초등학교 고학년 아동의 활동중심 집단상담 프로그램이 자아존중감과 또래관계에 미치는 영향 The Effect of Activity-oriented Group Counseling Program on Self-esteem and Peer Relationships for Children in the Upper Grades of Elementary School원문보기
아동의 발달은 사회·심리·정서적 단계를 거쳐 발달하고, 인간은 타인과 사회적 관계를 맺으며 발달한다. 아동기는 자아 성장의 핵심적인 시기로 기초적인 사회적 기술과 인지적 기술을 함께 습득하게 된다. 반면, 발달과업이 이루어지는 아동기에 올바르게 사회화 과정을 완성하지 못하면 문제 행동을 초래하여 아동기 이후의 삶 전반에 걸쳐 부적응을 야기할 수 있다. 본 연구는 정서적, 경제적, 사회적으로 취약한 환경에 있는 지역아동센터 이용 아동에게 활동중심 집단상담 프로그램이 자아존중감과 또래관계 개선에 효과가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 2022년 9월 13일부터 2022년 10월 14일까지 경상북도 k시 소재 지역아동센터를 이용하는 초등학교 고학년 4∼6학년 아동 32명을 각 16명씩 실험집단과 통제집단으로 구성하여 프로그램을 진행하였다. 프로그램은 실험집단에게 주 2회 10회, 회기당 60분식 진행을 하고 통제집단은 무처치 하였다. 수집된 자료는 ...
아동의 발달은 사회·심리·정서적 단계를 거쳐 발달하고, 인간은 타인과 사회적 관계를 맺으며 발달한다. 아동기는 자아 성장의 핵심적인 시기로 기초적인 사회적 기술과 인지적 기술을 함께 습득하게 된다. 반면, 발달과업이 이루어지는 아동기에 올바르게 사회화 과정을 완성하지 못하면 문제 행동을 초래하여 아동기 이후의 삶 전반에 걸쳐 부적응을 야기할 수 있다. 본 연구는 정서적, 경제적, 사회적으로 취약한 환경에 있는 지역아동센터 이용 아동에게 활동중심 집단상담 프로그램이 자아존중감과 또래관계 개선에 효과가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 2022년 9월 13일부터 2022년 10월 14일까지 경상북도 k시 소재 지역아동센터를 이용하는 초등학교 고학년 4∼6학년 아동 32명을 각 16명씩 실험집단과 통제집단으로 구성하여 프로그램을 진행하였다. 프로그램은 실험집단에게 주 2회 10회, 회기당 60분식 진행을 하고 통제집단은 무처치 하였다. 수집된 자료는 SPSS 28.0을 사용하여 분석하였으며 사용된 통계기법은 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, 실험집단과 통제집단 간 차이 확인을 위해 동질성 검증을 하기 위해 맨-휘트니 U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 비모수 집단의 자아존중감 및 또래관계에 미치는 사전·사후 효과성을 검증하기 위해 평균의 차이 검정과 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon Signed Rank Test)을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단별로 자아존중감의 사전·사후 검사의 차이를 분석한 결과, 실험집단의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나(z=-3.438, p=.001), 통제집단의 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 하위요인별 분석에서도 실험집단의 긍정적 자아존중감(z=-2.214, p=.027)과 부정적 자이존중감(z=-2.961, p=.003)의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나, 통제집단의 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 즉, 활동중심 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 자아존중감이 향상되는 효과를 확인하였다. 둘째, 실험집단과 통제집단별로 또래관계의 사전·사후 검사의 차이를 분석한 결과, 실험집단의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나(z=-3.521, p=.000), 통제집단의 평균 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 하위요인별 분석에서도 실험집단의 신뢰(Z=-3.541, p=.000), 의사소통(Z=-3.330, p=.001), 화/소외감(Z=-3.428, p=.001)의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나, 통제집단의 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 즉, 활동중심 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 또래관계가 향상되는 효과를 확인하였다. 본 연구는 지역아동센터 아동들에게 많은 연구가 이루어지지 않은 활동을 중심으로 한 집단상담 프로그램을 실시함으로써, 자아존중감 향상과 또래관계 개선에 미치는 효과를 알아보았다는 점에서 의의가 있다.
아동의 발달은 사회·심리·정서적 단계를 거쳐 발달하고, 인간은 타인과 사회적 관계를 맺으며 발달한다. 아동기는 자아 성장의 핵심적인 시기로 기초적인 사회적 기술과 인지적 기술을 함께 습득하게 된다. 반면, 발달과업이 이루어지는 아동기에 올바르게 사회화 과정을 완성하지 못하면 문제 행동을 초래하여 아동기 이후의 삶 전반에 걸쳐 부적응을 야기할 수 있다. 본 연구는 정서적, 경제적, 사회적으로 취약한 환경에 있는 지역아동센터 이용 아동에게 활동중심 집단상담 프로그램이 자아존중감과 또래관계 개선에 효과가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 2022년 9월 13일부터 2022년 10월 14일까지 경상북도 k시 소재 지역아동센터를 이용하는 초등학교 고학년 4∼6학년 아동 32명을 각 16명씩 실험집단과 통제집단으로 구성하여 프로그램을 진행하였다. 프로그램은 실험집단에게 주 2회 10회, 회기당 60분식 진행을 하고 통제집단은 무처치 하였다. 수집된 자료는 SPSS 28.0을 사용하여 분석하였으며 사용된 통계기법은 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, 실험집단과 통제집단 간 차이 확인을 위해 동질성 검증을 하기 위해 맨-휘트니 U 검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 비모수 집단의 자아존중감 및 또래관계에 미치는 사전·사후 효과성을 검증하기 위해 평균의 차이 검정과 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon Signed Rank Test)을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단별로 자아존중감의 사전·사후 검사의 차이를 분석한 결과, 실험집단의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나(z=-3.438, p=.001), 통제집단의 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 하위요인별 분석에서도 실험집단의 긍정적 자아존중감(z=-2.214, p=.027)과 부정적 자이존중감(z=-2.961, p=.003)의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나, 통제집단의 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 즉, 활동중심 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 자아존중감이 향상되는 효과를 확인하였다. 둘째, 실험집단과 통제집단별로 또래관계의 사전·사후 검사의 차이를 분석한 결과, 실험집단의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나(z=-3.521, p=.000), 통제집단의 평균 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 하위요인별 분석에서도 실험집단의 신뢰(Z=-3.541, p=.000), 의사소통(Z=-3.330, p=.001), 화/소외감(Z=-3.428, p=.001)의 차이 변화는 유의미하게 나타났으나, 통제집단의 사전·사후 차이 변화는 유의미하지 않았다. 즉, 활동중심 집단상담 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 또래관계가 향상되는 효과를 확인하였다. 본 연구는 지역아동센터 아동들에게 많은 연구가 이루어지지 않은 활동을 중심으로 한 집단상담 프로그램을 실시함으로써, 자아존중감 향상과 또래관계 개선에 미치는 효과를 알아보았다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to find out whether the activity-oriented group counseling program is effective in improving self-esteem and peer relationships for children using local children's centers in emotional, economic, and socially vulnerable environments. To achieve this objective, from Septe...
The purpose of this study is to find out whether the activity-oriented group counseling program is effective in improving self-esteem and peer relationships for children using local children's centers in emotional, economic, and socially vulnerable environments. To achieve this objective, from September 13, 2022 to October 14, 2022, 32 children were recruited targeting students who correspond to the 4th~6th grades of elementary school and use a local children’s center. 16 children were made up as the experimental group and were progressed 10 times with twice a week and 60 minutes per session. 16 people in the control group were untreated. The collected materials were analyzed by using SPSS 28.0. The used statistical techniques include frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis, Mann-Whitney U test, t-test, and wilcoxon signed rank test. The findings are as follows. First, as a result of analyzing the difference between the pre- and post-test of self-esteem by experimental group and control group, the change in the difference between the experimental group was statistically significant, but the change in the control group pre- and post-test was not significant. In the analysis by sub-factors, the change in the difference between positive self-esteem and negative self-esteem of the experimental group was statistically significant, but the change in the control group pre- and post- was not significant. the experimental group participating in the activity-oriented group counseling program confirmed the effect of improving self-esteem compared to the control group. Second, as a result of analyzing the difference in pre- and post-testing of peer relationships by experimental group and control group, the change in difference between experimental group was statistically significant, The change in the average pre- and post-difference of the control group was not significant. In the analysis by sub-factors, the change in the difference in trust, communication, and anger and alienation of the experimental group was statistically significant, but the change in the difference between the control group before and after was not significant. the experimental group participating in the activity-oriented group counseling program confirmed the effect of improving peer relationship compared to the control group. Above all, this study has a significance in that it verified the effect of improving self-esteem and improving peer relations by conducting a group counseling program focusing on activities that have not been studied much in children at local children's centers.
The purpose of this study is to find out whether the activity-oriented group counseling program is effective in improving self-esteem and peer relationships for children using local children's centers in emotional, economic, and socially vulnerable environments. To achieve this objective, from September 13, 2022 to October 14, 2022, 32 children were recruited targeting students who correspond to the 4th~6th grades of elementary school and use a local children’s center. 16 children were made up as the experimental group and were progressed 10 times with twice a week and 60 minutes per session. 16 people in the control group were untreated. The collected materials were analyzed by using SPSS 28.0. The used statistical techniques include frequency analysis, descriptive statistics, reliability analysis, Mann-Whitney U test, t-test, and wilcoxon signed rank test. The findings are as follows. First, as a result of analyzing the difference between the pre- and post-test of self-esteem by experimental group and control group, the change in the difference between the experimental group was statistically significant, but the change in the control group pre- and post-test was not significant. In the analysis by sub-factors, the change in the difference between positive self-esteem and negative self-esteem of the experimental group was statistically significant, but the change in the control group pre- and post- was not significant. the experimental group participating in the activity-oriented group counseling program confirmed the effect of improving self-esteem compared to the control group. Second, as a result of analyzing the difference in pre- and post-testing of peer relationships by experimental group and control group, the change in difference between experimental group was statistically significant, The change in the average pre- and post-difference of the control group was not significant. In the analysis by sub-factors, the change in the difference in trust, communication, and anger and alienation of the experimental group was statistically significant, but the change in the difference between the control group before and after was not significant. the experimental group participating in the activity-oriented group counseling program confirmed the effect of improving peer relationship compared to the control group. Above all, this study has a significance in that it verified the effect of improving self-esteem and improving peer relations by conducting a group counseling program focusing on activities that have not been studied much in children at local children's centers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.