본 논문은 사진과 사진기록을 활용해 청소년을 대상으로 하는 공공아카이브의 교육 서비스 방안을 모색한 논문이다. 기록정보서비스 중 교육은 대상 연령층에 따라 서비스의 내용과 형식이 달라지는 특징이 있다. 교육 서비스가 청소년을 대상으로 진행되는 것은 미래세대인 학생들에게 올바른 기록문화를 접할 수 있는 기회를 주고 아카이브의 잠재적 이용자를 양성하기 위한 목적이 있다. 공공아카이브는 행정기관이면서 사회문화적 성격이 짙다. 하지만 아직 다른 문화시설에 비해 ...
본 논문은 사진과 사진기록을 활용해 청소년을 대상으로 하는 공공아카이브의 교육 서비스 방안을 모색한 논문이다. 기록정보서비스 중 교육은 대상 연령층에 따라 서비스의 내용과 형식이 달라지는 특징이 있다. 교육 서비스가 청소년을 대상으로 진행되는 것은 미래세대인 학생들에게 올바른 기록문화를 접할 수 있는 기회를 주고 아카이브의 잠재적 이용자를 양성하기 위한 목적이 있다. 공공아카이브는 행정기관이면서 사회문화적 성격이 짙다. 하지만 아직 다른 문화시설에 비해 사회적 영향력과 인식이 크지 않다. 그렇기 때문에 일상에서 흔하게 접할 수 있는 사진을 활용하면서 공공아카이브 이용자들이 더욱 친근감을 느끼게 할 수 있다. 공공아카이브의 청소년 대상 교육서비스에 대해 다루기 위해 국가기록원(나라기록관, 역사기록관, 행정기록관), 서울기록원, 대통령기록관을 대상으로 2017년부터 2021년까지 운영한 청소년대상 교육프로그램의 현황을 알아봤다. 이를 위해 각 기관에 정보공개청구를 신청했으며, 청구한 내용을 분석해 한계를 제시했다. 또한, 지방기록물관리기관과 별도의 교육과가 설치되어 있는 박물관을 대상으로 인터뷰를 진행해 청소년 교육의 필요성과 의미, 아카이브에서의 교육의 의미, 청소년 교육에 대한 목표와 기대효과를 알아봤다. 이에 본 논문은 사진의 교육적 가치에 대해 설명하고 청소년을 대상으로 한 교육서비스방안을 제시했다. 첫째, 공공아카이브의 교육기능을 강화하기 위해 우선적으로 교육에 대한 인식의 개선을 주장하고 교육전문직의 배치를 제안했다. 둘째, 아카이브 내부와 외부 단체와의 협업을 기반으로 하는 교육서비스의 운영, 마지막으로 이용자 만족도가 높은 전시를 교육적으로 활용하고 사진과 글쓰기를 연계하는 커뮤니케이션 기반의 LTP 프로그램을 아카이브에 적용해 청소년과 아카이브, 학교와 청소년 등 계층 간의 소통을 원활하게 하는 방안을 제안했다.
본 논문은 사진과 사진기록을 활용해 청소년을 대상으로 하는 공공아카이브의 교육 서비스 방안을 모색한 논문이다. 기록정보서비스 중 교육은 대상 연령층에 따라 서비스의 내용과 형식이 달라지는 특징이 있다. 교육 서비스가 청소년을 대상으로 진행되는 것은 미래세대인 학생들에게 올바른 기록문화를 접할 수 있는 기회를 주고 아카이브의 잠재적 이용자를 양성하기 위한 목적이 있다. 공공아카이브는 행정기관이면서 사회문화적 성격이 짙다. 하지만 아직 다른 문화시설에 비해 사회적 영향력과 인식이 크지 않다. 그렇기 때문에 일상에서 흔하게 접할 수 있는 사진을 활용하면서 공공아카이브 이용자들이 더욱 친근감을 느끼게 할 수 있다. 공공아카이브의 청소년 대상 교육서비스에 대해 다루기 위해 국가기록원(나라기록관, 역사기록관, 행정기록관), 서울기록원, 대통령기록관을 대상으로 2017년부터 2021년까지 운영한 청소년대상 교육프로그램의 현황을 알아봤다. 이를 위해 각 기관에 정보공개청구를 신청했으며, 청구한 내용을 분석해 한계를 제시했다. 또한, 지방기록물관리기관과 별도의 교육과가 설치되어 있는 박물관을 대상으로 인터뷰를 진행해 청소년 교육의 필요성과 의미, 아카이브에서의 교육의 의미, 청소년 교육에 대한 목표와 기대효과를 알아봤다. 이에 본 논문은 사진의 교육적 가치에 대해 설명하고 청소년을 대상으로 한 교육서비스방안을 제시했다. 첫째, 공공아카이브의 교육기능을 강화하기 위해 우선적으로 교육에 대한 인식의 개선을 주장하고 교육전문직의 배치를 제안했다. 둘째, 아카이브 내부와 외부 단체와의 협업을 기반으로 하는 교육서비스의 운영, 마지막으로 이용자 만족도가 높은 전시를 교육적으로 활용하고 사진과 글쓰기를 연계하는 커뮤니케이션 기반의 LTP 프로그램을 아카이브에 적용해 청소년과 아카이브, 학교와 청소년 등 계층 간의 소통을 원활하게 하는 방안을 제안했다.
This paper seeks an educational service plan for public archives for teenagers using photos and photo records. Among the record information services, education has a characteristic that the content and format of the service vary depending on the target age group. The educational service is conducted...
This paper seeks an educational service plan for public archives for teenagers using photos and photo records. Among the record information services, education has a characteristic that the content and format of the service vary depending on the target age group. The educational service is conducted for teenagers to give future generations of students an opportunity to access the right recording culture and to train potential users of the archive. Public archives are administrative agencies and have a strong socio-cultural character. However, the social influence and perception are not as great as other cultural facilities yet. Therefore, it is possible to make public archive users feel more familiar by using photos that are commonly encountered in their daily lives. In order to deal with public archive's educational services for teenagers, the National Archives (National Archives, History Archives, Administrative Archives), the Seoul Archives, and the Presidential Archives looked at the current status of education programs for teenagers operated from 2017 to 2021. To this end, a request for information disclosure was filed with each agency, and limitations were presented by analyzing the claims. In addition, interviews were conducted with local records management institutions and museums with separate education departments to find out the necessity and meaning of youth education, the meaning of education in archives, and the goals and expected effects of youth education. Therefore, this paper explained the educational value of photography and suggested an educational service plan for adolescents. First, in order to strengthen the educational function of public archives, it first argued for the improvement of awareness of education and proposed the placement of educational professionals. Second, it proposed to operate educational services based on collaboration with internal and external organizations, and finally, apply communication-based LTP programs that link photos and writing to archives to facilitate communication between youth, archive, school, and youth.
This paper seeks an educational service plan for public archives for teenagers using photos and photo records. Among the record information services, education has a characteristic that the content and format of the service vary depending on the target age group. The educational service is conducted for teenagers to give future generations of students an opportunity to access the right recording culture and to train potential users of the archive. Public archives are administrative agencies and have a strong socio-cultural character. However, the social influence and perception are not as great as other cultural facilities yet. Therefore, it is possible to make public archive users feel more familiar by using photos that are commonly encountered in their daily lives. In order to deal with public archive's educational services for teenagers, the National Archives (National Archives, History Archives, Administrative Archives), the Seoul Archives, and the Presidential Archives looked at the current status of education programs for teenagers operated from 2017 to 2021. To this end, a request for information disclosure was filed with each agency, and limitations were presented by analyzing the claims. In addition, interviews were conducted with local records management institutions and museums with separate education departments to find out the necessity and meaning of youth education, the meaning of education in archives, and the goals and expected effects of youth education. Therefore, this paper explained the educational value of photography and suggested an educational service plan for adolescents. First, in order to strengthen the educational function of public archives, it first argued for the improvement of awareness of education and proposed the placement of educational professionals. Second, it proposed to operate educational services based on collaboration with internal and external organizations, and finally, apply communication-based LTP programs that link photos and writing to archives to facilitate communication between youth, archive, school, and youth.
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