본 연구는 지역아동센터 이용아동의 센터 이용 경험과 지역아동센터 종사자의 센터 근무 경험의 공통의 새로운 이슈들을 확인하고 지역아동센터 이용아동과 종사자가 필요로 하는 사회복지서비스에 대한 욕구를 파악하는 것에 목표를 두고 있다. 지역아동센터 이용아동과 종사자의 경험에 대한 심층적 고찰을 통해 지역아동센터 이용 과정 및 근무 과정에서의 어려움과 성장 및 보람을 확인하고자 하였으며, 지역아동센터의 필요한 변화지점에 대한 탐색을 위해 질적 사례연구를 실시하였다.
연구 대상자는 서울 소재 지역아동센터를 1년 이상 이용한 경험이 있는 지역아동센터 졸업생 성인 6명과 서울 소재 지역아동센터를 1년 이상 근무한 경험이 있는 성인 5명으로 총 11명을 선정하여 심층면접을 실시하였다. 연구 방법은 공통의 이슈와 개별 특성에 맞는 차이점을 확인하고자 질적 사례연구 방법 내‘사례 내 분석(Within case analysis)’과‘사례 간 분석(between case analysis)’을 적용하여 연구 결과를 도출하였다.
사례 내 분석은 경험과 성장의 과정 순으로 스토리텔링 방식으로 연구를 정리하였으며 사례 간 분석은 공통의 반복되는 이슈들을 이용아동의 경우 4개의 핵심주제, 11개의 상위범주, 22개의 하위범주로 핵심주제는‘힘이 된 지역아동센터’,‘지역아동센터 이용을 당당히 밝히지 못하는 안타까움’,‘지금의 나를 있게 한 지역아동센터’,‘나의 후배들을 위한 지역아동센터의 다음 길’로 확인되었다. 지역아동센터 종사자 분석의 경우 4개의 핵심주제, 14개의 상위범주, 28개의 하위범주로 핵심주제는 ‘나의 일 나의 가치’,‘인정받지 못하는 지역아동센터’,‘매뉴얼을 넘어선 종사자의 노력과 결실’,‘안과 밖의 노력으로 새로 태어나는 지역아동센터’로 확인되었다. 지역아동센터의 필요한 변화지점에 대한 논의 점은 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 명칭 변화 둘째, 우수기관 ...
본 연구는 지역아동센터 이용아동의 센터 이용 경험과 지역아동센터 종사자의 센터 근무 경험의 공통의 새로운 이슈들을 확인하고 지역아동센터 이용아동과 종사자가 필요로 하는 사회복지서비스에 대한 욕구를 파악하는 것에 목표를 두고 있다. 지역아동센터 이용아동과 종사자의 경험에 대한 심층적 고찰을 통해 지역아동센터 이용 과정 및 근무 과정에서의 어려움과 성장 및 보람을 확인하고자 하였으며, 지역아동센터의 필요한 변화지점에 대한 탐색을 위해 질적 사례연구를 실시하였다.
연구 대상자는 서울 소재 지역아동센터를 1년 이상 이용한 경험이 있는 지역아동센터 졸업생 성인 6명과 서울 소재 지역아동센터를 1년 이상 근무한 경험이 있는 성인 5명으로 총 11명을 선정하여 심층면접을 실시하였다. 연구 방법은 공통의 이슈와 개별 특성에 맞는 차이점을 확인하고자 질적 사례연구 방법 내‘사례 내 분석(Within case analysis)’과‘사례 간 분석(between case analysis)’을 적용하여 연구 결과를 도출하였다.
사례 내 분석은 경험과 성장의 과정 순으로 스토리텔링 방식으로 연구를 정리하였으며 사례 간 분석은 공통의 반복되는 이슈들을 이용아동의 경우 4개의 핵심주제, 11개의 상위범주, 22개의 하위범주로 핵심주제는‘힘이 된 지역아동센터’,‘지역아동센터 이용을 당당히 밝히지 못하는 안타까움’,‘지금의 나를 있게 한 지역아동센터’,‘나의 후배들을 위한 지역아동센터의 다음 길’로 확인되었다. 지역아동센터 종사자 분석의 경우 4개의 핵심주제, 14개의 상위범주, 28개의 하위범주로 핵심주제는 ‘나의 일 나의 가치’,‘인정받지 못하는 지역아동센터’,‘매뉴얼을 넘어선 종사자의 노력과 결실’,‘안과 밖의 노력으로 새로 태어나는 지역아동센터’로 확인되었다. 지역아동센터의 필요한 변화지점에 대한 논의 점은 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 명칭 변화 둘째, 우수기관 모델링과 국공립 확대 셋째, 방과후 돌봄기관 서비스 지원체계 통합 넷째, 홍보 강화 다섯째, 지역아동센터 정체성 및 전문성 강화 여섯째, 이용아동 선정기준의 변화 일곱째, 지역아동센터 전문성 강화에 따른 인력충원이다.
본 연구는 지역아동센터 이용아동과 종사자가 겪는 심리적, 사회적 어려움을 구체적으로 관찰하였으며 어려움을 극복하고 성장할 수 있었던 경험과 지역아동센터가 발전하기 위해 필요한 사회복지서비스에 대한 욕구를 파악할 수 있었다. 이에 지역아동센터 이용아동과 종사자의 경험에서 지역아동센터 내부적인 사회복지서비스와 외부적인 사회적, 정책적 측면에서의 사회복지서비스에 대한 지원 방안을 모색했다는 점에서 큰 의의를 지닌다.
한계점은 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터의 대표성을 지닐 수 있는 모집단 확보와 다양한 사례 수를 반영한 연구가 필요하다. 둘째, 전국 단위의 지역아동센터 경험에 관한 확대된 연구가 진행되어야 한다. 셋째, 현재 지역아동센터를 이용하고 있는 아동의 경험에 관한 연구가 필요하다. 넷째, 보편적 복지로 확대하기 위한 이용아동 선정기준이 다르게 적용되는 기관과의 비교 연구가 진행되어야 한다. 본 연구는 주관적인 경험에 의한 판단이므로 객관적인 설문조사 및 지역아동센터의 정책개발에 필요한 자원을 항목에 반영해야 한다. 이와 같이 본 연구의 한계점을 극복하여 향후 진행될 후속 연구가 마련되기를 기대한다.
본 연구는 지역아동센터 이용아동의 센터 이용 경험과 지역아동센터 종사자의 센터 근무 경험의 공통의 새로운 이슈들을 확인하고 지역아동센터 이용아동과 종사자가 필요로 하는 사회복지서비스에 대한 욕구를 파악하는 것에 목표를 두고 있다. 지역아동센터 이용아동과 종사자의 경험에 대한 심층적 고찰을 통해 지역아동센터 이용 과정 및 근무 과정에서의 어려움과 성장 및 보람을 확인하고자 하였으며, 지역아동센터의 필요한 변화지점에 대한 탐색을 위해 질적 사례연구를 실시하였다.
연구 대상자는 서울 소재 지역아동센터를 1년 이상 이용한 경험이 있는 지역아동센터 졸업생 성인 6명과 서울 소재 지역아동센터를 1년 이상 근무한 경험이 있는 성인 5명으로 총 11명을 선정하여 심층면접을 실시하였다. 연구 방법은 공통의 이슈와 개별 특성에 맞는 차이점을 확인하고자 질적 사례연구 방법 내‘사례 내 분석(Within case analysis)’과‘사례 간 분석(between case analysis)’을 적용하여 연구 결과를 도출하였다.
사례 내 분석은 경험과 성장의 과정 순으로 스토리텔링 방식으로 연구를 정리하였으며 사례 간 분석은 공통의 반복되는 이슈들을 이용아동의 경우 4개의 핵심주제, 11개의 상위범주, 22개의 하위범주로 핵심주제는‘힘이 된 지역아동센터’,‘지역아동센터 이용을 당당히 밝히지 못하는 안타까움’,‘지금의 나를 있게 한 지역아동센터’,‘나의 후배들을 위한 지역아동센터의 다음 길’로 확인되었다. 지역아동센터 종사자 분석의 경우 4개의 핵심주제, 14개의 상위범주, 28개의 하위범주로 핵심주제는 ‘나의 일 나의 가치’,‘인정받지 못하는 지역아동센터’,‘매뉴얼을 넘어선 종사자의 노력과 결실’,‘안과 밖의 노력으로 새로 태어나는 지역아동센터’로 확인되었다. 지역아동센터의 필요한 변화지점에 대한 논의 점은 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 명칭 변화 둘째, 우수기관 모델링과 국공립 확대 셋째, 방과후 돌봄기관 서비스 지원체계 통합 넷째, 홍보 강화 다섯째, 지역아동센터 정체성 및 전문성 강화 여섯째, 이용아동 선정기준의 변화 일곱째, 지역아동센터 전문성 강화에 따른 인력충원이다.
본 연구는 지역아동센터 이용아동과 종사자가 겪는 심리적, 사회적 어려움을 구체적으로 관찰하였으며 어려움을 극복하고 성장할 수 있었던 경험과 지역아동센터가 발전하기 위해 필요한 사회복지서비스에 대한 욕구를 파악할 수 있었다. 이에 지역아동센터 이용아동과 종사자의 경험에서 지역아동센터 내부적인 사회복지서비스와 외부적인 사회적, 정책적 측면에서의 사회복지서비스에 대한 지원 방안을 모색했다는 점에서 큰 의의를 지닌다.
한계점은 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터의 대표성을 지닐 수 있는 모집단 확보와 다양한 사례 수를 반영한 연구가 필요하다. 둘째, 전국 단위의 지역아동센터 경험에 관한 확대된 연구가 진행되어야 한다. 셋째, 현재 지역아동센터를 이용하고 있는 아동의 경험에 관한 연구가 필요하다. 넷째, 보편적 복지로 확대하기 위한 이용아동 선정기준이 다르게 적용되는 기관과의 비교 연구가 진행되어야 한다. 본 연구는 주관적인 경험에 의한 판단이므로 객관적인 설문조사 및 지역아동센터의 정책개발에 필요한 자원을 항목에 반영해야 한다. 이와 같이 본 연구의 한계점을 극복하여 향후 진행될 후속 연구가 마련되기를 기대한다.
The purpose of this study is to identify common new issues between the experience of using the center of children using local children's centers and the experience of working at local children's centers, and to identify the needs for social welfare services that children and workers of local childre...
The purpose of this study is to identify common new issues between the experience of using the center of children using local children's centers and the experience of working at local children's centers, and to identify the needs for social welfare services that children and workers of local children's centers need. have a goal Through in-depth consideration of the experiences of children and workers using local children's centers, difficulties, growth, and rewards in the process of using and working at local children's centers were identified, and qualitative case studies were conducted to explore necessary points of change in local children's centers. was carried out.
In-depth interviews were conducted with a total of 11 people selected as subjects of the study, 6 adult graduates of a local children's center with experience of using a local children's center in Seoul for more than one year and 5 adults with experience of working in a local children's center in Seoul for more than one year. did As for the research method, in order to identify common issues and differences suitable for individual characteristics, the research results were derived by applying 'within case analysis' and 'between case analysis' within the qualitative case study method.
The analysis within cases organized the research in a storytelling method in the order of experience and growth, and the analysis between cases divided common and recurring issues into 4 core themes, 11 upper categories, and 22 lower categories in the case of children using core themes. was identified as 'the local children's center that gave me strength', 'the regret of not being able to confidently disclose the use of the local children's center', 'the local children's center that made me who I am today', and 'the next road to the local children's center for my juniors'. In the case of the analysis of local children's center employees, there are 4 core themes, 14 upper categories, and 28 subcategories. The core themes are 'my work, my value', 'regional children's centers that are not recognized', and 'efforts and fruits of workers beyond manuals'. ', 'Regional children's center reborn through internal and external efforts'. The points of discussion about the necessary change points for local children's centers are as follows. First, change in name of local children's center Second, expansion of modelling of excellent institution and national public service Third, integration of after-school care institution service support system Fourth, strengthening of PR Fifth, strengthening of identity and professionalism of local children's center Sixth, change in child selection criteria Seventh, local children's center Recruitment of manpower according to the strengthening of professionalism.
This study specifically observed the psychological and social difficulties experienced by children using local children's centers and workers, and was able to understand the experience of overcoming difficulties and the need for social welfare services necessary for the development of local children's centers. Therefore, it is of great significance in that it seeks ways to support social welfare services in the social and policy aspects of the local children's center internally and externally from the experiences of children and workers using the local children's center.
The limitations are: First, it is necessary to secure a population that can be representative of local children's centers and to conduct research that reflects the number of diverse cases. Second, an expanded study on the experience of local children's centers at the national level should be conducted. Third, it is necessary to study the experiences of children currently using local children's centers. Fourth, a comparative study should be conducted with institutions that apply different criteria for selecting children using the system to expand it to universal welfare. Since this study is a judgment based on subjective experience, resources necessary for objective surveys and policy development of local children's centers should be reflected in the items. As such, it is hoped that follow-up studies will be prepared in the future by overcoming the limitations of this study.
The purpose of this study is to identify common new issues between the experience of using the center of children using local children's centers and the experience of working at local children's centers, and to identify the needs for social welfare services that children and workers of local children's centers need. have a goal Through in-depth consideration of the experiences of children and workers using local children's centers, difficulties, growth, and rewards in the process of using and working at local children's centers were identified, and qualitative case studies were conducted to explore necessary points of change in local children's centers. was carried out.
In-depth interviews were conducted with a total of 11 people selected as subjects of the study, 6 adult graduates of a local children's center with experience of using a local children's center in Seoul for more than one year and 5 adults with experience of working in a local children's center in Seoul for more than one year. did As for the research method, in order to identify common issues and differences suitable for individual characteristics, the research results were derived by applying 'within case analysis' and 'between case analysis' within the qualitative case study method.
The analysis within cases organized the research in a storytelling method in the order of experience and growth, and the analysis between cases divided common and recurring issues into 4 core themes, 11 upper categories, and 22 lower categories in the case of children using core themes. was identified as 'the local children's center that gave me strength', 'the regret of not being able to confidently disclose the use of the local children's center', 'the local children's center that made me who I am today', and 'the next road to the local children's center for my juniors'. In the case of the analysis of local children's center employees, there are 4 core themes, 14 upper categories, and 28 subcategories. The core themes are 'my work, my value', 'regional children's centers that are not recognized', and 'efforts and fruits of workers beyond manuals'. ', 'Regional children's center reborn through internal and external efforts'. The points of discussion about the necessary change points for local children's centers are as follows. First, change in name of local children's center Second, expansion of modelling of excellent institution and national public service Third, integration of after-school care institution service support system Fourth, strengthening of PR Fifth, strengthening of identity and professionalism of local children's center Sixth, change in child selection criteria Seventh, local children's center Recruitment of manpower according to the strengthening of professionalism.
This study specifically observed the psychological and social difficulties experienced by children using local children's centers and workers, and was able to understand the experience of overcoming difficulties and the need for social welfare services necessary for the development of local children's centers. Therefore, it is of great significance in that it seeks ways to support social welfare services in the social and policy aspects of the local children's center internally and externally from the experiences of children and workers using the local children's center.
The limitations are: First, it is necessary to secure a population that can be representative of local children's centers and to conduct research that reflects the number of diverse cases. Second, an expanded study on the experience of local children's centers at the national level should be conducted. Third, it is necessary to study the experiences of children currently using local children's centers. Fourth, a comparative study should be conducted with institutions that apply different criteria for selecting children using the system to expand it to universal welfare. Since this study is a judgment based on subjective experience, resources necessary for objective surveys and policy development of local children's centers should be reflected in the items. As such, it is hoped that follow-up studies will be prepared in the future by overcoming the limitations of this study.
주제어
#지역아동센터 경험 낙인 낮은 사회적 위치 성장 보람 질적연구 local children's center experience stigma low social status growth worthwhile qualitative research
학위논문 정보
저자
이미진
학위수여기관
연세대학교 행정대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지전공
지도교수
남보영
발행연도
2023
총페이지
v, 134 p.
키워드
지역아동센터 경험 낙인 낮은 사회적 위치 성장 보람 질적연구 local children's center experience stigma low social status growth worthwhile qualitative research
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.