전라북도 직업계고 학점제 적용을 위한 진로지도 세부과제 운영 현황 Current Status of Operating Detailed Career Guidance Tasks for Applying the Vocational High School Credit System in Jeollabuk-do원문보기
본 연구는 전라북도 내 직업계 고등학교에서 직업계고 학점제 진로지도 세부과제가 어떻게 운영되고 있는지 살펴보고, 세부과제 운영에 대한 어려움과 한계점을 파악하기 위한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 전라북도 내 28개 직업계 고등학교 직업계고 학점제 담당교사 1명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 19개 학교 학점제 담당교사가 응답하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 직업계고 학점제 추진과제 중 ‘교육과정 운영 모형 적용’이 가장 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 대부분의 학교가 학업계획서 양식을 개발하여 활용하고 있으며, 학업계획서 활용, 보관, 결과 활용에 대한 계획을 수립하고 운영 중인 것으로 나타났다. 셋째, 학생들의 진로 탐색을 지원하기 위해 모든 학교가 ...
본 연구는 전라북도 내 직업계 고등학교에서 직업계고 학점제 진로지도 세부과제가 어떻게 운영되고 있는지 살펴보고, 세부과제 운영에 대한 어려움과 한계점을 파악하기 위한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 전라북도 내 28개 직업계 고등학교 직업계고 학점제 담당교사 1명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 19개 학교 학점제 담당교사가 응답하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 직업계고 학점제 추진과제 중 ‘교육과정 운영 모형 적용’이 가장 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 대부분의 학교가 학업계획서 양식을 개발하여 활용하고 있으며, 학업계획서 활용, 보관, 결과 활용에 대한 계획을 수립하고 운영 중인 것으로 나타났다. 셋째, 학생들의 진로 탐색을 지원하기 위해 모든 학교가 진로교육을 실시하고 있으며, 일부 학교에서는 진로체험과 진로 특강, 졸업생 멘토링을 실시하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교직원들의 진로지도 역량을 향상을 지원하는 방법으로 교내 연수와 온라인 연수를 통한 자체적 방법을 가장 많이 활용하는 것으로 나타났다. 마지막으로 진로상담방식을 개선하기 위한 방법으로 학교 조직을 개편하여 재구성하여 운영하는 학교는 적은 것으로 나타났으며, 진로적성검사를 통해 학생들의 진로 탐색을 지원하는 학교는 많은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 전라북도 직업계고에 학점제가 원만하게 적용되기 위해서는 학생들이 적성, 흥미, 특기 등을 고려한 과목을 선택할 수 있도록 지도하고, 학생들의 수요와 필요에 맞는 진로탐색 프로그램, 학생 개인 맞춤형 상담 및 지도 시스템을 구축하는 등 다양한 지원이 필요하다는 것을 확인할 수 있었다.
주요어 : 직업계고 학점제, 진로지도, 진로상담, 진로교육
본 연구는 전라북도 내 직업계 고등학교에서 직업계고 학점제 진로지도 세부과제가 어떻게 운영되고 있는지 살펴보고, 세부과제 운영에 대한 어려움과 한계점을 파악하기 위한 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 전라북도 내 28개 직업계 고등학교 직업계고 학점제 담당교사 1명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 19개 학교 학점제 담당교사가 응답하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 직업계고 학점제 추진과제 중 ‘교육과정 운영 모형 적용’이 가장 중요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 대부분의 학교가 학업계획서 양식을 개발하여 활용하고 있으며, 학업계획서 활용, 보관, 결과 활용에 대한 계획을 수립하고 운영 중인 것으로 나타났다. 셋째, 학생들의 진로 탐색을 지원하기 위해 모든 학교가 진로교육을 실시하고 있으며, 일부 학교에서는 진로체험과 진로 특강, 졸업생 멘토링을 실시하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교직원들의 진로지도 역량을 향상을 지원하는 방법으로 교내 연수와 온라인 연수를 통한 자체적 방법을 가장 많이 활용하는 것으로 나타났다. 마지막으로 진로상담방식을 개선하기 위한 방법으로 학교 조직을 개편하여 재구성하여 운영하는 학교는 적은 것으로 나타났으며, 진로적성검사를 통해 학생들의 진로 탐색을 지원하는 학교는 많은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 전라북도 직업계고에 학점제가 원만하게 적용되기 위해서는 학생들이 적성, 흥미, 특기 등을 고려한 과목을 선택할 수 있도록 지도하고, 학생들의 수요와 필요에 맞는 진로탐색 프로그램, 학생 개인 맞춤형 상담 및 지도 시스템을 구축하는 등 다양한 지원이 필요하다는 것을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to examine how the vocational high school credit system career guidance detailed task is being operated in vocational high schools in Jeollabuk-do, and to identify the difficulties and limitations of the detailed task operation. In order to achieve the purpose of this st...
The purpose of this study is to examine how the vocational high school credit system career guidance detailed task is being operated in vocational high schools in Jeollabuk-do, and to identify the difficulties and limitations of the detailed task operation. In order to achieve the purpose of this study, a survey was conducted targeting teachers in charge of credit system at 28 vocational high schools in Jeollabuk-do, and teachers in charge of credit system in 19 schools responded. The main findings of the study were as follows. First, it was found that teachers recognized that 'applying the curriculum operation model' was the most important among the tasks of the vocational high school credit system. Second, it was found that most schools have developed and used the study plan form, and have established and are operating plans for the use, storage, and use of the results of the study plan. Third, it was found that all schools are conducting career education to support students in their career exploration, and some schools are conducting career experience, special lectures, and mentoring for graduates. Fourth, it was found that in-house training and online training were used the most to provide educational support to improve the career guidance capabilities of faculty and staff. Lastly, it was found that there were few schools that reorganized and reorganized and operated the school organization as a method to improve the career counseling method, and many schools supported students' career exploration through the career aptitude test. Through these results, it was confirmed that in order for the credit system to be applied smoothly in Jeollabuk-do Vocational High School, it was possible to confirm the need for students to select subjects that fit their aptitude, a career exploration program to meet their needs and a customized counseling and guidance system for each student.
The purpose of this study is to examine how the vocational high school credit system career guidance detailed task is being operated in vocational high schools in Jeollabuk-do, and to identify the difficulties and limitations of the detailed task operation. In order to achieve the purpose of this study, a survey was conducted targeting teachers in charge of credit system at 28 vocational high schools in Jeollabuk-do, and teachers in charge of credit system in 19 schools responded. The main findings of the study were as follows. First, it was found that teachers recognized that 'applying the curriculum operation model' was the most important among the tasks of the vocational high school credit system. Second, it was found that most schools have developed and used the study plan form, and have established and are operating plans for the use, storage, and use of the results of the study plan. Third, it was found that all schools are conducting career education to support students in their career exploration, and some schools are conducting career experience, special lectures, and mentoring for graduates. Fourth, it was found that in-house training and online training were used the most to provide educational support to improve the career guidance capabilities of faculty and staff. Lastly, it was found that there were few schools that reorganized and reorganized and operated the school organization as a method to improve the career counseling method, and many schools supported students' career exploration through the career aptitude test. Through these results, it was confirmed that in order for the credit system to be applied smoothly in Jeollabuk-do Vocational High School, it was possible to confirm the need for students to select subjects that fit their aptitude, a career exploration program to meet their needs and a customized counseling and guidance system for each student.
주제어
#Career guidance Career counseling Career education 직업계고 학점제 진로지도 진로상담 진로교육
학위논문 정보
저자
소병준
학위수여기관
전북대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학(진로진학상담)
지도교수
임은미
발행연도
2023
총페이지
vii, 54 p.
키워드
Career guidance Career counseling Career education 직업계고 학점제 진로지도 진로상담 진로교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.