창업시장은 경제성장과 사회발전 기여에 큰 역할을 수행하는 분야로 자리잡았다. 정부와 지자체에서 창업활성화를 위한 다양한 정책과 사업을 추진하는 현상이 점차 보편화되고 확대되고 있다. 나아가 기존에는 사회경험 및 업무경력이 풍부한 5060세대의 창업가 연령대가 2030세대의 청년 창업가로 다양해지며 창업 시장은 전통적인 프레임에서 벗어나 많은 변화에 적응하고 시대의 흐름에 편승함으로써 기업 성장을 추구해야 한다. 현재는 전례 없는 COVID-19 위기와 ...
창업시장은 경제성장과 사회발전 기여에 큰 역할을 수행하는 분야로 자리잡았다. 정부와 지자체에서 창업활성화를 위한 다양한 정책과 사업을 추진하는 현상이 점차 보편화되고 확대되고 있다. 나아가 기존에는 사회경험 및 업무경력이 풍부한 5060세대의 창업가 연령대가 2030세대의 청년 창업가로 다양해지며 창업 시장은 전통적인 프레임에서 벗어나 많은 변화에 적응하고 시대의 흐름에 편승함으로써 기업 성장을 추구해야 한다. 현재는 전례 없는 COVID-19 위기와 팬데믹을 거치며 보다 창업 시장의 변화가 급격하게 이루어지고 있는 특성을 가지며 비대면 거래, 전자상거래 시장의 확대와 택배업 활성화 등 기존의 온라인 시장과는 다른 특성이 대두되고 있다. 또한, 온라인 플랫폼은 더 기존의단편적인 홈페이지, 오픈마켓, 소셜미디어 네트워크 서비스 등의 정보제공 또는 거래 공간이라는 의미와 더불어 기업 성장의 중추적인 구실을 하고 있다. 이는 국내 유니콘 기업으로 선정된 당근마켓과 더불어 크몽(Kmong), 마켓컬리 등의 사례분석을 통해 파악할 수 있으며 해당 기업들은 온라인 플랫폼을 기업 성장에 필요한 브랜딩, 판로확장, 사업의 유형 등으로 적극적으로 활용하여 성장하였음을 살펴본다. 이를 통해 창업기업의 성장에 필요한 온라인 플랫폼 활용을 비즈니스 모델 측면에서 특성화하여 분류하고 이를 적용하여 전략적 기업 성장의 도구로써 활용할 수 있는 방향성을 제시하고자 한다. 본 논문은 창업기업 성장 관점에서 온라인 플랫폼 활용 방법을 전략적으로 선택하고 운용할 수 있게 하도록 다양한 문헌분석과 사례연구를 통해 온라인 플랫폼 활용방안과 기업 성장 간의 영향성을 언급하며 창업기업들의 온라인 플랫폼 활용 촉진을 제시하고 있다. 온라인 플랫폼 활용과 관련 인프라, 인재 등의 확보와 구축을 비롯하여 관련 정책 및 지원제도 등의 적극적인 참여와 활용을 통해 온라인 플랫폼 활용으로 창업기업의 성장을 위한 체계적이고 능률적인 기반을 마련할 수 있음을 언급한다.
창업시장은 경제성장과 사회발전 기여에 큰 역할을 수행하는 분야로 자리잡았다. 정부와 지자체에서 창업활성화를 위한 다양한 정책과 사업을 추진하는 현상이 점차 보편화되고 확대되고 있다. 나아가 기존에는 사회경험 및 업무경력이 풍부한 5060세대의 창업가 연령대가 2030세대의 청년 창업가로 다양해지며 창업 시장은 전통적인 프레임에서 벗어나 많은 변화에 적응하고 시대의 흐름에 편승함으로써 기업 성장을 추구해야 한다. 현재는 전례 없는 COVID-19 위기와 팬데믹을 거치며 보다 창업 시장의 변화가 급격하게 이루어지고 있는 특성을 가지며 비대면 거래, 전자상거래 시장의 확대와 택배업 활성화 등 기존의 온라인 시장과는 다른 특성이 대두되고 있다. 또한, 온라인 플랫폼은 더 기존의단편적인 홈페이지, 오픈마켓, 소셜미디어 네트워크 서비스 등의 정보제공 또는 거래 공간이라는 의미와 더불어 기업 성장의 중추적인 구실을 하고 있다. 이는 국내 유니콘 기업으로 선정된 당근마켓과 더불어 크몽(Kmong), 마켓컬리 등의 사례분석을 통해 파악할 수 있으며 해당 기업들은 온라인 플랫폼을 기업 성장에 필요한 브랜딩, 판로확장, 사업의 유형 등으로 적극적으로 활용하여 성장하였음을 살펴본다. 이를 통해 창업기업의 성장에 필요한 온라인 플랫폼 활용을 비즈니스 모델 측면에서 특성화하여 분류하고 이를 적용하여 전략적 기업 성장의 도구로써 활용할 수 있는 방향성을 제시하고자 한다. 본 논문은 창업기업 성장 관점에서 온라인 플랫폼 활용 방법을 전략적으로 선택하고 운용할 수 있게 하도록 다양한 문헌분석과 사례연구를 통해 온라인 플랫폼 활용방안과 기업 성장 간의 영향성을 언급하며 창업기업들의 온라인 플랫폼 활용 촉진을 제시하고 있다. 온라인 플랫폼 활용과 관련 인프라, 인재 등의 확보와 구축을 비롯하여 관련 정책 및 지원제도 등의 적극적인 참여와 활용을 통해 온라인 플랫폼 활용으로 창업기업의 성장을 위한 체계적이고 능률적인 기반을 마련할 수 있음을 언급한다.
The start-up market has become a field that plays a major role in contributing to economic growth and social development. The phenomenon of the government and local governments promoting various policies and projects to revitalize start-ups is gradually becoming common and expanding. Furthermore, th...
The start-up market has become a field that plays a major role in contributing to economic growth and social development. The phenomenon of the government and local governments promoting various policies and projects to revitalize start-ups is gradually becoming common and expanding. Furthermore, the age range of entrepreneurs in their 50s and 60s, who have abundant social experience and work experience, will be diversified to young entrepreneurs in their 20s and 30s, and the start-up market should pursue corporate growth by adapting to many changes and jumping on the trend of the traditional frame. Currently, the start-up market is changing more rapidly after the unprecedented COVID-19 crisis and pandemic, and different characteristics from the existing online market such as non-face-to-face transactions, expansion of the e-commerce market, and revitalization of the delivery industry are emerging. In addition, online platforms are no longer playing a pivotal role in corporate growth, along with the meaning of information provision or transaction spaces such as existing fragmentary homepages, open markets, and social media network services. This can be seen through case analysis of Kmong and Market Kurly along with Carrot Market, which was selected as a domestic unicorn company, and the companies have grown by actively utilizing online platforms as branding, market expansion, and business types essential for corporate growth. Through this, the use of online platforms necessary for the growth of start-ups is characterized and classified in terms of business models, and the direction of using them as a tool for strategic corporate growth is presented. In order to strategically select and operate online platform utilization methods from the perspective of start-ups' growth, this paper mentions the influence between online platform utilization methods and corporate growth through various literature analysis and case studies. It is mentioned that the use of online platforms, securing and building related infrastructure and human resources, and actively participating and utilizing related policies and support systems can lay a systematic and effective foundation for the growth of start-ups.
* A thesis submitted to the Committee of The Graduate School, Gyeongsang National University in partial fulfillment of the requirements for degree of Master of Business & Entrepreneurship in February 2023
The start-up market has become a field that plays a major role in contributing to economic growth and social development. The phenomenon of the government and local governments promoting various policies and projects to revitalize start-ups is gradually becoming common and expanding. Furthermore, the age range of entrepreneurs in their 50s and 60s, who have abundant social experience and work experience, will be diversified to young entrepreneurs in their 20s and 30s, and the start-up market should pursue corporate growth by adapting to many changes and jumping on the trend of the traditional frame. Currently, the start-up market is changing more rapidly after the unprecedented COVID-19 crisis and pandemic, and different characteristics from the existing online market such as non-face-to-face transactions, expansion of the e-commerce market, and revitalization of the delivery industry are emerging. In addition, online platforms are no longer playing a pivotal role in corporate growth, along with the meaning of information provision or transaction spaces such as existing fragmentary homepages, open markets, and social media network services. This can be seen through case analysis of Kmong and Market Kurly along with Carrot Market, which was selected as a domestic unicorn company, and the companies have grown by actively utilizing online platforms as branding, market expansion, and business types essential for corporate growth. Through this, the use of online platforms necessary for the growth of start-ups is characterized and classified in terms of business models, and the direction of using them as a tool for strategic corporate growth is presented. In order to strategically select and operate online platform utilization methods from the perspective of start-ups' growth, this paper mentions the influence between online platform utilization methods and corporate growth through various literature analysis and case studies. It is mentioned that the use of online platforms, securing and building related infrastructure and human resources, and actively participating and utilizing related policies and support systems can lay a systematic and effective foundation for the growth of start-ups.
* A thesis submitted to the Committee of The Graduate School, Gyeongsang National University in partial fulfillment of the requirements for degree of Master of Business & Entrepreneurship in February 2023
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