본 연구의 목적은 드랙(drag)이라는 장르가 한국에서도 많은 사람에게 알려지고 이해하는 것과 한국의 전통 요소를 널리 알리는 것에 있다. 드랙은 개인의 예술 활동이나 취미라고 할 수 있으며, 개인의 생활방식이거나 직업 또는 사회문화적 표현 방식이라고도 볼 수 있으며, 아직은 익숙하진 않지만 새롭게 떠오르고 있는 메이크업의 한 장르이자, 새로운 문화이다. 본 연구자는 드랙 메이크업에 한국의 전통 요소인 무궁화, 태극, 오방색, 풍물굿, 전통 탈을접목해 보았다. 논문의 연구는 선행논문, 한국의 전통 요소, 메스미디어 등의 자료를 중심으로 이론적인 배경을 고찰하였다. 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 한국의 전통 요소 중 5가지를 전문가 집단과의 회의를 통하여 선택하였다. 둘째, 전통 요소에서 메이크업에 접목할 수 있도록 접목 점을 도출하였다. 셋째, 전통 요소인 무궁화, 태극, 오방색, 풍물굿, 전통 탈을 드랙과 접목해 일러스트와 작품을 제작하였다. 넷째, 전문가 집단 10인에게 설문지를 배포하여, 작품 ...
본 연구의 목적은 드랙(drag)이라는 장르가 한국에서도 많은 사람에게 알려지고 이해하는 것과 한국의 전통 요소를 널리 알리는 것에 있다. 드랙은 개인의 예술 활동이나 취미라고 할 수 있으며, 개인의 생활방식이거나 직업 또는 사회문화적 표현 방식이라고도 볼 수 있으며, 아직은 익숙하진 않지만 새롭게 떠오르고 있는 메이크업의 한 장르이자, 새로운 문화이다. 본 연구자는 드랙 메이크업에 한국의 전통 요소인 무궁화, 태극, 오방색, 풍물굿, 전통 탈을접목해 보았다. 논문의 연구는 선행논문, 한국의 전통 요소, 메스미디어 등의 자료를 중심으로 이론적인 배경을 고찰하였다. 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 한국의 전통 요소 중 5가지를 전문가 집단과의 회의를 통하여 선택하였다. 둘째, 전통 요소에서 메이크업에 접목할 수 있도록 접목 점을 도출하였다. 셋째, 전통 요소인 무궁화, 태극, 오방색, 풍물굿, 전통 탈을 드랙과 접목해 일러스트와 작품을 제작하였다. 넷째, 전문가 집단 10인에게 설문지를 배포하여, 작품 적합도 검증 설문을 실시하였다. 이는 시대의 변화에 따라 드랙이라는 장르에 한국의 전통 요소를 접목하여 드랙 메이크업을 디자인하여 K-BEAUTY에서도 다양한 장르의 메이크업이 상용화되기를 바라고, 전통예술을 접목한 K-CULTURE가 다양한 문화예술 방면에서 활용되길 바란다. 향후 여러 후속 디자인 연구가 진행되었으면 한다.
본 연구의 목적은 드랙(drag)이라는 장르가 한국에서도 많은 사람에게 알려지고 이해하는 것과 한국의 전통 요소를 널리 알리는 것에 있다. 드랙은 개인의 예술 활동이나 취미라고 할 수 있으며, 개인의 생활방식이거나 직업 또는 사회문화적 표현 방식이라고도 볼 수 있으며, 아직은 익숙하진 않지만 새롭게 떠오르고 있는 메이크업의 한 장르이자, 새로운 문화이다. 본 연구자는 드랙 메이크업에 한국의 전통 요소인 무궁화, 태극, 오방색, 풍물굿, 전통 탈을접목해 보았다. 논문의 연구는 선행논문, 한국의 전통 요소, 메스미디어 등의 자료를 중심으로 이론적인 배경을 고찰하였다. 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 한국의 전통 요소 중 5가지를 전문가 집단과의 회의를 통하여 선택하였다. 둘째, 전통 요소에서 메이크업에 접목할 수 있도록 접목 점을 도출하였다. 셋째, 전통 요소인 무궁화, 태극, 오방색, 풍물굿, 전통 탈을 드랙과 접목해 일러스트와 작품을 제작하였다. 넷째, 전문가 집단 10인에게 설문지를 배포하여, 작품 적합도 검증 설문을 실시하였다. 이는 시대의 변화에 따라 드랙이라는 장르에 한국의 전통 요소를 접목하여 드랙 메이크업을 디자인하여 K-BEAUTY에서도 다양한 장르의 메이크업이 상용화되기를 바라고, 전통예술을 접목한 K-CULTURE가 다양한 문화예술 방면에서 활용되길 바란다. 향후 여러 후속 디자인 연구가 진행되었으면 한다.
The purpose of this study is to spread and help understand this genre called drag, and to let more people know the Korean traditional factors. Drag can be considered as an individual artistic activity or habit, one’s lifestyle, occupation, or socio-cultural expression, and also a newly rising ge...
The purpose of this study is to spread and help understand this genre called drag, and to let more people know the Korean traditional factors. Drag can be considered as an individual artistic activity or habit, one’s lifestyle, occupation, or socio-cultural expression, and also a newly rising genre of make-up and culture. This researcher has combined Korean traditional elements like Mugunghwa, Taegeuk, Five cardinal colors, Pungmulgut, and traditional Korean masks with drag makeup. The study of this research is based on the contemplation of previous researches, Korean traditional elements, and theoretical backgrounds focused on mass media data. The contents are as following. First, five representative Korean traditional elements were selected through discussions with expert groups. Second, to combine makeup with traditional elements, the researcher has deduced grafting point. Third, illustrations and works of art were created based on the combination of drag and traditional elements like Mugunghwa, Taegeuk, Five cardinal colors, Pungmulgut, and traditional Korean masks. Fourth, surveys to verify appropriateness were distributed to 10 experts and were answered. Therefore, this researcher hopes various genres of makeups to be commercialized in K-Beauty by designing unique drag makeup combined with Korean traditional elements, and wishes K-culture combined with traditional art to be utilized in many cultural fields, leading on to further future studies of design researches.
The purpose of this study is to spread and help understand this genre called drag, and to let more people know the Korean traditional factors. Drag can be considered as an individual artistic activity or habit, one’s lifestyle, occupation, or socio-cultural expression, and also a newly rising genre of make-up and culture. This researcher has combined Korean traditional elements like Mugunghwa, Taegeuk, Five cardinal colors, Pungmulgut, and traditional Korean masks with drag makeup. The study of this research is based on the contemplation of previous researches, Korean traditional elements, and theoretical backgrounds focused on mass media data. The contents are as following. First, five representative Korean traditional elements were selected through discussions with expert groups. Second, to combine makeup with traditional elements, the researcher has deduced grafting point. Third, illustrations and works of art were created based on the combination of drag and traditional elements like Mugunghwa, Taegeuk, Five cardinal colors, Pungmulgut, and traditional Korean masks. Fourth, surveys to verify appropriateness were distributed to 10 experts and were answered. Therefore, this researcher hopes various genres of makeups to be commercialized in K-Beauty by designing unique drag makeup combined with Korean traditional elements, and wishes K-culture combined with traditional art to be utilized in many cultural fields, leading on to further future studies of design researches.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.