본 연구에서는 청소년이 지각한 양육태도, 교사관계, 친구관계가 학업열의에 미치는 영향에 대해서 탐색하고, 변인들 간의 관계를 확인함으로써 그릿과 자아존중감이 매개효과 역할을 하는 지 연구·검증하고자 한다. 본 연구에서 세부적으로 확인하고자 하는 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 그릿에 유의한 영향을 주는가? 둘째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감에 유의한 영향을 주는가? 셋째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 학업열의에 유의한 영향을 주는가? 넷째, 그릿 및 자아존중감은 학업열의에 유의한 영향을 주는가? 다섯째, 양육태도, 교사관계, 친구관계와 학업열의 간에서 그릿, 자아존중감은 매개효과 역할을 하는가?
본 연구의 대상자는 국내 청소년으로서, 한국청소년정책연구원의 한국 아동⸱청소년 패널조사 2018(Korean Children and Youth Panel Survey 2018)의 중학년 1학년 ...
본 연구에서는 청소년이 지각한 양육태도, 교사관계, 친구관계가 학업열의에 미치는 영향에 대해서 탐색하고, 변인들 간의 관계를 확인함으로써 그릿과 자아존중감이 매개효과 역할을 하는 지 연구·검증하고자 한다. 본 연구에서 세부적으로 확인하고자 하는 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 그릿에 유의한 영향을 주는가? 둘째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감에 유의한 영향을 주는가? 셋째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 학업열의에 유의한 영향을 주는가? 넷째, 그릿 및 자아존중감은 학업열의에 유의한 영향을 주는가? 다섯째, 양육태도, 교사관계, 친구관계와 학업열의 간에서 그릿, 자아존중감은 매개효과 역할을 하는가?
본 연구의 대상자는 국내 청소년으로서, 한국청소년정책연구원의 한국 아동⸱청소년 패널조사 2018(Korean Children and Youth Panel Survey 2018)의 중학년 1학년 코호트 패널이 중학년 3학년에 이르는 시점에 해당하는 3차 자료(2020년)의 청소년 2,384명을 최종 연구분석의 대상으로 선정하였다. 청소년의 학업열의에 영향을 미치는 외생변수인 양육태도, 교사관계, 친구관계와 내생변수인 그릿, 자아존중감 간의 관계 규명을 위해 구조방정식 모델링 분석을 수행하였으며, 전반적인 자료 분석·연구는 SPSS 28.0(IBM corp., Armonk, NY, USA)과 SmartPLS 3.3.9(SmartPLS GmbH, Germany)를 활용하였다. 주요 변수 6개에 대한 자료의 정규성 충족 여부를 확인하기 위해 기술통계와 왜도, 첨도를 사용하였다. 대상자의 학업열의에 대한 영향요인의 분석 및 가설검증을 위해 SmartPLS를 사용하였고, 반영적 측정모델의 평가를 위해서 내적 일관성 신뢰도, 집중타당도, 판별타당도를 확인하였으며, 세부적으로 내적 일관성 신뢰도 검증은 Cronbach’s α, rho_A(ρA), CR을 통해 평가를 진행하였다. 집중 타당도 검증은 외부적재치 적합성 검증, 측정변수 신뢰도 검증, AVE 확인을 수행하여 검증하였다. 판별 타당도 검증은 Fornell-Larcker criterion, 교차적재치, HTMT를 통하여 확인하였다. 연구 구조모델의 평가를 위해서 다중공선성, 결정계수(R2), 효과 크기(f2), 예측적 적합성(Q2)을 살펴보았으며, 특히, 반영적 측정모델 평가, 구조모델 평가를 한 모형에 대해 구조방정식 모델링 분석을 통하여 경로계수, 유의성 검증, 신뢰구간, 적합성에 대해 확인하였고, 특정 간접효과 분석에 의한 매개효과 검증을 시행하였다. 본 연구의 주요 결과에 대해서 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 양육태도, 교사관계는 그릿에 정적 영향을 미치고 있으나, 친구관계에서 그릿으로는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 둘째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감에 정적 영향을 미치고 있다. 셋째, 양육태도, 교사관계는 학업열의에 정적 영향을 미치고 있으나, 친구관계에서 학업열의로는 통계적으로 유의하지 않은 결과가 나왔다. 넷째, 자아존중감에서 그릿으로, 자아존중감에서 학업열의로, 그릿에서 학업열의로의 경로는 모두 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감을 매개로 하여 그릿으로는 정적 영향을 미치고, 양육태도, 교사관계는 그릿을 매개로 하여 학업열의로는 정적 영향을 주나, 친구관계는 그릿을 매개로 하여 학업열의로는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 여섯째, 자아존중감은 그릿을 매개로 하여 학업열의로는 정적 영향을 미치고 있으며, 그릿은 부분매개효과를 나타내는 것으로 확인되었다. 일곱째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감을 매개로 하여 학업열의에 정적 영향을 미치고, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감, 그릿을 이중매개로 하여 학업열의에 정적 영향을 주는 것으로 확인되었다. 본 연구는 청소년의 학업열의에 대한 영향요인과 관련하여 외생변수인 양육태도, 교사관계, 친구관계와 내생변수인 그릿, 자아존중감과의 구조적 관계에 대한 연구결과를 바탕으로 학업열의를 강화하기 위해서는 양육태도, 교사관계, 친구관계 개선 노력과 강한 매개효과 역할을 한 그릿 및 자아존중감을 강화하는 방안 모색이 필요한 것을 시사한다.
본 연구에서는 청소년이 지각한 양육태도, 교사관계, 친구관계가 학업열의에 미치는 영향에 대해서 탐색하고, 변인들 간의 관계를 확인함으로써 그릿과 자아존중감이 매개효과 역할을 하는 지 연구·검증하고자 한다. 본 연구에서 세부적으로 확인하고자 하는 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 그릿에 유의한 영향을 주는가? 둘째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감에 유의한 영향을 주는가? 셋째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 학업열의에 유의한 영향을 주는가? 넷째, 그릿 및 자아존중감은 학업열의에 유의한 영향을 주는가? 다섯째, 양육태도, 교사관계, 친구관계와 학업열의 간에서 그릿, 자아존중감은 매개효과 역할을 하는가?
본 연구의 대상자는 국내 청소년으로서, 한국청소년정책연구원의 한국 아동⸱청소년 패널조사 2018(Korean Children and Youth Panel Survey 2018)의 중학년 1학년 코호트 패널이 중학년 3학년에 이르는 시점에 해당하는 3차 자료(2020년)의 청소년 2,384명을 최종 연구분석의 대상으로 선정하였다. 청소년의 학업열의에 영향을 미치는 외생변수인 양육태도, 교사관계, 친구관계와 내생변수인 그릿, 자아존중감 간의 관계 규명을 위해 구조방정식 모델링 분석을 수행하였으며, 전반적인 자료 분석·연구는 SPSS 28.0(IBM corp., Armonk, NY, USA)과 SmartPLS 3.3.9(SmartPLS GmbH, Germany)를 활용하였다. 주요 변수 6개에 대한 자료의 정규성 충족 여부를 확인하기 위해 기술통계와 왜도, 첨도를 사용하였다. 대상자의 학업열의에 대한 영향요인의 분석 및 가설검증을 위해 SmartPLS를 사용하였고, 반영적 측정모델의 평가를 위해서 내적 일관성 신뢰도, 집중타당도, 판별타당도를 확인하였으며, 세부적으로 내적 일관성 신뢰도 검증은 Cronbach’s α, rho_A(ρA), CR을 통해 평가를 진행하였다. 집중 타당도 검증은 외부적재치 적합성 검증, 측정변수 신뢰도 검증, AVE 확인을 수행하여 검증하였다. 판별 타당도 검증은 Fornell-Larcker criterion, 교차적재치, HTMT를 통하여 확인하였다. 연구 구조모델의 평가를 위해서 다중공선성, 결정계수(R2), 효과 크기(f2), 예측적 적합성(Q2)을 살펴보았으며, 특히, 반영적 측정모델 평가, 구조모델 평가를 한 모형에 대해 구조방정식 모델링 분석을 통하여 경로계수, 유의성 검증, 신뢰구간, 적합성에 대해 확인하였고, 특정 간접효과 분석에 의한 매개효과 검증을 시행하였다. 본 연구의 주요 결과에 대해서 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 양육태도, 교사관계는 그릿에 정적 영향을 미치고 있으나, 친구관계에서 그릿으로는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 둘째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감에 정적 영향을 미치고 있다. 셋째, 양육태도, 교사관계는 학업열의에 정적 영향을 미치고 있으나, 친구관계에서 학업열의로는 통계적으로 유의하지 않은 결과가 나왔다. 넷째, 자아존중감에서 그릿으로, 자아존중감에서 학업열의로, 그릿에서 학업열의로의 경로는 모두 정적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감을 매개로 하여 그릿으로는 정적 영향을 미치고, 양육태도, 교사관계는 그릿을 매개로 하여 학업열의로는 정적 영향을 주나, 친구관계는 그릿을 매개로 하여 학업열의로는 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 여섯째, 자아존중감은 그릿을 매개로 하여 학업열의로는 정적 영향을 미치고 있으며, 그릿은 부분매개효과를 나타내는 것으로 확인되었다. 일곱째, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감을 매개로 하여 학업열의에 정적 영향을 미치고, 양육태도, 교사관계, 친구관계는 자아존중감, 그릿을 이중매개로 하여 학업열의에 정적 영향을 주는 것으로 확인되었다. 본 연구는 청소년의 학업열의에 대한 영향요인과 관련하여 외생변수인 양육태도, 교사관계, 친구관계와 내생변수인 그릿, 자아존중감과의 구조적 관계에 대한 연구결과를 바탕으로 학업열의를 강화하기 위해서는 양육태도, 교사관계, 친구관계 개선 노력과 강한 매개효과 역할을 한 그릿 및 자아존중감을 강화하는 방안 모색이 필요한 것을 시사한다.
The purpose of this study is to confirm the effect of parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship perceived by adolescents on their academic enthusiasm. In addition, by confirming the relationship between variables, it is intended to study and verify whether grit and self-estee...
The purpose of this study is to confirm the effect of parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship perceived by adolescents on their academic enthusiasm. In addition, by confirming the relationship between variables, it is intended to study and verify whether grit and self-esteem play a mediating effect. The research questions to be checked in detail in this study are as follows.
First, do parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship significantly affect grit? Second, do parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a significant effect on self-esteem? Third, do parenting attitude, teacher relationship, and friendship relationship have a significant effect on academic enthusiasm? Fourth, do grit and self-esteem have a significant effect on academic enthusiasm? Fifth, do grit and self-esteem have mediating effects between parenting attitude, teacher relationship, friend relationship and academic enthusiasm?
The subjects of this study are domestic adolescents, who are at the point when the first-year middle school cohort panel of the Korean Children and Youth Panel Survey 2018 (KCYPS 2018) of the Korea Youth Policy Institute reaches the third grade in middle school. 2,384 adolescents from the tertiary data (2020) were selected as subjects for the final research analysis. Structural equation modeling analysis was performed to investigate the relationship between parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship, which are exogenous variables that affect academic enthusiasm of adolescents, and grit and self-esteem, which are endogenous variables. The entire study data was analyzed and studied using SPSS 28.0 (IBM Corp., Armonk, NY, USA) and SmartPLS 3.3.9 (SmartPLS GmbH, Germany). Descriptive statistics, skewness, and kurtosis were used to check whether the normality of the data for the six major variables was satisfied. SmartPLS was used to analyze the factors influencing the subject's academic enthusiasm and to test hypotheses, and to evaluate the reflective measurement model, internal consistency reliability, convergent validity, and discriminant validity were checked. In detail, internal consistency reliability verification was evaluated through Cronbach's α, rho_A(ρA), and CR. Convergent validity was verified by performing outer loading relevance, indicator reliability, and AVE checks. Discriminant validity was verified through the Fornell-Larcker criterion, cross-loading, and HTMT. For the evaluation of the study structural model, multicollinearity, coefficient of determination (R2), effect size (f2), and predictive relevance (Q2) were confirmed. After evaluating the reflective measurement model and the structural model, the path coefficient, significance verification, and confidence interval were confirmed through structural equation modeling analysis, and mediating effect verification was performed by specific indirect effect analysis. The main results of this study are as follows. First, parenting attitude and teacher relationship had a positive effect on grit, but friend relationship did not have a significant effect on grit. Second, parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a positive effect on self-esteem. Third, parenting attitude and teacher relationship had a positive effect on academic enthusiasm, but friend relationship did not have a significant effect on academic enthusiasm. Fourth, the paths from self-esteem to grit, self-esteem to academic enthusiasm, and grit to academic enthusiasm all have a positive effect. Fifth, parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship had a positive effect on grit through self-esteem. Parenting attitude and teacher relationship had a positive effect on academic enthusiasm through grit as a mediating effect, but friendship did not have a significant effect on academic enthusiasm through grit as a medium. Sixth, self-esteem had a positive effect on academic enthusiasm through grit as a medium, and grit showed a partial mediating effect. Seventh, parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a positive effect on academic enthusiasm by using self-esteem as a medium, and parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a positive effect on academic enthusiasm by using self-esteem and grit as a double medium. This study analyzed the structural relationship between exogenous variables such as parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship and endogenous variables such as grit and self-esteem in relation to the factors influencing academic enthusiasm of adolescents. The results of this study mean that in order to strengthen the academic enthusiasm of adolescents, efforts should be made to improve parenting attitudes, teacher relationships, and friendships, and it is necessary to seek ways to strengthen grit and self-esteem, which played a strong mediating effect.
The purpose of this study is to confirm the effect of parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship perceived by adolescents on their academic enthusiasm. In addition, by confirming the relationship between variables, it is intended to study and verify whether grit and self-esteem play a mediating effect. The research questions to be checked in detail in this study are as follows.
First, do parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship significantly affect grit? Second, do parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a significant effect on self-esteem? Third, do parenting attitude, teacher relationship, and friendship relationship have a significant effect on academic enthusiasm? Fourth, do grit and self-esteem have a significant effect on academic enthusiasm? Fifth, do grit and self-esteem have mediating effects between parenting attitude, teacher relationship, friend relationship and academic enthusiasm?
The subjects of this study are domestic adolescents, who are at the point when the first-year middle school cohort panel of the Korean Children and Youth Panel Survey 2018 (KCYPS 2018) of the Korea Youth Policy Institute reaches the third grade in middle school. 2,384 adolescents from the tertiary data (2020) were selected as subjects for the final research analysis. Structural equation modeling analysis was performed to investigate the relationship between parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship, which are exogenous variables that affect academic enthusiasm of adolescents, and grit and self-esteem, which are endogenous variables. The entire study data was analyzed and studied using SPSS 28.0 (IBM Corp., Armonk, NY, USA) and SmartPLS 3.3.9 (SmartPLS GmbH, Germany). Descriptive statistics, skewness, and kurtosis were used to check whether the normality of the data for the six major variables was satisfied. SmartPLS was used to analyze the factors influencing the subject's academic enthusiasm and to test hypotheses, and to evaluate the reflective measurement model, internal consistency reliability, convergent validity, and discriminant validity were checked. In detail, internal consistency reliability verification was evaluated through Cronbach's α, rho_A(ρA), and CR. Convergent validity was verified by performing outer loading relevance, indicator reliability, and AVE checks. Discriminant validity was verified through the Fornell-Larcker criterion, cross-loading, and HTMT. For the evaluation of the study structural model, multicollinearity, coefficient of determination (R2), effect size (f2), and predictive relevance (Q2) were confirmed. After evaluating the reflective measurement model and the structural model, the path coefficient, significance verification, and confidence interval were confirmed through structural equation modeling analysis, and mediating effect verification was performed by specific indirect effect analysis. The main results of this study are as follows. First, parenting attitude and teacher relationship had a positive effect on grit, but friend relationship did not have a significant effect on grit. Second, parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a positive effect on self-esteem. Third, parenting attitude and teacher relationship had a positive effect on academic enthusiasm, but friend relationship did not have a significant effect on academic enthusiasm. Fourth, the paths from self-esteem to grit, self-esteem to academic enthusiasm, and grit to academic enthusiasm all have a positive effect. Fifth, parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship had a positive effect on grit through self-esteem. Parenting attitude and teacher relationship had a positive effect on academic enthusiasm through grit as a mediating effect, but friendship did not have a significant effect on academic enthusiasm through grit as a medium. Sixth, self-esteem had a positive effect on academic enthusiasm through grit as a medium, and grit showed a partial mediating effect. Seventh, parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a positive effect on academic enthusiasm by using self-esteem as a medium, and parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship have a positive effect on academic enthusiasm by using self-esteem and grit as a double medium. This study analyzed the structural relationship between exogenous variables such as parenting attitude, teacher relationship, and friend relationship and endogenous variables such as grit and self-esteem in relation to the factors influencing academic enthusiasm of adolescents. The results of this study mean that in order to strengthen the academic enthusiasm of adolescents, efforts should be made to improve parenting attitudes, teacher relationships, and friendships, and it is necessary to seek ways to strengthen grit and self-esteem, which played a strong mediating effect.
주제어
#양육태도 교사관계 친구관계 그릿 자아존중감 학업열의 중학생 한국아동·청소년패널조사 SmartPLS Parenting attitude Teacher relationship Friend relationship Grit Self-esteem Academic enthusiasm Middle school students Korean Children and Youth Panel Survey
학위논문 정보
저자
이동욱
학위수여기관
연세대학교 정경·창업대학원
학위구분
국내석사
학과
교육행정전공
지도교수
고요한
발행연도
2023
총페이지
vi, 91장
키워드
양육태도 교사관계 친구관계 그릿 자아존중감 학업열의 중학생 한국아동·청소년패널조사 SmartPLS Parenting attitude Teacher relationship Friend relationship Grit Self-esteem Academic enthusiasm Middle school students Korean Children and Youth Panel Survey
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