본 논문에서는 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 연가곡 <5 Kleine Lieder> Op.69를 연구하였다. 이 곡의 구성적 특징 및 형식을 이해함과 동시에 작곡가 슈트라우스가 의도한 작품의 내적의미를 분석하였다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적 그리고 연구의 범위와 방법에 대하여 설명하였다. 슈트라우스가 활동하던 19세기는 유럽을 중심으로 고전 이후의 새로운 사조가 발생한 음악사적으로 매우 중대한 시기이다. 당시 유럽에서 작곡가로서 독보적인 위치에 있던 바그너의 후계자 슈트라우스는 여러 낭만주의 작품을 완성하였고 특히 그의 연가곡은 낭만주의 시대 성악 레퍼토리로서 매우 중요하다고 볼 수 있다. 다시 말해 음악사적으로 <5 Kleine Lieder> 연구 가치는 높다고 볼 수 있다. 본 논문의 연구 범위는 낭만주의 시대 및 작곡가 슈트라우스의 배경 그리고 그의 연가곡 <5 Kleine Lieder>의 작품 분석에 초점이 맞추어져 있다. 연구 방법은 거시적, 미시적 분석으로 분류할 수 있다. 본론에서는 슈트라우스가 활동하던 19세기 낭만주의 시대 및 그의 생애를 조사하였다. 더불어 <5 Kleine Lieder>의 작곡 배경에 대해 알아보며 아르님과 하이네의 시를 연구하였다. 작품 분석에서는 ...
본 논문에서는 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 연가곡 <5 Kleine Lieder> Op.69를 연구하였다. 이 곡의 구성적 특징 및 형식을 이해함과 동시에 작곡가 슈트라우스가 의도한 작품의 내적의미를 분석하였다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적 그리고 연구의 범위와 방법에 대하여 설명하였다. 슈트라우스가 활동하던 19세기는 유럽을 중심으로 고전 이후의 새로운 사조가 발생한 음악사적으로 매우 중대한 시기이다. 당시 유럽에서 작곡가로서 독보적인 위치에 있던 바그너의 후계자 슈트라우스는 여러 낭만주의 작품을 완성하였고 특히 그의 연가곡은 낭만주의 시대 성악 레퍼토리로서 매우 중요하다고 볼 수 있다. 다시 말해 음악사적으로 <5 Kleine Lieder> 연구 가치는 높다고 볼 수 있다. 본 논문의 연구 범위는 낭만주의 시대 및 작곡가 슈트라우스의 배경 그리고 그의 연가곡 <5 Kleine Lieder>의 작품 분석에 초점이 맞추어져 있다. 연구 방법은 거시적, 미시적 분석으로 분류할 수 있다. 본론에서는 슈트라우스가 활동하던 19세기 낭만주의 시대 및 그의 생애를 조사하였다. 더불어 <5 Kleine Lieder>의 작곡 배경에 대해 알아보며 아르님과 하이네의 시를 연구하였다. 작품 분석에서는 거시적 분석을 통해 연가곡의 다섯 작품을 비교 분석하여 각 곡의 대조적 특징 및 전체 형식을 연구하였다. 더 나아가 미시적 분석을 통해 각 곡에 나타나는 선율, 화성 그리고 리듬의 특징을 중심으로 탐구하였다. 결론에서는 <5 Kleine Lieder>에 나타나는 주요 음악적 특징을 정리하였다. 그 간략한 연구 결과는 다음과 같다. 이 연가곡은 5개의 곡이 대조적으로 구성되어 극적인 형식을 취한다. 전조가 빈번하게 나타나는 등 후기 낭만주의 양식의 영향이 나타난다. 특히 바그너 작품으로부터 받은 영향이 작품에 담겨 있는데, 슈트라우스는 세련되고 화려한 감각의 음악 어법으로 시의 내용을 극적으로 표현한다. 본 논문에서는 위와 같은 구성으로 슈트라우스의 연가곡에 나타나는 구성적 특징 및 형식을 이해하고 작곡가가 의도한 작품의 내적의미를 탐구하고자 하였다.
본 논문에서는 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 연가곡 <5 Kleine Lieder> Op.69를 연구하였다. 이 곡의 구성적 특징 및 형식을 이해함과 동시에 작곡가 슈트라우스가 의도한 작품의 내적의미를 분석하였다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적 그리고 연구의 범위와 방법에 대하여 설명하였다. 슈트라우스가 활동하던 19세기는 유럽을 중심으로 고전 이후의 새로운 사조가 발생한 음악사적으로 매우 중대한 시기이다. 당시 유럽에서 작곡가로서 독보적인 위치에 있던 바그너의 후계자 슈트라우스는 여러 낭만주의 작품을 완성하였고 특히 그의 연가곡은 낭만주의 시대 성악 레퍼토리로서 매우 중요하다고 볼 수 있다. 다시 말해 음악사적으로 <5 Kleine Lieder> 연구 가치는 높다고 볼 수 있다. 본 논문의 연구 범위는 낭만주의 시대 및 작곡가 슈트라우스의 배경 그리고 그의 연가곡 <5 Kleine Lieder>의 작품 분석에 초점이 맞추어져 있다. 연구 방법은 거시적, 미시적 분석으로 분류할 수 있다. 본론에서는 슈트라우스가 활동하던 19세기 낭만주의 시대 및 그의 생애를 조사하였다. 더불어 <5 Kleine Lieder>의 작곡 배경에 대해 알아보며 아르님과 하이네의 시를 연구하였다. 작품 분석에서는 거시적 분석을 통해 연가곡의 다섯 작품을 비교 분석하여 각 곡의 대조적 특징 및 전체 형식을 연구하였다. 더 나아가 미시적 분석을 통해 각 곡에 나타나는 선율, 화성 그리고 리듬의 특징을 중심으로 탐구하였다. 결론에서는 <5 Kleine Lieder>에 나타나는 주요 음악적 특징을 정리하였다. 그 간략한 연구 결과는 다음과 같다. 이 연가곡은 5개의 곡이 대조적으로 구성되어 극적인 형식을 취한다. 전조가 빈번하게 나타나는 등 후기 낭만주의 양식의 영향이 나타난다. 특히 바그너 작품으로부터 받은 영향이 작품에 담겨 있는데, 슈트라우스는 세련되고 화려한 감각의 음악 어법으로 시의 내용을 극적으로 표현한다. 본 논문에서는 위와 같은 구성으로 슈트라우스의 연가곡에 나타나는 구성적 특징 및 형식을 이해하고 작곡가가 의도한 작품의 내적의미를 탐구하고자 하였다.
In this thesis, i studied Op.69 by Richard Strauss (1864-1949). While understanding compositional characteristics and form of the song, i analyzed the inner meaning of the work. In the introduction, i explained the necessity and purpose of research, and the scope and method of it. The 19th Cent...
In this thesis, i studied Op.69 by Richard Strauss (1864-1949). While understanding compositional characteristics and form of the song, i analyzed the inner meaning of the work. In the introduction, i explained the necessity and purpose of research, and the scope and method of it. The 19th Century, was a very important time in the history of music, when a new trend of post-classic thought occurred, especially in Europe. At that time, Wagner's inheritor Strauss, who was a unrivaled composer in Europe, completed various romantic works, especially his song cycle, which can be seen as very important as a vocal repertoire of the Romantic era. In other words, the research value of is significant in musical history. The research scope of this paper focuses on the Romantic period, the background of composer Strauss, and the analysis of his love song . Research methods can be classified into macroscopically and microscopically. In the main subject, we investigated Strauss's 19th century Romantic period and his life. He also studied the poems of Arnim and Heine while examining the composition background of . In the work analysis, five works of song cycle were compared and analyzed through macro analysis, and the contrasting characteristics and overall form of each song were studied. Furthermore, through micro-analyzing, i explored the characteristics of melodies, harmonics, and rhythms that appear in each piece. In conclusion, we summarized the main musical features that appear in 5 Kleine Leader. The brief findings are as follows. The composition of song cycle consists of five songs in contrast and takes a dramatic form. The influence of the late Romantic style, such as the frequent appearance of signs, appears. In particular, the work includes influences from Wagner's work, but Strauss dramatically expresses the content of the poem in a sophisticated and colorful musical methods. In this thesis, i tried to understand the structural features and forms that appear in Strauss's song cycle with the above structure and explore the inner meaning of the work.
In this thesis, i studied Op.69 by Richard Strauss (1864-1949). While understanding compositional characteristics and form of the song, i analyzed the inner meaning of the work. In the introduction, i explained the necessity and purpose of research, and the scope and method of it. The 19th Century, was a very important time in the history of music, when a new trend of post-classic thought occurred, especially in Europe. At that time, Wagner's inheritor Strauss, who was a unrivaled composer in Europe, completed various romantic works, especially his song cycle, which can be seen as very important as a vocal repertoire of the Romantic era. In other words, the research value of is significant in musical history. The research scope of this paper focuses on the Romantic period, the background of composer Strauss, and the analysis of his love song . Research methods can be classified into macroscopically and microscopically. In the main subject, we investigated Strauss's 19th century Romantic period and his life. He also studied the poems of Arnim and Heine while examining the composition background of . In the work analysis, five works of song cycle were compared and analyzed through macro analysis, and the contrasting characteristics and overall form of each song were studied. Furthermore, through micro-analyzing, i explored the characteristics of melodies, harmonics, and rhythms that appear in each piece. In conclusion, we summarized the main musical features that appear in 5 Kleine Leader. The brief findings are as follows. The composition of song cycle consists of five songs in contrast and takes a dramatic form. The influence of the late Romantic style, such as the frequent appearance of signs, appears. In particular, the work includes influences from Wagner's work, but Strauss dramatically expresses the content of the poem in a sophisticated and colorful musical methods. In this thesis, i tried to understand the structural features and forms that appear in Strauss's song cycle with the above structure and explore the inner meaning of the work.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.