최근 한국사회는 공정성의 논란이 격화되는 것을 넘어서 공정성의 담론이 폭발적으로 늘어나고 있다. 이에 공정성과 함께 능력주의에 관한 담론도 함께 논의되고 있으며, 수많은 논문과 책이 출판되고 있다. 그 내용을 들여다보면 대부분 능력주의와 공정성, 능력주의와 불평등, 능력주의와 분배원칙(분배공정성)에 관한 담론이 주된 내용이다. 이렇듯, 한국사회에서 ‘능력주의(meritocracy)’에 관한 담론이 공정성과 함께 다양한 형태로 우리에게 전달되고 있다. 특히, 한국 대중에게 인기를 누리고 있는 마이클 샌델(Michael J, 샌델)은 능력주의로 사회자원이 분배가 이루어지면 불평등을 야기시키다고 주장했으며, 이는 공정한 방법이 아니라고 주장하고 했다. 이 뿐만 아니라 능력주의에 관하여 여러 논의 중 능력주의가 개신교의 구원론과 ...
최근 한국사회는 공정성의 논란이 격화되는 것을 넘어서 공정성의 담론이 폭발적으로 늘어나고 있다. 이에 공정성과 함께 능력주의에 관한 담론도 함께 논의되고 있으며, 수많은 논문과 책이 출판되고 있다. 그 내용을 들여다보면 대부분 능력주의와 공정성, 능력주의와 불평등, 능력주의와 분배원칙(분배공정성)에 관한 담론이 주된 내용이다. 이렇듯, 한국사회에서 ‘능력주의(meritocracy)’에 관한 담론이 공정성과 함께 다양한 형태로 우리에게 전달되고 있다. 특히, 한국 대중에게 인기를 누리고 있는 마이클 샌델(Michael J, 샌델)은 능력주의로 사회자원이 분배가 이루어지면 불평등을 야기시키다고 주장했으며, 이는 공정한 방법이 아니라고 주장하고 했다. 이 뿐만 아니라 능력주의에 관하여 여러 논의 중 능력주의가 개신교의 구원론과 관계성이 있다고 주장했다. 이러한 논의를 실증적으로 분석하기 위해서 본 연구는 마이클 샌델이 주장한 개신교의 구원론과 능력주의의 관계성에 관하여 실증분석하였다. 특히, 개신교의 여러 구원론 중에서도 행위구원론(도덕, 사회정의)과 은혜의 구원론을 지지하는 신도들은 능력주의와의 어떤 연관성이 있는지 다중회귀분석하였다. 나아가 그 사이에 도덕교육(친-사회적교육)이 시행되면 어떤 조절영향을 미치는지 실증분석하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음의 의미를 가진다. 첫째, 능력주의에 관한 담론은 언제 시작되었으며 어원의 기원은 어떻게 되며 우리 사회에서 어떻게 활용되고 있는지 이론적 배경을 정리하였다. 나아가 구원론과 능력주의와의 관계성을 넘어서 종교와 도덕과의 관계를 설명하고 사회학적 함의를 제시한다. 둘째, 구원론과 능력주의와의 관계성을 실증분석을 통하여 밝혀냈다. 대부분의 능력주의 관한 담론은 공정성에 관한 이론을 중심으로 담론이 형성되었다. 그러나 본 연구에서는 직접 데이터를 수집하여 실증적으로 연구결과를 도출해낸 것에 의의가 있다. 나아가 샌델의 논의를 넘어서 도덕교육(친-사회적 교육)의 필요성을 제시하고 능력주의를 넘어서는 대안으로 친-사회적 교육을 제시한다. 셋째, 한국 사회에서 요구하는 종교인의 역할과 방향을 제시하였다. 한 조사기관에 따르면, 한국인이 원하는 종교인 이미지는 성숙한 인격, 높은 도덕성, 높은 사회 봉사율로 나타났다. 이는 사회에서 종교인에게 바라는 것은 도덕적으로 책임 있는 행동을 요구하는 것이다. 본 연구 결과에서도 개신교와 친사회성은 관계가 깊은 것으로 나타났지만, 그 동안 한국 개신교는 도덕성의 결여 문제가 제기 되어 왔다. 그렇기에 본 연구의 실증분석 결과에 드러났듯이 개신교에서 친사회성을 강화시켜주는 도덕교육의 필요성은 사회에서도 요청하는 바와도 일맥상통하며, 개신교의 본질적 가치를 향상 시켜준다.
최근 한국사회는 공정성의 논란이 격화되는 것을 넘어서 공정성의 담론이 폭발적으로 늘어나고 있다. 이에 공정성과 함께 능력주의에 관한 담론도 함께 논의되고 있으며, 수많은 논문과 책이 출판되고 있다. 그 내용을 들여다보면 대부분 능력주의와 공정성, 능력주의와 불평등, 능력주의와 분배원칙(분배공정성)에 관한 담론이 주된 내용이다. 이렇듯, 한국사회에서 ‘능력주의(meritocracy)’에 관한 담론이 공정성과 함께 다양한 형태로 우리에게 전달되고 있다. 특히, 한국 대중에게 인기를 누리고 있는 마이클 샌델(Michael J, 샌델)은 능력주의로 사회자원이 분배가 이루어지면 불평등을 야기시키다고 주장했으며, 이는 공정한 방법이 아니라고 주장하고 했다. 이 뿐만 아니라 능력주의에 관하여 여러 논의 중 능력주의가 개신교의 구원론과 관계성이 있다고 주장했다. 이러한 논의를 실증적으로 분석하기 위해서 본 연구는 마이클 샌델이 주장한 개신교의 구원론과 능력주의의 관계성에 관하여 실증분석하였다. 특히, 개신교의 여러 구원론 중에서도 행위구원론(도덕, 사회정의)과 은혜의 구원론을 지지하는 신도들은 능력주의와의 어떤 연관성이 있는지 다중회귀분석하였다. 나아가 그 사이에 도덕교육(친-사회적교육)이 시행되면 어떤 조절영향을 미치는지 실증분석하였다. 이에 본 연구의 결과는 다음의 의미를 가진다. 첫째, 능력주의에 관한 담론은 언제 시작되었으며 어원의 기원은 어떻게 되며 우리 사회에서 어떻게 활용되고 있는지 이론적 배경을 정리하였다. 나아가 구원론과 능력주의와의 관계성을 넘어서 종교와 도덕과의 관계를 설명하고 사회학적 함의를 제시한다. 둘째, 구원론과 능력주의와의 관계성을 실증분석을 통하여 밝혀냈다. 대부분의 능력주의 관한 담론은 공정성에 관한 이론을 중심으로 담론이 형성되었다. 그러나 본 연구에서는 직접 데이터를 수집하여 실증적으로 연구결과를 도출해낸 것에 의의가 있다. 나아가 샌델의 논의를 넘어서 도덕교육(친-사회적 교육)의 필요성을 제시하고 능력주의를 넘어서는 대안으로 친-사회적 교육을 제시한다. 셋째, 한국 사회에서 요구하는 종교인의 역할과 방향을 제시하였다. 한 조사기관에 따르면, 한국인이 원하는 종교인 이미지는 성숙한 인격, 높은 도덕성, 높은 사회 봉사율로 나타났다. 이는 사회에서 종교인에게 바라는 것은 도덕적으로 책임 있는 행동을 요구하는 것이다. 본 연구 결과에서도 개신교와 친사회성은 관계가 깊은 것으로 나타났지만, 그 동안 한국 개신교는 도덕성의 결여 문제가 제기 되어 왔다. 그렇기에 본 연구의 실증분석 결과에 드러났듯이 개신교에서 친사회성을 강화시켜주는 도덕교육의 필요성은 사회에서도 요청하는 바와도 일맥상통하며, 개신교의 본질적 가치를 향상 시켜준다.
Recently, the discourse of fairness is exploding beyond the intensifying controversy over fairness in Korean society. Accordingly, the discourse on meritocracy is also being discussed along with fairness, and numerous papers and books are being published. Looking at the contents, most of them are di...
Recently, the discourse of fairness is exploding beyond the intensifying controversy over fairness in Korean society. Accordingly, the discourse on meritocracy is also being discussed along with fairness, and numerous papers and books are being published. Looking at the contents, most of them are discourse on competenceism and fairness, competenceism and inequality, competenceism and distribution principles (distribution fairness). As such, the discourse on 'meritocracy' in Korean society is being conveyed to us in various forms along with fairness. In particular, Michael J, Sandel, who is popular with the Korean public, argued that the distribution of social resources through meritocracy causes inequality, which is not a fair way. In addition, he continued various discourse on meritocracy, which he argued was related to Protestant salvation theory. Therefore, this study empirically analyzed the relationship between the salvation theory of Protestantism and meritocracy claimed by Michael Sandel among various discourses on meritocracy. In particular, among the various salvation theories of Protestantism, believers who supported the theory of behavioral salvation (moral, social justice) and the theory of salvation of grace analyzed the relationship with meritism. Furthermore, an empirical analysis was conducted on the moderating effect of moral education (pro-social education) in the meantime. In this study, the results have the following meanings. First, the theoretical background of when the discourse on meritocracy began, how the etymology originated, and how it is used in our society was summarized. Furthermore, beyond the relationship between salvation theory and meritocracy, the relationship between religion and morality is explained and sociological implications are presented. Second, the relationship between salvation theory and meritocracy was revealed through empirical analysis. Most of the discourse on meritocracy was formed around the theory of fairness. However, in this study, it is meaningful to collect data directly and empirically derive research results. Furthermore, beyond Sandel's discussion, the necessity of moral education (pro-social education) is presented, and pro-social education is suggested as an alternative beyond meritocracy. Third, the role and direction of religious people required in Korean society were presented. According to a research institute, the image of a religion that Koreans want is a mature personality, high morality, and high social service rate. This means that the desire of religious people in society is to demand morally responsible behavior. The results of this study also showed that Protestantism and pro-sociality were deeply related, but the problem of lack of morality has been raised in Korean Protestantism. Therefore, as revealed in the empirical analysis results of this study, the need for moral education to strengthen pro-sociality in Protestantism is in line with what society demands, and improves the essential value of Protestantism.
Recently, the discourse of fairness is exploding beyond the intensifying controversy over fairness in Korean society. Accordingly, the discourse on meritocracy is also being discussed along with fairness, and numerous papers and books are being published. Looking at the contents, most of them are discourse on competenceism and fairness, competenceism and inequality, competenceism and distribution principles (distribution fairness). As such, the discourse on 'meritocracy' in Korean society is being conveyed to us in various forms along with fairness. In particular, Michael J, Sandel, who is popular with the Korean public, argued that the distribution of social resources through meritocracy causes inequality, which is not a fair way. In addition, he continued various discourse on meritocracy, which he argued was related to Protestant salvation theory. Therefore, this study empirically analyzed the relationship between the salvation theory of Protestantism and meritocracy claimed by Michael Sandel among various discourses on meritocracy. In particular, among the various salvation theories of Protestantism, believers who supported the theory of behavioral salvation (moral, social justice) and the theory of salvation of grace analyzed the relationship with meritism. Furthermore, an empirical analysis was conducted on the moderating effect of moral education (pro-social education) in the meantime. In this study, the results have the following meanings. First, the theoretical background of when the discourse on meritocracy began, how the etymology originated, and how it is used in our society was summarized. Furthermore, beyond the relationship between salvation theory and meritocracy, the relationship between religion and morality is explained and sociological implications are presented. Second, the relationship between salvation theory and meritocracy was revealed through empirical analysis. Most of the discourse on meritocracy was formed around the theory of fairness. However, in this study, it is meaningful to collect data directly and empirically derive research results. Furthermore, beyond Sandel's discussion, the necessity of moral education (pro-social education) is presented, and pro-social education is suggested as an alternative beyond meritocracy. Third, the role and direction of religious people required in Korean society were presented. According to a research institute, the image of a religion that Koreans want is a mature personality, high morality, and high social service rate. This means that the desire of religious people in society is to demand morally responsible behavior. The results of this study also showed that Protestantism and pro-sociality were deeply related, but the problem of lack of morality has been raised in Korean Protestantism. Therefore, as revealed in the empirical analysis results of this study, the need for moral education to strengthen pro-sociality in Protestantism is in line with what society demands, and improves the essential value of Protestantism.
주제어
#능력주의 구원론 도덕교육 공정성 적극적우대조치 친-사회적교육 다중회귀분석 조절효과 개신교 MZ세대
학위논문 정보
저자
채은총
학위수여기관
서울시립대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
도시사회학과
지도교수
박효민
발행연도
2023
총페이지
iii, 80 p.
키워드
능력주의 구원론 도덕교육 공정성 적극적우대조치 친-사회적교육 다중회귀분석 조절효과 개신교 MZ세대
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