본 연구는 AI교육 정책의 방향성 및 AI교육 활성화 방안의 기초 자료를 얻기 위하여 초등 AI교육의 현황과 초등교사의 AI교육 관련 관심사 그리고 초등 AI교육 관련 토픽에 대해 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 현장성을 높이고 분석 결과를 토대로 실제적인 제언을 도출하기 위하여 대표적인 초등교사 온라인 커뮤니티인 인디스쿨에서 데이터를 수집하였다. 수집한 게시글 데이터 중 중복 게시글 및 연구 주제와 관련 없는 게시글 313개를 삭제한 후 최종적으로 454개의 게시글을 연구대상으로 하여 기초분석 및 텍스트 마이닝 분석을 실시하였다. 먼저, 초등 AI교육 현황에 대해 탐색하기 위하여 AI관련 게시글의 기간에 따른 추이를 살펴보았다. AI교육 관련 게시글이 초등교사 온라인 커뮤니티에 업로드된 추이를 살펴보면 AI교육에 관하여 본격적인 소통 및 교류가 나타난 것은 2020년부터이다. 2019년까지 연도별 AI교육 관련 게시글의 수가 10개 이하였지만 2020년 86개, 2021년 181개, 2022년(9.30. 기준) 164개로 나타났다. 인디스쿨 커뮤니티의 게시판은 성격 및 목적에 따라 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판과 정보·의견 교환 및 소통 게시판으로 분류할 수 있다. 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판에는 총 289개의 AI교육 관련 게시글이 업로드되었으며 정보·의견 교환 및 소통 게시판에는 총 165개의 AI교육 관련 게시글이 업로드되었다. AI교육은 SW교육을 주제로 하는 수업(59건)과 실과 과목의 SW관련 단원(38건)에서 가장 활발하게 실천되고 있었다. 또한 국어(38건), 미술(21건), 영어(13건), 사회(12건), 수학(11건)과 융합되어 운영되고 있었으며 국어 교과와 융합하여 진행하는 AI교육 수업 관련 게시물이 가장 많았다. 그 외에 창의적 체험활동(30건)을 활용하여 교사 교육과정을 기반으로 하는 AI교육을 실천하고 있었으며 영재교육(19건)에서도 ...
본 연구는 AI교육 정책의 방향성 및 AI교육 활성화 방안의 기초 자료를 얻기 위하여 초등 AI교육의 현황과 초등교사의 AI교육 관련 관심사 그리고 초등 AI교육 관련 토픽에 대해 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 현장성을 높이고 분석 결과를 토대로 실제적인 제언을 도출하기 위하여 대표적인 초등교사 온라인 커뮤니티인 인디스쿨에서 데이터를 수집하였다. 수집한 게시글 데이터 중 중복 게시글 및 연구 주제와 관련 없는 게시글 313개를 삭제한 후 최종적으로 454개의 게시글을 연구대상으로 하여 기초분석 및 텍스트 마이닝 분석을 실시하였다. 먼저, 초등 AI교육 현황에 대해 탐색하기 위하여 AI관련 게시글의 기간에 따른 추이를 살펴보았다. AI교육 관련 게시글이 초등교사 온라인 커뮤니티에 업로드된 추이를 살펴보면 AI교육에 관하여 본격적인 소통 및 교류가 나타난 것은 2020년부터이다. 2019년까지 연도별 AI교육 관련 게시글의 수가 10개 이하였지만 2020년 86개, 2021년 181개, 2022년(9.30. 기준) 164개로 나타났다. 인디스쿨 커뮤니티의 게시판은 성격 및 목적에 따라 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판과 정보·의견 교환 및 소통 게시판으로 분류할 수 있다. 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판에는 총 289개의 AI교육 관련 게시글이 업로드되었으며 정보·의견 교환 및 소통 게시판에는 총 165개의 AI교육 관련 게시글이 업로드되었다. AI교육은 SW교육을 주제로 하는 수업(59건)과 실과 과목의 SW관련 단원(38건)에서 가장 활발하게 실천되고 있었다. 또한 국어(38건), 미술(21건), 영어(13건), 사회(12건), 수학(11건)과 융합되어 운영되고 있었으며 국어 교과와 융합하여 진행하는 AI교육 수업 관련 게시물이 가장 많았다. 그 외에 창의적 체험활동(30건)을 활용하여 교사 교육과정을 기반으로 하는 AI교육을 실천하고 있었으며 영재교육(19건)에서도 인공지능을 주제로 한 수업들이 운영되고 있었다. 다음으로 초등교사의 AI교육 관련 관심사를 분석하기 위하여 텍스트마이닝의 단어 빈도 분석을 실시한 후 전체 게시판과 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판, 정보·의견 교환 및 소통 게시판에서 발견할 수 있는 AI교육 관련 핵심어를 선정하였다. 전체 게시판에서 도출한 핵심어를 바탕으로 유추할 수 있는 내용은 다음과 같다. 첫째, 교사 커뮤니티 내에서 교사들은 AI교육과 관련한 수업 아이디어, 자료 및 정보에 대해 활발하게 교류하고 있었다. 둘째, AI교육은 주로 프로젝트 수업 형태로 실시되고 있었다. 셋째, 프로젝트 수업은 대개 언플러그드 활동, 인공지능 이해와 활용에 관한 활동, 결과물 제작활동 등의 흐름으로 설계 및 운영되었다. 넷째, 교육용 블록 코딩 소프트웨어 및 ICT 활용 소프트웨어가 수업 내에서 사용되고 있었으며 다양한 소프트웨어 중 엔트리와 패들렛이 가장 유용하게 활용되고 있었다. 다섯째, 메타버스, 에듀테크, 언플러그드 활동 등 교사들의 AI교육 이해도 및 전문지식이 높아졌다. 여섯째, 피지컬 컴퓨팅과 연계한 AI융합교육에 대한 교육적 수요가 높았다. 일곱째, 교수학습 자료 중 데이터, 영상, 영화 등이 다소 높은 비중으로 공유되고 있었다. 이 외에도 교사들이 창의적 체험활동을 통해 AI교육을 자율적으로 실천하고 있었으며 소프트웨어의 무료 여부와 자료의 저작권 문제가 AI교육을 수행하는 데 현실적으로 중요한 문제임을 알 수 있었다. 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판에서 도출한 핵심어를 바탕으로 유추한 내용은 다음과 같다. 첫째, 교사들은 국어, 미술, 도덕 교과와 AI를 융합하는 수업 아이디어에 대해 활발하게 논의하고 있었다. 또한 초등교육에서 정보 교과가 개별 교과로 마련되어 있지 않은 환경을 극복하고자 창체 시간을 활용하여 AI교육을 실천하고 있었다. 둘째, 인공지능 이해 및 활용교육에서는 보드 게임을 활용한 놀이 중심의 AI교육과 오토드로우, 엔트리 혹은 구글에서 제작한 AI교육 플랫폼을 활용한 AI교육이 실천되고 있었다. 셋째, 인공지능 가치교육은 도덕 교과에서 인공지능 시대에 발생할 수 있는 윤리 문제를 토론하는 활동을 통해 실천되고 있었다. 정보·의견 교환 및 소통 게시판에서 도출한 핵심어를 바탕으로 다음과 같이 유추하였다. 첫째, 교사들은 AI교육을 실천하는 수업에 가장 큰 관심을 두고 있으며 AI교육의 교육과정 및 수업 역량을 신장시킬 수 있는 연수에도 관심이 많다. 둘째, AI교육에 대한 국가적인 관심이 고조되면서 AI교육 정책이 교육청 및 학교에서 시행되었고 이로 인해 AI교육 관련 업무에 대한 교사들의 고민이 발생하였다. 셋째, AI교육의 전문성을 갖출 수 있는 AI전공 대학원에 대한 교사들의 관심과 의지가 높다. 마지막으로 초등교사 온라인 커뮤니티 내에서 AI교육 관련 토픽이 무엇이며 토픽별 키워드에 대해 탐색하기 위하여 텍스트 마이닝의 토픽 모델링 분석을 실시하였다. 먼저 최적의 토픽 개수를 3개로 결정하였으며 토픽에 따른 상위 30개 단어를 정리한 후 각 토픽의 키워드를 선정하고 그에 따라 토픽의 이름을 명명하였다. 토픽1의 경우, ‘교육’, ‘코딩’, ‘로봇’, ‘학습’, ‘소프트웨어’, ‘프로젝트’, ‘문제’, ‘교재’, ‘메타버스’, ‘교육과정’ 등의 키워드가 도출된 것을 근거로 토픽1을 ‘AI수업 설계 및 운영’이라고 명명하였다. 토픽2의 경우, ‘연수’, ‘연구’, ‘모임’, ‘참여’, ‘프로그램’, ‘강사’ 등의 키워드가 도출된 것을 근거로 토픽2를 ‘AI수업 역량 개발’로 결정하였다. 토픽3에서는 ‘활동’, ‘자료’, ‘영상’, ‘작품’, ‘단원’, ‘구글’, ‘패들렛’, ‘유투브’, ‘언플러그드’, ‘만들기’ 등의 키워드가 도출되어 토픽3을 ‘AI수업 콘텐츠 활용 및 개발’라고 명명하였다.
주제어: 초등AI교육, 온라인 커뮤니티, 텍스트 마이닝
본 연구는 AI교육 정책의 방향성 및 AI교육 활성화 방안의 기초 자료를 얻기 위하여 초등 AI교육의 현황과 초등교사의 AI교육 관련 관심사 그리고 초등 AI교육 관련 토픽에 대해 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 연구의 현장성을 높이고 분석 결과를 토대로 실제적인 제언을 도출하기 위하여 대표적인 초등교사 온라인 커뮤니티인 인디스쿨에서 데이터를 수집하였다. 수집한 게시글 데이터 중 중복 게시글 및 연구 주제와 관련 없는 게시글 313개를 삭제한 후 최종적으로 454개의 게시글을 연구대상으로 하여 기초분석 및 텍스트 마이닝 분석을 실시하였다. 먼저, 초등 AI교육 현황에 대해 탐색하기 위하여 AI관련 게시글의 기간에 따른 추이를 살펴보았다. AI교육 관련 게시글이 초등교사 온라인 커뮤니티에 업로드된 추이를 살펴보면 AI교육에 관하여 본격적인 소통 및 교류가 나타난 것은 2020년부터이다. 2019년까지 연도별 AI교육 관련 게시글의 수가 10개 이하였지만 2020년 86개, 2021년 181개, 2022년(9.30. 기준) 164개로 나타났다. 인디스쿨 커뮤니티의 게시판은 성격 및 목적에 따라 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판과 정보·의견 교환 및 소통 게시판으로 분류할 수 있다. 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판에는 총 289개의 AI교육 관련 게시글이 업로드되었으며 정보·의견 교환 및 소통 게시판에는 총 165개의 AI교육 관련 게시글이 업로드되었다. AI교육은 SW교육을 주제로 하는 수업(59건)과 실과 과목의 SW관련 단원(38건)에서 가장 활발하게 실천되고 있었다. 또한 국어(38건), 미술(21건), 영어(13건), 사회(12건), 수학(11건)과 융합되어 운영되고 있었으며 국어 교과와 융합하여 진행하는 AI교육 수업 관련 게시물이 가장 많았다. 그 외에 창의적 체험활동(30건)을 활용하여 교사 교육과정을 기반으로 하는 AI교육을 실천하고 있었으며 영재교육(19건)에서도 인공지능을 주제로 한 수업들이 운영되고 있었다. 다음으로 초등교사의 AI교육 관련 관심사를 분석하기 위하여 텍스트마이닝의 단어 빈도 분석을 실시한 후 전체 게시판과 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판, 정보·의견 교환 및 소통 게시판에서 발견할 수 있는 AI교육 관련 핵심어를 선정하였다. 전체 게시판에서 도출한 핵심어를 바탕으로 유추할 수 있는 내용은 다음과 같다. 첫째, 교사 커뮤니티 내에서 교사들은 AI교육과 관련한 수업 아이디어, 자료 및 정보에 대해 활발하게 교류하고 있었다. 둘째, AI교육은 주로 프로젝트 수업 형태로 실시되고 있었다. 셋째, 프로젝트 수업은 대개 언플러그드 활동, 인공지능 이해와 활용에 관한 활동, 결과물 제작활동 등의 흐름으로 설계 및 운영되었다. 넷째, 교육용 블록 코딩 소프트웨어 및 ICT 활용 소프트웨어가 수업 내에서 사용되고 있었으며 다양한 소프트웨어 중 엔트리와 패들렛이 가장 유용하게 활용되고 있었다. 다섯째, 메타버스, 에듀테크, 언플러그드 활동 등 교사들의 AI교육 이해도 및 전문지식이 높아졌다. 여섯째, 피지컬 컴퓨팅과 연계한 AI융합교육에 대한 교육적 수요가 높았다. 일곱째, 교수학습 자료 중 데이터, 영상, 영화 등이 다소 높은 비중으로 공유되고 있었다. 이 외에도 교사들이 창의적 체험활동을 통해 AI교육을 자율적으로 실천하고 있었으며 소프트웨어의 무료 여부와 자료의 저작권 문제가 AI교육을 수행하는 데 현실적으로 중요한 문제임을 알 수 있었다. 수업 및 교수학습 자료 공유 게시판에서 도출한 핵심어를 바탕으로 유추한 내용은 다음과 같다. 첫째, 교사들은 국어, 미술, 도덕 교과와 AI를 융합하는 수업 아이디어에 대해 활발하게 논의하고 있었다. 또한 초등교육에서 정보 교과가 개별 교과로 마련되어 있지 않은 환경을 극복하고자 창체 시간을 활용하여 AI교육을 실천하고 있었다. 둘째, 인공지능 이해 및 활용교육에서는 보드 게임을 활용한 놀이 중심의 AI교육과 오토드로우, 엔트리 혹은 구글에서 제작한 AI교육 플랫폼을 활용한 AI교육이 실천되고 있었다. 셋째, 인공지능 가치교육은 도덕 교과에서 인공지능 시대에 발생할 수 있는 윤리 문제를 토론하는 활동을 통해 실천되고 있었다. 정보·의견 교환 및 소통 게시판에서 도출한 핵심어를 바탕으로 다음과 같이 유추하였다. 첫째, 교사들은 AI교육을 실천하는 수업에 가장 큰 관심을 두고 있으며 AI교육의 교육과정 및 수업 역량을 신장시킬 수 있는 연수에도 관심이 많다. 둘째, AI교육에 대한 국가적인 관심이 고조되면서 AI교육 정책이 교육청 및 학교에서 시행되었고 이로 인해 AI교육 관련 업무에 대한 교사들의 고민이 발생하였다. 셋째, AI교육의 전문성을 갖출 수 있는 AI전공 대학원에 대한 교사들의 관심과 의지가 높다. 마지막으로 초등교사 온라인 커뮤니티 내에서 AI교육 관련 토픽이 무엇이며 토픽별 키워드에 대해 탐색하기 위하여 텍스트 마이닝의 토픽 모델링 분석을 실시하였다. 먼저 최적의 토픽 개수를 3개로 결정하였으며 토픽에 따른 상위 30개 단어를 정리한 후 각 토픽의 키워드를 선정하고 그에 따라 토픽의 이름을 명명하였다. 토픽1의 경우, ‘교육’, ‘코딩’, ‘로봇’, ‘학습’, ‘소프트웨어’, ‘프로젝트’, ‘문제’, ‘교재’, ‘메타버스’, ‘교육과정’ 등의 키워드가 도출된 것을 근거로 토픽1을 ‘AI수업 설계 및 운영’이라고 명명하였다. 토픽2의 경우, ‘연수’, ‘연구’, ‘모임’, ‘참여’, ‘프로그램’, ‘강사’ 등의 키워드가 도출된 것을 근거로 토픽2를 ‘AI수업 역량 개발’로 결정하였다. 토픽3에서는 ‘활동’, ‘자료’, ‘영상’, ‘작품’, ‘단원’, ‘구글’, ‘패들렛’, ‘유투브’, ‘언플러그드’, ‘만들기’ 등의 키워드가 도출되어 토픽3을 ‘AI수업 콘텐츠 활용 및 개발’라고 명명하였다.
This study aims to present the direction of AI education policy and measures to revitalize AI education, and to achieve the purpose of this study, the current status of elementary AI education, interests of elementary teachers, and topics related to elementary AI education. Data were collected from ...
This study aims to present the direction of AI education policy and measures to revitalize AI education, and to achieve the purpose of this study, the current status of elementary AI education, interests of elementary teachers, and topics related to elementary AI education. Data were collected from the online community of elementary school teachers in order to increase the practicality of the study and derive practical suggestions based on the analysis results. Among the collected post data, 313 posts unrelated to duplicate posts and research topics were deleted, and finally 454 posts were studied for basic analysis and text mining analysis. First, in order to explore the current status of elementary AI education, the trend according to the period of AI-related posts was examined. Looking at the trend of posts related to AI education uploaded to the online community of elementary school teachers, it was in 2020 that full-fledged communication and exchange on AI education appeared. Until 2019, the number of posts related to AI education by year was less than 10, but 86 in 2020, 181 in 2021, and 164 in 2022. The boards of the indiscool community can be classified into information and opinion exchange and communication boards that share class and teaching and learning materials according to their nature and purpose. A total of 289 posts related to AI education were uploaded to the board for sharing class and teaching and learnin 165 posts related to AI education were uploaded to the information, opinion exchange, and communication bulletin board. AI education was most actively practiced in classes(59 cases) on the subject of SW education and SW-related units(38 cases) in practical subjects. In addition, it was operated by converging with Korean(38 cases), art(21 cases), English(13 cases), society(12 cases), and mathematics(11 cases), and there were the most posts related to AI education classes conducted by converging with Korean language subjects. In addition, AI education based on the teacher curriculum was practiced using creative experience activities(30 cases), and classes on the subject of artificial intelligence were also operated in gifted education(19 cases). Next, after analyzing the word frequency of text mining to analyze elementary school teachers' interests in AI education, key words related to AI education that can be found on the entire board, class and teaching and learning data sharing bulletin board, information and opinion exchange, and communication bulletin board were selected. The contents that can be inferred based on the keywords derived from the entire bulletin board are as follows. First, within the teacher community, teachers are actively exchanging class ideas, materials, and information related to AI education. Second, AI education is mainly conducted in the form of project classes. Third, project classes are usually designed and operated in the flow of unplugged activities, activities related to understanding and utilization of artificial intelligence, and results production activities. Fourth, educational block coding software and ICT utilization software are used in classes, and entries and padlets are the most useful among various software. Fifth, teachers' understanding and expertise in AI education, such as Metabus, EduTech, and unplugged activities, have increased. Sixth, there is a high educational demand for AI convergence education linked to physical computing. Seventh, data, videos, and movies are shared with a rather high proportion of teaching and learning materials. In addition, it can be seen that teachers are autonomously practicing AI education through creative hands-on activities, and the issue of free software and copyright of materials is practically important in conducting AI education. The following is an analogy based on the core words derived from the board for sharing teaching and teaching materials. First, teachers are actively discussing teaching ideas that fuse Korean, art, and moral subjects with AI. In addition, in order to overcome an environment in which information subjects are not prepared as individual subjects in elementary education, AI education is being practiced using creative time. Second, in artificial intelligence understanding and utilization education, play-oriented AI education using board games and AI education using AI education platforms produced by AutoDraw, Entry, or Google are being practiced. Third, it can be seen that artificial intelligence value education is being practiced through activities to discuss ethical issues that may arise in the era of artificial intelligence in moral subjects. Based on the key words derived from the information and opinion exchange and communication bulletin board, it was inferred as follows. First, teachers are most interested in classes that practice AI education and are also interested in training to improve the curriculum and teaching capabilities of AI education. Second, it can be seen that as national interest in AI education increased, AI education policies were implemented at the Office of Education and schools, resulting in teachers' concerns about AI education-related tasks. Third, it can be seen that teachers have a high interest and will in graduate schools majoring in AI that can have expertise in AI education. Finally, topic modeling analysis of text mining was conducted to explore topics related to AI education within the online community of elementary school teachers and keywords for each topic. First, the optimal number of topics was determined to be 3, and after organizing the top 30 words according to the topic, keywords for each topic were selected and the topic was named accordingly. In the case of Topic 1, Topic 1 was named "AI class design and operation" based on keywords such as "education", "coding", "robot", "learning", "software", "project", "problem", "textbook", "metabus", and "curriculum". In the case of topic 2, topic 2 was decided as 'AI class competency development' based on keywords such as 'training', 'research', 'meeting', 'participation', 'program', and 'instructor'. In topic 3, keywords such as 'activity', 'data', 'video', 'work', 'unit', 'google', 'padlet', 'YouTube', 'unplugged', and 'making' were derived, and topic 3 was named 'AI class sanctions and materials'.
This study aims to present the direction of AI education policy and measures to revitalize AI education, and to achieve the purpose of this study, the current status of elementary AI education, interests of elementary teachers, and topics related to elementary AI education. Data were collected from the online community of elementary school teachers in order to increase the practicality of the study and derive practical suggestions based on the analysis results. Among the collected post data, 313 posts unrelated to duplicate posts and research topics were deleted, and finally 454 posts were studied for basic analysis and text mining analysis. First, in order to explore the current status of elementary AI education, the trend according to the period of AI-related posts was examined. Looking at the trend of posts related to AI education uploaded to the online community of elementary school teachers, it was in 2020 that full-fledged communication and exchange on AI education appeared. Until 2019, the number of posts related to AI education by year was less than 10, but 86 in 2020, 181 in 2021, and 164 in 2022. The boards of the indiscool community can be classified into information and opinion exchange and communication boards that share class and teaching and learning materials according to their nature and purpose. A total of 289 posts related to AI education were uploaded to the board for sharing class and teaching and learnin 165 posts related to AI education were uploaded to the information, opinion exchange, and communication bulletin board. AI education was most actively practiced in classes(59 cases) on the subject of SW education and SW-related units(38 cases) in practical subjects. In addition, it was operated by converging with Korean(38 cases), art(21 cases), English(13 cases), society(12 cases), and mathematics(11 cases), and there were the most posts related to AI education classes conducted by converging with Korean language subjects. In addition, AI education based on the teacher curriculum was practiced using creative experience activities(30 cases), and classes on the subject of artificial intelligence were also operated in gifted education(19 cases). Next, after analyzing the word frequency of text mining to analyze elementary school teachers' interests in AI education, key words related to AI education that can be found on the entire board, class and teaching and learning data sharing bulletin board, information and opinion exchange, and communication bulletin board were selected. The contents that can be inferred based on the keywords derived from the entire bulletin board are as follows. First, within the teacher community, teachers are actively exchanging class ideas, materials, and information related to AI education. Second, AI education is mainly conducted in the form of project classes. Third, project classes are usually designed and operated in the flow of unplugged activities, activities related to understanding and utilization of artificial intelligence, and results production activities. Fourth, educational block coding software and ICT utilization software are used in classes, and entries and padlets are the most useful among various software. Fifth, teachers' understanding and expertise in AI education, such as Metabus, EduTech, and unplugged activities, have increased. Sixth, there is a high educational demand for AI convergence education linked to physical computing. Seventh, data, videos, and movies are shared with a rather high proportion of teaching and learning materials. In addition, it can be seen that teachers are autonomously practicing AI education through creative hands-on activities, and the issue of free software and copyright of materials is practically important in conducting AI education. The following is an analogy based on the core words derived from the board for sharing teaching and teaching materials. First, teachers are actively discussing teaching ideas that fuse Korean, art, and moral subjects with AI. In addition, in order to overcome an environment in which information subjects are not prepared as individual subjects in elementary education, AI education is being practiced using creative time. Second, in artificial intelligence understanding and utilization education, play-oriented AI education using board games and AI education using AI education platforms produced by AutoDraw, Entry, or Google are being practiced. Third, it can be seen that artificial intelligence value education is being practiced through activities to discuss ethical issues that may arise in the era of artificial intelligence in moral subjects. Based on the key words derived from the information and opinion exchange and communication bulletin board, it was inferred as follows. First, teachers are most interested in classes that practice AI education and are also interested in training to improve the curriculum and teaching capabilities of AI education. Second, it can be seen that as national interest in AI education increased, AI education policies were implemented at the Office of Education and schools, resulting in teachers' concerns about AI education-related tasks. Third, it can be seen that teachers have a high interest and will in graduate schools majoring in AI that can have expertise in AI education. Finally, topic modeling analysis of text mining was conducted to explore topics related to AI education within the online community of elementary school teachers and keywords for each topic. First, the optimal number of topics was determined to be 3, and after organizing the top 30 words according to the topic, keywords for each topic were selected and the topic was named accordingly. In the case of Topic 1, Topic 1 was named "AI class design and operation" based on keywords such as "education", "coding", "robot", "learning", "software", "project", "problem", "textbook", "metabus", and "curriculum". In the case of topic 2, topic 2 was decided as 'AI class competency development' based on keywords such as 'training', 'research', 'meeting', 'participation', 'program', and 'instructor'. In topic 3, keywords such as 'activity', 'data', 'video', 'work', 'unit', 'google', 'padlet', 'YouTube', 'unplugged', and 'making' were derived, and topic 3 was named 'AI class sanctions and materials'.
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