‘가곡의 왕’이라는 음악별명을 가진 슈베르트(F.Schubert, 1797-1828 )는 평생 600여 곡이 넘는 예술가곡을 작곡했으며, 낭만 시대 독일 리트(German Lied)라는 특별한 장르를 확립하여 예술가곡의 발전에 많은 영향을 끼쳤다. 이러한 슈베르트의 공헌은 슈만(R. Schumann, 1810-1856), 브람스(J. Brahms, 1833-1897), 볼프(H.Wolf, 1860-1903), 그리고 슈트라우스(G.Strauss, 1864-1949)로 이어지는 여러 19세기 예술가곡 작곡가들에게 많은 영감을 주었는...
‘가곡의 왕’이라는 음악별명을 가진 슈베르트(F.Schubert, 1797-1828 )는 평생 600여 곡이 넘는 예술가곡을 작곡했으며, 낭만 시대 독일 리트(German Lied)라는 특별한 장르를 확립하여 예술가곡의 발전에 많은 영향을 끼쳤다. 이러한 슈베르트의 공헌은 슈만(R. Schumann, 1810-1856), 브람스(J. Brahms, 1833-1897), 볼프(H.Wolf, 1860-1903), 그리고 슈트라우스(G.Strauss, 1864-1949)로 이어지는 여러 19세기 예술가곡 작곡가들에게 많은 영감을 주었는데, 본인들이 예술가곡을 창작할 때 모두 출발점으로 슈베르트의 가곡을 참고하였다.
특히 연가곡『겨울 나그네』는 슈베르트의 자전적 성격이 강한 작품으로 슈베르트가 사망하기 일 년 전에 창작된 작품인데, 슈베르트의 음악 스타일과 작곡기술이 최고 수준에 이르게 된 때였다는 점에서 슈베르트의 후기 음악 스타일을 잘 반영한 곡으로 평가받는다. 특히, 시가 가지고 있는 의미를 선율과 반주에 스며들게 하여 그 예술적 가치가 특히 큰 작품이라고 할 수 있다.
작품 속의 주인공이 사망에 직면했을 때 두려움이 있지만 죽음을 통해 현실에서 벗어나려는 갈등적인 심리상태를 반영하고 있는 것은 슈베르트의 당시의 상황을 잘 나타내 주는 것으로 볼 수 있다. 또한 『겨울 나그네』에서 슈베르트는 고전파의 엄격한 작곡 규범을 일부 타파하고 시의 내용, 운율에 따라 선율, 화성, 조성의 배치와 같은 음악 형식에 및 곡 형식에 변화를 주었으며, 피아노 반주부에서 음악의 극적인 표현을 극대화하여 시와 선율, 반주가 완벽하게 어우러지도록 구성하였다.
이러한 슈베르트의 『겨울 나그네』를 올바르게 연주하기 위해서는 성악 연주자들이 가곡 내용을 잘 파악하고 그 선율 진행방식, 조성 및 화성의 구성, 그리고 피아노 반주 부분의 구성 및 변화를 이해해야만 제대로 된 연주가 가능하다. 따라서 본 연구의 목적은 슈베르트의『겨울 나그네』의 가사 내용과 선율 진행방식, 화성 및 조성, 그리고 피아노 반주 등 가곡의 중요한 구성 요소를 분석하고 이를 연주에 적용하여, 슈베르트의 겨울 나그네를 올바로 해석하고 연주하고자 하는 성악가들에게 도움을 주는 것이다. 또한, 실제 연주에 적용하는 예시로『겨울 나그네』중 한국 고등학교 음악교과서에 수록된 제5번곡‘Der Lindenbaum’, 제6번곡‘Wasserflut’, 그리고 전체 연가곡 중 주인공이 겪는 여정의 시작과 마무리 모습이 반영된 첫 번째곡‘Gute Nacht’와 마지막 곡‘Der Leiermann’을 선택하여 음악적 표현 및 연주기법의 적용방법의 예를 제시하였다.
‘가곡의 왕’이라는 음악별명을 가진 슈베르트(F.Schubert, 1797-1828 )는 평생 600여 곡이 넘는 예술가곡을 작곡했으며, 낭만 시대 독일 리트(German Lied)라는 특별한 장르를 확립하여 예술가곡의 발전에 많은 영향을 끼쳤다. 이러한 슈베르트의 공헌은 슈만(R. Schumann, 1810-1856), 브람스(J. Brahms, 1833-1897), 볼프(H.Wolf, 1860-1903), 그리고 슈트라우스(G.Strauss, 1864-1949)로 이어지는 여러 19세기 예술가곡 작곡가들에게 많은 영감을 주었는데, 본인들이 예술가곡을 창작할 때 모두 출발점으로 슈베르트의 가곡을 참고하였다.
특히 연가곡『겨울 나그네』는 슈베르트의 자전적 성격이 강한 작품으로 슈베르트가 사망하기 일 년 전에 창작된 작품인데, 슈베르트의 음악 스타일과 작곡기술이 최고 수준에 이르게 된 때였다는 점에서 슈베르트의 후기 음악 스타일을 잘 반영한 곡으로 평가받는다. 특히, 시가 가지고 있는 의미를 선율과 반주에 스며들게 하여 그 예술적 가치가 특히 큰 작품이라고 할 수 있다.
작품 속의 주인공이 사망에 직면했을 때 두려움이 있지만 죽음을 통해 현실에서 벗어나려는 갈등적인 심리상태를 반영하고 있는 것은 슈베르트의 당시의 상황을 잘 나타내 주는 것으로 볼 수 있다. 또한 『겨울 나그네』에서 슈베르트는 고전파의 엄격한 작곡 규범을 일부 타파하고 시의 내용, 운율에 따라 선율, 화성, 조성의 배치와 같은 음악 형식에 및 곡 형식에 변화를 주었으며, 피아노 반주부에서 음악의 극적인 표현을 극대화하여 시와 선율, 반주가 완벽하게 어우러지도록 구성하였다.
이러한 슈베르트의 『겨울 나그네』를 올바르게 연주하기 위해서는 성악 연주자들이 가곡 내용을 잘 파악하고 그 선율 진행방식, 조성 및 화성의 구성, 그리고 피아노 반주 부분의 구성 및 변화를 이해해야만 제대로 된 연주가 가능하다. 따라서 본 연구의 목적은 슈베르트의『겨울 나그네』의 가사 내용과 선율 진행방식, 화성 및 조성, 그리고 피아노 반주 등 가곡의 중요한 구성 요소를 분석하고 이를 연주에 적용하여, 슈베르트의 겨울 나그네를 올바로 해석하고 연주하고자 하는 성악가들에게 도움을 주는 것이다. 또한, 실제 연주에 적용하는 예시로『겨울 나그네』중 한국 고등학교 음악교과서에 수록된 제5번곡‘Der Lindenbaum’, 제6번곡‘Wasserflut’, 그리고 전체 연가곡 중 주인공이 겪는 여정의 시작과 마무리 모습이 반영된 첫 번째곡‘Gute Nacht’와 마지막 곡‘Der Leiermann’을 선택하여 음악적 표현 및 연주기법의 적용방법의 예를 제시하였다.
Nicknamed "King of Songs" in the field of music, Schubert (F. Schubert, 1797-1828), wrote more than 600 art songs in his lifetime, and established a special genre called German Lied of the Romantic Age, greatly influencing the development of art songs. Such contributions by Schubert inspired many 19...
Nicknamed "King of Songs" in the field of music, Schubert (F. Schubert, 1797-1828), wrote more than 600 art songs in his lifetime, and established a special genre called German Lied of the Romantic Age, greatly influencing the development of art songs. Such contributions by Schubert inspired many 19th-century composers such as Schumann (R. Schumann, 1810-1856), Brahms (J. Brahms, 1833-1897), Wolf (H.Wolf, 1860-1903), and Strauss (G.Strauss, 1864-1949), whose art songs were at first composed by referring to Schubert's art songs.
In particular, the song cycle "Winterreise" is a work that strongly portrays Schubert's autobiographical character, and it was created a year before Schubert's death. The song is considered to have reflected Schubert's late music style well in that it displayed Schubert's music style and composition skills at its highest level. Especially, it is considered a work of a particular artistic value by imbuing the meaning of poetry into melody and accompaniment.
The song reflects the conflicting state of mind of Schubert, trying to escape from reality through death when he was faced with it, thus well displaying his situation at the time. In addition, Schubert broke some of the strict composition norms of classical music, changed the music format such as melody, harmony, and arrangement of tonality depending on the content and rhythm of the poem, and maximized the dramatic expression of the music in the part of piano accompaniment so that the poem, melody, and accompaniment are in perfect harmony.
In order to properly play Schubert's this "Winterreise", the vocalists must understand the song's content well as well as its melody progression, arrangement of tonality and harmony, and composition and change of piano accompaniment parts.
Therefore, the purpose of this study is to help the vocalists who want to correctly interpret and play Schubert's "Winterreise" by analyzing the important components of the song such as lyrics and melody progression, harmony and tonality, and piano accompaniment and applying them to the play. In addition, the fifth song "Der Lindenbaum" and the sixth song "Wasserflut" from music textbooks of Korean high school among "Winterreise", and the first song "Gute Nacht" and the last song "Der Leiermann," from the entire song cycle which reflects the start and end of the journey the main character goes through were selected as examples for real play, thus presenting examples of applying methods of musical expression and performing techniques.
Nicknamed "King of Songs" in the field of music, Schubert (F. Schubert, 1797-1828), wrote more than 600 art songs in his lifetime, and established a special genre called German Lied of the Romantic Age, greatly influencing the development of art songs. Such contributions by Schubert inspired many 19th-century composers such as Schumann (R. Schumann, 1810-1856), Brahms (J. Brahms, 1833-1897), Wolf (H.Wolf, 1860-1903), and Strauss (G.Strauss, 1864-1949), whose art songs were at first composed by referring to Schubert's art songs.
In particular, the song cycle "Winterreise" is a work that strongly portrays Schubert's autobiographical character, and it was created a year before Schubert's death. The song is considered to have reflected Schubert's late music style well in that it displayed Schubert's music style and composition skills at its highest level. Especially, it is considered a work of a particular artistic value by imbuing the meaning of poetry into melody and accompaniment.
The song reflects the conflicting state of mind of Schubert, trying to escape from reality through death when he was faced with it, thus well displaying his situation at the time. In addition, Schubert broke some of the strict composition norms of classical music, changed the music format such as melody, harmony, and arrangement of tonality depending on the content and rhythm of the poem, and maximized the dramatic expression of the music in the part of piano accompaniment so that the poem, melody, and accompaniment are in perfect harmony.
In order to properly play Schubert's this "Winterreise", the vocalists must understand the song's content well as well as its melody progression, arrangement of tonality and harmony, and composition and change of piano accompaniment parts.
Therefore, the purpose of this study is to help the vocalists who want to correctly interpret and play Schubert's "Winterreise" by analyzing the important components of the song such as lyrics and melody progression, harmony and tonality, and piano accompaniment and applying them to the play. In addition, the fifth song "Der Lindenbaum" and the sixth song "Wasserflut" from music textbooks of Korean high school among "Winterreise", and the first song "Gute Nacht" and the last song "Der Leiermann," from the entire song cycle which reflects the start and end of the journey the main character goes through were selected as examples for real play, thus presenting examples of applying methods of musical expression and performing techniques.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.