본 연구는 한류 기반 중국인 한국어 학습자의 한류 기반 한국어 교재에 대한 요구를 살펴보고 이를 바탕으로 중국 한류 기반 한국어 교재의 개발 방향을 제시하는 데에 목적이 있다. 이를 위하여 우선 K-POP이나 한국 드라마와 같은 한류 콘텐츠를 선호하고 한국 문화를 한국어로 향유하고자 한국어를 학습하고 있거나 학습한 경험이 있는 학습자를 ‘한류 기반 한국어 학습자’로 정의하였다. 또한 한류 기반 중국인 한국어 학습자를 대상으로 요구 분석을 시행하여 중국 한류 기반 한국어 교재의 주제에 대한 요구, 어휘와 문형에 대한 요구, 4가지 기능(읽기, 말하기, 듣기, 쓰기)에 대한 요구, 교수 자료 유형 및 활동에 대한 요구, 문화에 대한 요구, 교재 유형 및 보조 자료에 대한 요구와 중국 한류 기반 한국어 교재에 대한 의견을 살펴보았다.
1장에서는 본 연구의 목적에 대하여 설명하고 한류가 한국어 학습에 주는 영향과 관련된 선행 연구와 한류 기반 한국어 학습자를 대상으로 한 학습 자료 개발에 대한 요구 분석, 교육과정 개발에 대한 요구 분석과 관련된 선행 연구의 검토를 통하여 중국 한류 기반 한국어 교재의 개발 필요성에 대해 언급하였다.
2장의 이론적 배경에서는 우선 한류를 시기별로 4단계로 나누어 각 시기의 특징과 대표적인 장르, 작품을 살펴보고 한류의 발전 과정을 살펴보았다. 또한 본 연구에서 언급한 ‘한류 기반 한국어 학습자’에 대한 정의를 내리고 한류 기반 한국어 학습자의 특징을 정리하였다. 마지막으로 기존에 개발된 한류 기반 한국어 교재의 특성을 살펴보고 해당 교재들의 장점과 단점을 정리한 후 한류 기반 한국어 교재와 일반 한국어 교재의 차이를 살펴보았다.
3장에서는 본 연구의 방법을 제시하였다. 우선 요구 분석을 위해 설문 조사에 응하는 연구 대상의 선정 조건과 모집 과정을 설명하고 설문 조사를 실시했을 때 사용한 설문지의 문항 구성에 대하여 구체적으로 설명하였다. 또한 연구를 진행하는 절차와 얻은 자료를 분석하는 방법에 대하여 살펴보았다.
4장에서는 요구 분석의 결과를 살펴보았다. 응답자의 기초 정보에서는 성별, 연령, 한국어 등급으로 나누어 살펴보았고 한국어 학습 배경에서는 학습 목적, 한류 기반 한국어 교재의 사용 경험과 필요성, 사용했던 교재나 현재 사용하고 있는 한국어 교재의 이름, 해당 교재가 한류를 즐기는 데 도움이 되었는지 여부, 하루에 한국어 학습에 할애할 수 있는 시간과 한국어 학습의 목표 급수에 대하여 알아보았다. 또한 중국 한류 기반 한국어 교재에 대한 요구에서는 배우고 싶은 주제, 배우고 싶은 어휘와 문형, 원하는 어휘, 문형의 제시 방법, 읽기, 듣기, 말하기, 쓰기에서 중점적으로 배우고 싶은 것, 읽기, 듣기, 말하기, 쓰기에서 배우고 싶은 내용, 원하는 교수 자료와 원하는 과제 활동, 배우고 싶은 한류 문화, 선호하는 교재의 출판 유형, 선호하는 교재의 유형, 선호하는 보조 자료와 중국 한류 기반 한국어 교재에 대한 의견을 살펴보았다.
5장에서는 4장의 내용을 바탕으로 다음과 같은 중국 한류 기반 한국어 교재의 개발 방향을 제시하였다. 첫째, 학습자들이 실질적으로 접할 수 있는 맥락과 상황을 중심으로 교재 내용을 구성해야 한다. 둘째, 언어 기능 측면에서 읽기, 말하기, 듣기, 쓰기 네 가지 영역의 구성은 한류 기반 학습자들이 원하는 한류 향유 관련 활동과 연계되어야 하며 실질적인 상호작용이 이루어질 수 있는 내용으로 구성해야 한다. 셋째, 한류 기반 한국어 학습자들이 실질적으로 접할 수 있는 자료를 활용하여 교재를 구성해야 한다. 넷째, 실제 생활에 적용할 수 있고 상호작용이 이루어질 수 있는 실질적인 과제로 구성해야 한다.
6장에서는 본 연구의 내용을 요약하고 본 연구의 한계점과 후속 연구를 위한 제언으로 마무리하였다.
본 연구는 한류 기반 중국인 한국어 학습자의 한류 기반 한국어 교재에 대한 요구를 살펴보고 이를 바탕으로 중국 한류 기반 한국어 교재의 개발 방향을 제시하는 데에 목적이 있다. 이를 위하여 우선 K-POP이나 한국 드라마와 같은 한류 콘텐츠를 선호하고 한국 문화를 한국어로 향유하고자 한국어를 학습하고 있거나 학습한 경험이 있는 학습자를 ‘한류 기반 한국어 학습자’로 정의하였다. 또한 한류 기반 중국인 한국어 학습자를 대상으로 요구 분석을 시행하여 중국 한류 기반 한국어 교재의 주제에 대한 요구, 어휘와 문형에 대한 요구, 4가지 기능(읽기, 말하기, 듣기, 쓰기)에 대한 요구, 교수 자료 유형 및 활동에 대한 요구, 문화에 대한 요구, 교재 유형 및 보조 자료에 대한 요구와 중국 한류 기반 한국어 교재에 대한 의견을 살펴보았다.
1장에서는 본 연구의 목적에 대하여 설명하고 한류가 한국어 학습에 주는 영향과 관련된 선행 연구와 한류 기반 한국어 학습자를 대상으로 한 학습 자료 개발에 대한 요구 분석, 교육과정 개발에 대한 요구 분석과 관련된 선행 연구의 검토를 통하여 중국 한류 기반 한국어 교재의 개발 필요성에 대해 언급하였다.
2장의 이론적 배경에서는 우선 한류를 시기별로 4단계로 나누어 각 시기의 특징과 대표적인 장르, 작품을 살펴보고 한류의 발전 과정을 살펴보았다. 또한 본 연구에서 언급한 ‘한류 기반 한국어 학습자’에 대한 정의를 내리고 한류 기반 한국어 학습자의 특징을 정리하였다. 마지막으로 기존에 개발된 한류 기반 한국어 교재의 특성을 살펴보고 해당 교재들의 장점과 단점을 정리한 후 한류 기반 한국어 교재와 일반 한국어 교재의 차이를 살펴보았다.
3장에서는 본 연구의 방법을 제시하였다. 우선 요구 분석을 위해 설문 조사에 응하는 연구 대상의 선정 조건과 모집 과정을 설명하고 설문 조사를 실시했을 때 사용한 설문지의 문항 구성에 대하여 구체적으로 설명하였다. 또한 연구를 진행하는 절차와 얻은 자료를 분석하는 방법에 대하여 살펴보았다.
4장에서는 요구 분석의 결과를 살펴보았다. 응답자의 기초 정보에서는 성별, 연령, 한국어 등급으로 나누어 살펴보았고 한국어 학습 배경에서는 학습 목적, 한류 기반 한국어 교재의 사용 경험과 필요성, 사용했던 교재나 현재 사용하고 있는 한국어 교재의 이름, 해당 교재가 한류를 즐기는 데 도움이 되었는지 여부, 하루에 한국어 학습에 할애할 수 있는 시간과 한국어 학습의 목표 급수에 대하여 알아보았다. 또한 중국 한류 기반 한국어 교재에 대한 요구에서는 배우고 싶은 주제, 배우고 싶은 어휘와 문형, 원하는 어휘, 문형의 제시 방법, 읽기, 듣기, 말하기, 쓰기에서 중점적으로 배우고 싶은 것, 읽기, 듣기, 말하기, 쓰기에서 배우고 싶은 내용, 원하는 교수 자료와 원하는 과제 활동, 배우고 싶은 한류 문화, 선호하는 교재의 출판 유형, 선호하는 교재의 유형, 선호하는 보조 자료와 중국 한류 기반 한국어 교재에 대한 의견을 살펴보았다.
5장에서는 4장의 내용을 바탕으로 다음과 같은 중국 한류 기반 한국어 교재의 개발 방향을 제시하였다. 첫째, 학습자들이 실질적으로 접할 수 있는 맥락과 상황을 중심으로 교재 내용을 구성해야 한다. 둘째, 언어 기능 측면에서 읽기, 말하기, 듣기, 쓰기 네 가지 영역의 구성은 한류 기반 학습자들이 원하는 한류 향유 관련 활동과 연계되어야 하며 실질적인 상호작용이 이루어질 수 있는 내용으로 구성해야 한다. 셋째, 한류 기반 한국어 학습자들이 실질적으로 접할 수 있는 자료를 활용하여 교재를 구성해야 한다. 넷째, 실제 생활에 적용할 수 있고 상호작용이 이루어질 수 있는 실질적인 과제로 구성해야 한다.
6장에서는 본 연구의 내용을 요약하고 본 연구의 한계점과 후속 연구를 위한 제언으로 마무리하였다.
This study investigated Korean language learners’ needs to develop a Korean text
book based on Korean wave content. This study targeted Chinese Korean wave-bas
ed learners who were defined as Korean language students who like Korean wave
content, such as K-pop and Korean dramas, or who w...
This study investigated Korean language learners’ needs to develop a Korean text
book based on Korean wave content. This study targeted Chinese Korean wave-bas
ed learners who were defined as Korean language students who like Korean wave
content, such as K-pop and Korean dramas, or who were learning Korean to enjoy
Korean culture in Korean. A demand analysis was conducted to determine the requ
irements for a suitable Korean language textbook for these learners that teaches to
pics, vocabulary, sentence patterns, reading, speaking, listening, writing, activities, a
nd Korean culture. In this study, we identified the demand for textbook types and
supplementary materials and learners’ opinions about Korean wave-based Korean la
nguage textbooks in China.
Section 1 explains the purpose of this study, discusses studies about the impact o
f the Korean wave on Korean language learning, and analyzes the need for develop
ing Korean wave-based learning materials and curriculums. This content is presente
d to show why it is necessary to develop Korean wave-based teaching materials.
Section 2 first discusses the four stages of the Korean wave, their characteristics,
their representative genres and works, and how they developed over time. It presen
ts the definition of Korean wave-based Korean learners mentioned above and their characteristics. Finally, it examines and compares the characteristics of existing Kor
ean wave-based textbooks and general Korean language textbooks.
Section 3 presents this study’s methods, including how participants were selected
to respond to a survey, the survey’s contents, how the survey was conducted, and
how the responses were analyzed.
Section 4 discusses the results of the needs analysis. Respondent gender, age, Kor
ean language level, reason for using a Korean wave-based textbook, the name of t
he textbook currently or most recently used, whether the textbook helped them to
enjoy Korean wave content more, how much time they devoted to Korean languag
e learning per day, and their target Korean language level was collected as basic re
spondent information. Topics, vocabulary, and sentence patterns respondents wanted
to learn; what parts of reading, listening, speaking, and writing respondents wanted
to learn; and what types of teaching materials, assignments, activities, and Korean
culture they wanted to be included were collected as information about the demand
for Korean wave-based Korean language textbooks. They were also asked about w
hat textbook publication type, textbook type, auxiliary materials, and Korean wavebased Korean language textbooks they wanted.
Section 5 discusses four ways in which Korean wave-based Korean language text
books should be developed for China based on the results presented in Section 4. Fi
rst, textbook content should be organized around contexts and situations that learne
rs are likely to actually encounter. Second, reading, speaking, listening, and writing
skills should be taught that learners are likely to use in practice. Third, textbooks s
hould be based on materials that learners can actually access. Fourth, assignments
and exercises should be tasks that learners are likely to do in real life.
Section 6 summarizes this study and presents its limitations and suggestions for f
ollow-up studies.
This study investigated Korean language learners’ needs to develop a Korean text
book based on Korean wave content. This study targeted Chinese Korean wave-bas
ed learners who were defined as Korean language students who like Korean wave
content, such as K-pop and Korean dramas, or who were learning Korean to enjoy
Korean culture in Korean. A demand analysis was conducted to determine the requ
irements for a suitable Korean language textbook for these learners that teaches to
pics, vocabulary, sentence patterns, reading, speaking, listening, writing, activities, a
nd Korean culture. In this study, we identified the demand for textbook types and
supplementary materials and learners’ opinions about Korean wave-based Korean la
nguage textbooks in China.
Section 1 explains the purpose of this study, discusses studies about the impact o
f the Korean wave on Korean language learning, and analyzes the need for develop
ing Korean wave-based learning materials and curriculums. This content is presente
d to show why it is necessary to develop Korean wave-based teaching materials.
Section 2 first discusses the four stages of the Korean wave, their characteristics,
their representative genres and works, and how they developed over time. It presen
ts the definition of Korean wave-based Korean learners mentioned above and their characteristics. Finally, it examines and compares the characteristics of existing Kor
ean wave-based textbooks and general Korean language textbooks.
Section 3 presents this study’s methods, including how participants were selected
to respond to a survey, the survey’s contents, how the survey was conducted, and
how the responses were analyzed.
Section 4 discusses the results of the needs analysis. Respondent gender, age, Kor
ean language level, reason for using a Korean wave-based textbook, the name of t
he textbook currently or most recently used, whether the textbook helped them to
enjoy Korean wave content more, how much time they devoted to Korean languag
e learning per day, and their target Korean language level was collected as basic re
spondent information. Topics, vocabulary, and sentence patterns respondents wanted
to learn; what parts of reading, listening, speaking, and writing respondents wanted
to learn; and what types of teaching materials, assignments, activities, and Korean
culture they wanted to be included were collected as information about the demand
for Korean wave-based Korean language textbooks. They were also asked about w
hat textbook publication type, textbook type, auxiliary materials, and Korean wavebased Korean language textbooks they wanted.
Section 5 discusses four ways in which Korean wave-based Korean language text
books should be developed for China based on the results presented in Section 4. Fi
rst, textbook content should be organized around contexts and situations that learne
rs are likely to actually encounter. Second, reading, speaking, listening, and writing
skills should be taught that learners are likely to use in practice. Third, textbooks s
hould be based on materials that learners can actually access. Fourth, assignments
and exercises should be tasks that learners are likely to do in real life.
Section 6 summarizes this study and presents its limitations and suggestions for f
ollow-up studies.
주제어
#한국어 학습자 요구 분석 한국어 교재 교재 개발 한류 기반 한국어 학습자 중국인 한국어 학습자 Korean learner needs analysis Korean language textbooks textbook development Korean wave-based Korean language learners Chinese Korean language learners
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.