[학위논문]인공지능(AI) 스피커의 의인적 특성이 지각된 유용성, 지각된 즐거움 및 만족도에 미치는 영향 The effect of anthropomorphic characteristics on perceived usefulness, perceived enjoyment and satisfaction of artificial intelligence speaker원문보기
기술의 발전은 우리의 일상생활에도 다양한 변화를 가져왔다. 특히 인공지능 기술을 탑재한 스마트 기기가 많아지고 있는데 그 중에서도 AI 스피커가 주목받고 있다. 또 AI 디스플레이(Display) 스피커가 등장하면서 얼굴 표정 시스템을 탑재한 AI 스피커가 소비자들의 관심을 받으며 이용자가 늘고 있다. 보통 AI 스피커와 달리 의인적 특성을 가진 AI 스피커는 더 많은 역할을 할 수 있으며 특히 사용자에게 다양한 심리적 피드백과 인식을 제공할 수 있다. 이로 인한 의인화 효과는 다른 분야에서 많은 연구가 있지만 AI 스피커에 관한 관련 연구는 거의 없다. 따라서 본 연구에서는 AI 스피커의 만족도에 영향을 미치는 요인을 검증하고자 한다. 본 연구에서는 사용자가 지각된 의인적 특성을 ...
기술의 발전은 우리의 일상생활에도 다양한 변화를 가져왔다. 특히 인공지능 기술을 탑재한 스마트 기기가 많아지고 있는데 그 중에서도 AI 스피커가 주목받고 있다. 또 AI 디스플레이(Display) 스피커가 등장하면서 얼굴 표정 시스템을 탑재한 AI 스피커가 소비자들의 관심을 받으며 이용자가 늘고 있다. 보통 AI 스피커와 달리 의인적 특성을 가진 AI 스피커는 더 많은 역할을 할 수 있으며 특히 사용자에게 다양한 심리적 피드백과 인식을 제공할 수 있다. 이로 인한 의인화 효과는 다른 분야에서 많은 연구가 있지만 AI 스피커에 관한 관련 연구는 거의 없다. 따라서 본 연구에서는 AI 스피커의 만족도에 영향을 미치는 요인을 검증하고자 한다. 본 연구에서는 사용자가 지각된 의인적 특성을 독립 변수로 설정하고 사용자의 만족도를 종속 변수로 설정하였다. 얼굴 표정 시스템이 탑재된 AI 스피커를 사용한 경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, AI 스피커 사용을 통해 지각된 의인적 특성은 지각된 유용성과 지각된 즐거움에 긍정적인 영향을 미친다. 의인적 특성은 인간과 외모 유사성, 자율성, 사회성으로 구성되어 있다. 둘째, 지각된 유용성과 지각된 즐거움을 통해 의인적 특성이 사용자 만족도에 긍정적인 영향을 미친다. 지각된 유용성과 지각된 즐거움은 부분적인 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 위에서 언급한 바와 같이, 본 연구는 의인적 특성, 지각된 유용성, 지각된 즐거움, 만족도 간의 관계를 밝혀냈다. 이를 통해 AI 스피커의 보급과 대중화에 도움이 되는 참고 자료가 되는 것을 기대한다.
기술의 발전은 우리의 일상생활에도 다양한 변화를 가져왔다. 특히 인공지능 기술을 탑재한 스마트 기기가 많아지고 있는데 그 중에서도 AI 스피커가 주목받고 있다. 또 AI 디스플레이(Display) 스피커가 등장하면서 얼굴 표정 시스템을 탑재한 AI 스피커가 소비자들의 관심을 받으며 이용자가 늘고 있다. 보통 AI 스피커와 달리 의인적 특성을 가진 AI 스피커는 더 많은 역할을 할 수 있으며 특히 사용자에게 다양한 심리적 피드백과 인식을 제공할 수 있다. 이로 인한 의인화 효과는 다른 분야에서 많은 연구가 있지만 AI 스피커에 관한 관련 연구는 거의 없다. 따라서 본 연구에서는 AI 스피커의 만족도에 영향을 미치는 요인을 검증하고자 한다. 본 연구에서는 사용자가 지각된 의인적 특성을 독립 변수로 설정하고 사용자의 만족도를 종속 변수로 설정하였다. 얼굴 표정 시스템이 탑재된 AI 스피커를 사용한 경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, AI 스피커 사용을 통해 지각된 의인적 특성은 지각된 유용성과 지각된 즐거움에 긍정적인 영향을 미친다. 의인적 특성은 인간과 외모 유사성, 자율성, 사회성으로 구성되어 있다. 둘째, 지각된 유용성과 지각된 즐거움을 통해 의인적 특성이 사용자 만족도에 긍정적인 영향을 미친다. 지각된 유용성과 지각된 즐거움은 부분적인 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 위에서 언급한 바와 같이, 본 연구는 의인적 특성, 지각된 유용성, 지각된 즐거움, 만족도 간의 관계를 밝혀냈다. 이를 통해 AI 스피커의 보급과 대중화에 도움이 되는 참고 자료가 되는 것을 기대한다.
The development of technology has also brought various changes to our daily life. In particular, there are more and more intelligent devices equipped with AI technology, among which AI speakers are of great concern. In addition, with the emergence of AI Display speakers, the AI speakers equipped wit...
The development of technology has also brought various changes to our daily life. In particular, there are more and more intelligent devices equipped with AI technology, among which AI speakers are of great concern. In addition, with the emergence of AI Display speakers, the AI speakers equipped with facial expression systems have attracted the attention of consumers, and the number of users is increasing. Different from ordinary AI speakers, AI speakers with anthropomorphic characteristics can play more roles, especially providing users with a variety of psychological feedback and recognition. The resulting anthropomorphic effect has been studied in many other fields, but there is little research on AI speakers. Therefore, this study aims to verify the factors that affect the satisfaction of AI speakers. In this study, the anthropomorphic characteristics perceived by users are set as independent variables, and user satisfaction is set as dependent variables. A questionnaire survey was conducted among Chinese consumers who have used AI speakers equipped with facial expression systems, and the following results were obtained through empirical analysis. First, the anthropomorphic characteristics perceived through the use of AI speakers have a positive impact on perceived usefulness and perceived enjoyment. The characteristics of anthropomorphism consist of similarity between human-likeness appearance, autonomy and sociality. Second, through perceived usefulness and perceived enjoyment, anthropomorphism has a positive impact on user satisfaction. According to the survey, perceived usefulness and perceived enjoyment have some media effects. As mentioned above, this study reveals the relationship among anthropomorphic characteristics, perceived usefulness, perceived enjoyment and satisfaction. It is expected that this will become a reference for the popularization and popularization of AI speakers.
The development of technology has also brought various changes to our daily life. In particular, there are more and more intelligent devices equipped with AI technology, among which AI speakers are of great concern. In addition, with the emergence of AI Display speakers, the AI speakers equipped with facial expression systems have attracted the attention of consumers, and the number of users is increasing. Different from ordinary AI speakers, AI speakers with anthropomorphic characteristics can play more roles, especially providing users with a variety of psychological feedback and recognition. The resulting anthropomorphic effect has been studied in many other fields, but there is little research on AI speakers. Therefore, this study aims to verify the factors that affect the satisfaction of AI speakers. In this study, the anthropomorphic characteristics perceived by users are set as independent variables, and user satisfaction is set as dependent variables. A questionnaire survey was conducted among Chinese consumers who have used AI speakers equipped with facial expression systems, and the following results were obtained through empirical analysis. First, the anthropomorphic characteristics perceived through the use of AI speakers have a positive impact on perceived usefulness and perceived enjoyment. The characteristics of anthropomorphism consist of similarity between human-likeness appearance, autonomy and sociality. Second, through perceived usefulness and perceived enjoyment, anthropomorphism has a positive impact on user satisfaction. According to the survey, perceived usefulness and perceived enjoyment have some media effects. As mentioned above, this study reveals the relationship among anthropomorphic characteristics, perceived usefulness, perceived enjoyment and satisfaction. It is expected that this will become a reference for the popularization and popularization of AI speakers.
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