본 연구는 전국에서 운영 중인 진로체험지원센터의 효과성을 실증적으로 분석하였다. 진로체험지원센터는 지역사회 내 학생들의 진로체험 활동을 지원하고자 설립된 것으로, 2022년 6월 기준으로 223개소가 운영 중에 있다. 진로체험지원센터는 기본적으로 학교의 진로체험 활동 운영을 지원하는 기관으로서, 가장 핵심적인 기능은 학생들이 진로체험 활동을 할 수 있는 지역사회 내 체험처를 발굴하고, 이를 학교와 연결해 주는 것이라 할 수 있다. 본 연구에서는 이러한 진로체험지원센터가 효과적으로 운영되고 있는지 검증하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 진로체험지원센터 이용에 따라 학교의 진로체험 활동 운영의 차이가 있는가? 둘째, 진로체험지원센터 이용에 따라 재학생의 진로체험 활동 참여의 차이가 있는가? 셋째, 진로체험지원센터 이용에 따라 재학생의 진로역량 및 학습태도의 차이가 있는가? 이를 검증하기 위해 ‘한국직업능력연구원’의 ‘진로교육 현황조사’ 2020년 자료의 중학교 3학년 학생들을 대상으로 분석하였다. 첫째, 진로체험지원센터 이용이 학교의 진로체험 운영에 영향을 주는지 확인하기 위해 음이항회귀분석(Negative Binomial Regression)과 ...
본 연구는 전국에서 운영 중인 진로체험지원센터의 효과성을 실증적으로 분석하였다. 진로체험지원센터는 지역사회 내 학생들의 진로체험 활동을 지원하고자 설립된 것으로, 2022년 6월 기준으로 223개소가 운영 중에 있다. 진로체험지원센터는 기본적으로 학교의 진로체험 활동 운영을 지원하는 기관으로서, 가장 핵심적인 기능은 학생들이 진로체험 활동을 할 수 있는 지역사회 내 체험처를 발굴하고, 이를 학교와 연결해 주는 것이라 할 수 있다. 본 연구에서는 이러한 진로체험지원센터가 효과적으로 운영되고 있는지 검증하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 진로체험지원센터 이용에 따라 학교의 진로체험 활동 운영의 차이가 있는가? 둘째, 진로체험지원센터 이용에 따라 재학생의 진로체험 활동 참여의 차이가 있는가? 셋째, 진로체험지원센터 이용에 따라 재학생의 진로역량 및 학습태도의 차이가 있는가? 이를 검증하기 위해 ‘한국직업능력연구원’의 ‘진로교육 현황조사’ 2020년 자료의 중학교 3학년 학생들을 대상으로 분석하였다. 첫째, 진로체험지원센터 이용이 학교의 진로체험 운영에 영향을 주는지 확인하기 위해 음이항회귀분석(Negative Binomial Regression)과 다항로지스틱회귀분석(Multinomial Logistic Regression), 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 둘째, 진로체험지원센터 이용이 학생의 진로체험 활동에 영향을 주는지 확인하기 위해 위계적일반화선형모형(Hierarchical Generalized Linear Model, HGLM)과 위계적선형모형(Hierarchical Linear Model, HLM)을 활용하였다. 셋째, 진로체험지원센터 이용이 재학생의 진로역량 및 학습태도에 영향을 주는지 확인하기 위해 다층모형을 활용한 다층 매개효과(Multi-level mediation) 분석을 시도하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로체험지원센터 이용 여부가 학교의 진로체험 활동 운영에 미치는 영향을 확인한 결과, 학교의 진로체험 실행도 인식에만 영향을 미치고, 진로체험 운영 횟수나 횟수 및 다양성에는 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그러나 진로체험지원센터를 이용하는 학교를 대상으로 센터 이용 만족도를 독립변수로 투입한 결과, 만족도가 높은 센터를 이용하는 학교일수록 진로체험 활동 운영 횟수가 많고, 다양한 진로체험 활동을 운영하며, 교장과 진로전담교사가 소속 학교의 진로체험 기획 및 운영이 잘 실행된다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 진로체험지원센터 이용 여부가 학생의 진로체험 활동 참여에 미치는 영향을 확인한 결과, 학생의 진로체험 활동 참여 여부에는 진로체험지원센터 이용 여부 및 만족도의 통계적으로 유의한 영향력이 확인되었다. 학생 맞춤형 진로체험 활동 운영 정도 역시 진로체험지원센터 이용 여부의 영향력이 확인되었으나, 학생의 진로체험 활동 참여 만족도에는 진로체험지원센터 이용 여부 및 만족도 모두 통계적으로 유의한 영향력이 확인되지 않았다. 마지막으로, 진로체험지원센터 이용 여부가 학교의 진로체험 활동 운영 및 학생의 진로체험 활동 참여를 매개로 학생의 진로역량 및 학습태도에 미치는 영향을 확인한 결과, 매개효과 이전에 전제되어야 할 진로체험지원센터 이용 변수들의 총효과가 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 즉 진로체험지원센터 이용 여부와 만족도 모두 학생의 진로개발역량과 자율적 학습동기 및 자기주도학습에 직접적인 영향을 미치지 못하는 것으로 확인되었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 진로체험지원센터 운영에 대한 시사점을 도출하였다. 첫째, 진로체험지원센터를 이용하는 학교 현장의 만족도 향상을 위한 방안이 요구된다. 둘째, 학생들이 실제 참여하는 진로체험 프로그램의 질 제고를 위한 방안이 요구된다. 셋째, 진로체험지원센터의 위상과 기능 강화를 위한 방안 또한 요구된다. 마지막으로 객관적인 자료에 근거한 진로체험지원센터 운영 효과 분석이 지속적으로 요구된다.
본 연구는 전국에서 운영 중인 진로체험지원센터의 효과성을 실증적으로 분석하였다. 진로체험지원센터는 지역사회 내 학생들의 진로체험 활동을 지원하고자 설립된 것으로, 2022년 6월 기준으로 223개소가 운영 중에 있다. 진로체험지원센터는 기본적으로 학교의 진로체험 활동 운영을 지원하는 기관으로서, 가장 핵심적인 기능은 학생들이 진로체험 활동을 할 수 있는 지역사회 내 체험처를 발굴하고, 이를 학교와 연결해 주는 것이라 할 수 있다. 본 연구에서는 이러한 진로체험지원센터가 효과적으로 운영되고 있는지 검증하였다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 진로체험지원센터 이용에 따라 학교의 진로체험 활동 운영의 차이가 있는가? 둘째, 진로체험지원센터 이용에 따라 재학생의 진로체험 활동 참여의 차이가 있는가? 셋째, 진로체험지원센터 이용에 따라 재학생의 진로역량 및 학습태도의 차이가 있는가? 이를 검증하기 위해 ‘한국직업능력연구원’의 ‘진로교육 현황조사’ 2020년 자료의 중학교 3학년 학생들을 대상으로 분석하였다. 첫째, 진로체험지원센터 이용이 학교의 진로체험 운영에 영향을 주는지 확인하기 위해 음이항회귀분석(Negative Binomial Regression)과 다항로지스틱회귀분석(Multinomial Logistic Regression), 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 둘째, 진로체험지원센터 이용이 학생의 진로체험 활동에 영향을 주는지 확인하기 위해 위계적일반화선형모형(Hierarchical Generalized Linear Model, HGLM)과 위계적선형모형(Hierarchical Linear Model, HLM)을 활용하였다. 셋째, 진로체험지원센터 이용이 재학생의 진로역량 및 학습태도에 영향을 주는지 확인하기 위해 다층모형을 활용한 다층 매개효과(Multi-level mediation) 분석을 시도하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로체험지원센터 이용 여부가 학교의 진로체험 활동 운영에 미치는 영향을 확인한 결과, 학교의 진로체험 실행도 인식에만 영향을 미치고, 진로체험 운영 횟수나 횟수 및 다양성에는 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그러나 진로체험지원센터를 이용하는 학교를 대상으로 센터 이용 만족도를 독립변수로 투입한 결과, 만족도가 높은 센터를 이용하는 학교일수록 진로체험 활동 운영 횟수가 많고, 다양한 진로체험 활동을 운영하며, 교장과 진로전담교사가 소속 학교의 진로체험 기획 및 운영이 잘 실행된다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 진로체험지원센터 이용 여부가 학생의 진로체험 활동 참여에 미치는 영향을 확인한 결과, 학생의 진로체험 활동 참여 여부에는 진로체험지원센터 이용 여부 및 만족도의 통계적으로 유의한 영향력이 확인되었다. 학생 맞춤형 진로체험 활동 운영 정도 역시 진로체험지원센터 이용 여부의 영향력이 확인되었으나, 학생의 진로체험 활동 참여 만족도에는 진로체험지원센터 이용 여부 및 만족도 모두 통계적으로 유의한 영향력이 확인되지 않았다. 마지막으로, 진로체험지원센터 이용 여부가 학교의 진로체험 활동 운영 및 학생의 진로체험 활동 참여를 매개로 학생의 진로역량 및 학습태도에 미치는 영향을 확인한 결과, 매개효과 이전에 전제되어야 할 진로체험지원센터 이용 변수들의 총효과가 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 즉 진로체험지원센터 이용 여부와 만족도 모두 학생의 진로개발역량과 자율적 학습동기 및 자기주도학습에 직접적인 영향을 미치지 못하는 것으로 확인되었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 진로체험지원센터 운영에 대한 시사점을 도출하였다. 첫째, 진로체험지원센터를 이용하는 학교 현장의 만족도 향상을 위한 방안이 요구된다. 둘째, 학생들이 실제 참여하는 진로체험 프로그램의 질 제고를 위한 방안이 요구된다. 셋째, 진로체험지원센터의 위상과 기능 강화를 위한 방안 또한 요구된다. 마지막으로 객관적인 자료에 근거한 진로체험지원센터 운영 효과 분석이 지속적으로 요구된다.
This study empirically analyzed the effectiveness of the Career Experience Support Center operated nationwide. The Career Experience Support Center was established to support students' career experience activities in the community, and 223 places are in operation as of June 2022. The Career Experien...
This study empirically analyzed the effectiveness of the Career Experience Support Center operated nationwide. The Career Experience Support Center was established to support students' career experience activities in the community, and 223 places are in operation as of June 2022. The Career Experience Support Center is basically an institution that supports the operation of the school's career experience activities, and the most important function is to discover experience centers in the community where students can conduct career experience activities and connect them to the school. In this study, it was verified whether such a Career Experience Support Center was effectively operated. The research questions are as follows. First, is there a difference in the operation of career experience activities in schools according to the use of Career Experience Support Center? Second, is there a difference in participation in career experience activities of enrolled students according to the use of the Career Experience Support Center? Third, is there a difference in career competency and learning attitude of enrolled students according to the use of the Career Experience Support Center? In order to verify this, it was analyzed for middle school 3rd graders in the 2020 data of the 'Career Education Status Survey' of the 'Korea Research Institute for Vocational Education & Training(KRIVET)'. First, Negative Binomial Regression, Multinomial Logistic Regression, and Multiple Regression were conducted to determine whether the use of the Career Experience Support Center affects the operation of the school's career experience. Second, the Hierarchical Generalized Linear Model(HGLM) and Hierarchical Linear Model(HLM) were used to determine whether the use of the Career Experience Support Center affects students' career experience activities. Third, an analysis of the Multi-level Mediation effect using a Multi-level model was attempted to determine whether the use of the Career Experience Support Center affects the career competency and learning attitude of enrolled students. The main findings are as follows. First, as a result of confirming the effect of using the Career Experience Support Center on the operation of the school's career experience activities, it was found that the school's career experience execution only affects the perception and does not affect the number, number and diversity of career experience operations. However, as a result of putting satisfaction with using the center as an independent variable for schools using the Career Experience Support Center, the more satisfied schools operate career experience activities, various career experience activities, and the principal and career teacher recognize that their school's career experience planning and operation are well carried out. Second, as a result of confirming the effect of using the Career Experience Support Center on students' participation in career experience activities, it was confirmed that students' participation in career experience activities had a statistically significant influence on whether they used the Career Experience Support Center and satisfaction. The degree of operation of student-tailored career experience activities was also confirmed to have an influence on the use of the career experience support center, but the satisfaction level of students' participation in career experience activities was not statistically significant. Finally, as a result of confirming the effect of using the Career Experience Support Center on students' career capabilities and learning attitudes through the operation of the school's career experience activities and students' participation in career experience activities, the total effect of the Career Experience Support Center variables that should be premised before the mediating effect was not statistically significant. In other words, it was confirmed that both the use of the Career Experience Support Center and satisfaction did not directly affect the student's career development competency, autonomous learning motivation, and self-directed learning. Based on the above research results, this study derived implications for the operation of the Career Experience Support Center. First, a plan to improve the satisfaction of school sites using the Career Experience Support Center is required. Second, a plan is required to improve the quality of career experience programs in which students actually participate. Third, measures to strengthen the status and function of the Career Experience Support Center are also required. Finally, analysis of the operation effect of the Career Experience Support Center based on objective data is continuously required.
This study empirically analyzed the effectiveness of the Career Experience Support Center operated nationwide. The Career Experience Support Center was established to support students' career experience activities in the community, and 223 places are in operation as of June 2022. The Career Experience Support Center is basically an institution that supports the operation of the school's career experience activities, and the most important function is to discover experience centers in the community where students can conduct career experience activities and connect them to the school. In this study, it was verified whether such a Career Experience Support Center was effectively operated. The research questions are as follows. First, is there a difference in the operation of career experience activities in schools according to the use of Career Experience Support Center? Second, is there a difference in participation in career experience activities of enrolled students according to the use of the Career Experience Support Center? Third, is there a difference in career competency and learning attitude of enrolled students according to the use of the Career Experience Support Center? In order to verify this, it was analyzed for middle school 3rd graders in the 2020 data of the 'Career Education Status Survey' of the 'Korea Research Institute for Vocational Education & Training(KRIVET)'. First, Negative Binomial Regression, Multinomial Logistic Regression, and Multiple Regression were conducted to determine whether the use of the Career Experience Support Center affects the operation of the school's career experience. Second, the Hierarchical Generalized Linear Model(HGLM) and Hierarchical Linear Model(HLM) were used to determine whether the use of the Career Experience Support Center affects students' career experience activities. Third, an analysis of the Multi-level Mediation effect using a Multi-level model was attempted to determine whether the use of the Career Experience Support Center affects the career competency and learning attitude of enrolled students. The main findings are as follows. First, as a result of confirming the effect of using the Career Experience Support Center on the operation of the school's career experience activities, it was found that the school's career experience execution only affects the perception and does not affect the number, number and diversity of career experience operations. However, as a result of putting satisfaction with using the center as an independent variable for schools using the Career Experience Support Center, the more satisfied schools operate career experience activities, various career experience activities, and the principal and career teacher recognize that their school's career experience planning and operation are well carried out. Second, as a result of confirming the effect of using the Career Experience Support Center on students' participation in career experience activities, it was confirmed that students' participation in career experience activities had a statistically significant influence on whether they used the Career Experience Support Center and satisfaction. The degree of operation of student-tailored career experience activities was also confirmed to have an influence on the use of the career experience support center, but the satisfaction level of students' participation in career experience activities was not statistically significant. Finally, as a result of confirming the effect of using the Career Experience Support Center on students' career capabilities and learning attitudes through the operation of the school's career experience activities and students' participation in career experience activities, the total effect of the Career Experience Support Center variables that should be premised before the mediating effect was not statistically significant. In other words, it was confirmed that both the use of the Career Experience Support Center and satisfaction did not directly affect the student's career development competency, autonomous learning motivation, and self-directed learning. Based on the above research results, this study derived implications for the operation of the Career Experience Support Center. First, a plan to improve the satisfaction of school sites using the Career Experience Support Center is required. Second, a plan is required to improve the quality of career experience programs in which students actually participate. Third, measures to strengthen the status and function of the Career Experience Support Center are also required. Finally, analysis of the operation effect of the Career Experience Support Center based on objective data is continuously required.
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