본 연구는 사회(역사)교과 연계형으로 설계된 팀별 답사의 운영 상황을 점검하여 그것이 가지는 다양한 효과를 이해하려는 연구이다. 초등학교 교육과정에 기반하여 초등학교 학생과 학부모를 대상으로 한 팀별 유적지 답사가 가지는 교육적 효능이 어떠한가를 알아보고자 한다. 사회과목(역사) 수업이 시작되기 전에 답사를 통해 교과서에 나오는 각종 문화유산과 유적지를 이해하게 되면 역사교과를 이해하는 데 큰 도움이 된다. 또한 흥미롭고, 재미있고, 실질적으로 역사이해 능력 증진에 필요한 친근한 답사 활동을 위해 팀별답사를 진행하였다.
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본 연구는 사회(역사)교과 연계형으로 설계된 팀별 답사의 운영 상황을 점검하여 그것이 가지는 다양한 효과를 이해하려는 연구이다. 초등학교 교육과정에 기반하여 초등학교 학생과 학부모를 대상으로 한 팀별 유적지 답사가 가지는 교육적 효능이 어떠한가를 알아보고자 한다. 사회과목(역사) 수업이 시작되기 전에 답사를 통해 교과서에 나오는 각종 문화유산과 유적지를 이해하게 되면 역사교과를 이해하는 데 큰 도움이 된다. 또한 흥미롭고, 재미있고, 실질적으로 역사이해 능력 증진에 필요한 친근한 답사 활동을 위해 팀별답사를 진행하였다.
‘전국유적지답사그룹’과 ‘부산지역박물관그룹’을 나누어서 그동안 수행했던 역사교과 연계형 팀별답사의 운영 상황을 정리하면서 그것이 가지는 다양한 효과를 체감하고 정리할 필요성을 느끼게 되었다.
이에 본 연구는 부산·경남지역 초등학생과 학부모가 팀을 이뤄 수행한 팀별 답사 사례를 연구대상으로 삼아, 본 답사가 학생들의 역사이해능력 증진 및 역사 활용능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 그것을 통하여 궁극적으로 이러한 답사 경험을 기반으로 바람직한 팀별 답사가 활성화될 수 있는 방안이 무엇인지도 고민하였다. 팀을 구성하는데 중요한 원칙은 ‘동급 학년을 중심으로 모집’한다는 점이었다. 그 이유는 학년별 교과 수준에 맞추기 위함이었다. 팀을 구성할 경우 팀별 구성은 주로 초등 3~4학년을 중심으로 하였다. 답사 내역에 대해서 크게 코로나19 이전(2011~2019) 시기 유적지그룹의 팀별 답사 15개팀의 실적과 2020년 코로나 상황에서 새롭게 변화한 부산지역 박물관답사의 박물관그룹 1개팀의 답사(18소모둠)로 크게 구분하여 설명하였다.
답사지 선택은 초등학교 5학년 2학기 사회과 교과서의 편장목에 따랐다. 그래야 고조선부터 대한민국 시기까지 시대순으로 역사를 체계적으로 이해할 수 있기 때문이었다. 그런데 선택한 지역에는 우리가 원하는 유적지나 문화유산이 모두 있는 것도 아니며, 각기 분산된 경우도 많기 때문에 해당 지역에 가면 중요한 문화유산이나 유적지를 선별하여 답사를 진행하는 방식을 택하기도 하였다.
본 연구는 사회(역사)교과 연계형으로 설계된 팀별 답사의 운영 상황을 점검하여 그것이 가지는 다양한 효과를 이해하려는 연구이다. 초등학교 교육과정에 기반하여 초등학교 학생과 학부모를 대상으로 한 팀별 유적지 답사가 가지는 교육적 효능이 어떠한가를 알아보고자 한다. 사회과목(역사) 수업이 시작되기 전에 답사를 통해 교과서에 나오는 각종 문화유산과 유적지를 이해하게 되면 역사교과를 이해하는 데 큰 도움이 된다. 또한 흥미롭고, 재미있고, 실질적으로 역사이해 능력 증진에 필요한 친근한 답사 활동을 위해 팀별답사를 진행하였다.
‘전국유적지답사그룹’과 ‘부산지역박물관그룹’을 나누어서 그동안 수행했던 역사교과 연계형 팀별답사의 운영 상황을 정리하면서 그것이 가지는 다양한 효과를 체감하고 정리할 필요성을 느끼게 되었다.
이에 본 연구는 부산·경남지역 초등학생과 학부모가 팀을 이뤄 수행한 팀별 답사 사례를 연구대상으로 삼아, 본 답사가 학생들의 역사이해능력 증진 및 역사 활용능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 그것을 통하여 궁극적으로 이러한 답사 경험을 기반으로 바람직한 팀별 답사가 활성화될 수 있는 방안이 무엇인지도 고민하였다. 팀을 구성하는데 중요한 원칙은 ‘동급 학년을 중심으로 모집’한다는 점이었다. 그 이유는 학년별 교과 수준에 맞추기 위함이었다. 팀을 구성할 경우 팀별 구성은 주로 초등 3~4학년을 중심으로 하였다. 답사 내역에 대해서 크게 코로나19 이전(2011~2019) 시기 유적지그룹의 팀별 답사 15개팀의 실적과 2020년 코로나 상황에서 새롭게 변화한 부산지역 박물관답사의 박물관그룹 1개팀의 답사(18소모둠)로 크게 구분하여 설명하였다.
답사지 선택은 초등학교 5학년 2학기 사회과 교과서의 편장목에 따랐다. 그래야 고조선부터 대한민국 시기까지 시대순으로 역사를 체계적으로 이해할 수 있기 때문이었다. 그런데 선택한 지역에는 우리가 원하는 유적지나 문화유산이 모두 있는 것도 아니며, 각기 분산된 경우도 많기 때문에 해당 지역에 가면 중요한 문화유산이나 유적지를 선별하여 답사를 진행하는 방식을 택하기도 하였다.
This study aims to understand the various effects by checking the operation status of each team designed as a social (history) subject linkage type. Based on the elementary school curriculum, we would like to find out the educational efficacy of exploring historical sites by team for elementary scho...
This study aims to understand the various effects by checking the operation status of each team designed as a social (history) subject linkage type. Based on the elementary school curriculum, we would like to find out the educational efficacy of exploring historical sites by team for elementary school students and parents. Understanding various cultural heritages and historical sites in textbooks through exploration before the start of social studies (history) classes is very helpful in understanding the history subject. Additionally, a team-by-team survey was conducted for interesting, fun, and friendly exploration activities necessary to improve historical understanding skills.
By dividing the "National Historic Land Survey Group" and the "Busan Regional Museum Group," I felt the need to feel and organize the various effects of the historical subject-linked team-by-team exploration. Therefore, this study analyzed how this study affects students' ability to understand history and improve their ability to use history by using team-specific research cases conducted by elementary school students and their parents in Busan and Gyeongnam. Through this, we ultimately considered what measures can be used to activate desirable team-specific surveys based on this experience. An important principle in forming a team was to 'recruit around the same grade'. The reason wasto meet the level of the subject by grade. When forming a team, the composition of each team was mainly centered on 3rd to 4th graders in elementary school. The exploration details were largely divided into the performance of 15 teams by teamof the historical site group before COVID-19 (2011-2019) and the exploration of one team (18 small group) of the museum group in Busan, which changed in the 2020 COVID-19 situation.
The selection of the survey paper was based on a chapter in the social studies textbook for the second semester of 5th grade of elementary school. This is because history can be systematically understood in chronological order from Gojoseon to the period of Korea. However, not all of the historical or cultural heritage we want are located in the selected area, and there are many cases where they are dispersed, so we chose to select important cultural heritage or historical sites in the area.
This study aims to understand the various effects by checking the operation status of each team designed as a social (history) subject linkage type. Based on the elementary school curriculum, we would like to find out the educational efficacy of exploring historical sites by team for elementary school students and parents. Understanding various cultural heritages and historical sites in textbooks through exploration before the start of social studies (history) classes is very helpful in understanding the history subject. Additionally, a team-by-team survey was conducted for interesting, fun, and friendly exploration activities necessary to improve historical understanding skills.
By dividing the "National Historic Land Survey Group" and the "Busan Regional Museum Group," I felt the need to feel and organize the various effects of the historical subject-linked team-by-team exploration. Therefore, this study analyzed how this study affects students' ability to understand history and improve their ability to use history by using team-specific research cases conducted by elementary school students and their parents in Busan and Gyeongnam. Through this, we ultimately considered what measures can be used to activate desirable team-specific surveys based on this experience. An important principle in forming a team was to 'recruit around the same grade'. The reason wasto meet the level of the subject by grade. When forming a team, the composition of each team was mainly centered on 3rd to 4th graders in elementary school. The exploration details were largely divided into the performance of 15 teams by teamof the historical site group before COVID-19 (2011-2019) and the exploration of one team (18 small group) of the museum group in Busan, which changed in the 2020 COVID-19 situation.
The selection of the survey paper was based on a chapter in the social studies textbook for the second semester of 5th grade of elementary school. This is because history can be systematically understood in chronological order from Gojoseon to the period of Korea. However, not all of the historical or cultural heritage we want are located in the selected area, and there are many cases where they are dispersed, so we chose to select important cultural heritage or historical sites in the area.
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#팀답사 초등학생 교과연계 사회교과 문화재 유적지 박물관
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