도심지에서는 인구 증가에 따른 교통량 증가로 인해 도심지 도로의 서비스 수준이 저하되어 극심한 정체 현상이 빚어지고 있으며, 이에 대한 해결방안으로 도심지에 지하도로의 건설이 증가하고 있으며 환기 및 제연방식으로는 대배기구방식을 적용하는 추세이다. 대배기구 방식을 적용하는 경우, 화재발생지점으로부터 가까운 배기구에서 연기를 우선 배출해야 하지만, 화재 발생지점과 관계없이 ...
도심지에서는 인구 증가에 따른 교통량 증가로 인해 도심지 도로의 서비스 수준이 저하되어 극심한 정체 현상이 빚어지고 있으며, 이에 대한 해결방안으로 도심지에 지하도로의 건설이 증가하고 있으며 환기 및 제연방식으로는 대배기구방식을 적용하는 추세이다. 대배기구 방식을 적용하는 경우, 화재발생지점으로부터 가까운 배기구에서 연기를 우선 배출해야 하지만, 화재 발생지점과 관계없이 덕트에 설치된 배연팬 근처의 배기구에서 연기가 우선 배출되어 효율적이고 안전한 제연이 이루어지지 못하고 있으며, 각 터널별 배기구의 크기, 배연풍량, 배기구 개방개수, 제연거리에 따라 배기구 간의 풍량분배가 불균형한 현상이 나타나 제연효과가 떨어지고있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 터널 내에서 화재시 터널 내 풍속을 고려하여 대배기구의 제연방식에 따른 배연성능을 파악하기 위해 대배기구방식의 설계기준 및 적용현황을 조사 및 분석하고 수치해석적 시뮬레이션 방법을 통하여 제연에 최적화된 대배기구의 설치 간격을 선정하고, 대배기구의 개방위치의 변화와 배연 방향에 따라 가장 효율적인 제연 방안을 연구하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 대배기구 설치간격에 따른 연기 이동거리를 검토한 결과, 설치 간격이 50m인 경우가 연기의 확산이 가장 짧은 것으로 나타으며, 대배기구의 개방을 화재 상류측을 향해 최대로 개방한 경우가 가장 제연에 효과적이었다. 또한, 덕트 내 배연팬을 한쪽으로 제어하는 경우보다 양쪽으로 제어하는 경우 배연이 우수한 것으로 분석되었다.
주제어 : 횡류환기방식, 대배기구, 집중배기방식, 소형차전용터널, 제연, 배연
도심지에서는 인구 증가에 따른 교통량 증가로 인해 도심지 도로의 서비스 수준이 저하되어 극심한 정체 현상이 빚어지고 있으며, 이에 대한 해결방안으로 도심지에 지하도로의 건설이 증가하고 있으며 환기 및 제연방식으로는 대배기구방식을 적용하는 추세이다. 대배기구 방식을 적용하는 경우, 화재발생지점으로부터 가까운 배기구에서 연기를 우선 배출해야 하지만, 화재 발생지점과 관계없이 덕트에 설치된 배연팬 근처의 배기구에서 연기가 우선 배출되어 효율적이고 안전한 제연이 이루어지지 못하고 있으며, 각 터널별 배기구의 크기, 배연풍량, 배기구 개방개수, 제연거리에 따라 배기구 간의 풍량분배가 불균형한 현상이 나타나 제연효과가 떨어지고있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 터널 내에서 화재시 터널 내 풍속을 고려하여 대배기구의 제연방식에 따른 배연성능을 파악하기 위해 대배기구방식의 설계기준 및 적용현황을 조사 및 분석하고 수치해석적 시뮬레이션 방법을 통하여 제연에 최적화된 대배기구의 설치 간격을 선정하고, 대배기구의 개방위치의 변화와 배연 방향에 따라 가장 효율적인 제연 방안을 연구하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 대배기구 설치간격에 따른 연기 이동거리를 검토한 결과, 설치 간격이 50m인 경우가 연기의 확산이 가장 짧은 것으로 나타으며, 대배기구의 개방을 화재 상류측을 향해 최대로 개방한 경우가 가장 제연에 효과적이었다. 또한, 덕트 내 배연팬을 한쪽으로 제어하는 경우보다 양쪽으로 제어하는 경우 배연이 우수한 것으로 분석되었다.
In the city center, the service level of the city road decreases due to the increase in traffic due to the increase in population, and as a solution, the construction of underground roads in the city center is increasing, and the large exhaust method is applied as a ventilation and smoke control met...
In the city center, the service level of the city road decreases due to the increase in traffic due to the increase in population, and as a solution, the construction of underground roads in the city center is increasing, and the large exhaust method is applied as a ventilation and smoke control method. When applying the large exhaust vent method, smoke must be discharged from the exhaust port near the duct regardless of the fire point, but efficient and safe smoke cannot be emitted from the exhaust port, and the distribution of air between the exhaust ports is unbalanced according to the size, exhaust air volume, and smoke distance. Therefore, in this study, the design criteria and application status of the large exhaust system were investigated and analyzed, and the installation interval of the large exhaust system was selected through numerical simulation method, and the most efficient smoke removal method was studied according to the change of the open position of the large exhaust and the direction of the tunnel. As a result of reviewing the smoke travel distance according to the installation interval of the large exhaust port, the spread of smoke was the shortest when the installation interval was 50m, and the opening of the large exhaust port was the most effective for smoke control. In addition, it was analyzed that smoke was superior when the exhaust fan in the duct was controlled on both sides than when the exhaust fan in the duct was controlled on one side.
key words: Full Transverse Ventilation System, Large Exhaust, Centralized Exhaust System, Port, Small Vehicle Tunnel, Smoke Control, Smoke Exhaust
In the city center, the service level of the city road decreases due to the increase in traffic due to the increase in population, and as a solution, the construction of underground roads in the city center is increasing, and the large exhaust method is applied as a ventilation and smoke control method. When applying the large exhaust vent method, smoke must be discharged from the exhaust port near the duct regardless of the fire point, but efficient and safe smoke cannot be emitted from the exhaust port, and the distribution of air between the exhaust ports is unbalanced according to the size, exhaust air volume, and smoke distance. Therefore, in this study, the design criteria and application status of the large exhaust system were investigated and analyzed, and the installation interval of the large exhaust system was selected through numerical simulation method, and the most efficient smoke removal method was studied according to the change of the open position of the large exhaust and the direction of the tunnel. As a result of reviewing the smoke travel distance according to the installation interval of the large exhaust port, the spread of smoke was the shortest when the installation interval was 50m, and the opening of the large exhaust port was the most effective for smoke control. In addition, it was analyzed that smoke was superior when the exhaust fan in the duct was controlled on both sides than when the exhaust fan in the duct was controlled on one side.
key words: Full Transverse Ventilation System, Large Exhaust, Centralized Exhaust System, Port, Small Vehicle Tunnel, Smoke Control, Smoke Exhaust
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