이 연구는 우발적 사건을 개념화 및 유형화하고, 우발적 사건에 따른 진지한 여가의 패턴을 탐구하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 3단계로 연구를 진행하였다. 첫 번째, 기초연구 및 연구 설계 단계에서는 선행연구 고찰 및 표본 추출을 진행하였다. 표본은 SBS TV 프로그램 ‘순간포착, 세상에 이런 일이’에서 방영된 사례 중 진지한 여가활동 참여자들의 사례를 추출하였으며, 연구자의 주관을 배제하기 위하여 동료 간 협의를 진행하였다. 이러한 과정을 통하여 연구의 필요성 및 목적, 연구문제를 도출하였다. 두 번째, STUDY 1에서는 우발적 사건의 개념화를 위해 18명의 자문위원들을 대상으로 3차에 걸친 ...
이 연구는 우발적 사건을 개념화 및 유형화하고, 우발적 사건에 따른 진지한 여가의 패턴을 탐구하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 3단계로 연구를 진행하였다. 첫 번째, 기초연구 및 연구 설계 단계에서는 선행연구 고찰 및 표본 추출을 진행하였다. 표본은 SBS TV 프로그램 ‘순간포착, 세상에 이런 일이’에서 방영된 사례 중 진지한 여가활동 참여자들의 사례를 추출하였으며, 연구자의 주관을 배제하기 위하여 동료 간 협의를 진행하였다. 이러한 과정을 통하여 연구의 필요성 및 목적, 연구문제를 도출하였다. 두 번째, STUDY 1에서는 우발적 사건의 개념화를 위해 18명의 자문위원들을 대상으로 3차에 걸친 델파이 조사를 실시하였다. 조사 결과를 정리·분석한 후 전문가 회의를 실시하였다. 이를 통하여 국문 용어와 우발적 사건의 정의를 정립하였으며, 6개의 유형을 도출하였다. 세 번째, STUDY 2에서는 STUDY 1에서 개념화한 우발적 사건에 따른 진지한 여가의 패턴을 분석하기 위해 기초연구 단계에서 추출된 방송자료들의 인터뷰 내용을 활용하였다. 인터뷰 내용을 바탕으로 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가의 패턴을 비교·분석하였다. 이상의 3단계에 걸쳐 도출된 연구결과는 다음과 같다. 먼저, STUDY 1의 결과는 다음과 같다. 첫째, Contingency Event의 국문 용어는 ‘우발적 사건’으로 도출되었다. 둘째, 우발적 사건의 정의는 ‘여가경력을 긍정적 또는 부정적으로 변화시키는 예측하지 못한 사건’으로 도출되었다. 셋째, 우발적 사건의 유형은 상위 개념으로 내적 사건과 외적 사건으로 분류되었으며, 내적 사건의 하위 개념으로는 ‘신체적 유형’, ‘심리적 유형’, ‘경제적 유형’, 외적 사건의 하위 개념으로는 ‘인간관계적 유형’, ‘사회구조적 유형’, ‘자연환경적 유형’이 도출되었다. 다음으로 STUDY 2의 결과는 다음과 같다. 첫째, 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가활동 유형의 패턴을 탐색한 결과 진지한 여가활동 유형에서는 차이가 나타나지 않았다. 구체적으로 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가활동의 유형은 ‘취미활동가’의 비율이 높았으며, ‘자원봉사자’의 비율이 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가의 6가지 특성을 분석한 결과 특정 패턴이 존재하는 것으로 나타났다. 구체적으로 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 사례에서 진지한 여가의 6가지 특성 중 ‘여가경력’, ‘상당한 노력’, ‘지속적인 혜택과 보상’은 높게 경험하고 ‘독특한 기풍’은 낮게 경험하는 공통적인 패턴을 나타냈다. 반면, 우발적 사건에 따른 진지한 여가 참여자는 우연한 계기에 의한 참여자보다 ‘인내’를 높게 경험하는 것으로 나타났으며, 우연한 계기에 의한 참여자는 우발적 사건에 의한 참여자보다 ‘강한 정체성’을 높게 경험하는 것으로 나타났다. 셋째, 우발적 사건과 우연한 계기에 의한 진지한 여가 참여자들이 공통적으로 경험하는 ‘지속적인 혜택과 보상’에서 서로 다른 보상을 추구하는 것으로 나타났다. 우발적 사건에 따른 진지한 여가 참여자들은 ‘행복’을 추구하는 반면, 우연한 계기에 따른 진지한 여가 참여자들은 ‘타인의 인정과 칭찬’을 추구하는 것으로 나타났다. 이와 같이 도출된 결과를 통하여 이 연구가 기여하는 바는 다음과 같다. 첫째, 기존에 이론적으로 정리되지 않았던 우발적 사건의 개념을 정립함으로써 여가 영역의 이론적 확장에 기여하였다. 둘째, 우발적 사건에 의해 진지한 여가활동에 어떠한 경로로 참여하게 되는지의 과정을 탐색적으로 연구함으로써 진지한 여가활동 참여의 결과에 집중한 기존의 연구들과 차별화하였다. 셋째, 우발적 사건과 우연한 계기에 의한 진지한 여가활동 참여자들이 얻게 될 진지한 여가의 긍정적 결과를 예측할 수 있는 단서를 제공하였다. 이를 통하여 진지한 여가가 실질적으로 삶과 어떻게 연결되는지에 대하여 탐색하였다는 점에서 의의가 있다.The purpose of this study is to conceptualize and categorize contingency event and to explore the patterns of serious leisure according to contingency event. To achieve the purpose of the study, a three-step procedure was conducted. First, in the basic research and research design, previous studies were reviewed and sampling was conducted. The sample extracted the cases of serious leisure participants among the cases aired on the SBS TV program ‘순간포착 세상에 이런 일이’. Also, In order to exclude the subjectivity of the researcher, the peer review was conducted. Second, in STUDY 1 conducted three delphi surveys on 18 advisors to conceptualize contingency event. Through delphi survey and expert meetings, contingency event were defined, and six types were derived Third, in Study 2, the pattern of serious leisure according to contingency event and an accidental opportunity were analyzed based on the results of Study 1. The results of STUDY 1 are as follows. First, the Korean term of contingency event was derived ‘우발적 사건’. Second, the definition of contingency event was derived as 'an unexpected event that changes leisure career positively or negatively'. Third contingency event was classified into internal and external events as upper concepts. As subconcepts of internal events, ‘physical', 'psychological', ‘financial' and as subconcepts of external events, 'personal-related', 'structure of society', and 'natural environmental' were derived. Next, the results of STUDY 2 are as follows. First, as a result of exploring the pattern of serious leisure activity types according to contingency event and accidental opportunities, there was no difference in serious leisure activity types. Specifically, it was found that the proportion of "hobbist" was high and the proportion of "volunteer" was the lowest for serious leisure activities according to contingency event and accidental opportunities. Second, as a result of analyzing the six characteristics of serious leisure according to contingency event and accidental opportunities, it was found that a specific pattern existed. Specifically, among the six characteristics of serious leisure, 'leisure career', 'considerable effort', and 'durable outcome' were highly experienced, and 'unique ethos' showed a common pattern of low experience. On the other hand, serious leisure participants according to accidental events experienced 'perseverance' higher than participants by accidental opportunity, and participants by accidental opportunity 'identity' higher than participants by contingency event. Third, serious leisure participants by contingency event and accidental opportunity experienced 'durable outcome' in common, but the content pursued in rewards was different. Serious leisure participants by contingency event pursued "happiness," while serious leisure participants by accidental events pursued "recognition and praise of others.“ The results derived in this way contribute as follows. First, it contributed to the theoretical expansion of the leisure area by establishing the concept of contingency event that were not theoretically organized in the past. Second, This study is differentiated from existing studies focusing on the results of serious leisure participation by exploratory research on the process of participating in serious leisure by contingency event. Third, it provided clues to predict the positive results of serious leisure that participants in serious leisure activities will get by contingency event and accidental opportunities. This study is meaningful in that it explored how serious leisure actually connects with life.
이 연구는 우발적 사건을 개념화 및 유형화하고, 우발적 사건에 따른 진지한 여가의 패턴을 탐구하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 3단계로 연구를 진행하였다. 첫 번째, 기초연구 및 연구 설계 단계에서는 선행연구 고찰 및 표본 추출을 진행하였다. 표본은 SBS TV 프로그램 ‘순간포착, 세상에 이런 일이’에서 방영된 사례 중 진지한 여가활동 참여자들의 사례를 추출하였으며, 연구자의 주관을 배제하기 위하여 동료 간 협의를 진행하였다. 이러한 과정을 통하여 연구의 필요성 및 목적, 연구문제를 도출하였다. 두 번째, STUDY 1에서는 우발적 사건의 개념화를 위해 18명의 자문위원들을 대상으로 3차에 걸친 델파이 조사를 실시하였다. 조사 결과를 정리·분석한 후 전문가 회의를 실시하였다. 이를 통하여 국문 용어와 우발적 사건의 정의를 정립하였으며, 6개의 유형을 도출하였다. 세 번째, STUDY 2에서는 STUDY 1에서 개념화한 우발적 사건에 따른 진지한 여가의 패턴을 분석하기 위해 기초연구 단계에서 추출된 방송자료들의 인터뷰 내용을 활용하였다. 인터뷰 내용을 바탕으로 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가의 패턴을 비교·분석하였다. 이상의 3단계에 걸쳐 도출된 연구결과는 다음과 같다. 먼저, STUDY 1의 결과는 다음과 같다. 첫째, Contingency Event의 국문 용어는 ‘우발적 사건’으로 도출되었다. 둘째, 우발적 사건의 정의는 ‘여가경력을 긍정적 또는 부정적으로 변화시키는 예측하지 못한 사건’으로 도출되었다. 셋째, 우발적 사건의 유형은 상위 개념으로 내적 사건과 외적 사건으로 분류되었으며, 내적 사건의 하위 개념으로는 ‘신체적 유형’, ‘심리적 유형’, ‘경제적 유형’, 외적 사건의 하위 개념으로는 ‘인간관계적 유형’, ‘사회구조적 유형’, ‘자연환경적 유형’이 도출되었다. 다음으로 STUDY 2의 결과는 다음과 같다. 첫째, 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가활동 유형의 패턴을 탐색한 결과 진지한 여가활동 유형에서는 차이가 나타나지 않았다. 구체적으로 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가활동의 유형은 ‘취미활동가’의 비율이 높았으며, ‘자원봉사자’의 비율이 가장 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 진지한 여가의 6가지 특성을 분석한 결과 특정 패턴이 존재하는 것으로 나타났다. 구체적으로 우발적 사건과 우연한 계기에 따른 사례에서 진지한 여가의 6가지 특성 중 ‘여가경력’, ‘상당한 노력’, ‘지속적인 혜택과 보상’은 높게 경험하고 ‘독특한 기풍’은 낮게 경험하는 공통적인 패턴을 나타냈다. 반면, 우발적 사건에 따른 진지한 여가 참여자는 우연한 계기에 의한 참여자보다 ‘인내’를 높게 경험하는 것으로 나타났으며, 우연한 계기에 의한 참여자는 우발적 사건에 의한 참여자보다 ‘강한 정체성’을 높게 경험하는 것으로 나타났다. 셋째, 우발적 사건과 우연한 계기에 의한 진지한 여가 참여자들이 공통적으로 경험하는 ‘지속적인 혜택과 보상’에서 서로 다른 보상을 추구하는 것으로 나타났다. 우발적 사건에 따른 진지한 여가 참여자들은 ‘행복’을 추구하는 반면, 우연한 계기에 따른 진지한 여가 참여자들은 ‘타인의 인정과 칭찬’을 추구하는 것으로 나타났다. 이와 같이 도출된 결과를 통하여 이 연구가 기여하는 바는 다음과 같다. 첫째, 기존에 이론적으로 정리되지 않았던 우발적 사건의 개념을 정립함으로써 여가 영역의 이론적 확장에 기여하였다. 둘째, 우발적 사건에 의해 진지한 여가활동에 어떠한 경로로 참여하게 되는지의 과정을 탐색적으로 연구함으로써 진지한 여가활동 참여의 결과에 집중한 기존의 연구들과 차별화하였다. 셋째, 우발적 사건과 우연한 계기에 의한 진지한 여가활동 참여자들이 얻게 될 진지한 여가의 긍정적 결과를 예측할 수 있는 단서를 제공하였다. 이를 통하여 진지한 여가가 실질적으로 삶과 어떻게 연결되는지에 대하여 탐색하였다는 점에서 의의가 있다.The purpose of this study is to conceptualize and categorize contingency event and to explore the patterns of serious leisure according to contingency event. To achieve the purpose of the study, a three-step procedure was conducted. First, in the basic research and research design, previous studies were reviewed and sampling was conducted. The sample extracted the cases of serious leisure participants among the cases aired on the SBS TV program ‘순간포착 세상에 이런 일이’. Also, In order to exclude the subjectivity of the researcher, the peer review was conducted. Second, in STUDY 1 conducted three delphi surveys on 18 advisors to conceptualize contingency event. Through delphi survey and expert meetings, contingency event were defined, and six types were derived Third, in Study 2, the pattern of serious leisure according to contingency event and an accidental opportunity were analyzed based on the results of Study 1. The results of STUDY 1 are as follows. First, the Korean term of contingency event was derived ‘우발적 사건’. Second, the definition of contingency event was derived as 'an unexpected event that changes leisure career positively or negatively'. Third contingency event was classified into internal and external events as upper concepts. As subconcepts of internal events, ‘physical', 'psychological', ‘financial' and as subconcepts of external events, 'personal-related', 'structure of society', and 'natural environmental' were derived. Next, the results of STUDY 2 are as follows. First, as a result of exploring the pattern of serious leisure activity types according to contingency event and accidental opportunities, there was no difference in serious leisure activity types. Specifically, it was found that the proportion of "hobbist" was high and the proportion of "volunteer" was the lowest for serious leisure activities according to contingency event and accidental opportunities. Second, as a result of analyzing the six characteristics of serious leisure according to contingency event and accidental opportunities, it was found that a specific pattern existed. Specifically, among the six characteristics of serious leisure, 'leisure career', 'considerable effort', and 'durable outcome' were highly experienced, and 'unique ethos' showed a common pattern of low experience. On the other hand, serious leisure participants according to accidental events experienced 'perseverance' higher than participants by accidental opportunity, and participants by accidental opportunity 'identity' higher than participants by contingency event. Third, serious leisure participants by contingency event and accidental opportunity experienced 'durable outcome' in common, but the content pursued in rewards was different. Serious leisure participants by contingency event pursued "happiness," while serious leisure participants by accidental events pursued "recognition and praise of others.“ The results derived in this way contribute as follows. First, it contributed to the theoretical expansion of the leisure area by establishing the concept of contingency event that were not theoretically organized in the past. Second, This study is differentiated from existing studies focusing on the results of serious leisure participation by exploratory research on the process of participating in serious leisure by contingency event. Third, it provided clues to predict the positive results of serious leisure that participants in serious leisure activities will get by contingency event and accidental opportunities. This study is meaningful in that it explored how serious leisure actually connects with life.
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