동양 영화의 詩的 미학 특징에 대한 연구 : 한 중 일 詩的 영화를 중심으로 = A Study of Poetic Aesthetic Characteristics in Oriental Movies : Take Chinese, Korean and Japanese Poetry Films as Examples 東方電影中詩性美學特質的研究 : 以中, 韓, 日詩電影為例원문보기
아시아 문화 발전의 역사 과정을 아우러 볼 때 동양 미학은 그독특한 심미적 함의로 독보적인 스타일을 형성했다, 그 중 시적 특질과 더불어 시적 사고 방법은 가장 주목받는 특징 중 하나이다, 시적 미학은 서양 미학이 이성적이고 변증적이며 논술을 중시하는 것과는 다른 창작 풍격을 지니고 있다, 20 세기 90 년대 초, 동양 영화, 특히 아시아 영화가 빛을 발하면서 전 세계 각지의 호기심 어린 시선을 끌었다, 그중 대부분 영화는 독특한 동양 심미와 문화적 의미로 많은 관심을 끌었다, 시 자체는 연장성과 서정적 특징을 가지고 문학 장르의 한종류가 아니라 모든 인류 예술의 총칭을 포함하고 있다, 이것은 시자체가 예술의 기원적 특징을 가지고 있기 때문이다, 문학의 측면에서볼 때 문학과 전파학은 분리할 수 없는 연결성을 갖추고 문자는 ...
아시아 문화 발전의 역사 과정을 아우러 볼 때 동양 미학은 그독특한 심미적 함의로 독보적인 스타일을 형성했다, 그 중 시적 특질과 더불어 시적 사고 방법은 가장 주목받는 특징 중 하나이다, 시적 미학은 서양 미학이 이성적이고 변증적이며 논술을 중시하는 것과는 다른 창작 풍격을 지니고 있다, 20 세기 90 년대 초, 동양 영화, 특히 아시아 영화가 빛을 발하면서 전 세계 각지의 호기심 어린 시선을 끌었다, 그중 대부분 영화는 독특한 동양 심미와 문화적 의미로 많은 관심을 끌었다, 시 자체는 연장성과 서정적 특징을 가지고 문학 장르의 한종류가 아니라 모든 인류 예술의 총칭을 포함하고 있다, 이것은 시자체가 예술의 기원적 특징을 가지고 있기 때문이다, 문학의 측면에서볼 때 문학과 전파학은 분리할 수 없는 연결성을 갖추고 문자는 매스 미디어를 통해 내용을 전한다, 문학종류에서 시학은 중요한 예술적 지위를 차지하고 있다, 현재 매스 미디어가 신속하게 발전하는 환경에서 새로운 방식으로 시학을 전파하고 발전시켜 동양시문화와 뉴미디어 배경아래 영화 예술을 결합시키는 것은 중요한 의미를 가지고 있다, 세계 예술 문화 발전사에서 동양시 영화는 시종 끊임없이 발전하는 원류에 있다, 감독은 비유, 상징 등 시학화된 수사 수단을 영화 제작에 활용하고 영화의 서사, 영상, 음악, 캐릭터, 리듬 등 모든 측면에 시적 미학을 융합시켜 동양식 문화적 의미와 분위기를 스크린 화면에 융합시키고 있다, 아울러 깊은 시적 지혜와 철학적 사고도 담고 있다, 시영화에는 풍부한 예술 가치가 포함되어 있다, 동양시영화는 전통적인 시영화 예술 이념을 바탕으로 동양 문화의 독특한 심미적 특징을 영화 작품에 융합시키고 있다. 본고는 주로 여섯 章으로 나뉘는데 중, 한, 일 세 나라의 대표적인 시영화, 감독, 작품에 대한 비교를 토대로 동양시영화의 발전 역사 원천으로부터 출발하여 동양시 영화의 서사 스타일과 영상 표현을 분석하고 최종적으로 동양시 영화가 갖추고 있는 미학적 특징을 탐구하는데 목적을 둔다. 第一章에서는 먼저 시 영화의 역사적 연유를 정리하였다, 최초의두 학파의 문예 운동에서 시가 영화 개념을 탄생시켰고 계몽학자 파솔리니가 기호학과 철학의 개념을 영화 작품에 정식으로 도입하여 영화가 시적인 은유를 가지고 상상의 특질을 가지기 시작했다, 즉, 타코프스키가《시간의 조각》에서 시적 지혜와 기호 이론을 이용하여 시영화의 시공간 창작 범위를 확대시켜 많은 영화 유형 중에서 독보적인 예술 풍격을 형성하게 하였다, 마지막으로 시영화가 근대까지 발전하고 상업 영화와 충돌하여 위기와 도전에 부딪히는 발전 현황을 논술하였다. 第二章 에서는 중, 한, 일 세 나라의 시영화 분야의 대표적인 감독및 그들의 스타일과 영향에 대해 논술하였다, 중국 감독의 경우 스크린에서 꿈의 체험을 창조하는 (毕赣), 도시에서 단체적인 고독성을 발굴하는 왕가위(王家卫),호쾌하고 분방한 스타일을 강조하는 강문(姜文)이 포함되었다, 한국 감독의 경우 운명의 고난을 추구하는 이창동, 봄바람처럼 가슴에 스며드는 허진호, 인간성의 밑바닥 욕망을 풀어내는 김기덕이 포함됐다, 일본 감독의 경우 일상을 묘사하는 오즈 야스지로, 사실적인 문학 풍격의 자유화, 청춘의 아름다움과 잔혹함을 묘사한 이와이 슌지가 포함된다. 第三章에서는 동양 시적 영화의 서사 미학적 특질을 논술하고 시영화 서사의 개념, 법칙, 특질 세 가지 기본 개념으로부터 출발하여중, 한, 일 세 나라의 시적 영화의 서사 미학적 풍격을 탐색하였다, 동양시영화의 서사 구조는 독자적이다, 마치 고전 시가처럼 성격에 따라 발전하고 감정이 충만하며 격식이 있지만 여기에 얽매이지 않는다, 뿐만 아니라 동양 시적 서사 미학은 평범하고 진실한 이야기 줄거리 배치와 자연적으로 흐르는 시공간을 통해 모든 관중들을 감동시키고 영화 업계에 새로운 미학적 느낌을 가져다 준다. 第四章 에서는 동양시영화 영상 미학의 특질을 논술하였다, 본챕터는 시영화 영상이 발생학적 측면에서 출발하여 시적 영화가 시청각 언어 체계에서 발생하는 독특한 표현을 중점적으로 발굴하였다, 시적 촬영 수단인 '긴 렌즈'의 진실성과 서정성의 두 가지 예술적 특성을 분석하고 예를 들어 시 영화 감독이 긴 렌즈의 두 가지 특징을 어떻게 활용하는지에 대해 설명하였다, 이는 어떻게 화면 구성, 음악 선택과 색채 배치를 보조적으로 이용하고 렌즈 화면을 충분히 동원하여 시영화의 독특한 분위기 분위기를 조성하고 상대적으로 추상적인 사람의 내면을 표현하였는지를 표함한다. 第五章 에서는 동양 시적 영화가 갖추고 있는 미학적 의미를 탐색하였다, 동양 시적 영화는 시의 은유적 수사 기법, 상징적 수사 기호와 허구의 상상 공간으로 동양 시화의 함의가 가득한 영상 예술 작품을 만든다, 동양 시적 영화는 시종일관 작품에서 인류 생명에 대한 이해와 배려를 나타내고 있다, 이는 자제와 사랑 관념, 생명에서 피할수 없는 고독관과 고난관인데 모두 동아시아적인 인문적 배려와 문화적 의미를 내포하고 있다. 第六章 에서는 동양 시성 영화에 미친 영향과 계발에 중심을 두고 논술하였다, 동양 시적 영화는 세계 우수 영화 작품으로부터 자양분을 흡수하고 단점을 보완하는 과정에서 자신의 독특한 문화적 저력과 가치관을 굳게 지키고 시적 철학적 기질로 서양 주류 영화에 대한 의존으로부터 벗어났다, 상업 영화의 충격과 시적 영화 시청자의 한계성에 직면하여 어떻게 더욱 효과적인 전파 수단으로 동양 시적 영화가 세계 문화 형식을 더욱 풍부하게 하고 동양의 우수한 문화 특질을 선양하는지는 중요한 연구 과제이다. 요컨대 본고는 중, 한, 일 세 나라의 시적 영화에 대한 분석과 연구를 통해 동양 시적 영화가 서사적 표현, 영상 구축과 인문학적 의미 등 측면에서 나타난 독특한 미학적 특징을 발굴하였다, 시영화의 심미적 가치는 상업 흥행의 표면적인 부화를 추구하는 것이 아니라 동양 문화를 저력과 내포로, 세계에 대한 독특한 인지적 시각을 보여주며 현지 영화의 민족적 함의와 풍격을 전달하고 독특한 동양적 시각으로 세계에 풍부하고 다채로운 미학적 함의를 보여주었다, 따라서 동양'시영화'의심미적 가치 선택은 주로 전통적인 시문화의 측면에서 세계의 아름다움을 인지하고 몽롱하며 깊은 의미를 가진다, 본고는 이러한 시각으로부터 출발하여 동양시 영화에 내포된 미학적 특징을 깊이 있게 분석하고자 한다,
아시아 문화 발전의 역사 과정을 아우러 볼 때 동양 미학은 그독특한 심미적 함의로 독보적인 스타일을 형성했다, 그 중 시적 특질과 더불어 시적 사고 방법은 가장 주목받는 특징 중 하나이다, 시적 미학은 서양 미학이 이성적이고 변증적이며 논술을 중시하는 것과는 다른 창작 풍격을 지니고 있다, 20 세기 90 년대 초, 동양 영화, 특히 아시아 영화가 빛을 발하면서 전 세계 각지의 호기심 어린 시선을 끌었다, 그중 대부분 영화는 독특한 동양 심미와 문화적 의미로 많은 관심을 끌었다, 시 자체는 연장성과 서정적 특징을 가지고 문학 장르의 한종류가 아니라 모든 인류 예술의 총칭을 포함하고 있다, 이것은 시자체가 예술의 기원적 특징을 가지고 있기 때문이다, 문학의 측면에서볼 때 문학과 전파학은 분리할 수 없는 연결성을 갖추고 문자는 매스 미디어를 통해 내용을 전한다, 문학종류에서 시학은 중요한 예술적 지위를 차지하고 있다, 현재 매스 미디어가 신속하게 발전하는 환경에서 새로운 방식으로 시학을 전파하고 발전시켜 동양시문화와 뉴미디어 배경아래 영화 예술을 결합시키는 것은 중요한 의미를 가지고 있다, 세계 예술 문화 발전사에서 동양시 영화는 시종 끊임없이 발전하는 원류에 있다, 감독은 비유, 상징 등 시학화된 수사 수단을 영화 제작에 활용하고 영화의 서사, 영상, 음악, 캐릭터, 리듬 등 모든 측면에 시적 미학을 융합시켜 동양식 문화적 의미와 분위기를 스크린 화면에 융합시키고 있다, 아울러 깊은 시적 지혜와 철학적 사고도 담고 있다, 시영화에는 풍부한 예술 가치가 포함되어 있다, 동양시영화는 전통적인 시영화 예술 이념을 바탕으로 동양 문화의 독특한 심미적 특징을 영화 작품에 융합시키고 있다. 본고는 주로 여섯 章으로 나뉘는데 중, 한, 일 세 나라의 대표적인 시영화, 감독, 작품에 대한 비교를 토대로 동양시영화의 발전 역사 원천으로부터 출발하여 동양시 영화의 서사 스타일과 영상 표현을 분석하고 최종적으로 동양시 영화가 갖추고 있는 미학적 특징을 탐구하는데 목적을 둔다. 第一章에서는 먼저 시 영화의 역사적 연유를 정리하였다, 최초의두 학파의 문예 운동에서 시가 영화 개념을 탄생시켰고 계몽학자 파솔리니가 기호학과 철학의 개념을 영화 작품에 정식으로 도입하여 영화가 시적인 은유를 가지고 상상의 특질을 가지기 시작했다, 즉, 타코프스키가《시간의 조각》에서 시적 지혜와 기호 이론을 이용하여 시영화의 시공간 창작 범위를 확대시켜 많은 영화 유형 중에서 독보적인 예술 풍격을 형성하게 하였다, 마지막으로 시영화가 근대까지 발전하고 상업 영화와 충돌하여 위기와 도전에 부딪히는 발전 현황을 논술하였다. 第二章 에서는 중, 한, 일 세 나라의 시영화 분야의 대표적인 감독및 그들의 스타일과 영향에 대해 논술하였다, 중국 감독의 경우 스크린에서 꿈의 체험을 창조하는 (毕赣), 도시에서 단체적인 고독성을 발굴하는 왕가위(王家卫),호쾌하고 분방한 스타일을 강조하는 강문(姜文)이 포함되었다, 한국 감독의 경우 운명의 고난을 추구하는 이창동, 봄바람처럼 가슴에 스며드는 허진호, 인간성의 밑바닥 욕망을 풀어내는 김기덕이 포함됐다, 일본 감독의 경우 일상을 묘사하는 오즈 야스지로, 사실적인 문학 풍격의 자유화, 청춘의 아름다움과 잔혹함을 묘사한 이와이 슌지가 포함된다. 第三章에서는 동양 시적 영화의 서사 미학적 특질을 논술하고 시영화 서사의 개념, 법칙, 특질 세 가지 기본 개념으로부터 출발하여중, 한, 일 세 나라의 시적 영화의 서사 미학적 풍격을 탐색하였다, 동양시영화의 서사 구조는 독자적이다, 마치 고전 시가처럼 성격에 따라 발전하고 감정이 충만하며 격식이 있지만 여기에 얽매이지 않는다, 뿐만 아니라 동양 시적 서사 미학은 평범하고 진실한 이야기 줄거리 배치와 자연적으로 흐르는 시공간을 통해 모든 관중들을 감동시키고 영화 업계에 새로운 미학적 느낌을 가져다 준다. 第四章 에서는 동양시영화 영상 미학의 특질을 논술하였다, 본챕터는 시영화 영상이 발생학적 측면에서 출발하여 시적 영화가 시청각 언어 체계에서 발생하는 독특한 표현을 중점적으로 발굴하였다, 시적 촬영 수단인 '긴 렌즈'의 진실성과 서정성의 두 가지 예술적 특성을 분석하고 예를 들어 시 영화 감독이 긴 렌즈의 두 가지 특징을 어떻게 활용하는지에 대해 설명하였다, 이는 어떻게 화면 구성, 음악 선택과 색채 배치를 보조적으로 이용하고 렌즈 화면을 충분히 동원하여 시영화의 독특한 분위기 분위기를 조성하고 상대적으로 추상적인 사람의 내면을 표현하였는지를 표함한다. 第五章 에서는 동양 시적 영화가 갖추고 있는 미학적 의미를 탐색하였다, 동양 시적 영화는 시의 은유적 수사 기법, 상징적 수사 기호와 허구의 상상 공간으로 동양 시화의 함의가 가득한 영상 예술 작품을 만든다, 동양 시적 영화는 시종일관 작품에서 인류 생명에 대한 이해와 배려를 나타내고 있다, 이는 자제와 사랑 관념, 생명에서 피할수 없는 고독관과 고난관인데 모두 동아시아적인 인문적 배려와 문화적 의미를 내포하고 있다. 第六章 에서는 동양 시성 영화에 미친 영향과 계발에 중심을 두고 논술하였다, 동양 시적 영화는 세계 우수 영화 작품으로부터 자양분을 흡수하고 단점을 보완하는 과정에서 자신의 독특한 문화적 저력과 가치관을 굳게 지키고 시적 철학적 기질로 서양 주류 영화에 대한 의존으로부터 벗어났다, 상업 영화의 충격과 시적 영화 시청자의 한계성에 직면하여 어떻게 더욱 효과적인 전파 수단으로 동양 시적 영화가 세계 문화 형식을 더욱 풍부하게 하고 동양의 우수한 문화 특질을 선양하는지는 중요한 연구 과제이다. 요컨대 본고는 중, 한, 일 세 나라의 시적 영화에 대한 분석과 연구를 통해 동양 시적 영화가 서사적 표현, 영상 구축과 인문학적 의미 등 측면에서 나타난 독특한 미학적 특징을 발굴하였다, 시영화의 심미적 가치는 상업 흥행의 표면적인 부화를 추구하는 것이 아니라 동양 문화를 저력과 내포로, 세계에 대한 독특한 인지적 시각을 보여주며 현지 영화의 민족적 함의와 풍격을 전달하고 독특한 동양적 시각으로 세계에 풍부하고 다채로운 미학적 함의를 보여주었다, 따라서 동양'시영화'의심미적 가치 선택은 주로 전통적인 시문화의 측면에서 세계의 아름다움을 인지하고 몽롱하며 깊은 의미를 가진다, 본고는 이러한 시각으로부터 출발하여 동양시 영화에 내포된 미학적 특징을 깊이 있게 분석하고자 한다,
Throughout the historical process of Asian cultural development, Oriental aesthetics has formed a unique style with unique aesthetic implications, of which the very representative poetic characteristics and its poetic thinking methods are one of the most remarkable features, Oriental poetic aest...
Throughout the historical process of Asian cultural development, Oriental aesthetics has formed a unique style with unique aesthetic implications, of which the very representative poetic characteristics and its poetic thinking methods are one of the most remarkable features, Oriental poetic aesthetics shows a completely different creative style from the Western aesthetics that focuses on rationality, dialectic, and discourse, In the early 1990s, Oriental films, especially Asian films, gradually blossomed, attracting curious attention from all over the world, most of which attracted a lot of attention with their unique oriental aesthetic and cultural meaning, Poetry itself has continuity and lyrical characteristics, It is not only a category in the literary genre, but also includes the general term of all human art, because poetry itself has the original features of the art, In literary terms, literature and communication science have an inseparable connection, because literature need to rely on communication media to output content, In the category of literature, poetics occupies an important artistic position, and in the current environment of rapid development of communication media, it is of extraordinary significance to adopt new ways to disseminate and develop poetics, and to combine oriental poetry culture with film art under the background of new media, In the history of world art and culture, oriental poetry and film have always been in the continuous development, writers and directors employ metaphorical, symbolic and other poetic rhetorical means in film production, integrate poetic aesthetics in film narrative, image, music, roles, rhythm, so that the connotation of oriental culture and atmosphere will be put into the screen image, and the poetry films contain profound poetic wisdom and ideological philosophy, Poetry films contain rich artistic value, and oriental poetry films integrate the unique aesthetic characteristics of oriental culture into film works on the basis of traditional poetry film art concepts, This dissertation is divided into six parts, On the basis of analogy of representative poetry films of China, Korea and Japan and the writers and directors and their works, starting from the historical origin of the development of oriental poetry films, the dissertation analyzes the narrative style and image expression of oriental poetry films, and finally explores the aesthetic characteristics of oriental poetry films, The first part first sorts out the historical origins of poetry film, from the birth of the concept of film in the first two schools of literature and art movement, to the enlightenment scholar Pasolini formally bringing the concepts of semiotics and philosophy into film works, so that film began to have poetic metaphors and imaginative qualities, and then Tarkovsky in his work "Carving Time", using poetic wisdom and symbol theory to expand the scope of poetry and film time and space creation, so that poetry film form a unique artistic style in many film genres, Finally, it discusses the development status of poetry film in modern times, and encounters crises and challenges when it collides with commercial films, The second part discusses the representative writers and directors in the field of poetry film in China, Korea, and Japan, and discusses their style and influence, Chinese writers and directors include Bi Gan, who creates dream experiences on screen, Wang Jiawei, who explores the collective solitude of the city, and Jiang Wen, who is full of heroic and unrestrained style, Korean writers and directors include Lee Chang-dong, who asks questions about the suffering of fate,Heo Jin-ho, who is like a spring breeze, and Ki-duk Kim, who releases the desires of the bottom of human nature, Japanese writers and directors include: Yasujiro Ozu, who depicts everyday life; Hirokazu Koreeda, who keeps documentary literary style; and Shunji Iwai, who writes about the beauty and cruelty of youth, The third part expounds the aesthetic characteristics of oriental poetic film narrative, starting from the three basic concepts of poetic film narrative definition, rules and characteristics, the third part explores the narrative aesthetic style of poetic films in China, Korea, and Japan, The narrative structure of oriental poetry film is unique, like a classical poem, which is spontaneous and full of emotion, and has a format but is not limited to it, Through the plain and true storyline arrangement and the natural flow of time and space, the oriental poetic narrative aesthetic shakes the spiritual experience of every moviegoer, bringing a new aesthetic feeling to the film industry, The fourth part describes the aesthetic characteristics of oriental poetry film images, Starting from the perspective of poetry film image presentation, this chapter mainly focuses on the unique performance of poetry films in the audiovisual language system, analyzing the two artistic characteristics------authenticity and lyricism of the poetic shooting method "long lens", and gives examples of how poetry film directors use the two major characteristics of "long lens", including how to assist in the use of picture composition, music selection and color configuration, how to fully mobilize the lens picture to create a unique artistic atmosphere of poetry films, and show the psychological emotions of the relatively abstract people, The fifth part explores the aesthetic connotations of oriental poetic films, Oriental poetic films use poetic metaphorical rhetorical techniques, symbolic rhetorical symbols and fictional imagination spaces to create the film and television works full of oriental poetic meanings, Oriental poetic films have always expressed their understanding and concern for human life in their works, including the Oriental-style concept of love that is hidden and restrained, and the concept of facing loneliness and suffering in life, all of which contain the humanistic care and cultural connotation in the Oriental way, The sixth part focuses on the influence and inspiration of Oriental poetic films, which adhere to their own unique cultural heritage and values in the process of learning from the world's outstanding film works, and with their poetic philosophical temperament get rid of their attachment to Western mainstream films, In the face of the impact of commercial films and the limitations of poetic film audiences, how to adopt more effective means of communication is an important issue for Oriental poetic films to better enrich the form of world culture and promote the excellent Oriental cultural characteristics,n summary, through the analysis and research of poetic films in China, Korea and Japan, this dissertation explores the unique aesthetic characteristics of Oriental poetry films in terms of narrative expression, image construction and humanistic connotation, The aesthetic value of poetry films is not to pursue the superficial flashiness of the commercial box office, but to show the unique cognitive perspective of the world with Oriental culture as the background and connotation, convey the national meaning and style of local films, and show the colorful aesthetic meaning to the world with their unique oriental perspective, Therefore, the aesthetic value selection of oriental "poetry film" is to understand the beauty of this world which is hazy and full of meaning mainly from the perspective of traditional poetry culture, This dissertation makes an in-depth analysis of the aesthetic characteristics contained in oriental poetry films from this perspective,纵观亚洲文化发展的历史演进,东方美学以独特的审美意蕴,形成了独树 一帜的风格特征。其中最为令人瞩目的特征之一就是诗性特质和诗性思维方法。 东方诗性美学独树一帜,显示出与西方美学注重理性、辩证、论述的截然不同 的创作风格。上个世纪九十年代初期,东方电影,尤其亚洲电影逐渐绽放出光 芒,吸引了全世界各地好奇的目光,其中大部分电影都以独到的东方审美和文 化意味,引发大量的关注。诗歌本身具有延续性和抒情特征,它不单是文学体 裁中的一个类别,更是涵括了所有人类艺术的总称,这是因为诗本身带有艺术 的缘起特征。从文学的角度来谈,文学同传播学具备不可分割的联结性,文字 需要凭借传播媒介进行内容的输出。在文学种类里,诗学占有重要的艺术地位, 在当前传播媒介发展迅速的环境下,采用新的方式传播及发展诗学,将东方诗 文化与新媒体背景下电影艺术相结合,具有非同寻常的重要意义。在世界艺术 文化发展史上,东方诗电影始终是处于不断发展的源流中,作家导演将比喻、 象征等诗学化修辞手段作用在电影制作中,在一部电影的叙事、影像、音乐、 角色、节奏等方方面面融入诗性美学,使东方式文化内涵和氛围意境融入到荧 幕画面中,并蕴含深刻的诗性智慧及思想哲理。诗电影中蕴含着极高的艺术价 值,东方诗电影更是在传统诗电影艺术理念的基础上,将东方文化独特的审美特质融合到电影作品之中。 本文主要分为六个部分,在通过类比中、韩、日三国代表性诗电影,其作 家导演及作品的基础上,从东方诗电影发展历史溯源出发,分析东方诗电影的 叙事风格和影像表达,最终探究东方诗电影具备的美学特质。 第一部分首先梳理诗电影的历史缘起,从最初两种学派的文艺运动中诞生 诗电影概念,到启蒙学者帕索里尼将符号学和哲学的概念正式带入电影作品, 使电影开始拥有诗性的隐喻以及想象特质,随即塔科夫斯基在著作《雕刻时光》 中,利用诗性智慧和符号理论扩大了诗电影时空创作范围,使诗电影在众多电 影类型中形成独树一帜的艺术风格。最终论述近代诗电影与商业电影发生冲击 碰撞时遇到的危机与挑战。 第二部分阐述中、韩、日三个国家诗电影领域代表性作家导演的风格和影 响。中国作家导演包括在荧幕上创造梦境体验的毕赣,发掘城市中群体性孤独 性的王家卫,以及充满豪迈奔放风格的姜文。韩国作家导演包括对命运苦难进 行追问的李沧东,如同春风般沁人心脾的许秦豪,以及释放人性底层欲望的金 基德。日本作家导演包括描绘日常生活的小津安二郎,纪实性文学风格的是枝 裕和,以及对青春美好和残酷进行书写的岩井俊二。 第三部分阐述东方诗性电影叙事美学特质,从诗电影叙事的定义、法则、 特质三个基本概念出发。探索中、韩、日三国诗性电影的叙事美学风格。东方 诗电影叙述结构独树一帜,如同一篇古典诗歌,随性而发,情感充沛,有格式 却不拘泥于此。东方诗性叙事美学通过平淡真实的故事情节安排以及自然流动 的时间空间,撼动着每一个观影人的心灵体验,为电影行业带来崭新的美学感 受。 第四部分阐述东方诗电影影像美学特质,本章节主要从诗电影影像呈现的 角度出发,重点挖掘诗性电影在视听语言体系中的独特表现。剖析诗性拍摄手 段“长镜头”真实性和抒情性的艺术特性,并举例说明诗电影导演如何运用长 镜头两大特征,包括如何辅助利用画面构图、音乐选取和色彩配置,充分调动镜头画面营造诗电影独特的意境氛围,展现相对抽象的人的心理情感。 第五部分探索东方诗性电影所具备的美学内涵。东方诗性电影依据诗性的 隐喻性修辞手法、象征性修辞符号以及虚构的想象空间,营造出充满东方诗画 意蕴的影视艺术作品。东方诗性电影始终在作品中抒发对人类生命的理解和关 怀,包括东方式隐忍克制的爱情观念,面对生命中不可逃避的孤独观和苦难观, 都蕴含着东方式人文关怀和文化内涵。 第六部分着重对东方诗性电影产生的影响和启发进行论述,东方诗性电影 在对世界优秀电影作品取长补短的过程中,坚守了自身独特的文化底蕴和价值 观念,以诗性哲学气质摆脱了对西方主流电影的依附。东方诗性电影以隐喻性 修辞手法、象征性修辞符号和虚构想象空间,营造出充满东方诗画意蕴的影视 艺术作品。 综上所述,本文通过中、韩、日三国诗性电影的分析和研究,发掘出东方 诗性电影在叙事表达、影像构建和人文内涵等方面表现出的独特美学特质。诗 电影的并不着意追求商业票房的表面浮华。他以东方文化为底蕴和内涵,具有 独特的东方认知视角,传达本土电影的民族意蕴和风格,展示东方美学意蕴和 范式。所以,东方“诗电影”的审美价值选择主要是从传统诗文化的角度出发 去认知这个世界的美,朦胧且富有深意,本篇论文就是以此为视角,深入地分 析东方诗电影中蕴含的美学特质。
Throughout the historical process of Asian cultural development, Oriental aesthetics has formed a unique style with unique aesthetic implications, of which the very representative poetic characteristics and its poetic thinking methods are one of the most remarkable features, Oriental poetic aesthetics shows a completely different creative style from the Western aesthetics that focuses on rationality, dialectic, and discourse, In the early 1990s, Oriental films, especially Asian films, gradually blossomed, attracting curious attention from all over the world, most of which attracted a lot of attention with their unique oriental aesthetic and cultural meaning, Poetry itself has continuity and lyrical characteristics, It is not only a category in the literary genre, but also includes the general term of all human art, because poetry itself has the original features of the art, In literary terms, literature and communication science have an inseparable connection, because literature need to rely on communication media to output content, In the category of literature, poetics occupies an important artistic position, and in the current environment of rapid development of communication media, it is of extraordinary significance to adopt new ways to disseminate and develop poetics, and to combine oriental poetry culture with film art under the background of new media, In the history of world art and culture, oriental poetry and film have always been in the continuous development, writers and directors employ metaphorical, symbolic and other poetic rhetorical means in film production, integrate poetic aesthetics in film narrative, image, music, roles, rhythm, so that the connotation of oriental culture and atmosphere will be put into the screen image, and the poetry films contain profound poetic wisdom and ideological philosophy, Poetry films contain rich artistic value, and oriental poetry films integrate the unique aesthetic characteristics of oriental culture into film works on the basis of traditional poetry film art concepts, This dissertation is divided into six parts, On the basis of analogy of representative poetry films of China, Korea and Japan and the writers and directors and their works, starting from the historical origin of the development of oriental poetry films, the dissertation analyzes the narrative style and image expression of oriental poetry films, and finally explores the aesthetic characteristics of oriental poetry films, The first part first sorts out the historical origins of poetry film, from the birth of the concept of film in the first two schools of literature and art movement, to the enlightenment scholar Pasolini formally bringing the concepts of semiotics and philosophy into film works, so that film began to have poetic metaphors and imaginative qualities, and then Tarkovsky in his work "Carving Time", using poetic wisdom and symbol theory to expand the scope of poetry and film time and space creation, so that poetry film form a unique artistic style in many film genres, Finally, it discusses the development status of poetry film in modern times, and encounters crises and challenges when it collides with commercial films, The second part discusses the representative writers and directors in the field of poetry film in China, Korea, and Japan, and discusses their style and influence, Chinese writers and directors include Bi Gan, who creates dream experiences on screen, Wang Jiawei, who explores the collective solitude of the city, and Jiang Wen, who is full of heroic and unrestrained style, Korean writers and directors include Lee Chang-dong, who asks questions about the suffering of fate,Heo Jin-ho, who is like a spring breeze, and Ki-duk Kim, who releases the desires of the bottom of human nature, Japanese writers and directors include: Yasujiro Ozu, who depicts everyday life; Hirokazu Koreeda, who keeps documentary literary style; and Shunji Iwai, who writes about the beauty and cruelty of youth, The third part expounds the aesthetic characteristics of oriental poetic film narrative, starting from the three basic concepts of poetic film narrative definition, rules and characteristics, the third part explores the narrative aesthetic style of poetic films in China, Korea, and Japan, The narrative structure of oriental poetry film is unique, like a classical poem, which is spontaneous and full of emotion, and has a format but is not limited to it, Through the plain and true storyline arrangement and the natural flow of time and space, the oriental poetic narrative aesthetic shakes the spiritual experience of every moviegoer, bringing a new aesthetic feeling to the film industry, The fourth part describes the aesthetic characteristics of oriental poetry film images, Starting from the perspective of poetry film image presentation, this chapter mainly focuses on the unique performance of poetry films in the audiovisual language system, analyzing the two artistic characteristics------authenticity and lyricism of the poetic shooting method "long lens", and gives examples of how poetry film directors use the two major characteristics of "long lens", including how to assist in the use of picture composition, music selection and color configuration, how to fully mobilize the lens picture to create a unique artistic atmosphere of poetry films, and show the psychological emotions of the relatively abstract people, The fifth part explores the aesthetic connotations of oriental poetic films, Oriental poetic films use poetic metaphorical rhetorical techniques, symbolic rhetorical symbols and fictional imagination spaces to create the film and television works full of oriental poetic meanings, Oriental poetic films have always expressed their understanding and concern for human life in their works, including the Oriental-style concept of love that is hidden and restrained, and the concept of facing loneliness and suffering in life, all of which contain the humanistic care and cultural connotation in the Oriental way, The sixth part focuses on the influence and inspiration of Oriental poetic films, which adhere to their own unique cultural heritage and values in the process of learning from the world's outstanding film works, and with their poetic philosophical temperament get rid of their attachment to Western mainstream films, In the face of the impact of commercial films and the limitations of poetic film audiences, how to adopt more effective means of communication is an important issue for Oriental poetic films to better enrich the form of world culture and promote the excellent Oriental cultural characteristics,n summary, through the analysis and research of poetic films in China, Korea and Japan, this dissertation explores the unique aesthetic characteristics of Oriental poetry films in terms of narrative expression, image construction and humanistic connotation, The aesthetic value of poetry films is not to pursue the superficial flashiness of the commercial box office, but to show the unique cognitive perspective of the world with Oriental culture as the background and connotation, convey the national meaning and style of local films, and show the colorful aesthetic meaning to the world with their unique oriental perspective, Therefore, the aesthetic value selection of oriental "poetry film" is to understand the beauty of this world which is hazy and full of meaning mainly from the perspective of traditional poetry culture, This dissertation makes an in-depth analysis of the aesthetic characteristics contained in oriental poetry films from this perspective,纵观亚洲文化发展的历史演进,东方美学以独特的审美意蕴,形成了独树 一帜的风格特征。其中最为令人瞩目的特征之一就是诗性特质和诗性思维方法。 东方诗性美学独树一帜,显示出与西方美学注重理性、辩证、论述的截然不同 的创作风格。上个世纪九十年代初期,东方电影,尤其亚洲电影逐渐绽放出光 芒,吸引了全世界各地好奇的目光,其中大部分电影都以独到的东方审美和文 化意味,引发大量的关注。诗歌本身具有延续性和抒情特征,它不单是文学体 裁中的一个类别,更是涵括了所有人类艺术的总称,这是因为诗本身带有艺术 的缘起特征。从文学的角度来谈,文学同传播学具备不可分割的联结性,文字 需要凭借传播媒介进行内容的输出。在文学种类里,诗学占有重要的艺术地位, 在当前传播媒介发展迅速的环境下,采用新的方式传播及发展诗学,将东方诗 文化与新媒体背景下电影艺术相结合,具有非同寻常的重要意义。在世界艺术 文化发展史上,东方诗电影始终是处于不断发展的源流中,作家导演将比喻、 象征等诗学化修辞手段作用在电影制作中,在一部电影的叙事、影像、音乐、 角色、节奏等方方面面融入诗性美学,使东方式文化内涵和氛围意境融入到荧 幕画面中,并蕴含深刻的诗性智慧及思想哲理。诗电影中蕴含着极高的艺术价 值,东方诗电影更是在传统诗电影艺术理念的基础上,将东方文化独特的审美特质融合到电影作品之中。 本文主要分为六个部分,在通过类比中、韩、日三国代表性诗电影,其作 家导演及作品的基础上,从东方诗电影发展历史溯源出发,分析东方诗电影的 叙事风格和影像表达,最终探究东方诗电影具备的美学特质。 第一部分首先梳理诗电影的历史缘起,从最初两种学派的文艺运动中诞生 诗电影概念,到启蒙学者帕索里尼将符号学和哲学的概念正式带入电影作品, 使电影开始拥有诗性的隐喻以及想象特质,随即塔科夫斯基在著作《雕刻时光》 中,利用诗性智慧和符号理论扩大了诗电影时空创作范围,使诗电影在众多电 影类型中形成独树一帜的艺术风格。最终论述近代诗电影与商业电影发生冲击 碰撞时遇到的危机与挑战。 第二部分阐述中、韩、日三个国家诗电影领域代表性作家导演的风格和影 响。中国作家导演包括在荧幕上创造梦境体验的毕赣,发掘城市中群体性孤独 性的王家卫,以及充满豪迈奔放风格的姜文。韩国作家导演包括对命运苦难进 行追问的李沧东,如同春风般沁人心脾的许秦豪,以及释放人性底层欲望的金 基德。日本作家导演包括描绘日常生活的小津安二郎,纪实性文学风格的是枝 裕和,以及对青春美好和残酷进行书写的岩井俊二。 第三部分阐述东方诗性电影叙事美学特质,从诗电影叙事的定义、法则、 特质三个基本概念出发。探索中、韩、日三国诗性电影的叙事美学风格。东方 诗电影叙述结构独树一帜,如同一篇古典诗歌,随性而发,情感充沛,有格式 却不拘泥于此。东方诗性叙事美学通过平淡真实的故事情节安排以及自然流动 的时间空间,撼动着每一个观影人的心灵体验,为电影行业带来崭新的美学感 受。 第四部分阐述东方诗电影影像美学特质,本章节主要从诗电影影像呈现的 角度出发,重点挖掘诗性电影在视听语言体系中的独特表现。剖析诗性拍摄手 段“长镜头”真实性和抒情性的艺术特性,并举例说明诗电影导演如何运用长 镜头两大特征,包括如何辅助利用画面构图、音乐选取和色彩配置,充分调动镜头画面营造诗电影独特的意境氛围,展现相对抽象的人的心理情感。 第五部分探索东方诗性电影所具备的美学内涵。东方诗性电影依据诗性的 隐喻性修辞手法、象征性修辞符号以及虚构的想象空间,营造出充满东方诗画 意蕴的影视艺术作品。东方诗性电影始终在作品中抒发对人类生命的理解和关 怀,包括东方式隐忍克制的爱情观念,面对生命中不可逃避的孤独观和苦难观, 都蕴含着东方式人文关怀和文化内涵。 第六部分着重对东方诗性电影产生的影响和启发进行论述,东方诗性电影 在对世界优秀电影作品取长补短的过程中,坚守了自身独特的文化底蕴和价值 观念,以诗性哲学气质摆脱了对西方主流电影的依附。东方诗性电影以隐喻性 修辞手法、象征性修辞符号和虚构想象空间,营造出充满东方诗画意蕴的影视 艺术作品。 综上所述,本文通过中、韩、日三国诗性电影的分析和研究,发掘出东方 诗性电影在叙事表达、影像构建和人文内涵等方面表现出的独特美学特质。诗 电影的并不着意追求商业票房的表面浮华。他以东方文化为底蕴和内涵,具有 独特的东方认知视角,传达本土电影的民族意蕴和风格,展示东方美学意蕴和 范式。所以,东方“诗电影”的审美价值选择主要是从传统诗文化的角度出发 去认知这个世界的美,朦胧且富有深意,本篇论文就是以此为视角,深入地分 析东方诗电影中蕴含的美学特质。
주제어
#东方诗电影 美学特质 影像表达 叙事特征 人文内涵 동방 시영화 미학적 특질 영상 표현 서사특징 인문적 함의 Oriental poetry films
#aesthetic qualities image expression narrative characteristics humanistic connotations
학위논문 정보
저자
천쓰보
학위수여기관
경남대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
동북아학과
지도교수
이철리
발행연도
2023
총페이지
137
키워드
东方诗电影 美学特质 影像表达 叙事特征 人文内涵 동방 시영화 미학적 특질 영상 표현 서사특징 인문적 함의 Oriental poetry films ,
aesthetic qualities image expression narrative characteristics humanistic connotations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.