인류의 역사는 하나님의 계획과 섭리에 의해 통치되고 인도된다. 하나님은 인간이 타락함으로 인해 인간과 서로 소통이 되지 않는 불편한 관계가 되었지만, 그 가운데서도 구속사적으로 인류를 향한 사랑을 멈추지 않으신다. 그리고 인류 구원을 위한 모형인 성경을 통해 인간에 대한 깊은 관심과 사랑을 표현하신다. 하나님은 선지자와 사도들을 통하여 인류 구원이라는 구속의 사역과 이방인의 회복을 위한 사명을 통하여 천국 백성을 확장하고 계신다. 그러나 인간은 하나님의 선하심과 하나님의 계획과는 정반대의 문명개발로 인한 세속적 가치에 삶의 중심을 두고 있으며, 그 결과로 전쟁, ...
인류의 역사는 하나님의 계획과 섭리에 의해 통치되고 인도된다. 하나님은 인간이 타락함으로 인해 인간과 서로 소통이 되지 않는 불편한 관계가 되었지만, 그 가운데서도 구속사적으로 인류를 향한 사랑을 멈추지 않으신다. 그리고 인류 구원을 위한 모형인 성경을 통해 인간에 대한 깊은 관심과 사랑을 표현하신다. 하나님은 선지자와 사도들을 통하여 인류 구원이라는 구속의 사역과 이방인의 회복을 위한 사명을 통하여 천국 백성을 확장하고 계신다. 그러나 인간은 하나님의 선하심과 하나님의 계획과는 정반대의 문명개발로 인한 세속적 가치에 삶의 중심을 두고 있으며, 그 결과로 전쟁, 기후변화, 테러와 폭력, 내전 등으로 고통받고 있다. 이 고통을 벗어나기 위해 자신의 터전을 떠나는 난민이 급증하는 상황에서, 사명자의 책무는 온 인류 구원과 무슬림 난민의 영혼을 구원하기 위한 복음 전파에 있다. 무슬림 난민을 비롯한 온 인류 구원의 사명을 이행하기 위해서는 급격하게 변하는 국제정세 가운데 현상학적 동향을 이해하고 무슬림 난민의 영혼을 구원하기 위한 성경적인 선교전략을 모색해야 한다. 본 연구의 범위는 시리아와 이란, 북·서아프리카의 난민 그리고 아프가니스탄과 미얀마 난민 가운데 무슬림 난민이 연구 대상이다. 2011년부터 시작된 아랍의 봄 이후 수많은 국민이 난민이 되어 튀르키예와 중앙아시아·유럽으로 이주하였다. 유럽과 그 주변 국가들은 국경을 맞대고 있는 곳에서 들어오는 무슬림 난민의 수용을 거부하고 있다. 난민 수용거부가 일어나는 원인은 ‘무슬림 공동체의 집단화’와 이슬람교 근본주의의 준동과 테러로 인한 공포감이 조성된다는 인식 때문이다. 오늘의 교회와 선교 사역은 각 대륙에서 발생하는 대량 난민의 문제에 관하여 깊은 관심을 갖고 한 영혼을 향한 구원의 시선으로 바라보아야 한다. 무엇보다 교회와 그리스도인들은 무슬림 난민 문제 해결을 위한 중심에 있어야 한다. 우리가 거주하는 사회와 교회 주변 가까이에 다가온 난민의 영혼 구원을 위해서는 신학자와 목회자 그리고 선교전문가가 서로 협업하여 새로운 패러다임(paradigm)의 선교 전략(missions strategy)을 계획하고 수행해야 한다. 이 시대의 선교는 국제사회와 다양한 단체 그리고 교회가 연합해서 난민의 문제를 해결하기 위한 논의와 제도를 마련되고 지원을 해야 한다. 그러나 ‘난민’에 대한 연구 논문의 선행 자료는 있지만, 그 주제가 대부분 법률, 정책, 제도 그리고 수용성 및 관점을 연구한 논문이다. 그러므로 현재 가장 중요한 무슬림 난민의 영혼 구원에 대한 전략적인 접근법을 모색하는 것이 이 연구의 목적이다. 본 연구에서는 난민의 이해를 돕기 위해 난민의 정의와 성경신학적 근거를 제시하고, 선교학에서 이해한 난민에 대하여 고찰해 보고자 한다. 그리고 세계 무슬림 난민의 현황 및 요인을 유럽과 페르시아, 중동(북아프리카), 아시아 등으로 분류해서 확인하고, 무슬림 난민 인권 문제를 혼돈의 세계와 난민, 난민의 신분 노예, 이슬람교 법에 의한 인권 부재, 창조질서와 인권, 조혼과 여성할례로 나누어 다루려고 한다. 그 다음 무슬림 난민 선교의 필요성을 알아보기 위해 생존에 위협을 받는 무슬림 난민, 국제화와 모빌리티 시대, 기후와 환경변화 그리고 빈곤을 일반적인 문제와 성경적 관점으로 보는 기후환경과 빈곤을 나누어 확인해 보고, 하나님 나라 확장과 지상명령의 수행에 관하여 알아보고자 한다. 마지막으로 무슬림 난민 변혁을 위한 양육과 선교시스템 사역을 위한 방안을 연구, 제시하려고 한다. 무슬림 난민에 대한 게토화, 이슬람 사원의 건립과 아랍어 사용으로 의사소통의 부재는 우리에게 심리적 두려움을 갖도록 하여, 그리스도인으로서 따뜻한 마음을 갖고 접근하는 것을 방해한다. 하지만 보이는 현상만으로 모든 무슬림 난민을 거부하는 것은 하나님의 사람이 행하는 삶의 모습이 아니다. 그리스도인이라면 그들에 대한 편견과 선입견을 없애고, 예수 그리스도의 마음으로 접근하는 태도가 중요하다. 무슬림 난민 선교 사역 가운데 가장 중요한 성령의 임재를 통한 치유와 회복, 그리고 선교의 부흥 사역이 무슬림 난민 공동체를 온전한 그리스도의 제자로 변화시킬 수 있다는 결론에 이른다.
인류의 역사는 하나님의 계획과 섭리에 의해 통치되고 인도된다. 하나님은 인간이 타락함으로 인해 인간과 서로 소통이 되지 않는 불편한 관계가 되었지만, 그 가운데서도 구속사적으로 인류를 향한 사랑을 멈추지 않으신다. 그리고 인류 구원을 위한 모형인 성경을 통해 인간에 대한 깊은 관심과 사랑을 표현하신다. 하나님은 선지자와 사도들을 통하여 인류 구원이라는 구속의 사역과 이방인의 회복을 위한 사명을 통하여 천국 백성을 확장하고 계신다. 그러나 인간은 하나님의 선하심과 하나님의 계획과는 정반대의 문명개발로 인한 세속적 가치에 삶의 중심을 두고 있으며, 그 결과로 전쟁, 기후변화, 테러와 폭력, 내전 등으로 고통받고 있다. 이 고통을 벗어나기 위해 자신의 터전을 떠나는 난민이 급증하는 상황에서, 사명자의 책무는 온 인류 구원과 무슬림 난민의 영혼을 구원하기 위한 복음 전파에 있다. 무슬림 난민을 비롯한 온 인류 구원의 사명을 이행하기 위해서는 급격하게 변하는 국제정세 가운데 현상학적 동향을 이해하고 무슬림 난민의 영혼을 구원하기 위한 성경적인 선교전략을 모색해야 한다. 본 연구의 범위는 시리아와 이란, 북·서아프리카의 난민 그리고 아프가니스탄과 미얀마 난민 가운데 무슬림 난민이 연구 대상이다. 2011년부터 시작된 아랍의 봄 이후 수많은 국민이 난민이 되어 튀르키예와 중앙아시아·유럽으로 이주하였다. 유럽과 그 주변 국가들은 국경을 맞대고 있는 곳에서 들어오는 무슬림 난민의 수용을 거부하고 있다. 난민 수용거부가 일어나는 원인은 ‘무슬림 공동체의 집단화’와 이슬람교 근본주의의 준동과 테러로 인한 공포감이 조성된다는 인식 때문이다. 오늘의 교회와 선교 사역은 각 대륙에서 발생하는 대량 난민의 문제에 관하여 깊은 관심을 갖고 한 영혼을 향한 구원의 시선으로 바라보아야 한다. 무엇보다 교회와 그리스도인들은 무슬림 난민 문제 해결을 위한 중심에 있어야 한다. 우리가 거주하는 사회와 교회 주변 가까이에 다가온 난민의 영혼 구원을 위해서는 신학자와 목회자 그리고 선교전문가가 서로 협업하여 새로운 패러다임(paradigm)의 선교 전략(missions strategy)을 계획하고 수행해야 한다. 이 시대의 선교는 국제사회와 다양한 단체 그리고 교회가 연합해서 난민의 문제를 해결하기 위한 논의와 제도를 마련되고 지원을 해야 한다. 그러나 ‘난민’에 대한 연구 논문의 선행 자료는 있지만, 그 주제가 대부분 법률, 정책, 제도 그리고 수용성 및 관점을 연구한 논문이다. 그러므로 현재 가장 중요한 무슬림 난민의 영혼 구원에 대한 전략적인 접근법을 모색하는 것이 이 연구의 목적이다. 본 연구에서는 난민의 이해를 돕기 위해 난민의 정의와 성경신학적 근거를 제시하고, 선교학에서 이해한 난민에 대하여 고찰해 보고자 한다. 그리고 세계 무슬림 난민의 현황 및 요인을 유럽과 페르시아, 중동(북아프리카), 아시아 등으로 분류해서 확인하고, 무슬림 난민 인권 문제를 혼돈의 세계와 난민, 난민의 신분 노예, 이슬람교 법에 의한 인권 부재, 창조질서와 인권, 조혼과 여성할례로 나누어 다루려고 한다. 그 다음 무슬림 난민 선교의 필요성을 알아보기 위해 생존에 위협을 받는 무슬림 난민, 국제화와 모빌리티 시대, 기후와 환경변화 그리고 빈곤을 일반적인 문제와 성경적 관점으로 보는 기후환경과 빈곤을 나누어 확인해 보고, 하나님 나라 확장과 지상명령의 수행에 관하여 알아보고자 한다. 마지막으로 무슬림 난민 변혁을 위한 양육과 선교시스템 사역을 위한 방안을 연구, 제시하려고 한다. 무슬림 난민에 대한 게토화, 이슬람 사원의 건립과 아랍어 사용으로 의사소통의 부재는 우리에게 심리적 두려움을 갖도록 하여, 그리스도인으로서 따뜻한 마음을 갖고 접근하는 것을 방해한다. 하지만 보이는 현상만으로 모든 무슬림 난민을 거부하는 것은 하나님의 사람이 행하는 삶의 모습이 아니다. 그리스도인이라면 그들에 대한 편견과 선입견을 없애고, 예수 그리스도의 마음으로 접근하는 태도가 중요하다. 무슬림 난민 선교 사역 가운데 가장 중요한 성령의 임재를 통한 치유와 회복, 그리고 선교의 부흥 사역이 무슬림 난민 공동체를 온전한 그리스도의 제자로 변화시킬 수 있다는 결론에 이른다.
The history of mankind is governed and guided by God’s plan and providence. Even though humans have become an uncomfortable and noncommunicative relationship with God caused by sin, He has graciously sustained His love towards humans. For this He had continually expressed His deep interest and love ...
The history of mankind is governed and guided by God’s plan and providence. Even though humans have become an uncomfortable and noncommunicative relationship with God caused by sin, He has graciously sustained His love towards humans. For this He had continually expressed His deep interest and love for humans through the Bible which is the very model for redemption of humans. In so doing, God is also expanding His Kingdom through His redemptive ministry which is called salvation of mankind and the mission to restore the Gentiles by His prophets and apostles. However humans are occupied with secular values due to corrupt and defiled civilization which was always moved against of God's goodness and God's plan, and as a result, they could not but have suffered from diverse abnormalities, such as war, climate change, terrorism and violence and civil war. This thesis upholds the view that missionary’s responsibility does lie, first, in the salvation of all mankind and, second, the spread of the Gospel to the end the world even to save the souls of Muslim-refugees, while the number of refugees are rapidly increasing now because they had to leave their homes due to such upcoming pains. In order to fulfill this urgent mission of saving Muslim refugees, it is necessary to understand, first of all, the phenomenological trends in the rapidly changing international situation and, secondly, seek solid biblical strategies for mission, particularly to save the Muslim-refugees. In this sense the mission target of this thesis is including Muslim-refugees from Syria and Iran North and West Africa, and also from Afghanistan and Myanmar. Since the time of so-called Arab Spring, which broke out in 2011, great number of people have migrated to Turkey, Central Asia, and Europe as refugees. However, most of European and their neighboring countries reluctantly refuged accepting these Muslim-refugees who came across the borders. The main reason to their resistance is known as the “collectivization of Muslim communities” which is the mischief and terrorism of Islamic fundamentalism. Today’s churches and mission workers do and should pay much attention to the very problems of mass refugees on each continent, and also look at those problems with multiple perspectives to save them. Above all, churches and general Christians should be in front of solving these problems of Muslim-refugees. In addition a new paradigmatic mission strategy should be planned and implemented by collaborating theologians, pastors and mission experts to evangelize more effectively those refugees who came closely to the new society and churches. The present researcher upholds the idea that mission of this era should be endorsed and supported largely by the international community, various organizations and churches in order to prepare for and solve the problems and issues of Muslim-refugees. Although there are not a few preceding research papers on “Muslim-refugees,” most of them are very limited and simply focused on laws, policies, institutions and acceptability and perspectives. Therefore this thesis purports to seek a strategic and comprehensive approach to dealing with the problems of Muslim-refugees, which is currently the most important and debatable. This thesis, first of all, suggests and presents the definition of refugees and explores biblical theological background to facilitate better understanding on them, and then examines current Muslim-refugees, commonly understood in mission studies. The factors of causing Muslim-refugees in today’s world can be classified into several regions such as Europe, Persia, the Middle East (North Africa), Asia (focused on Southwest Asia) and Korea. And the problem of Muslim-refugees’ human rights is also divided into several categories, such as chaos, refugees and slaves, the absence of human rights due to Islamic law, early marriage, and female circumcision. In order to find out any plausible solution for Muslim-refugee mission to work, it is also important to examine the issues of threatened survival and settlement, internationalization and mobility, climate and environmental change, and moreover further study on the problem of poverty in the local people, which is supported by biblical perspectives and expansion of the kingdom of God to carry out the Great Commandments (Matthew 28:19-20). This study also can present some possible measures for nurturing mission system and transforming Muslim-refugees. Finally this thesis tries to present the fact that ghettoization of Muslim-refugees, construction of mosques, and the lack of communication with Arabic people easily makes us psychologically fear, all of which would prevent Christians from approaching to them with a warm heart. It is to be seriously reminded that rejecting Muslim-refugees just by the phenomenal statistics is a great opposition to the life of God’s people. It is important as for Christians to remove any prejudice and bias against them and to approach them with the heart of Jesus Christ.
The history of mankind is governed and guided by God’s plan and providence. Even though humans have become an uncomfortable and noncommunicative relationship with God caused by sin, He has graciously sustained His love towards humans. For this He had continually expressed His deep interest and love for humans through the Bible which is the very model for redemption of humans. In so doing, God is also expanding His Kingdom through His redemptive ministry which is called salvation of mankind and the mission to restore the Gentiles by His prophets and apostles. However humans are occupied with secular values due to corrupt and defiled civilization which was always moved against of God's goodness and God's plan, and as a result, they could not but have suffered from diverse abnormalities, such as war, climate change, terrorism and violence and civil war. This thesis upholds the view that missionary’s responsibility does lie, first, in the salvation of all mankind and, second, the spread of the Gospel to the end the world even to save the souls of Muslim-refugees, while the number of refugees are rapidly increasing now because they had to leave their homes due to such upcoming pains. In order to fulfill this urgent mission of saving Muslim refugees, it is necessary to understand, first of all, the phenomenological trends in the rapidly changing international situation and, secondly, seek solid biblical strategies for mission, particularly to save the Muslim-refugees. In this sense the mission target of this thesis is including Muslim-refugees from Syria and Iran North and West Africa, and also from Afghanistan and Myanmar. Since the time of so-called Arab Spring, which broke out in 2011, great number of people have migrated to Turkey, Central Asia, and Europe as refugees. However, most of European and their neighboring countries reluctantly refuged accepting these Muslim-refugees who came across the borders. The main reason to their resistance is known as the “collectivization of Muslim communities” which is the mischief and terrorism of Islamic fundamentalism. Today’s churches and mission workers do and should pay much attention to the very problems of mass refugees on each continent, and also look at those problems with multiple perspectives to save them. Above all, churches and general Christians should be in front of solving these problems of Muslim-refugees. In addition a new paradigmatic mission strategy should be planned and implemented by collaborating theologians, pastors and mission experts to evangelize more effectively those refugees who came closely to the new society and churches. The present researcher upholds the idea that mission of this era should be endorsed and supported largely by the international community, various organizations and churches in order to prepare for and solve the problems and issues of Muslim-refugees. Although there are not a few preceding research papers on “Muslim-refugees,” most of them are very limited and simply focused on laws, policies, institutions and acceptability and perspectives. Therefore this thesis purports to seek a strategic and comprehensive approach to dealing with the problems of Muslim-refugees, which is currently the most important and debatable. This thesis, first of all, suggests and presents the definition of refugees and explores biblical theological background to facilitate better understanding on them, and then examines current Muslim-refugees, commonly understood in mission studies. The factors of causing Muslim-refugees in today’s world can be classified into several regions such as Europe, Persia, the Middle East (North Africa), Asia (focused on Southwest Asia) and Korea. And the problem of Muslim-refugees’ human rights is also divided into several categories, such as chaos, refugees and slaves, the absence of human rights due to Islamic law, early marriage, and female circumcision. In order to find out any plausible solution for Muslim-refugee mission to work, it is also important to examine the issues of threatened survival and settlement, internationalization and mobility, climate and environmental change, and moreover further study on the problem of poverty in the local people, which is supported by biblical perspectives and expansion of the kingdom of God to carry out the Great Commandments (Matthew 28:19-20). This study also can present some possible measures for nurturing mission system and transforming Muslim-refugees. Finally this thesis tries to present the fact that ghettoization of Muslim-refugees, construction of mosques, and the lack of communication with Arabic people easily makes us psychologically fear, all of which would prevent Christians from approaching to them with a warm heart. It is to be seriously reminded that rejecting Muslim-refugees just by the phenomenal statistics is a great opposition to the life of God’s people. It is important as for Christians to remove any prejudice and bias against them and to approach them with the heart of Jesus Christ.
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