본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정을 바탕으로, 포가티의 통합교육과정 모형을 적용하여 음악 교과와 미술 교과를 통합한 감상 수업지도안을 작성하는 것이다. 이를 위해 중학교 3학년 학생들을 대상으로 음악과 미술을 통합한 수업지도안을 작성하였으며, 전문가들의 타당도 검사 결과를 바탕으로 수정 및 보완한 수업지도안을 가지고 예비교사 3명과 함께 모의 수업을 진행해보았다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 연구자가 제시한 최종 수업지도안에 포가...
본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정을 바탕으로, 포가티의 통합교육과정 모형을 적용하여 음악 교과와 미술 교과를 통합한 감상 수업지도안을 작성하는 것이다. 이를 위해 중학교 3학년 학생들을 대상으로 음악과 미술을 통합한 수업지도안을 작성하였으며, 전문가들의 타당도 검사 결과를 바탕으로 수정 및 보완한 수업지도안을 가지고 예비교사 3명과 함께 모의 수업을 진행해보았다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 연구자가 제시한 최종 수업지도안에 포가티의 통합교육과정 모형 중 공유형 모형이 충분히 적용되었으며, 음악과 미술의 통합주제 설정이 잘 되어있었다. 이 지도안을 바탕으로 음악 교과와 미술 교과를 통합하여 수업함으로써 통합수업이라는 새로운 수업의 형태가 학생들의 수업에 대한 흥미를 높여주고, 예술에 대한 다양한 안목을 길러주는데 아주 적합하다는 것을 확인할 수 있었다. 다음으로, 통합수업을 진행하는 교사는 각 교과에 대한 철저한 연구를 바탕으로 두 개 교과의 학습 내용을 완벽하게 숙지해야지만 성공적이고 효과적인 수업이 가능하다는 것을 알 수 있었다. 따라서, 통합수업을 하는 교사가 각 교과에 대한 철저한 연구를 바탕으로 학생들의 이해를 돕기 위한 그림, 동영상, PPT와 같은 교수·학습 자료를 적절하게 활용한다면 훨씬 효과적인 통합수업이 될 것이다. 이러한 본 연구의 결과들을 종합적으로 살펴보면, 포가티의 통합교육과정 모형 중 공유형 모형을 적용하여 음악과 미술을 통합한 본 수업지도안을 가지고 실제 중학교 학생들을 대상으로 수업을 진행한다면 학생들의 수업에 대한 흥미를 높여주고, 예술에 대한 다양한 안목을 기르기에 효과적이라는 것을 알 수 있다. 따라서 본 연구의 결과가 음악과 미술뿐만 아니라 타 예술 교과와의 통합수업을 구성하고자 하는 모든 음악 교사들에게 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정을 바탕으로, 포가티의 통합교육과정 모형을 적용하여 음악 교과와 미술 교과를 통합한 감상 수업지도안을 작성하는 것이다. 이를 위해 중학교 3학년 학생들을 대상으로 음악과 미술을 통합한 수업지도안을 작성하였으며, 전문가들의 타당도 검사 결과를 바탕으로 수정 및 보완한 수업지도안을 가지고 예비교사 3명과 함께 모의 수업을 진행해보았다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 연구자가 제시한 최종 수업지도안에 포가티의 통합교육과정 모형 중 공유형 모형이 충분히 적용되었으며, 음악과 미술의 통합주제 설정이 잘 되어있었다. 이 지도안을 바탕으로 음악 교과와 미술 교과를 통합하여 수업함으로써 통합수업이라는 새로운 수업의 형태가 학생들의 수업에 대한 흥미를 높여주고, 예술에 대한 다양한 안목을 길러주는데 아주 적합하다는 것을 확인할 수 있었다. 다음으로, 통합수업을 진행하는 교사는 각 교과에 대한 철저한 연구를 바탕으로 두 개 교과의 학습 내용을 완벽하게 숙지해야지만 성공적이고 효과적인 수업이 가능하다는 것을 알 수 있었다. 따라서, 통합수업을 하는 교사가 각 교과에 대한 철저한 연구를 바탕으로 학생들의 이해를 돕기 위한 그림, 동영상, PPT와 같은 교수·학습 자료를 적절하게 활용한다면 훨씬 효과적인 통합수업이 될 것이다. 이러한 본 연구의 결과들을 종합적으로 살펴보면, 포가티의 통합교육과정 모형 중 공유형 모형을 적용하여 음악과 미술을 통합한 본 수업지도안을 가지고 실제 중학교 학생들을 대상으로 수업을 진행한다면 학생들의 수업에 대한 흥미를 높여주고, 예술에 대한 다양한 안목을 기르기에 효과적이라는 것을 알 수 있다. 따라서 본 연구의 결과가 음악과 미술뿐만 아니라 타 예술 교과와의 통합수업을 구성하고자 하는 모든 음악 교사들에게 도움이 되기를 바란다.
The purpose of this study is to prepare a class appreciation lesson plan for integrated music and art by applying Fogarty's integrated curriculum model based on the 2015 revised curriculum. This research suggests a lesson plan of integrated music and art for the third grade in middle school. From th...
The purpose of this study is to prepare a class appreciation lesson plan for integrated music and art by applying Fogarty's integrated curriculum model based on the 2015 revised curriculum. This research suggests a lesson plan of integrated music and art for the third grade in middle school. From the results of the validity test by experts, a simulation lesson is conducted with three preservice teachers with a revised and supplemented lesson plan. As the result of the research, the lesson plan of this study is sufficiently applied to Fogarty's integrated curriculum sharing model, and the integrated theme of music and art is set appropriately. This lesson plan that a new type of class called integrated class increases students' interest and confirms that it is very suitable for developing an appreciation on art by teaching integrated music and art subjects. In addition, a successful class is possible only when the teacher conducting the integrated class must fully master the learning contents of the two subjects through research on each subject thoroughly. Therefore, it will be a much more effective integrated class if a teacher who conducts an integrated class properly uses learning materials such as pictures, videos, and presentations to help students understand based on thorough research on each subject. By reflecting Fogarty's integrated curriculum model, the actual class with the lesson plan of integrated music and art for middle school students shows great discernment of art and increases interest in the class. It is hoped that the results of the research will be helpful to all music teachers who want to form an integrated arts class including music and art.
The purpose of this study is to prepare a class appreciation lesson plan for integrated music and art by applying Fogarty's integrated curriculum model based on the 2015 revised curriculum. This research suggests a lesson plan of integrated music and art for the third grade in middle school. From the results of the validity test by experts, a simulation lesson is conducted with three preservice teachers with a revised and supplemented lesson plan. As the result of the research, the lesson plan of this study is sufficiently applied to Fogarty's integrated curriculum sharing model, and the integrated theme of music and art is set appropriately. This lesson plan that a new type of class called integrated class increases students' interest and confirms that it is very suitable for developing an appreciation on art by teaching integrated music and art subjects. In addition, a successful class is possible only when the teacher conducting the integrated class must fully master the learning contents of the two subjects through research on each subject thoroughly. Therefore, it will be a much more effective integrated class if a teacher who conducts an integrated class properly uses learning materials such as pictures, videos, and presentations to help students understand based on thorough research on each subject. By reflecting Fogarty's integrated curriculum model, the actual class with the lesson plan of integrated music and art for middle school students shows great discernment of art and increases interest in the class. It is hoped that the results of the research will be helpful to all music teachers who want to form an integrated arts class including music and art.
주제어
#음악 미술 감상 인상주의 통합교육 수업지도 Music Art Appreciation Impressionism Integrated curriculum Teaching methods
학위논문 정보
저자
한지은
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 음악교육전공
지도교수
최진호
발행연도
2022
총페이지
v, 114 p.
키워드
음악 미술 감상 인상주의 통합교육 수업지도 Music Art Appreciation Impressionism Integrated curriculum Teaching methods
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.