본 연구는 네일샵을 방문한 경험이 있거나 네일에 관심있는 20∼40대 여성을 대상으로 MBTI 성격유형에 따른 네일 소비성향과 네일 관리행동을 알아보는 것에 목적이 있다. MBTI 성격유형에 따라 여성들의 소비성향을 알아보고 소비자의 심리기능별 성격유형에 따른 네일 소비성향과 네일 관리행동을 분석함으로써 네일샵 고객의 심리적 소비성향을 알아보고자 진행하였다. 설문에 응답한 여성 657명의 데이터 코딩(Data cording)과 데이터 크리닝 (Data cleaning)과정을 거쳐 ...
본 연구는 네일샵을 방문한 경험이 있거나 네일에 관심있는 20∼40대 여성을 대상으로 MBTI 성격유형에 따른 네일 소비성향과 네일 관리행동을 알아보는 것에 목적이 있다. MBTI 성격유형에 따라 여성들의 소비성향을 알아보고 소비자의 심리기능별 성격유형에 따른 네일 소비성향과 네일 관리행동을 분석함으로써 네일샵 고객의 심리적 소비성향을 알아보고자 진행하였다. 설문에 응답한 여성 657명의 데이터 코딩(Data cording)과 데이터 크리닝 (Data cleaning)과정을 거쳐 SPSS (Statistical Package for Social Science) WIN 20.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 결과를 토대로 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 일원 배치 분산분석, 요인분석과 신뢰도 분석, 주성분 분석법, 회귀분석을 실시하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 네일 소비성향은 ‘네일 관리 후 만족한다면 주변 사람들에게 특정 네일샵의 칭찬이나 추천할 의향이 있다’ 가 가장 많았고, 이는 ‘관리 후 내가 가는 네일샵에 대해 주변 사람들이 좋게 말하면 기분이 좋다’ 는 응답을 뒷받침해주는 근거로 볼 수 있다. 네일 관리행동은 ‘깨끗한 손톱 관리는 타인에 대한 예의이다’의 응답이 가장 많았으며, 이는 ‘네일아트를 함으로써 손에 장점을 더 돋보이게 하고 손을 더 아름답게 보여줄 수 있다’와 상호보완적인 문항으로써 네일 관리를 하는 이유로 나타났다. MBTI 심리기능 성격유형별 네일 소비 성향이 네일 관리행동에 미치는 영향을 분석했을 때, 감정적, 유행적 소비성향이 높을 때, 관리 동기, 가격, 만족감, 타인의식과 같은 네일 관리행동이 높은 유형으로는 감각 사고형(ST)으로 유의미하였다. 감각 감정형(SF)은 감정적 소비성향이 높을 때, 모든 네일 관리행동 지표들이 높게 나타났으며, 실용적 소비성향이 높은 경우에는 관리동기, 가격, 만족감이 높게 나타났다. 실용적 소비성향이 높을 때, 네일 관리행동 중 만족감과 관리형태가 높은 유형은 직관 사고형(NT)형으로 유의미하였다. 마지막으로 직관 감정형(NF)은 실용적, 감정적, 개성적인 소비성향 요인이 전반적인 네일 관리행동에 모두 유의미하게 영향을 미쳤다. 본 연구를 통하여 네일 서비스를 이용하는 고객들의 심리유형별 소비성향과 네일 관리행동을 간단하고 정확하게 파악하여 고객의 니즈에 맞는 맞춤형 서비스를 제공할 수 있기를 기대하는 바이다.
본 연구는 네일샵을 방문한 경험이 있거나 네일에 관심있는 20∼40대 여성을 대상으로 MBTI 성격유형에 따른 네일 소비성향과 네일 관리행동을 알아보는 것에 목적이 있다. MBTI 성격유형에 따라 여성들의 소비성향을 알아보고 소비자의 심리기능별 성격유형에 따른 네일 소비성향과 네일 관리행동을 분석함으로써 네일샵 고객의 심리적 소비성향을 알아보고자 진행하였다. 설문에 응답한 여성 657명의 데이터 코딩(Data cording)과 데이터 크리닝 (Data cleaning)과정을 거쳐 SPSS (Statistical Package for Social Science) WIN 20.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 결과를 토대로 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 일원 배치 분산분석, 요인분석과 신뢰도 분석, 주성분 분석법, 회귀분석을 실시하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 네일 소비성향은 ‘네일 관리 후 만족한다면 주변 사람들에게 특정 네일샵의 칭찬이나 추천할 의향이 있다’ 가 가장 많았고, 이는 ‘관리 후 내가 가는 네일샵에 대해 주변 사람들이 좋게 말하면 기분이 좋다’ 는 응답을 뒷받침해주는 근거로 볼 수 있다. 네일 관리행동은 ‘깨끗한 손톱 관리는 타인에 대한 예의이다’의 응답이 가장 많았으며, 이는 ‘네일아트를 함으로써 손에 장점을 더 돋보이게 하고 손을 더 아름답게 보여줄 수 있다’와 상호보완적인 문항으로써 네일 관리를 하는 이유로 나타났다. MBTI 심리기능 성격유형별 네일 소비 성향이 네일 관리행동에 미치는 영향을 분석했을 때, 감정적, 유행적 소비성향이 높을 때, 관리 동기, 가격, 만족감, 타인의식과 같은 네일 관리행동이 높은 유형으로는 감각 사고형(ST)으로 유의미하였다. 감각 감정형(SF)은 감정적 소비성향이 높을 때, 모든 네일 관리행동 지표들이 높게 나타났으며, 실용적 소비성향이 높은 경우에는 관리동기, 가격, 만족감이 높게 나타났다. 실용적 소비성향이 높을 때, 네일 관리행동 중 만족감과 관리형태가 높은 유형은 직관 사고형(NT)형으로 유의미하였다. 마지막으로 직관 감정형(NF)은 실용적, 감정적, 개성적인 소비성향 요인이 전반적인 네일 관리행동에 모두 유의미하게 영향을 미쳤다. 본 연구를 통하여 네일 서비스를 이용하는 고객들의 심리유형별 소비성향과 네일 관리행동을 간단하고 정확하게 파악하여 고객의 니즈에 맞는 맞춤형 서비스를 제공할 수 있기를 기대하는 바이다.
This study is to find out the customer’s spending habits for nail services and nail care behavior according to the MBTI personality types, targeting women in their 20s and 40s who have visited nail shops or are interested in nails. The purpose of this study is to find out nail consumption propensity...
This study is to find out the customer’s spending habits for nail services and nail care behavior according to the MBTI personality types, targeting women in their 20s and 40s who have visited nail shops or are interested in nails. The purpose of this study is to find out nail consumption propensity and nail care behavior according to MBTI personality types among women in their 20s and 40s who have known MBTI personality types among women who have visited nail salons or are interested in nails. This study was conducted to find out the psychological consumption tendency of nail shops’ customers by analyzing their spending habits and nail management behavior for nail services according to MBTI personality types by psychological function. A total of 657 women who responded to the questionnaire were analyzed using SPSS (Statistical Package for Social Science) WIN 20.0 statistical package program after data coding and data cleaning processes. based on the results, frequency analysis, descriptive statistics, crossover analysis, one-way ANOVA test, factor analysis, reliability analysis, principal component analysis (PCA), and regression analysis were conducted. The analyzed results of this study are as follows: In terms of nail consumption trends, ‘I am willing to recommend a specific nail shop to people around me if I am satisfied the nail treatment’. It means that ‘I feel good when people say good things to me about the nail shop I go to’, which can be seen as a supporting evidence. For nail care behavior, the most frequent response was ‘Keeping nails clean is courtesy to others’. It is a complementary result to ‘nail art can highlight the strength of the hands and make the hands more beautiful’. In analyzing the effects of nail consumption trends on nail care behavior by MBTI psychological function personality types, when ‘emotional’ and ‘fashionable’ consumption propensity are high, nail care behaviors such as management motivation, price, satisfaction, and other people’s thoughts are statistically high in Sensing-Thinking type (ST). In the Sensing-Feeling type (SF), when the ‘emotional’ consumption propensity was high, all factors of nail management behaviors were high. In addition, when ‘practical’ consumption propensity was high, management motivation, price, and satisfaction were high. When practical consumption propensity was high, the type with high satisfaction and management type among nail care behaviors was significant in the iNtuition-Thinking (NT) type. Finally, in the iNtuition-Feeling type (NF), ‘practical’, ‘emotional’, and ‘individualistic’ consumption factors significantly influenced overall nail care behaviors. Through this study, it is expected that we can provide customized nail care services tailored to the needs of customers by simply and accurately identifying the consumption propensity and nail management behavior by psychological type of customers who use nail services.
This study is to find out the customer’s spending habits for nail services and nail care behavior according to the MBTI personality types, targeting women in their 20s and 40s who have visited nail shops or are interested in nails. The purpose of this study is to find out nail consumption propensity and nail care behavior according to MBTI personality types among women in their 20s and 40s who have known MBTI personality types among women who have visited nail salons or are interested in nails. This study was conducted to find out the psychological consumption tendency of nail shops’ customers by analyzing their spending habits and nail management behavior for nail services according to MBTI personality types by psychological function. A total of 657 women who responded to the questionnaire were analyzed using SPSS (Statistical Package for Social Science) WIN 20.0 statistical package program after data coding and data cleaning processes. based on the results, frequency analysis, descriptive statistics, crossover analysis, one-way ANOVA test, factor analysis, reliability analysis, principal component analysis (PCA), and regression analysis were conducted. The analyzed results of this study are as follows: In terms of nail consumption trends, ‘I am willing to recommend a specific nail shop to people around me if I am satisfied the nail treatment’. It means that ‘I feel good when people say good things to me about the nail shop I go to’, which can be seen as a supporting evidence. For nail care behavior, the most frequent response was ‘Keeping nails clean is courtesy to others’. It is a complementary result to ‘nail art can highlight the strength of the hands and make the hands more beautiful’. In analyzing the effects of nail consumption trends on nail care behavior by MBTI psychological function personality types, when ‘emotional’ and ‘fashionable’ consumption propensity are high, nail care behaviors such as management motivation, price, satisfaction, and other people’s thoughts are statistically high in Sensing-Thinking type (ST). In the Sensing-Feeling type (SF), when the ‘emotional’ consumption propensity was high, all factors of nail management behaviors were high. In addition, when ‘practical’ consumption propensity was high, management motivation, price, and satisfaction were high. When practical consumption propensity was high, the type with high satisfaction and management type among nail care behaviors was significant in the iNtuition-Thinking (NT) type. Finally, in the iNtuition-Feeling type (NF), ‘practical’, ‘emotional’, and ‘individualistic’ consumption factors significantly influenced overall nail care behaviors. Through this study, it is expected that we can provide customized nail care services tailored to the needs of customers by simply and accurately identifying the consumption propensity and nail management behavior by psychological type of customers who use nail services.
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