본 연구는 AI 플랫폼 활용 중등학생 대상 과학독서 융합교육 프로그램을 개발하고, 중학교 3학년을 대상으로 과학독서 융합교육 프로그램을 적용한 수업이 학생들의 과학독서에 대한 태도, 과학에 대한 태도, 인공지능에 대한 태도에 미치는 영향을 사전·사후 검사와 인터뷰를 통해 확인하였다. 총 4개 학급 101명이 약 7주에 걸쳐 참여하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 정규 교육과정에서 과학독서를 통한 AI 이해교육이 실현될 수 있음을 확인하였다. 둘째, 과학독서 융합교육 프로그램의 적용이 과학독서 현황에는 큰 영향을 미치지 못했으나 과학독서에 대한 흥미 증진과 과학독서의 필요성에 대한 인식 함양에는 효과적이었다. 셋째, 과학독서 융합교육 수업을 들은 학생들은 과학에 대한 태도에 있어 유의미한 긍정적 향상을 보였다. 넷째, 과학독서 융합교육의 적용은 인공지능에 대한 태도, 특히 ...
본 연구는 AI 플랫폼 활용 중등학생 대상 과학독서 융합교육 프로그램을 개발하고, 중학교 3학년을 대상으로 과학독서 융합교육 프로그램을 적용한 수업이 학생들의 과학독서에 대한 태도, 과학에 대한 태도, 인공지능에 대한 태도에 미치는 영향을 사전·사후 검사와 인터뷰를 통해 확인하였다. 총 4개 학급 101명이 약 7주에 걸쳐 참여하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 정규 교육과정에서 과학독서를 통한 AI 이해교육이 실현될 수 있음을 확인하였다. 둘째, 과학독서 융합교육 프로그램의 적용이 과학독서 현황에는 큰 영향을 미치지 못했으나 과학독서에 대한 흥미 증진과 과학독서의 필요성에 대한 인식 함양에는 효과적이었다. 셋째, 과학독서 융합교육 수업을 들은 학생들은 과학에 대한 태도에 있어 유의미한 긍정적 향상을 보였다. 넷째, 과학독서 융합교육의 적용은 인공지능에 대한 태도, 특히 인공지능 기술에 대한 흥미 및 진로의향에 유의미한 효과를 보였다. 이와 같은 연구 결과는 AI 플랫폼을 활용한 과학독서 융합교육이 과학독서에 대한 태도, 과학에 대한 태도, 인공지능에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치기에 미래사회가 요구하는 적합한 교육의 형태임을 보여준다.
본 연구는 AI 플랫폼 활용 중등학생 대상 과학독서 융합교육 프로그램을 개발하고, 중학교 3학년을 대상으로 과학독서 융합교육 프로그램을 적용한 수업이 학생들의 과학독서에 대한 태도, 과학에 대한 태도, 인공지능에 대한 태도에 미치는 영향을 사전·사후 검사와 인터뷰를 통해 확인하였다. 총 4개 학급 101명이 약 7주에 걸쳐 참여하였으며, 결과는 다음과 같다. 첫째, 정규 교육과정에서 과학독서를 통한 AI 이해교육이 실현될 수 있음을 확인하였다. 둘째, 과학독서 융합교육 프로그램의 적용이 과학독서 현황에는 큰 영향을 미치지 못했으나 과학독서에 대한 흥미 증진과 과학독서의 필요성에 대한 인식 함양에는 효과적이었다. 셋째, 과학독서 융합교육 수업을 들은 학생들은 과학에 대한 태도에 있어 유의미한 긍정적 향상을 보였다. 넷째, 과학독서 융합교육의 적용은 인공지능에 대한 태도, 특히 인공지능 기술에 대한 흥미 및 진로의향에 유의미한 효과를 보였다. 이와 같은 연구 결과는 AI 플랫폼을 활용한 과학독서 융합교육이 과학독서에 대한 태도, 과학에 대한 태도, 인공지능에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치기에 미래사회가 요구하는 적합한 교육의 형태임을 보여준다.
This study develops the science reading convergence education program for middle school students using an AI platform, and applies the science reading convergence education program in the 'Science Technology and Human Civilization' unit to third grade middle school students' attitudes toward science...
This study develops the science reading convergence education program for middle school students using an AI platform, and applies the science reading convergence education program in the 'Science Technology and Human Civilization' unit to third grade middle school students' attitudes toward science reading, The effect on attitudes toward science and attitudes towards artificial intelligence was investigated through pre- and post-tests and interviews. A total of 101 students from 4 classes participated for about 7 weeks, and the results are as follows. First, it was confirmed that AI understanding education can be realized through science reading in the regular curriculum. Second, the application of the science reading convergence education program did not have a significant impact on the current status of science reading, but it was effective in enhancing interest in science reading and raising awareness of the necessity of science reading. Third, the students who took the science reading convergence education class showed a significant positive improvement in their attitude toward science. Fourth, the application of science reading convergence education showed a significant effect on attitude toward artificial intelligence, especially interest in artificial intelligence technology and career intention. The results of this study show that science reading convergence education using an AI platform has a significant effect on attitudes toward science reading, science, and artificial intelligence, so it is an appropriate form of education required by future society.
This study develops the science reading convergence education program for middle school students using an AI platform, and applies the science reading convergence education program in the 'Science Technology and Human Civilization' unit to third grade middle school students' attitudes toward science reading, The effect on attitudes toward science and attitudes towards artificial intelligence was investigated through pre- and post-tests and interviews. A total of 101 students from 4 classes participated for about 7 weeks, and the results are as follows. First, it was confirmed that AI understanding education can be realized through science reading in the regular curriculum. Second, the application of the science reading convergence education program did not have a significant impact on the current status of science reading, but it was effective in enhancing interest in science reading and raising awareness of the necessity of science reading. Third, the students who took the science reading convergence education class showed a significant positive improvement in their attitude toward science. Fourth, the application of science reading convergence education showed a significant effect on attitude toward artificial intelligence, especially interest in artificial intelligence technology and career intention. The results of this study show that science reading convergence education using an AI platform has a significant effect on attitudes toward science reading, science, and artificial intelligence, so it is an appropriate form of education required by future society.
Keyword
#인공지능 플랫폼 인공지능 교육 과학독서 융합교육 과학독서에 대한 태도 과학에 대한 태도 인공지능에 대한 태도 AI education AI platform Science reading convergence education Attitudes toward science reading Attitudes toward science Attitude toward artificial intelligence
학위논문 정보
저자
이선주
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 인공지능창의융합교육전공
지도교수
김연경
발행연도
2023
총페이지
vi, 93 p.
키워드
인공지능 플랫폼 인공지능 교육 과학독서 융합교육 과학독서에 대한 태도 과학에 대한 태도 인공지능에 대한 태도 AI education AI platform Science reading convergence education Attitudes toward science reading Attitudes toward science Attitude toward artificial intelligence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.