다문화 이해를 위한 세계전통의상 이모티콘디자인 수업지도안 연구 : - 중학교 1학년 대상으로 - A Study on an Instruction Model for Emoticon Design Based on Traditional Costume Ethnic for Multicultural Understanding원문보기
우리나라는 1990년대 이후부터 외국인 노동자의 수요의 증가와 국제결혼의 증가 등 사회 전반적인 문제들로 인해 다문화 사회로 빠르게 변모되고 있다. 그에 따른 다양한 문화권의 정서를 가진 학생의 수도 늘고 있어 이들에 대한 교육과 더불어 다문화를 대하는 자국민에 대한 교육 역시 중요한 사회적 이슈로 부각되고 있다. 이러한 시점에서 다른 문화권의 특성과 공통된 문화의 맥락 연결은 다양한 문화적 가치를 존중하고, 차이에 의해 발생하는 문제를 대처하는 능력을 함양 시킬 수 있다. 이에 표현과 체험 영역이 뛰어난 미술 교과는 간접적 경험을 구체적으로 확장하여 ...
우리나라는 1990년대 이후부터 외국인 노동자의 수요의 증가와 국제결혼의 증가 등 사회 전반적인 문제들로 인해 다문화 사회로 빠르게 변모되고 있다. 그에 따른 다양한 문화권의 정서를 가진 학생의 수도 늘고 있어 이들에 대한 교육과 더불어 다문화를 대하는 자국민에 대한 교육 역시 중요한 사회적 이슈로 부각되고 있다. 이러한 시점에서 다른 문화권의 특성과 공통된 문화의 맥락 연결은 다양한 문화적 가치를 존중하고, 차이에 의해 발생하는 문제를 대처하는 능력을 함양 시킬 수 있다. 이에 표현과 체험 영역이 뛰어난 미술 교과는 간접적 경험을 구체적으로 확장하여 다문화교육에 효과적이며, 다른 교과와의 자연스러운 연계로 창의융합능력을 신장시킬 수 있는 가장 적합한 과목이다. 하지만 본 연구를 통해 조사된 바에 의하면 현재 중학교 미술 6종 교과서는 실제 학교 수업현장에서 다문화에 관한 교육의 비중은 미흡한 것으로 조사 되었다. 본 논문은 이러한 미술교육의 문제점을 보완하기 위한 대안으로 중학교 1학년을 대상으로 일러스트레이터 프로그램을 활용하여 다문화교육을 위한 세계전통의상 이모티콘 디자인 미술교육 수업 지도 방안을 제시하였다. 다양한 문화의 영역 중 전통의상은 그 나라의 역사와 기후, 풍습, 제도 등을 반영하고 있어 학생들로 하여금 새로운 문화에 대한 긍정적인 사고를 증진시키기에 충분한 역할이 있음이 분명하다. 또한 각 나라의 전통의상 안에는 그 민족만의 고유하고 적합한 의상의 형태와 기능으로 자리 잡기까지 역사적 운명과 문화적 배경을 공유하고 있다. 이모티콘은 사이버공간에서 비대면이 특징인 의사소통 수단이면서 자신과 타인의 감정을 이해, 공감하는 태도를 길러준다. 동시에 상호작용 예절과 사회적 성숙의 경험을 갖도록 해주는 중요한 수단이다. 이러한 이모티콘을 제작하기 위한 교육 공학적 도구로서 매체의 활용능력과 미적 표현능력의 신장을 위해 일러스트레이터 프로그램을 활용하였다. 일러스트레이터 프로그램은 창작의 결과물을 도출하는 과정에서 매우 효율적이며 접근성이 우수한 그래픽 도구이다. 학생들이 창작물을 실제 개인 모바일 기기를 통해 주고 받는 친밀한 과정에서 다양한 문화계층에 대한 개방성과 긍정적인 사고를 경험할 수 있다. 이러한 다문화적 교육 가치를 고려한 미술의 다양한 매체의 연관을 통해 제안한 본 연구가 이웃 문화에 대한 인식을 확장하고 수용하는 태도를 신장시킬 수 있는 미술교육 수업모형이 될 것으로 기대한다.
우리나라는 1990년대 이후부터 외국인 노동자의 수요의 증가와 국제결혼의 증가 등 사회 전반적인 문제들로 인해 다문화 사회로 빠르게 변모되고 있다. 그에 따른 다양한 문화권의 정서를 가진 학생의 수도 늘고 있어 이들에 대한 교육과 더불어 다문화를 대하는 자국민에 대한 교육 역시 중요한 사회적 이슈로 부각되고 있다. 이러한 시점에서 다른 문화권의 특성과 공통된 문화의 맥락 연결은 다양한 문화적 가치를 존중하고, 차이에 의해 발생하는 문제를 대처하는 능력을 함양 시킬 수 있다. 이에 표현과 체험 영역이 뛰어난 미술 교과는 간접적 경험을 구체적으로 확장하여 다문화교육에 효과적이며, 다른 교과와의 자연스러운 연계로 창의융합능력을 신장시킬 수 있는 가장 적합한 과목이다. 하지만 본 연구를 통해 조사된 바에 의하면 현재 중학교 미술 6종 교과서는 실제 학교 수업현장에서 다문화에 관한 교육의 비중은 미흡한 것으로 조사 되었다. 본 논문은 이러한 미술교육의 문제점을 보완하기 위한 대안으로 중학교 1학년을 대상으로 일러스트레이터 프로그램을 활용하여 다문화교육을 위한 세계전통의상 이모티콘 디자인 미술교육 수업 지도 방안을 제시하였다. 다양한 문화의 영역 중 전통의상은 그 나라의 역사와 기후, 풍습, 제도 등을 반영하고 있어 학생들로 하여금 새로운 문화에 대한 긍정적인 사고를 증진시키기에 충분한 역할이 있음이 분명하다. 또한 각 나라의 전통의상 안에는 그 민족만의 고유하고 적합한 의상의 형태와 기능으로 자리 잡기까지 역사적 운명과 문화적 배경을 공유하고 있다. 이모티콘은 사이버공간에서 비대면이 특징인 의사소통 수단이면서 자신과 타인의 감정을 이해, 공감하는 태도를 길러준다. 동시에 상호작용 예절과 사회적 성숙의 경험을 갖도록 해주는 중요한 수단이다. 이러한 이모티콘을 제작하기 위한 교육 공학적 도구로서 매체의 활용능력과 미적 표현능력의 신장을 위해 일러스트레이터 프로그램을 활용하였다. 일러스트레이터 프로그램은 창작의 결과물을 도출하는 과정에서 매우 효율적이며 접근성이 우수한 그래픽 도구이다. 학생들이 창작물을 실제 개인 모바일 기기를 통해 주고 받는 친밀한 과정에서 다양한 문화계층에 대한 개방성과 긍정적인 사고를 경험할 수 있다. 이러한 다문화적 교육 가치를 고려한 미술의 다양한 매체의 연관을 통해 제안한 본 연구가 이웃 문화에 대한 인식을 확장하고 수용하는 태도를 신장시킬 수 있는 미술교육 수업모형이 될 것으로 기대한다.
Korea is currently leading an era of globalization, and foreigners and multicultural families are rapidly transforming into a multicultural society with more than 5% of the total population, and the labor force due to low birth rate and aging is rapidly decreasing and demand for international marria...
Korea is currently leading an era of globalization, and foreigners and multicultural families are rapidly transforming into a multicultural society with more than 5% of the total population, and the labor force due to low birth rate and aging is rapidly decreasing and demand for international marriage and foreign workers is increasing. As a result, the number of students with emotions from various cultures is increasing, and education on their citizens who treat multiculturalism is also emerging as an important social issue. At this point, the connection between the characteristics of other cultures and the context of common cultures can foster the ability to respect various cultural values and cope with problems caused by differences. Accordingly, art subjects with excellent expression and experience areas are effective in multicultural education by specifically expanding indirect experiences, and are the most suitable subjects to enhance creative convergence skills through natural connection with other subjects. However, according to the survey through this study, it was found that the proportion of education on multiculturalism in the actual school class is insufficient in the current middle school art class. As an alternative to supplementing the problems of art education, this paper proposed a plan to guide world traditional costume emoticon design art education classes for multicultural education by using illustrators for first graders in middle school. Among the various cultural areas, traditional clothes reflect the country's history, climate, customs, and institutions, so it is clear that there is a sufficient role for students to promote positive thinking about new cultures. In addition, the traditional costumes of each country share historical fate and cultural background until they are established in the form and function of the unique and suitable costumes of the people. Emoticons are a means of communication characterized by non-face-to-face communication in cyberspace, and are an important means of developing an attitude of understanding and sympathizing with the feelings of oneself and others, and having experience of interaction etiquette and social maturity. At the same time, as an educational engineering tool for producing emoticons, an illustrator program was used to improve the utilization ability and aesthetic expression ability of the medium. The illustrator program is a very efficient and accessible graphic tool in the process of deriving the results of creation. Students can experience openness and positive thinking to various cultural classes in the intimate process of exchanging creations through actual personal mobile devices. It is expected that this study, proposed through the connection of various media of art considering the value of multicultural education, will be an art education class model that can expand awareness of neighboring culture and increase the attitude of accepting it.
Korea is currently leading an era of globalization, and foreigners and multicultural families are rapidly transforming into a multicultural society with more than 5% of the total population, and the labor force due to low birth rate and aging is rapidly decreasing and demand for international marriage and foreign workers is increasing. As a result, the number of students with emotions from various cultures is increasing, and education on their citizens who treat multiculturalism is also emerging as an important social issue. At this point, the connection between the characteristics of other cultures and the context of common cultures can foster the ability to respect various cultural values and cope with problems caused by differences. Accordingly, art subjects with excellent expression and experience areas are effective in multicultural education by specifically expanding indirect experiences, and are the most suitable subjects to enhance creative convergence skills through natural connection with other subjects. However, according to the survey through this study, it was found that the proportion of education on multiculturalism in the actual school class is insufficient in the current middle school art class. As an alternative to supplementing the problems of art education, this paper proposed a plan to guide world traditional costume emoticon design art education classes for multicultural education by using illustrators for first graders in middle school. Among the various cultural areas, traditional clothes reflect the country's history, climate, customs, and institutions, so it is clear that there is a sufficient role for students to promote positive thinking about new cultures. In addition, the traditional costumes of each country share historical fate and cultural background until they are established in the form and function of the unique and suitable costumes of the people. Emoticons are a means of communication characterized by non-face-to-face communication in cyberspace, and are an important means of developing an attitude of understanding and sympathizing with the feelings of oneself and others, and having experience of interaction etiquette and social maturity. At the same time, as an educational engineering tool for producing emoticons, an illustrator program was used to improve the utilization ability and aesthetic expression ability of the medium. The illustrator program is a very efficient and accessible graphic tool in the process of deriving the results of creation. Students can experience openness and positive thinking to various cultural classes in the intimate process of exchanging creations through actual personal mobile devices. It is expected that this study, proposed through the connection of various media of art considering the value of multicultural education, will be an art education class model that can expand awareness of neighboring culture and increase the attitude of accepting it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.