본 논문은 문화예술기관의 구독 서비스가 관객개발에 미치는 영향을 살펴보고, 궁극적으로 구독 서비스인 웹진을 활용한 문화예술기관 관객개발 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 둔다. 연구방법은 문헌연구 및 사례조사, 설문조사, 실무자 인터뷰 등으로 진행하였다. 홍보 출판물을 유형 및 기능별로 살펴보면서 구독경제와 맞물린 사용 현황을 살펴보았다. 이를 바탕으로 각 문화예술기관의 웹진 활용 현황을 분석하면서 시사점을 도출하였다. 사례조사 대상은 국립극장, 국립민속박물관, 국립아시아문화전당, 국립현대미술관, 세종문화회관, 예술의전당, 전통공연예술진흥재단 등으로 각 기관에서 제공하는 구독 서비스인 웹진과 E-book, 뉴스레터 현황을 분석하였다. 그 결과 기관별로 웹진의 제작 목표가 차이를 보였다. 이에 따라 제작 형태와 영상, 카드 뉴스, 뉴스레터, PDF, DB(data base), 검색 등의 주요 특징이 달랐다. 웹진을 제작함으로써 얻을 수 있는 효과로는 문화예술기관의 미션과 비전을 전달하고 브랜딩 효과를 창출한다. 웹진의 ...
본 논문은 문화예술기관의 구독 서비스가 관객개발에 미치는 영향을 살펴보고, 궁극적으로 구독 서비스인 웹진을 활용한 문화예술기관 관객개발 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 둔다. 연구방법은 문헌연구 및 사례조사, 설문조사, 실무자 인터뷰 등으로 진행하였다. 홍보 출판물을 유형 및 기능별로 살펴보면서 구독경제와 맞물린 사용 현황을 살펴보았다. 이를 바탕으로 각 문화예술기관의 웹진 활용 현황을 분석하면서 시사점을 도출하였다. 사례조사 대상은 국립극장, 국립민속박물관, 국립아시아문화전당, 국립현대미술관, 세종문화회관, 예술의전당, 전통공연예술진흥재단 등으로 각 기관에서 제공하는 구독 서비스인 웹진과 E-book, 뉴스레터 현황을 분석하였다. 그 결과 기관별로 웹진의 제작 목표가 차이를 보였다. 이에 따라 제작 형태와 영상, 카드 뉴스, 뉴스레터, PDF, DB(data base), 검색 등의 주요 특징이 달랐다. 웹진을 제작함으로써 얻을 수 있는 효과로는 문화예술기관의 미션과 비전을 전달하고 브랜딩 효과를 창출한다. 웹진의 콘텐츠는 기사형, 칼럼형, 동영상형, 인터뷰형, 카드뉴스형, 뉴스형, 리뷰와 프리뷰형, 후원과 패키지형, 포토에세이형, 캘린더형, 광고형 등으로 분류된다. 문화예술기관의 웹진은 공연, 전시, 교육 등 관련 정보를 꾸준히 제공하며 문화예술분야에 보다 관심을 기울일 수 있는 환경을 조성한다. 고객관여도에 따라 선호하는 콘텐츠의 유형은 다르다. 기사형과 카드뉴스형과 같은 스토리텔링을 가미한 네이티브 광고는 저관여관객에게 긍정적인 영향을 주는 것을 알 수 있었고 충성관객은 후원&패키지형, 캘린더형 등의 콘텐츠를 관심 있게 살펴봤다. 이와 함께 뉴스레터의 주요 특징도 살펴봤다. 전문성 강화를 위한 편집위원 참여와 필진 구성이 경쟁력이 되고, 구독자 수를 증가하기 위한 독자 의견 수렴을 통한 독자 관리가 중요하게 부각되었다. 사회적으로 중요성이 강조되고 있는 개인 정보나 서버 관리도 이뤄져야 하며, 동시에 이에 따른 관리자나 운영자에 대한 교육도 수반돼야 한다. 설문조사는 문화예술기관 이용 형태, 문화예술기관 웹진 이용형태, 문화예술기관 웹진의 특성, 관객 인식, 관람 동기에 대해 물어봤다. 웹진 구독 서비스 이용 후 ‘문화예술 관련 사회·문화적 담론이나 트렌드를 제공하는지’, ‘문화예술기관이 제공하는 정보의 내용과 질적인 측면에서 만족하는지’, ‘다른 사람에게 문화예술기관의 웹진을 추천했는지’, ‘문화예술기관 그리고 더 나아가 문화예술에 대한 관심이 생겼는지’ 등을 알아봤다. 설문조사 결과를 분석을 통해 문화예술기관 웹진의 특성은 ‘전문 유용성’과 ‘자율 편의성’으로 특정할 수 있었고, 이 두 가지 특성과 관객 인식은 모두 관람 동기에 긍정적인 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 문화예술기관에서 웹진, E-book, 뉴스레터를 제작하고 있는 실무자들의 인식을 살펴봤다. 이에 따라 다음과 같은 관객개발 방안을 도출하였다. 첫째, 다각적 홍보를 통한 잠재 관객개발에 대한 인식이 중요하다는 점이다. 둘째, 정보 만족을 통한 관객개발이 효율적이라는 사실이다. 셋째, 관객 인식을 통한 관객개발이 이뤄져야 한다. 넷째, 충성 관객 확보를 위한 노력이 전략적으로 필요하다는 점이다. 이와 같은 조사와 분석을 바탕으로 문화예술기관 웹진을 활용한 효과적인 관객개발을 위해 다음과 같은 방안을 도출하였다. 우선 문화예술기관의 특성과 상황에 맞도록 매체의 형태와 홍보 대상자의 범위가 적절히 설정돼야 한다. 문화예술기관의 웹진 수용자의 다양한 수준을 고려해 콘텐츠 수준을 다양화할 필요가 있다. 또한 웹진의 콘텐츠는 최신 정보가 신속하고 꾸준하게 업데이트 돼야 하며, 이용하는 데 있어 접근성과 정보성이 강화돼야 한다. 전문성을 강조한 콘텐츠를 생산할 수 있는 전문 인력도 필요에 따라 협업 또는 자체 양성하는 프로그램과 인적 자원 관리 시스템이 도입돼야 한다는 점도 이번 연구에서 도출된 과제다.
본 논문은 문화예술기관의 구독 서비스가 관객개발에 미치는 영향을 살펴보고, 궁극적으로 구독 서비스인 웹진을 활용한 문화예술기관 관객개발 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 둔다. 연구방법은 문헌연구 및 사례조사, 설문조사, 실무자 인터뷰 등으로 진행하였다. 홍보 출판물을 유형 및 기능별로 살펴보면서 구독경제와 맞물린 사용 현황을 살펴보았다. 이를 바탕으로 각 문화예술기관의 웹진 활용 현황을 분석하면서 시사점을 도출하였다. 사례조사 대상은 국립극장, 국립민속박물관, 국립아시아문화전당, 국립현대미술관, 세종문화회관, 예술의전당, 전통공연예술진흥재단 등으로 각 기관에서 제공하는 구독 서비스인 웹진과 E-book, 뉴스레터 현황을 분석하였다. 그 결과 기관별로 웹진의 제작 목표가 차이를 보였다. 이에 따라 제작 형태와 영상, 카드 뉴스, 뉴스레터, PDF, DB(data base), 검색 등의 주요 특징이 달랐다. 웹진을 제작함으로써 얻을 수 있는 효과로는 문화예술기관의 미션과 비전을 전달하고 브랜딩 효과를 창출한다. 웹진의 콘텐츠는 기사형, 칼럼형, 동영상형, 인터뷰형, 카드뉴스형, 뉴스형, 리뷰와 프리뷰형, 후원과 패키지형, 포토에세이형, 캘린더형, 광고형 등으로 분류된다. 문화예술기관의 웹진은 공연, 전시, 교육 등 관련 정보를 꾸준히 제공하며 문화예술분야에 보다 관심을 기울일 수 있는 환경을 조성한다. 고객관여도에 따라 선호하는 콘텐츠의 유형은 다르다. 기사형과 카드뉴스형과 같은 스토리텔링을 가미한 네이티브 광고는 저관여관객에게 긍정적인 영향을 주는 것을 알 수 있었고 충성관객은 후원&패키지형, 캘린더형 등의 콘텐츠를 관심 있게 살펴봤다. 이와 함께 뉴스레터의 주요 특징도 살펴봤다. 전문성 강화를 위한 편집위원 참여와 필진 구성이 경쟁력이 되고, 구독자 수를 증가하기 위한 독자 의견 수렴을 통한 독자 관리가 중요하게 부각되었다. 사회적으로 중요성이 강조되고 있는 개인 정보나 서버 관리도 이뤄져야 하며, 동시에 이에 따른 관리자나 운영자에 대한 교육도 수반돼야 한다. 설문조사는 문화예술기관 이용 형태, 문화예술기관 웹진 이용형태, 문화예술기관 웹진의 특성, 관객 인식, 관람 동기에 대해 물어봤다. 웹진 구독 서비스 이용 후 ‘문화예술 관련 사회·문화적 담론이나 트렌드를 제공하는지’, ‘문화예술기관이 제공하는 정보의 내용과 질적인 측면에서 만족하는지’, ‘다른 사람에게 문화예술기관의 웹진을 추천했는지’, ‘문화예술기관 그리고 더 나아가 문화예술에 대한 관심이 생겼는지’ 등을 알아봤다. 설문조사 결과를 분석을 통해 문화예술기관 웹진의 특성은 ‘전문 유용성’과 ‘자율 편의성’으로 특정할 수 있었고, 이 두 가지 특성과 관객 인식은 모두 관람 동기에 긍정적인 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 문화예술기관에서 웹진, E-book, 뉴스레터를 제작하고 있는 실무자들의 인식을 살펴봤다. 이에 따라 다음과 같은 관객개발 방안을 도출하였다. 첫째, 다각적 홍보를 통한 잠재 관객개발에 대한 인식이 중요하다는 점이다. 둘째, 정보 만족을 통한 관객개발이 효율적이라는 사실이다. 셋째, 관객 인식을 통한 관객개발이 이뤄져야 한다. 넷째, 충성 관객 확보를 위한 노력이 전략적으로 필요하다는 점이다. 이와 같은 조사와 분석을 바탕으로 문화예술기관 웹진을 활용한 효과적인 관객개발을 위해 다음과 같은 방안을 도출하였다. 우선 문화예술기관의 특성과 상황에 맞도록 매체의 형태와 홍보 대상자의 범위가 적절히 설정돼야 한다. 문화예술기관의 웹진 수용자의 다양한 수준을 고려해 콘텐츠 수준을 다양화할 필요가 있다. 또한 웹진의 콘텐츠는 최신 정보가 신속하고 꾸준하게 업데이트 돼야 하며, 이용하는 데 있어 접근성과 정보성이 강화돼야 한다. 전문성을 강조한 콘텐츠를 생산할 수 있는 전문 인력도 필요에 따라 협업 또는 자체 양성하는 프로그램과 인적 자원 관리 시스템이 도입돼야 한다는 점도 이번 연구에서 도출된 과제다.
This paper examines the effect of the subscription service of culture and arts institutions on audience development and ultimately suggest ways to develop audiences for culture and arts institutions using a subscription service like a webzine. Research methods for this paper included literature rese...
This paper examines the effect of the subscription service of culture and arts institutions on audience development and ultimately suggest ways to develop audiences for culture and arts institutions using a subscription service like a webzine. Research methods for this paper included literature research, case studies, surveys, and interviews with practitioners. The status of use in conjunction with the subscription economy was examined by looking at promotional publications by their type and function. Subsequently, implications were deriven by analyzing each culture and arts institutions' current status of webzine usage. The subjects of the case study were webzines, e-books, and newsletters, which are subscription services provided by each institution, such as the National Theater of Korea, National Folk Museum of Korea, Asia Culture Center, National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, SEJONG CENTER, Seoul Arts Center, Korean Traditional Performing Arts Foundation. The production goals and the key characteristics such as product type, video, card news, newsletter, PDF, DB(database), and search for webzines differed by its producing facility. The effects of producing webzines are to convey the missions and visions of culture and arts institutions and to create branding effects. The webzine contents are categorized into article type, column type, video type, interview type, card news type, news type, review and preview type, sponsorship and package type, photo essay type, calendar type, and advertisement type. Steady exposure to information from culture and arts institutions created an environment where more attention was given to the culture and arts field. The types of content that had a positive effect differed depending on customer participation. Native advertisements with storytelling traits, such as articles and card news, positively impacted low-participating audiences. Contents like sponsorship, package and calendar type peaked positive interests in loyal audiences . In addition, we looked at the main characteristics of the newsletter. The participation of editors and the composition of writers was became their strength, and the management of readers through collecting readers' opinions to increase the number of subscribers was crucial. Since it is becoming more significant, personal information or server management should be managed accompanied by education for its managers and operators. The survey asked about the user type for culture and arts institutions, culture and arts institutions webzines, webzines characteristic for culture and arts institutions, audience perception, and motivation to watch. After using the webzine subscription service, we looked into whether it provided social and cultural discourse or trends related to culture and arts, whether it satisfied with the content and quality of the information provided by culture and arts institutions, whether they recommended the webzine to others, and whether it developed an interest in culture and arts. Through the analysis of the survey results, the characteristic for culture and arts institutions webzines were categorized into 'professional usefulness' and 'autonomous convenience'. Both of these characteristics and audience perception had a positive effect on viewing motivation. We looked into the perceptions of working-level officials who produced webzines, e-books, and newsletters at culture and arts institutions. Based on the results, the following audience development plan was derived: First, it is important to recognize the development of potential audiences through multilateral promotion. Next, it is crucial to understand the efficiency of audience development through information satisfaction. Thirdly, audience development through audience recognition needs to be achieved. Lastly, efforts to secure a loyal audience is a strategical necessity. Based on the research and analysis, the following methods were derived to effectively develop audiences for culture and arts institution webzines. To start with, appropriate range for the form of media and the scope of people subject to publicity should be set to suit the characteristics and circumstances of culture and arts institutions. It is also necessary to diversify the content level considering the various levels of webzine recipients of culture and arts institutions. Additionally, webzine content should be updated consistently and rapidly, with enhanced user accessibility and information quality. Lastly, collaboration or management system for professional contents producers should be introduced.
This paper examines the effect of the subscription service of culture and arts institutions on audience development and ultimately suggest ways to develop audiences for culture and arts institutions using a subscription service like a webzine. Research methods for this paper included literature research, case studies, surveys, and interviews with practitioners. The status of use in conjunction with the subscription economy was examined by looking at promotional publications by their type and function. Subsequently, implications were deriven by analyzing each culture and arts institutions' current status of webzine usage. The subjects of the case study were webzines, e-books, and newsletters, which are subscription services provided by each institution, such as the National Theater of Korea, National Folk Museum of Korea, Asia Culture Center, National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, SEJONG CENTER, Seoul Arts Center, Korean Traditional Performing Arts Foundation. The production goals and the key characteristics such as product type, video, card news, newsletter, PDF, DB(database), and search for webzines differed by its producing facility. The effects of producing webzines are to convey the missions and visions of culture and arts institutions and to create branding effects. The webzine contents are categorized into article type, column type, video type, interview type, card news type, news type, review and preview type, sponsorship and package type, photo essay type, calendar type, and advertisement type. Steady exposure to information from culture and arts institutions created an environment where more attention was given to the culture and arts field. The types of content that had a positive effect differed depending on customer participation. Native advertisements with storytelling traits, such as articles and card news, positively impacted low-participating audiences. Contents like sponsorship, package and calendar type peaked positive interests in loyal audiences . In addition, we looked at the main characteristics of the newsletter. The participation of editors and the composition of writers was became their strength, and the management of readers through collecting readers' opinions to increase the number of subscribers was crucial. Since it is becoming more significant, personal information or server management should be managed accompanied by education for its managers and operators. The survey asked about the user type for culture and arts institutions, culture and arts institutions webzines, webzines characteristic for culture and arts institutions, audience perception, and motivation to watch. After using the webzine subscription service, we looked into whether it provided social and cultural discourse or trends related to culture and arts, whether it satisfied with the content and quality of the information provided by culture and arts institutions, whether they recommended the webzine to others, and whether it developed an interest in culture and arts. Through the analysis of the survey results, the characteristic for culture and arts institutions webzines were categorized into 'professional usefulness' and 'autonomous convenience'. Both of these characteristics and audience perception had a positive effect on viewing motivation. We looked into the perceptions of working-level officials who produced webzines, e-books, and newsletters at culture and arts institutions. Based on the results, the following audience development plan was derived: First, it is important to recognize the development of potential audiences through multilateral promotion. Next, it is crucial to understand the efficiency of audience development through information satisfaction. Thirdly, audience development through audience recognition needs to be achieved. Lastly, efforts to secure a loyal audience is a strategical necessity. Based on the research and analysis, the following methods were derived to effectively develop audiences for culture and arts institution webzines. To start with, appropriate range for the form of media and the scope of people subject to publicity should be set to suit the characteristics and circumstances of culture and arts institutions. It is also necessary to diversify the content level considering the various levels of webzine recipients of culture and arts institutions. Additionally, webzine content should be updated consistently and rapidly, with enhanced user accessibility and information quality. Lastly, collaboration or management system for professional contents producers should be introduced.
주제어
#문화예술기관, 구독경제, 웹진, 뉴스레터, 관객개발, 홍보물, culture and arts institutions, subscription economy, webzines, newsletters, audience development, promotional publications
학위논문 정보
저자
여경미
학위수여기관
경희대학교 경영대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과
지도교수
박신의
발행연도
2023
총페이지
vii, 108 p.
키워드
문화예술기관, 구독경제, 웹진, 뉴스레터, 관객개발, 홍보물, culture and arts institutions, subscription economy, webzines, newsletters, audience development, promotional publications
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