현대인들의 정신 질환이 심각한 사회적 문제로 떠오르며 이를 예방하고 극복하기 위한 심리치료의 중요성이 대두되고 있다. 기존의 정신건강 서비스는 대부분 대면의 형태로 즉각적인 상호작용이 가능한 장점이 있지만 시공간이 한정되는 등 다양한 제약이 존재한다. 또한 비대면 서비스는 디지털 매체를 활용하기 때문에 표정, 손짓, 흐느낌 등의 비언어적 표현을 잘 전달하지 못하는 한계가 존재한다. 비언어적 표현은 내담자의 숨겨진 감정을 파악할 수 있어 상담에서 가장 중요한 요소 중 하나이기 때문에 이를 효과적으로 전달할 수 있는 시스템이 필요하다. ...
현대인들의 정신 질환이 심각한 사회적 문제로 떠오르며 이를 예방하고 극복하기 위한 심리치료의 중요성이 대두되고 있다. 기존의 정신건강 서비스는 대부분 대면의 형태로 즉각적인 상호작용이 가능한 장점이 있지만 시공간이 한정되는 등 다양한 제약이 존재한다. 또한 비대면 서비스는 디지털 매체를 활용하기 때문에 표정, 손짓, 흐느낌 등의 비언어적 표현을 잘 전달하지 못하는 한계가 존재한다. 비언어적 표현은 내담자의 숨겨진 감정을 파악할 수 있어 상담에서 가장 중요한 요소 중 하나이기 때문에 이를 효과적으로 전달할 수 있는 시스템이 필요하다. VR 기술을 활용하면 사용자에게 적합한 환경을 구축할 수 있으며 비언어적 표현의 전달이 가능하다. VR은 몰입감, 현실감, 상호작용의 특성으로 정서 조절과 심리적 힐링을 돕는 유용한 정신 질환치료 도구로 다양하게 활용되고 있다. 본 논문에서는 VR을 활용하여 비언어적 표현을 효과적으로 전달할 수 있는 메타버스 기반의 심리치료 플랫폼을 연구하고자 한다.
현대인들의 정신 질환이 심각한 사회적 문제로 떠오르며 이를 예방하고 극복하기 위한 심리치료의 중요성이 대두되고 있다. 기존의 정신건강 서비스는 대부분 대면의 형태로 즉각적인 상호작용이 가능한 장점이 있지만 시공간이 한정되는 등 다양한 제약이 존재한다. 또한 비대면 서비스는 디지털 매체를 활용하기 때문에 표정, 손짓, 흐느낌 등의 비언어적 표현을 잘 전달하지 못하는 한계가 존재한다. 비언어적 표현은 내담자의 숨겨진 감정을 파악할 수 있어 상담에서 가장 중요한 요소 중 하나이기 때문에 이를 효과적으로 전달할 수 있는 시스템이 필요하다. VR 기술을 활용하면 사용자에게 적합한 환경을 구축할 수 있으며 비언어적 표현의 전달이 가능하다. VR은 몰입감, 현실감, 상호작용의 특성으로 정서 조절과 심리적 힐링을 돕는 유용한 정신 질환치료 도구로 다양하게 활용되고 있다. 본 논문에서는 VR을 활용하여 비언어적 표현을 효과적으로 전달할 수 있는 메타버스 기반의 심리치료 플랫폼을 연구하고자 한다.
The mental illness of modern people has emerged as a serious social problem, and the importance of psychotherapy to prevent and overcome it is emerging. Most existing mental health services have the advantage of immediate interaction in the form of face-to-face, but there are various limitations suc...
The mental illness of modern people has emerged as a serious social problem, and the importance of psychotherapy to prevent and overcome it is emerging. Most existing mental health services have the advantage of immediate interaction in the form of face-to-face, but there are various limitations such as limited time and space. In addition, since non-face-to-face services utilize digital media, there is a limitation in that they cannot convey non-verbal expressions such as facial expressions, gestures, and sobs well. Non-verbal expression is one of the most important factors in counseling because it can grasp the hidden feelings of the client, so a system that can effectively convey it is needed. Using VR technology, it is possible to build a suitable environment for users and to transmit non-verbal expressions. VR is widely used as a useful psychiatric treatment tool to help emotional control and psychological healing due to the characteristics of immersion, reality, and interaction. In this paper, we study a metaverse-based psychotherapy platform that can effectively deliver nonverbal expressions using VR.
The mental illness of modern people has emerged as a serious social problem, and the importance of psychotherapy to prevent and overcome it is emerging. Most existing mental health services have the advantage of immediate interaction in the form of face-to-face, but there are various limitations such as limited time and space. In addition, since non-face-to-face services utilize digital media, there is a limitation in that they cannot convey non-verbal expressions such as facial expressions, gestures, and sobs well. Non-verbal expression is one of the most important factors in counseling because it can grasp the hidden feelings of the client, so a system that can effectively convey it is needed. Using VR technology, it is possible to build a suitable environment for users and to transmit non-verbal expressions. VR is widely used as a useful psychiatric treatment tool to help emotional control and psychological healing due to the characteristics of immersion, reality, and interaction. In this paper, we study a metaverse-based psychotherapy platform that can effectively deliver nonverbal expressions using VR.
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