이 연구의 목적은 켈러의 ARCS 학습동기이론을 기반으로 한 중학교 합창 지도 방안을 2015 개정 음악과 교육과정을 중심으로 개발하는 것에 있다. 합창은 신체적ㆍ정신적 변화를 동시에 겪으며 성장하는 청소년들의 전인적 발달에 영향을 미치는 중요한 활동이다. 이러한 교육 내용을 효과적으로 전달하고 성공적인 학습으로 이루어지기 위해 가장 먼저 고려되어야 할 점은 학습자의 동기이다. 동기는 인간의 행동을 유발하고 방향을 제시하며 유지해 주는 내적인 힘으로, 수업의 과정에서 목표와 방향 그리고 학습 활동에서 노력의 정도를 결정하게 하며 만족감과 다음 수업에 대한 긍정적인 기대감이 나타날 수 있게 한다. 특히 합창 활동은 모두의 소리가 합해져 융합된 소리를 낼 수 있어야 하므로 교실의 학생들이 교사의 지도에 집중하고 서로의 목소리를 들어 균형과 조화를 이루어 내는 지속적인 과정이 필요하다. 따라서 이 연구는 합창 ...
이 연구의 목적은 켈러의 ARCS 학습동기이론을 기반으로 한 중학교 합창 지도 방안을 2015 개정 음악과 교육과정을 중심으로 개발하는 것에 있다. 합창은 신체적ㆍ정신적 변화를 동시에 겪으며 성장하는 청소년들의 전인적 발달에 영향을 미치는 중요한 활동이다. 이러한 교육 내용을 효과적으로 전달하고 성공적인 학습으로 이루어지기 위해 가장 먼저 고려되어야 할 점은 학습자의 동기이다. 동기는 인간의 행동을 유발하고 방향을 제시하며 유지해 주는 내적인 힘으로, 수업의 과정에서 목표와 방향 그리고 학습 활동에서 노력의 정도를 결정하게 하며 만족감과 다음 수업에 대한 긍정적인 기대감이 나타날 수 있게 한다. 특히 합창 활동은 모두의 소리가 합해져 융합된 소리를 낼 수 있어야 하므로 교실의 학생들이 교사의 지도에 집중하고 서로의 목소리를 들어 균형과 조화를 이루어 내는 지속적인 과정이 필요하다. 따라서 이 연구는 합창 수업 설계에 있어서 학습자의 동기 향상에 초점을 맞추고 그에 따른 적절한 교수ㆍ학습 방안을 마련하고자 하였다. 이론적 토대를 위하여 합창의 교육적 의의, 변성기 신체ㆍ심리적 변화, 동기와 켈러의 ARCS 학습동기이론, 합창 지도의 기초에 대하여 고찰하였다. 다음으로는 2015 개정 교육과정에 의한 중학교 음악 교과서 14종에 수록된 합창 제재곡을 장르별로 구분하여 분석하고, 장르별 빈도수가 높은 제재곡 6곡을 선정하였다. 그리고 선정된 제재곡에 ARCS 학습동기이론을 적용한 합창 수업 전략과 교육과정 성취기준을 반영하여 총 7차시 중학교 합창 지도 방안을 개발하였다. 연구에서 적용한 ARCS 학습동기이론은 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감의 4가지 요소와 그에 따른 각각의 3가지 하위 요소로 구성되어 있다. 교수ㆍ학습 방안에서는 동기 전략을 다양하게 사용하여 학습이 효과적으로 이루어질 수 있도록 하였으며, 학습 내용과 연계된 동기 전략이 구체적으로 드러날 수 있도록 기술하였다. 이 연구는 교수 방법에 대한 이론을 기초로 하여 수업을 계획하고 실행 절차를 구체화하는 것에 의의가 있다. 그러므로 교사가 현장에서 학습자의 동기를 고려한 합창 수업을 설계할 때 어떻게 구성하고, 어떠한 학습 도구를 활용할지에 대한 다양한 관점과 방향을 제시해 줄 것이며, 연구에서 개발된 합창 지도 방안은 중학교 일반 음악 수업 혹은 자유학기제에서 활용될 수 있을 것이다.
이 연구의 목적은 켈러의 ARCS 학습동기이론을 기반으로 한 중학교 합창 지도 방안을 2015 개정 음악과 교육과정을 중심으로 개발하는 것에 있다. 합창은 신체적ㆍ정신적 변화를 동시에 겪으며 성장하는 청소년들의 전인적 발달에 영향을 미치는 중요한 활동이다. 이러한 교육 내용을 효과적으로 전달하고 성공적인 학습으로 이루어지기 위해 가장 먼저 고려되어야 할 점은 학습자의 동기이다. 동기는 인간의 행동을 유발하고 방향을 제시하며 유지해 주는 내적인 힘으로, 수업의 과정에서 목표와 방향 그리고 학습 활동에서 노력의 정도를 결정하게 하며 만족감과 다음 수업에 대한 긍정적인 기대감이 나타날 수 있게 한다. 특히 합창 활동은 모두의 소리가 합해져 융합된 소리를 낼 수 있어야 하므로 교실의 학생들이 교사의 지도에 집중하고 서로의 목소리를 들어 균형과 조화를 이루어 내는 지속적인 과정이 필요하다. 따라서 이 연구는 합창 수업 설계에 있어서 학습자의 동기 향상에 초점을 맞추고 그에 따른 적절한 교수ㆍ학습 방안을 마련하고자 하였다. 이론적 토대를 위하여 합창의 교육적 의의, 변성기 신체ㆍ심리적 변화, 동기와 켈러의 ARCS 학습동기이론, 합창 지도의 기초에 대하여 고찰하였다. 다음으로는 2015 개정 교육과정에 의한 중학교 음악 교과서 14종에 수록된 합창 제재곡을 장르별로 구분하여 분석하고, 장르별 빈도수가 높은 제재곡 6곡을 선정하였다. 그리고 선정된 제재곡에 ARCS 학습동기이론을 적용한 합창 수업 전략과 교육과정 성취기준을 반영하여 총 7차시 중학교 합창 지도 방안을 개발하였다. 연구에서 적용한 ARCS 학습동기이론은 주의집중, 관련성, 자신감, 만족감의 4가지 요소와 그에 따른 각각의 3가지 하위 요소로 구성되어 있다. 교수ㆍ학습 방안에서는 동기 전략을 다양하게 사용하여 학습이 효과적으로 이루어질 수 있도록 하였으며, 학습 내용과 연계된 동기 전략이 구체적으로 드러날 수 있도록 기술하였다. 이 연구는 교수 방법에 대한 이론을 기초로 하여 수업을 계획하고 실행 절차를 구체화하는 것에 의의가 있다. 그러므로 교사가 현장에서 학습자의 동기를 고려한 합창 수업을 설계할 때 어떻게 구성하고, 어떠한 학습 도구를 활용할지에 대한 다양한 관점과 방향을 제시해 줄 것이며, 연구에서 개발된 합창 지도 방안은 중학교 일반 음악 수업 혹은 자유학기제에서 활용될 수 있을 것이다.
The aim of this study is to develop a middle school choir instruction method based on Keller's ARCS learning motivation theory, with reference to the 2015 revised music and curriculum. Choir is an important activity that affects the holistic development of adolescents who grow up experiencing physic...
The aim of this study is to develop a middle school choir instruction method based on Keller's ARCS learning motivation theory, with reference to the 2015 revised music and curriculum. Choir is an important activity that affects the holistic development of adolescents who grow up experiencing physical and mental changes at the same time. The learner's motivation is the first thing to consider in order to effectively transmit such educational content and achieve successful learning. Motivation is the inner force that induces human behavior, presents and maintains direction, determines goals and directions in the course of a lesson, and the degree of effort in a learning activity, and inspires satisfaction and a sense of expectation for the next lesson. In particular, choir requires the ability of all voices to come together and produce a fused voice, so it needs a continual process of creating balance and harmony by paying attention to the instruction of a teacher and listening to each other’s voices. Therefore, this study focuses on improving learner's motivation in choir lesson plan and tries to prepare appropriate teaching and learning plan accordingly. For the theoretical foundation, the educational significance of choir, metamorphic physical and psychological changes, motivation and Keller's ARCS learning motivation theory, and the basics of choir instruction. Next, the choral music songs recorded in 14 middle school music textbooks are analyzed according to the 2015 revision curriculum by genre, and 6 songs with high frequency by genre are selected. By reflecting the choir lesson strategy and curriculum achievement criteria that applied the ARCS theory to the selected songs, a total of 7 sessions of middle school choir instruction plan are developed. The ARCS learning motivation theory applied in the study consists of four factors of attentional focus, relevance, confidence, and satisfaction, each with three subfactors. The teaching-learning plan uses a variety of motivational strategies to make learning effective, and describes specific sub-strategies linked to the learning content. This study is significant in that it plans lessons based on the theory of teaching methods and makes the process concrete. Therefore, when a teacher designs a choir class considering the learner's motivation in the field, it presents various perspectives and directions on how to organize it and what kind of learning tools to use. The choir instruction plan can be used in middle school general music classes or free semester system.
The aim of this study is to develop a middle school choir instruction method based on Keller's ARCS learning motivation theory, with reference to the 2015 revised music and curriculum. Choir is an important activity that affects the holistic development of adolescents who grow up experiencing physical and mental changes at the same time. The learner's motivation is the first thing to consider in order to effectively transmit such educational content and achieve successful learning. Motivation is the inner force that induces human behavior, presents and maintains direction, determines goals and directions in the course of a lesson, and the degree of effort in a learning activity, and inspires satisfaction and a sense of expectation for the next lesson. In particular, choir requires the ability of all voices to come together and produce a fused voice, so it needs a continual process of creating balance and harmony by paying attention to the instruction of a teacher and listening to each other’s voices. Therefore, this study focuses on improving learner's motivation in choir lesson plan and tries to prepare appropriate teaching and learning plan accordingly. For the theoretical foundation, the educational significance of choir, metamorphic physical and psychological changes, motivation and Keller's ARCS learning motivation theory, and the basics of choir instruction. Next, the choral music songs recorded in 14 middle school music textbooks are analyzed according to the 2015 revision curriculum by genre, and 6 songs with high frequency by genre are selected. By reflecting the choir lesson strategy and curriculum achievement criteria that applied the ARCS theory to the selected songs, a total of 7 sessions of middle school choir instruction plan are developed. The ARCS learning motivation theory applied in the study consists of four factors of attentional focus, relevance, confidence, and satisfaction, each with three subfactors. The teaching-learning plan uses a variety of motivational strategies to make learning effective, and describes specific sub-strategies linked to the learning content. This study is significant in that it plans lessons based on the theory of teaching methods and makes the process concrete. Therefore, when a teacher designs a choir class considering the learner's motivation in the field, it presents various perspectives and directions on how to organize it and what kind of learning tools to use. The choir instruction plan can be used in middle school general music classes or free semester system.
주제어
#ARCS 학습동기이론 중학교 합창 지도 방안 2015 개정 음악과 교육과정 켈러(J. M. Keller) ARCS 모델 ARCS 모형 동기 동기전략 합창 지도 변성기 교과서 분석 교육방법 교육공학
학위논문 정보
저자
김유나
학위수여기관
한국교원대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육학과음악교육전공
지도교수
민경훈
발행연도
2023
총페이지
xi, 196
키워드
ARCS 학습동기이론 중학교 합창 지도 방안 2015 개정 음악과 교육과정 켈러(J. M. Keller) ARCS 모델 ARCS 모형 동기 동기전략 합창 지도 변성기 교과서 분석 교육방법 교육공학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.