국내 프랜차이즈 산업의 급속한 양적 성장과 달리 질적인 측면을 살펴보면 그 이면에는 많은 문제점이 도사리고 있는 것으로 파악된다. 한편 국내 프랜차이즈 산업은 사업에 대한 운영철학과 가맹점 교육 및 운영시스템에 대한 인식 부족, 전략의 부재 등으로 인해 질적인 측면에서의 성장이 저해되고 있는 상태이다. 점점 경쟁이 치열해지는 상황에서 프랜차이즈 가맹본부의 역량 강화를 통해 프랜차이즈 산업의 새로운 전환이 필요한 시점이다. 프랜차이즈 가맹본부가 경쟁사보다 시장의 요구에 선제적으로 대응하는 전략 요인인 ...
국내 프랜차이즈 산업의 급속한 양적 성장과 달리 질적인 측면을 살펴보면 그 이면에는 많은 문제점이 도사리고 있는 것으로 파악된다. 한편 국내 프랜차이즈 산업은 사업에 대한 운영철학과 가맹점 교육 및 운영시스템에 대한 인식 부족, 전략의 부재 등으로 인해 질적인 측면에서의 성장이 저해되고 있는 상태이다. 점점 경쟁이 치열해지는 상황에서 프랜차이즈 가맹본부의 역량 강화를 통해 프랜차이즈 산업의 새로운 전환이 필요한 시점이다. 프랜차이즈 가맹본부가 경쟁사보다 시장의 요구에 선제적으로 대응하는 전략 요인인 시장지향성을 향상시키고 기업이 보유하고 있는 핵심역량을 경쟁사가 모방할 수 없는 경쟁우위 요인으로 활용하는 것이 중요하다(서민교, 2012). 프랜차이즈 기업은 전국적으로 가맹점을 확산하고 가맹점이 기업의 브랜드를 사용할 수 있는 시스템을 통해 경쟁우위를 확보할 수 있다(Luangsuvimol & Kleiner, 2004). 프랜차이즈 산업이 가파른 성장에도 불구하고 시장지향성과 브랜드 지향성, 기업의 핵심역량이 전략적 유연성과경쟁우위의 관계를 실증적으로 분석한 연구는 많지 않은 실정이다.
본 연구에서는 프랜차이즈 가맹본부의 전략적 유연성과 경쟁우위에 영향을 미치는 요인을 시장지향성과 브랜드지향성, 기업의 핵심역량으로 보고 이들이 기업의 재무성과와 비재무성과에 미치는 영향 관계를 실증분석함으로써 프랜차이즈 산업과 관련된 학문적 실무적 시사점을 도출하고자 한다. 연구를 진행하기 위해 선행연구의 문헌 고찰을 통해 가설을 수립하고 프랜차이즈 가맹본부에 종사하는 CEO를 포함한 종업원들을 대상으로 설문 조사를 진행하였다. SmartPLS 2.0을 이용하여 실증분석하고, 시사점을 도출하였다.
국내 프랜차이즈 산업의 급속한 양적 성장과 달리 질적인 측면을 살펴보면 그 이면에는 많은 문제점이 도사리고 있는 것으로 파악된다. 한편 국내 프랜차이즈 산업은 사업에 대한 운영철학과 가맹점 교육 및 운영시스템에 대한 인식 부족, 전략의 부재 등으로 인해 질적인 측면에서의 성장이 저해되고 있는 상태이다. 점점 경쟁이 치열해지는 상황에서 프랜차이즈 가맹본부의 역량 강화를 통해 프랜차이즈 산업의 새로운 전환이 필요한 시점이다. 프랜차이즈 가맹본부가 경쟁사보다 시장의 요구에 선제적으로 대응하는 전략 요인인 시장지향성을 향상시키고 기업이 보유하고 있는 핵심역량을 경쟁사가 모방할 수 없는 경쟁우위 요인으로 활용하는 것이 중요하다(서민교, 2012). 프랜차이즈 기업은 전국적으로 가맹점을 확산하고 가맹점이 기업의 브랜드를 사용할 수 있는 시스템을 통해 경쟁우위를 확보할 수 있다(Luangsuvimol & Kleiner, 2004). 프랜차이즈 산업이 가파른 성장에도 불구하고 시장지향성과 브랜드 지향성, 기업의 핵심역량이 전략적 유연성과경쟁우위의 관계를 실증적으로 분석한 연구는 많지 않은 실정이다.
본 연구에서는 프랜차이즈 가맹본부의 전략적 유연성과 경쟁우위에 영향을 미치는 요인을 시장지향성과 브랜드지향성, 기업의 핵심역량으로 보고 이들이 기업의 재무성과와 비재무성과에 미치는 영향 관계를 실증분석함으로써 프랜차이즈 산업과 관련된 학문적 실무적 시사점을 도출하고자 한다. 연구를 진행하기 위해 선행연구의 문헌 고찰을 통해 가설을 수립하고 프랜차이즈 가맹본부에 종사하는 CEO를 포함한 종업원들을 대상으로 설문 조사를 진행하였다. SmartPLS 2.0을 이용하여 실증분석하고, 시사점을 도출하였다.
Unlike the rapid quantitative growth of the domestic franchise industry, looking at the qualitative aspect, it is understood that there are many problems behind it. Meanwhile, in the domestic franchise industry, growth in quality is being hindered due to the lack of awareness of the business philoso...
Unlike the rapid quantitative growth of the domestic franchise industry, looking at the qualitative aspect, it is understood that there are many problems behind it. Meanwhile, in the domestic franchise industry, growth in quality is being hindered due to the lack of awareness of the business philosophy, franchise education and operating system, and lack of strategy. At a time when competition is getting fiercer, it is time for a new transformation of the franchise industry by strengthening the capacity of the franchise headquarters. It is important for franchise headquarters to improve market orientation, which is a strategic factor that preemptively responds to market demands over competitors, and to use the core competencies of companies as competitive advantages that competitors cannot imitate (Minkyo, 2012). Franchise companies can secure a competitive advantage through a system that spreads franchisees nationwide and allows franchisees to use their brands (Luangsuvimol & Kleiner, 2004). Despite the steepness of the franchise industry, there are not many studies that empirically analyzed the relationship between market orientation, brand orientation, and corporate core competencies between strategic flexibility and competitive advantage. This study aims to derive academic practical implications related to the franchise industry by empirically analyzing the relationship between market orientation, brand orientation, and core competencies of companies that affect the strategic flexibility and competitive advantage of franchise headquarters. In order to conduct the study, a hypothesis was established through a review of the literature of previous studies, and a survey was conducted on employees, including CEOs working at the franchise headquarters. Empirical analysis was conducted using SmartPLS 2.0, and implications were derived.
Unlike the rapid quantitative growth of the domestic franchise industry, looking at the qualitative aspect, it is understood that there are many problems behind it. Meanwhile, in the domestic franchise industry, growth in quality is being hindered due to the lack of awareness of the business philosophy, franchise education and operating system, and lack of strategy. At a time when competition is getting fiercer, it is time for a new transformation of the franchise industry by strengthening the capacity of the franchise headquarters. It is important for franchise headquarters to improve market orientation, which is a strategic factor that preemptively responds to market demands over competitors, and to use the core competencies of companies as competitive advantages that competitors cannot imitate (Minkyo, 2012). Franchise companies can secure a competitive advantage through a system that spreads franchisees nationwide and allows franchisees to use their brands (Luangsuvimol & Kleiner, 2004). Despite the steepness of the franchise industry, there are not many studies that empirically analyzed the relationship between market orientation, brand orientation, and corporate core competencies between strategic flexibility and competitive advantage. This study aims to derive academic practical implications related to the franchise industry by empirically analyzing the relationship between market orientation, brand orientation, and core competencies of companies that affect the strategic flexibility and competitive advantage of franchise headquarters. In order to conduct the study, a hypothesis was established through a review of the literature of previous studies, and a survey was conducted on employees, including CEOs working at the franchise headquarters. Empirical analysis was conducted using SmartPLS 2.0, and implications were derived.
주제어
#시장지향성 브랜드 지향성 기업역량 전략적 유연성 경쟁우위 기업성과 Market Orientation Brand Orientation Corporate Capability Strategic Flexibility Competitive Advantage Business Performance
학위논문 정보
저자
박원순
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
창업학과 창업컨설팅 전공
지도교수
김창봉
발행연도
2022
총페이지
viii, 189 p.
키워드
시장지향성 브랜드 지향성 기업역량 전략적 유연성 경쟁우위 기업성과 Market Orientation Brand Orientation Corporate Capability Strategic Flexibility Competitive Advantage Business Performance
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