,回答艺术、智能、体育等私教育“需要”的比例高于“接受”,但在是否需要小学教课科目的私教育问题上,家长在回答“需要(29.3%)”的比率低于回答“正在接受(43.8%)”的比例。研究发现,对于因为需要学习学科科目而进行私教育相比,受到其他因素的影响而进行私教育的原因更多地体现出来。综合来看,对教育的高热情和对孩子未来的期待、私教育费用的负担、幼小衔接时期私教育参与度等行为,中国都与韩国相似。也可以看出,中韩两国对私教育的问题意识与担忧。 其次,私教育实施与否对学校准备度与学校适应的影响的研究分析结果中发现。在教师评价中,实施了私教育的幼儿,在入学准备的日常生活领域中,平均表现的更好,但在其他领域中,私教育的实施与否并没有较大的差别。在家长的评价中,实施私教育的集团认为私教育对学校准备度中的知识学习、情绪交流、团体生活领域; 学校适应度中的学习适应、表现能力领域平均表现的更好。其他领域则没有较大差距。 这些结果反映出了家长认为私教育可以对幼儿学习有帮助的期待心理,以及对投入成本后相信会有收获的坚定信念。故讨论的要点如下: 1) 幼儿教育的政策决定应在考虑父母的需要和情感因素的基础上达成共识。 2)在幼儿园和小学的过渡期,应考虑更科学、系统的有效连结学习。 第三,根据研究私教育接受时期长短考察其对入学准备和学校适应的影响的结果中发现,教师回答的入学准备模型表明,随着艺术私教育的学习时期的增长,知识学习领域也在增加;随着智能私教育的学习时期的增加,发现知识学习和团体生活领域会减少;而运动和学科科目私教育并不影响入学准备。在入学准备与学校适应的关系中,发现情绪交流影响学校适应的所有领域(学习适应、相互适应和表达能力);发现团体生活和日常生活影响学校适应的所有领域。但是,在家长回答的入学准备模型中,家长认为私教育实施时间越长,对幼儿入学准备影响的方面越多。家长们认为,学科科目私教育和艺术私教育的学习时间越长,入学准备程度就越高,从而导致学校适应也越好。但是结果却表明,提前利用私教育来学习小学科目知识对进入小学后的初始影响并不大。这些结果反映出了家长对私教育投入目的的期望。故讨论的要点如下。 1)有必要研究加强儿童情感交流准备和日常生活准备的课程,让孩子适应学校。 2)有必要创造一个社会环境,让家长认识到,相比对幼儿进行提前学科科目的私教育而言,长期投入艺术、运动等私教育对于幼儿的人才发展更有效。 这项研究的意义在于,通过实证研究分析了幼儿私教育的各个学习领域对的入学准备各个领域与学校适应的各个领域之间的联系。然而,由于本研究是一项仅限于局部地区的调查,而且私教育是一个敏感领域,因此存在调查结果可能不具备普遍化的局限性。In order to understand the effect of private education for early childhood by category perceived by Chinese parents and teachers, this study was conducted with parents and teachers of kindergarten to elementary school transitional children in upper-middle-class cities (Harbin, Suzhou) in China. The effect of private education for children by field in the transition period from elementary school to school readiness and school adaptation immediately after entering elementary school was analyzed by each factor. For this purpose, the research questions were set as follows. 1) What are the current status and characteristics of private education for early childhood children in China? 2) What is the effect of the implementation of private education for children in the early childhood stage by field in China on each area of school readiness and school adaptation? 3) What is the effect of the period of private education for early childhood children by field on school readiness and school adaptation in China? For this study, 6-year-old and 7-year-old children who were about to enter elementary school in upper-middle cities of China (Harbin, Suzhou) were targeted. The final 304 samples of parents and teachers were the subject of the study. In April 2021, parents were surveyed on the status of children private education and school readiness, and in May 2021, kindergarten teachers were surveyed on the child's school readiness. After the infant entered elementary school, in October 2021, parents were asked about their child's school adjustment. The analysis results and discussion for each research question are as follows. First, looking at the status and characteristics of private education for early childhood in China, the experience of private education was 89.1%, and the starting age was 3-4 years old. The most common reason for the need for private education was to develop potential abilities and talents (49.3%), but 12.5% also answered that it was to know the contents of elementary school in advance. As a result of the responses of 'need' and 'currently receiving' private education, the proportion of 'needed' for arts, intelligence, and sports private education was higher than that of 'receiving', In the case of private tutoring for elementary school knowledge, the ratio of 'receiving' (43.8%) was higher than 'needed' (29.3%). It was found that private education related to education was not received out of necessity, but rather under the influence of other factors. Taken together, the high enthusiasm for education and desire for children, the burden of private education expenses, and participation in private education in the early childhood connection stage were found to be similar to those in Korea. In addition, it was possible to confirm the problem awareness and concerns about private education in both China and Korea. Second, as a result of examining the effect of private education on school readiness and school adaptation, the average of school readiness in daily life was significantly higher in the group that provided intelligent private education in teacher evaluation. There was no difference according to the implementation status in other private education fields. In the parent's evaluation, in the group that provided private education, the mean was significantly higher in school readiness (learning knowledge, emotional exchange, group life) and learning application (learning adaptation, expression ability). No difference was observed in other private education fields. These results are thought to reflect the parents' expectations for learning improvement following private education and the belief in the calculation of investment costs. The point of discussion is as follows. 1) Policy decisions regarding early childhood education should be made by consensus, taking into account the needs of parents and emotional factors. 2) Scientific and systematic linked learning should be considered during the transition period between kindergarten and elementary school. Third, as a result of examining the effects of school readiness and school adaptation according to the period of private education, the school readiness model that teachers responded to showed that as the period of art private education increased, learning knowledge readiness increased. as the period of intelligent private education increased, learning knowledge readiness and group life readiness were found to decrease. It was found that private tutoring for element school knowledge did not affect school readiness. exercise private education did not affect school readiness, too. In the relationship between school readiness and school adaptation, it was found that emotional exchange affects all areas of school adaptation (learning adaptation, mutual adaptation, and expressive ability), group life affects learning adaptation, and daily life affects all school adjustment areas. However, in the school readiness model that parents responded, it was judged that the period of private tutoring for element school knowledge influenced school readiness in more parts. Parents recognized that the longer the period of education for element school knowledge and art education, the more school readiness was increased, leading to school adaptation. These results are considered to reflect the parents' expectations according to the purpose of private education input. The point of discussion is as follows. 1) It is necessary to study a curriculum that strengthens children's emotional exchange readiness and daily life readiness for children to adapt to school. 2) It is necessary to create a social environment so that parents can recognize that the input of early childhood education is more effective for long-term talent development than for improvement of learning ability. This study is meaningful in that it analyzed the relationship between each area of school readiness and each area of school adaptation by field of early childhood private education through an empirical study. However, since this study is a survey limited to some areas, and private education is a sensitive field, it is revealed that the possibility of inaccuracy in the survey answers is a limitation of the study.
주제어
#유아 사교육 학교준비도 학교적응도 구조모형분석 Early Childhood Private Education School Readiness School Adaptation Private Education Policy Structural Equation Model 幼儿私教育 入学准备 学校适应 私教育政策 结构方程式
학위논문 정보
저자
이흔연
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
김낙흥
발행연도
2022
총페이지
vii, 220 p.
키워드
유아 사교육 학교준비도 학교적응도 구조모형분석 Early Childhood Private Education School Readiness School Adaptation Private Education Policy Structural Equation Model 幼儿私教育 入学准备 学校适应 私教育政策 结构方程式
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.