본 연구는 코로나19를 경험한 기간 동안 미용실기 수업방식에 따른 성인 학습자의 학업성취도 및 학습 정서를 비교하여, 미용실기 수업방식에 대한 학습자의 인식과 그 효과가 어떻게 관련지어 나타나는지를 분석하는 데 목적이 있다. 분석을 위해 2년 이내에 대학이나 대학원을 경험한 142명을 대상으로 학업성취도, 학습정서를 조사하였고 문제점이나 개선방안에 대한 서술형 설문 결과를 종합하여 분석하였다. 분석 결과 학습자들은 주로 대면 수업방식을 선호하는 것으로 나타났으나, 대면수업과 온라인수업에서의 장단점 인식에서 차이가 있었다. 수업 내...
본 연구는 코로나19를 경험한 기간 동안 미용실기 수업방식에 따른 성인 학습자의 학업성취도 및 학습 정서를 비교하여, 미용실기 수업방식에 대한 학습자의 인식과 그 효과가 어떻게 관련지어 나타나는지를 분석하는 데 목적이 있다. 분석을 위해 2년 이내에 대학이나 대학원을 경험한 142명을 대상으로 학업성취도, 학습정서를 조사하였고 문제점이나 개선방안에 대한 서술형 설문 결과를 종합하여 분석하였다. 분석 결과 학습자들은 주로 대면 수업방식을 선호하는 것으로 나타났으나, 대면수업과 온라인수업에서의 장단점 인식에서 차이가 있었다. 수업 내 상호작용, 실습, 수업환경 등에 있어서는 대면수업을 보다 선호하였고, 이론수업, 이동 편의성 등에 있어서는 온라인수업을 선호하였다. 이에 대면수업의 질과 만족도 향상을 위해 대면수업의 장점과 온라인수업에서의 장점을 함께 고려될 필요가 있다. 그리고 학습자의 학력이나 학습목적에 따른 수업방식 선호도는 차이가 나타났는데, 취업 목적이거나 대학원생의 경우 대면수업을 더 선호하는 것으로 확인되었다. 학습자들의 수업방식에 따라 학습성취도는 유의한 차이가 나타났다. 대면수업에서 온라인수업이나 온오프라인 병행 수업보다 학습성취도가 높게 나타난 것이다. 학습정서에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 한편, 취업을 목적으로 하는 학생들의 대면수업 학습정서는 창업을 목적으로 하는 학생들의 대면수업 학습정서 보다 높게 나타났다. 대면수업에서 학습성취도가 높게 나타난 점, 취업을 목적으로 하는 학생들의 대면수업 학습정서가 보다 높게 나타난 점 등은 미용실기 학생들의 학습 성격이 대면수업에 보다 효과적으로 해결될 수 있음을 나타낸다. 그리고 이와 같은 결과를 통해 수업의 질과 만족 향상을 위해서는 학습자들의 선호나 요구가 반영될 필요가 있음을 보여준다.
본 연구는 코로나19를 경험한 기간 동안 미용실기 수업방식에 따른 성인 학습자의 학업성취도 및 학습 정서를 비교하여, 미용실기 수업방식에 대한 학습자의 인식과 그 효과가 어떻게 관련지어 나타나는지를 분석하는 데 목적이 있다. 분석을 위해 2년 이내에 대학이나 대학원을 경험한 142명을 대상으로 학업성취도, 학습정서를 조사하였고 문제점이나 개선방안에 대한 서술형 설문 결과를 종합하여 분석하였다. 분석 결과 학습자들은 주로 대면 수업방식을 선호하는 것으로 나타났으나, 대면수업과 온라인수업에서의 장단점 인식에서 차이가 있었다. 수업 내 상호작용, 실습, 수업환경 등에 있어서는 대면수업을 보다 선호하였고, 이론수업, 이동 편의성 등에 있어서는 온라인수업을 선호하였다. 이에 대면수업의 질과 만족도 향상을 위해 대면수업의 장점과 온라인수업에서의 장점을 함께 고려될 필요가 있다. 그리고 학습자의 학력이나 학습목적에 따른 수업방식 선호도는 차이가 나타났는데, 취업 목적이거나 대학원생의 경우 대면수업을 더 선호하는 것으로 확인되었다. 학습자들의 수업방식에 따라 학습성취도는 유의한 차이가 나타났다. 대면수업에서 온라인수업이나 온오프라인 병행 수업보다 학습성취도가 높게 나타난 것이다. 학습정서에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 한편, 취업을 목적으로 하는 학생들의 대면수업 학습정서는 창업을 목적으로 하는 학생들의 대면수업 학습정서 보다 높게 나타났다. 대면수업에서 학습성취도가 높게 나타난 점, 취업을 목적으로 하는 학생들의 대면수업 학습정서가 보다 높게 나타난 점 등은 미용실기 학생들의 학습 성격이 대면수업에 보다 효과적으로 해결될 수 있음을 나타낸다. 그리고 이와 같은 결과를 통해 수업의 질과 만족 향상을 위해서는 학습자들의 선호나 요구가 반영될 필요가 있음을 보여준다.
ABSTRACT
According to the beauty practice method,
A Comparative Study on the Academic Achievement and Learning Emotions of Adult Learners
Kim, So hee
Department of Education
Major in Cosmetology Education
Graduate School of Education, Konkuk university
The ...
ABSTRACT
According to the beauty practice method,
A Comparative Study on the Academic Achievement and Learning Emotions of Adult Learners
Kim, So hee
Department of Education
Major in Cosmetology Education
Graduate School of Education, Konkuk university
The purpose of this study is to analyze how learners' perceptions of beauty practice teaching methods and their effects are related by comparing adult learners' academic achievement and learning emotions according to beauty practice teaching methods during the period of experiencing COVID-19. For the analysis, 142 people who experienced college or graduate school within 2 years were surveyed for academic achievement and learning emotions, and the results of descriptive surveys on problems and improvement measures were comprehensively analyzed. As a result of the analysis, it was found that learners mainly preferred face-to-face teaching methods, but there was a difference in recognition of advantages and disadvantages in face-to-face and online classes. Face-to-face classes were preferred in terms of in-class interaction, practice, and class environment, and online classes were preferred in terms of theoretical classes and convenience of movement. Therefore, in order to improve the quality and satisfaction of face-to-face classes, it is necessary to consider the advantages of face-to-face classes and the advantages of online classes. In addition, there was a difference in the preference for teaching methods according to the learner's educational background or learning purpose, and it was confirmed that face-to-face classes were preferred for employment purposes or graduate students. There was a significant difference in learning achievement according to the learners' teaching methods. In face-to-face classes, learning achievement was higher than that of online classes or online and offline parallel classes. There was no significant difference in learning emotions. On the other hand, the face-to-face class learning sentiment of students for the purpose of employment was higher than that of students for the purpose of starting a business. The high level of learning achievement in face-to-face classes and the higher level of students' learning emotions in face-to-face classes for employment indicate that the learning character of beauty practical students can be more effectively solved in face-to-face classes. And through these results, it is shown that learners' preferences and needs need to be reflected in order to improve the quality and satisfaction of class.
Keyword : Beauty practice, Teaching method, Preference, Academic achievement, Learning emotion
ABSTRACT
According to the beauty practice method,
A Comparative Study on the Academic Achievement and Learning Emotions of Adult Learners
Kim, So hee
Department of Education
Major in Cosmetology Education
Graduate School of Education, Konkuk university
The purpose of this study is to analyze how learners' perceptions of beauty practice teaching methods and their effects are related by comparing adult learners' academic achievement and learning emotions according to beauty practice teaching methods during the period of experiencing COVID-19. For the analysis, 142 people who experienced college or graduate school within 2 years were surveyed for academic achievement and learning emotions, and the results of descriptive surveys on problems and improvement measures were comprehensively analyzed. As a result of the analysis, it was found that learners mainly preferred face-to-face teaching methods, but there was a difference in recognition of advantages and disadvantages in face-to-face and online classes. Face-to-face classes were preferred in terms of in-class interaction, practice, and class environment, and online classes were preferred in terms of theoretical classes and convenience of movement. Therefore, in order to improve the quality and satisfaction of face-to-face classes, it is necessary to consider the advantages of face-to-face classes and the advantages of online classes. In addition, there was a difference in the preference for teaching methods according to the learner's educational background or learning purpose, and it was confirmed that face-to-face classes were preferred for employment purposes or graduate students. There was a significant difference in learning achievement according to the learners' teaching methods. In face-to-face classes, learning achievement was higher than that of online classes or online and offline parallel classes. There was no significant difference in learning emotions. On the other hand, the face-to-face class learning sentiment of students for the purpose of employment was higher than that of students for the purpose of starting a business. The high level of learning achievement in face-to-face classes and the higher level of students' learning emotions in face-to-face classes for employment indicate that the learning character of beauty practical students can be more effectively solved in face-to-face classes. And through these results, it is shown that learners' preferences and needs need to be reflected in order to improve the quality and satisfaction of class.
Keyword : Beauty practice, Teaching method, Preference, Academic achievement, Learning emotion
주제어
#미용실기 수업방식 선호도 학업성취도 학습정서
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.