본 연구는 무인스터디카페 이용자가 느끼는 서비스품질과 온라인상에서 이루어지는 SNS마케팅이 온라인구전과 재이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구에서는 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 재이용의도에 미치는 영향과 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 온라인구전에 미치는 영향, 그리고 마지막으로 온라인구전이 재이용의도에 미치는 영향 관계를 알아보았다. 본 연구의 연구 목적을 달성하기 위해 국내외 선행연구 논문과 서적, 학술보고서 등의 자료를 참고하여 문헌 고찰을 진행하였으며, 결과를 토대로 연구모형과 가설을 설정하였다. 실증적 연구에 대한 설문은 서울과 경기도 지역에 소재하고 있는 18세 이상의 스터디카페를 이용한 경험이 있는 사람을 대상으로 선정하고 설문조사를 실시하였으며, 최종 300개의 ...
본 연구는 무인스터디카페 이용자가 느끼는 서비스품질과 온라인상에서 이루어지는 SNS마케팅이 온라인구전과 재이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구에서는 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 재이용의도에 미치는 영향과 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 온라인구전에 미치는 영향, 그리고 마지막으로 온라인구전이 재이용의도에 미치는 영향 관계를 알아보았다. 본 연구의 연구 목적을 달성하기 위해 국내외 선행연구 논문과 서적, 학술보고서 등의 자료를 참고하여 문헌 고찰을 진행하였으며, 결과를 토대로 연구모형과 가설을 설정하였다. 실증적 연구에 대한 설문은 서울과 경기도 지역에 소재하고 있는 18세 이상의 스터디카페를 이용한 경험이 있는 사람을 대상으로 선정하고 설문조사를 실시하였으며, 최종 300개의 유효 데이터를 구조방정식으로 분석해서 연구 결과를 도출하였다. 분석한 결과를 요약하면, 다음과 같다. 첫째, 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 온라인 구전에 미치는 영향에 대한 연구에서는 신뢰성과 SNS마케팅이 온라인 구전에의 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 재이용의도에 미치는 영향에 대한 연구에서는 유형성과 신뢰성, 그리고 반응성이 재이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 온라인구전은 재이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 본 연구의 결과는 향후 무인스터디카페에 대한 연구에서 이론적 시사점을 제공하고 기존 무인스터디카페를 운영하는 창업자와 예비창업자들에게 무인스터디카페에 대한 마케팅과 운영에 대해서 실무적 시사점을 제공하였다.
본 연구는 무인스터디카페 이용자가 느끼는 서비스품질과 온라인상에서 이루어지는 SNS마케팅이 온라인구전과 재이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구에서는 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 재이용의도에 미치는 영향과 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 온라인구전에 미치는 영향, 그리고 마지막으로 온라인구전이 재이용의도에 미치는 영향 관계를 알아보았다. 본 연구의 연구 목적을 달성하기 위해 국내외 선행연구 논문과 서적, 학술보고서 등의 자료를 참고하여 문헌 고찰을 진행하였으며, 결과를 토대로 연구모형과 가설을 설정하였다. 실증적 연구에 대한 설문은 서울과 경기도 지역에 소재하고 있는 18세 이상의 스터디카페를 이용한 경험이 있는 사람을 대상으로 선정하고 설문조사를 실시하였으며, 최종 300개의 유효 데이터를 구조방정식으로 분석해서 연구 결과를 도출하였다. 분석한 결과를 요약하면, 다음과 같다. 첫째, 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 온라인 구전에 미치는 영향에 대한 연구에서는 신뢰성과 SNS마케팅이 온라인 구전에의 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 반응성과 SNS마케팅이 재이용의도에 미치는 영향에 대한 연구에서는 유형성과 신뢰성, 그리고 반응성이 재이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 온라인구전은 재이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 본 연구의 결과는 향후 무인스터디카페에 대한 연구에서 이론적 시사점을 제공하고 기존 무인스터디카페를 운영하는 창업자와 예비창업자들에게 무인스터디카페에 대한 마케팅과 운영에 대해서 실무적 시사점을 제공하였다.
This study aims to analyze how the service quality felt by unmanned study cafe users and viral marketing affect electronic Word-of-Mouth(eWOM) and the revisit intention. This study aims to find out how 1. tangibility, reliability, responsiveness, and the viral marketing effect on the revisit int...
This study aims to analyze how the service quality felt by unmanned study cafe users and viral marketing affect electronic Word-of-Mouth(eWOM) and the revisit intention. This study aims to find out how 1. tangibility, reliability, responsiveness, and the viral marketing effect on the revisit intention, 2. tangibility, reliability, responsiveness, and the viral marketing effect on eWOM, and 3. eWOM effects on the revisit intention. The literature review was conducted by studying scholarly articles, relevant books, and domestic and foreign research papers to achieve this study's purpose. Furthermore, the research model and hypotheses were established based on the results. The survey on the empirical study aims at those who experienced study cafes in Seoul and Gyeonggi province. The study results came out by analyzing structural equation modeling(SEM) with 300 valid data. This study makes contributions as follows: 1. In the study of how tangibility, reliability, and responsiveness of service quality and viral marketing affect eWOM; reliability and viral marketing have positive (+) effects on eWOM. 2. In the study of how tangibility, reliability, responsiveness of the service quality, and viral marketing affect the revisit intention; tangibility, reliability, and responsiveness have positive (+) effect on the revisit intention. 3. eWOM has a positive (+) effect on the revisit intention. The results of this study will provide theoretical implications for future research on unmanned study cafes. In addition, this study will benefit the existing and prospective founders of unmanned study cafes by advising them with practical implications.
This study aims to analyze how the service quality felt by unmanned study cafe users and viral marketing affect electronic Word-of-Mouth(eWOM) and the revisit intention. This study aims to find out how 1. tangibility, reliability, responsiveness, and the viral marketing effect on the revisit intention, 2. tangibility, reliability, responsiveness, and the viral marketing effect on eWOM, and 3. eWOM effects on the revisit intention. The literature review was conducted by studying scholarly articles, relevant books, and domestic and foreign research papers to achieve this study's purpose. Furthermore, the research model and hypotheses were established based on the results. The survey on the empirical study aims at those who experienced study cafes in Seoul and Gyeonggi province. The study results came out by analyzing structural equation modeling(SEM) with 300 valid data. This study makes contributions as follows: 1. In the study of how tangibility, reliability, and responsiveness of service quality and viral marketing affect eWOM; reliability and viral marketing have positive (+) effects on eWOM. 2. In the study of how tangibility, reliability, responsiveness of the service quality, and viral marketing affect the revisit intention; tangibility, reliability, and responsiveness have positive (+) effect on the revisit intention. 3. eWOM has a positive (+) effect on the revisit intention. The results of this study will provide theoretical implications for future research on unmanned study cafes. In addition, this study will benefit the existing and prospective founders of unmanned study cafes by advising them with practical implications.
주제어
#무인스터디카페 서비스품질 SNS마케팅 재이용의도 온라인구전 Unmanned study cafe service quality SNS marketing reuse intention online word of mouth
학위논문 정보
저자
안인찬
학위수여기관
중앙대학교 창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
창업컨설팅전공
지도교수
황금주
발행연도
2023
총페이지
iv, 86 p.
키워드
무인스터디카페 서비스품질 SNS마케팅 재이용의도 온라인구전 Unmanned study cafe service quality SNS marketing reuse intention online word of mouth
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.