디지털 탄소중립 인식 제고를 위한 UX 디자인 가이드 연구 : 모바일 푸시메세지 UI를 중심으로 A Study on UX Design Guide for Raising Digital Carbon Neutrality Awareness : Focusing on Mobile Push Message UI원문보기
전 세계적으로 기후위기의 심각성이 대두되었고, 이에따라 2050탄소중립(Netzero)이 선언되며 탄소중립을 위한 노력을 하고있다. 코로나19 장기화로 인해 온라인 데이터 사용량은 급증하게 되었고, 이로인해 전 세계 온실가스의 약 3.7%가 온라인 데이터로 발생했다. 온라인에서 소비하는 시간은 점점 늘어나고 있으나 온라인 데이터의 사용으로 탄소가 배출되고 있다는 사실은 모두가 외면하고 있다. 이제는 디지털 탄소중립을 위한 실천을 해야하는 시점이다. 디지털 탄소중립을 위한 노력으로는 기업과 정부 의 에너지 생산 및 효율성 증대를 위한 기술적인 측면만 강조되고 있는 반면, 개인이 실천 가능한 에너지 사용 절감 및 낭비 방지와 같은 사용적인 측면에 대한 실질적인 가이드는 부족한 실정이다. 이를 해소하기 위해 선행연구를 분석하여 디지털 탄소중립 인식 제고의 필요성과 정량적인 ...
전 세계적으로 기후위기의 심각성이 대두되었고, 이에따라 2050탄소중립(Netzero)이 선언되며 탄소중립을 위한 노력을 하고있다. 코로나19 장기화로 인해 온라인 데이터 사용량은 급증하게 되었고, 이로인해 전 세계 온실가스의 약 3.7%가 온라인 데이터로 발생했다. 온라인에서 소비하는 시간은 점점 늘어나고 있으나 온라인 데이터의 사용으로 탄소가 배출되고 있다는 사실은 모두가 외면하고 있다. 이제는 디지털 탄소중립을 위한 실천을 해야하는 시점이다. 디지털 탄소중립을 위한 노력으로는 기업과 정부 의 에너지 생산 및 효율성 증대를 위한 기술적인 측면만 강조되고 있는 반면, 개인이 실천 가능한 에너지 사용 절감 및 낭비 방지와 같은 사용적인 측면에 대한 실질적인 가이드는 부족한 실정이다. 이를 해소하기 위해 선행연구를 분석하여 디지털 탄소중립 인식 제고의 필요성과 정량적인 탄소 발자국 수치를 통한 전달방식에 대한 연구의 필요성을 파악하였으며, 정량적인 탄소 발자국 수치를 모바일 사용유형별로 분류하였다. 디지털 탄소중립 실천의 어려움으로 1. 디지털 탄소중립의 사회적 인식 부족, 2. 실천 가이드의 부재 두 가지의 문제점을 제시했다. 이후 사용자에게 직접적인 인지를 위한 정보전달 요소 중 하나인 푸시메세지를 중심으로 설문조사와 사용유형별 푸시메세지 사용성 테스트, 심층인터뷰(In-depth Interview)를 진행하여 디지털 탄소중립에 대한 정보와 실천 가이드에 대한 사용자 니즈가 있음이 도출되었고, 사용에 영향이 미치는 요인을 ‘편의성, 접근성, 신뢰성, 당위성’ 4가지로 분류하였으며 모바일 사용유형에 따른 사용빈도와 적용효과의 상관관계를 발견하여 푸시메세지UX 디자인 가이드를 도출했다. 본 연구는 디지털 탄소중립 인식 제고와 푸시메세지UX 디자인 가이드를 통한 실질적인 가이드와 정보를 제공하여 실천의 어려움을 상쇄하는것에 의의가 있으며, 향후 모바일의 사용에서 디지털 탄소중립을 위한 실천 가이드를 위한 참고 자료로 활용되기를 기대한다.
전 세계적으로 기후위기의 심각성이 대두되었고, 이에따라 2050탄소중립(Netzero)이 선언되며 탄소중립을 위한 노력을 하고있다. 코로나19 장기화로 인해 온라인 데이터 사용량은 급증하게 되었고, 이로인해 전 세계 온실가스의 약 3.7%가 온라인 데이터로 발생했다. 온라인에서 소비하는 시간은 점점 늘어나고 있으나 온라인 데이터의 사용으로 탄소가 배출되고 있다는 사실은 모두가 외면하고 있다. 이제는 디지털 탄소중립을 위한 실천을 해야하는 시점이다. 디지털 탄소중립을 위한 노력으로는 기업과 정부 의 에너지 생산 및 효율성 증대를 위한 기술적인 측면만 강조되고 있는 반면, 개인이 실천 가능한 에너지 사용 절감 및 낭비 방지와 같은 사용적인 측면에 대한 실질적인 가이드는 부족한 실정이다. 이를 해소하기 위해 선행연구를 분석하여 디지털 탄소중립 인식 제고의 필요성과 정량적인 탄소 발자국 수치를 통한 전달방식에 대한 연구의 필요성을 파악하였으며, 정량적인 탄소 발자국 수치를 모바일 사용유형별로 분류하였다. 디지털 탄소중립 실천의 어려움으로 1. 디지털 탄소중립의 사회적 인식 부족, 2. 실천 가이드의 부재 두 가지의 문제점을 제시했다. 이후 사용자에게 직접적인 인지를 위한 정보전달 요소 중 하나인 푸시메세지를 중심으로 설문조사와 사용유형별 푸시메세지 사용성 테스트, 심층인터뷰(In-depth Interview)를 진행하여 디지털 탄소중립에 대한 정보와 실천 가이드에 대한 사용자 니즈가 있음이 도출되었고, 사용에 영향이 미치는 요인을 ‘편의성, 접근성, 신뢰성, 당위성’ 4가지로 분류하였으며 모바일 사용유형에 따른 사용빈도와 적용효과의 상관관계를 발견하여 푸시메세지UX 디자인 가이드를 도출했다. 본 연구는 디지털 탄소중립 인식 제고와 푸시메세지UX 디자인 가이드를 통한 실질적인 가이드와 정보를 제공하여 실천의 어려움을 상쇄하는것에 의의가 있으며, 향후 모바일의 사용에서 디지털 탄소중립을 위한 실천 가이드를 위한 참고 자료로 활용되기를 기대한다.
The seriousness of the climate crisis has emerged around the world, and accordingly, 2050 carbon neutrality has been declared and efforts are being made to achieve carbon neutrality. Due to the prolonged COVID-19, online data usage has soared, resulting in about 3.7% of greenhouse gases worldwide be...
The seriousness of the climate crisis has emerged around the world, and accordingly, 2050 carbon neutrality has been declared and efforts are being made to achieve carbon neutrality. Due to the prolonged COVID-19, online data usage has soared, resulting in about 3.7% of greenhouse gases worldwide being generated from online data. Although time spent online is increasing, everyone is turning a blind eye to the fact that the use of online data is emitting carbon. It is time to practice digital carbon neutrality. While efforts to achieve digital carbon neutrality emphasize only technological aspects to increase energy production and efficiency of companies and governments, there is a lack of practical guides for practical aspects such as reducing energy use and preventing waste that individuals can practice. To address this problem, previous studies were analyzed to identify the necessity of enhancing digital carbon neutrality awareness and the necessity of research on delivery methods through quantitative carbon footprint figures, and quantitative carbon footprint figures were classified by mobile use type. Due to the difficulty in practicing digital carbon neutrality, two problems were presented: 1. lack of social awareness of digital carbon neutrality and 2. absence of a practice guide. Afterwards, a survey, in-depth message usability test by type of use, and in-depth interview were conducted focusing on push message, one of the factors for direct recognition to users, and user needs for digital carbon neutrality information and action guides were classified into four categories. This study is meaningful in enhancing digital carbon neutrality awareness and providing practical guides and information through push message UX design guides to offset practical difficulties, and it is expected to be used as a reference for digital carbon neutrality in mobile use in the future.
The seriousness of the climate crisis has emerged around the world, and accordingly, 2050 carbon neutrality has been declared and efforts are being made to achieve carbon neutrality. Due to the prolonged COVID-19, online data usage has soared, resulting in about 3.7% of greenhouse gases worldwide being generated from online data. Although time spent online is increasing, everyone is turning a blind eye to the fact that the use of online data is emitting carbon. It is time to practice digital carbon neutrality. While efforts to achieve digital carbon neutrality emphasize only technological aspects to increase energy production and efficiency of companies and governments, there is a lack of practical guides for practical aspects such as reducing energy use and preventing waste that individuals can practice. To address this problem, previous studies were analyzed to identify the necessity of enhancing digital carbon neutrality awareness and the necessity of research on delivery methods through quantitative carbon footprint figures, and quantitative carbon footprint figures were classified by mobile use type. Due to the difficulty in practicing digital carbon neutrality, two problems were presented: 1. lack of social awareness of digital carbon neutrality and 2. absence of a practice guide. Afterwards, a survey, in-depth message usability test by type of use, and in-depth interview were conducted focusing on push message, one of the factors for direct recognition to users, and user needs for digital carbon neutrality information and action guides were classified into four categories. This study is meaningful in enhancing digital carbon neutrality awareness and providing practical guides and information through push message UX design guides to offset practical difficulties, and it is expected to be used as a reference for digital carbon neutrality in mobile use in the future.
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