골목상권이 활성화 단계에 이르면 지가상승이 일어나 임대인과 임차인 사이의 갈등이 해소되지 못하고 기존 상권 운영자들이 결국 이탈한다. 이는 상권 다양성의 퇴색으로 이어져 상권은 획일화되며 성장 정체기를 겪다 낙후된다. 게다가, 골목상권은 지역의 경제와 문화를 지탱하는 근간이기 때문에 이러한 낙후 현상은 대한민국 경제 구조의 부정적 영향을 끼친다. 하여, 본 연구는 골목상권을 공동체가 관리해야 할 유무형의 공공자산이자 가치로서 바라보고 활...
골목상권이 활성화 단계에 이르면 지가상승이 일어나 임대인과 임차인 사이의 갈등이 해소되지 못하고 기존 상권 운영자들이 결국 이탈한다. 이는 상권 다양성의 퇴색으로 이어져 상권은 획일화되며 성장 정체기를 겪다 낙후된다. 게다가, 골목상권은 지역의 경제와 문화를 지탱하는 근간이기 때문에 이러한 낙후 현상은 대한민국 경제 구조의 부정적 영향을 끼친다. 하여, 본 연구는 골목상권을 공동체가 관리해야 할 유무형의 공공자산이자 가치로서 바라보고 활성화된 골목상권의 유지를 위해서는 지자체의 주요 역할이 필수적인 것으로 가정하고 그 주요 요소를 연구하였다. 이를 위해 골목상권 활성화 단계를 유지하고 있는 성동구 성수1가 제1동 내 주요 골목상권을 정량/정성 분석하고, 엘리너 오스트롬 교수의 8원칙과 부합하는 성동구의 실천을 주요 역할로서 도출하고 분석하여 그 효용성을 검토하였다. 성수동 골목상권은 성동구가 중심이 되어 상권의 이해관계자들 간의 상생 협약 및 협력의 실천과정들이 상권 내 임대료 상승률을 안정시켜 골목상권의 개성을 지키고 있으며 대기업을 비롯한 대형 자본의 입점 형태를 매출목적에서 브랜딩 캠페인 목적으로 자발적 변형하게 만들었다. 결국, 이들은 기존 상권에 위협을 주는 존재를 벗고 시너지를 내며 상점가의 활력을 불어넣는 긍정적 역할이 되었다. 종합해 보면 지자체의 주요 역할 수반은 골목상권활성화 유지에 필수적이며 결과적으로 임대료 안정화를 유지하여 골목상권만의 특색을 이어갈 수 있고, 외부 자본들의 골목상권 입점 형태도 변화시킬 수 있다는 것을 확인했다. 이는, 본 연구가 지자체의 역할 실천의 중요성과 그 주요 역할 방향성 재고에 기여 할 수 있을 것으로 생각한다.
골목상권이 활성화 단계에 이르면 지가상승이 일어나 임대인과 임차인 사이의 갈등이 해소되지 못하고 기존 상권 운영자들이 결국 이탈한다. 이는 상권 다양성의 퇴색으로 이어져 상권은 획일화되며 성장 정체기를 겪다 낙후된다. 게다가, 골목상권은 지역의 경제와 문화를 지탱하는 근간이기 때문에 이러한 낙후 현상은 대한민국 경제 구조의 부정적 영향을 끼친다. 하여, 본 연구는 골목상권을 공동체가 관리해야 할 유무형의 공공자산이자 가치로서 바라보고 활성화된 골목상권의 유지를 위해서는 지자체의 주요 역할이 필수적인 것으로 가정하고 그 주요 요소를 연구하였다. 이를 위해 골목상권 활성화 단계를 유지하고 있는 성동구 성수1가 제1동 내 주요 골목상권을 정량/정성 분석하고, 엘리너 오스트롬 교수의 8원칙과 부합하는 성동구의 실천을 주요 역할로서 도출하고 분석하여 그 효용성을 검토하였다. 성수동 골목상권은 성동구가 중심이 되어 상권의 이해관계자들 간의 상생 협약 및 협력의 실천과정들이 상권 내 임대료 상승률을 안정시켜 골목상권의 개성을 지키고 있으며 대기업을 비롯한 대형 자본의 입점 형태를 매출목적에서 브랜딩 캠페인 목적으로 자발적 변형하게 만들었다. 결국, 이들은 기존 상권에 위협을 주는 존재를 벗고 시너지를 내며 상점가의 활력을 불어넣는 긍정적 역할이 되었다. 종합해 보면 지자체의 주요 역할 수반은 골목상권활성화 유지에 필수적이며 결과적으로 임대료 안정화를 유지하여 골목상권만의 특색을 이어갈 수 있고, 외부 자본들의 골목상권 입점 형태도 변화시킬 수 있다는 것을 확인했다. 이는, 본 연구가 지자체의 역할 실천의 중요성과 그 주요 역할 방향성 재고에 기여 할 수 있을 것으로 생각한다.
Alleyways with various stores running by individual sole entities and private owners produce supportive assets for local economy to evoke the circulation of consumption and incomes within local. But, unfortunately, the alleyways embracing mom-and-pop stores suffer from negative side effects aroused ...
Alleyways with various stores running by individual sole entities and private owners produce supportive assets for local economy to evoke the circulation of consumption and incomes within local. But, unfortunately, the alleyways embracing mom-and-pop stores suffer from negative side effects aroused from gentrification in Korea since early 2000 due to the failure of mutually beneficial agreement between landlords and lessees. Because, once the lessees operating mom-and-pop stores in various scales carrying business diversities ignite the vitalization their alleyways, their stores are expelled due to an extreme increasement of land price caused by newly opened chain-stores, subsidiary entities of conglomerated firms, and new debouchments, indiscreetly open similar sectors to conventional mom-and-pop stores in the alleyways. Consequently, the alleyways without the conventional stores lose its authentic characters, elevating the area to invite visitor and supporting community gathering. Gradually, a negative uniformity diffuses the alleyways to turn it into an underdeveloped commercial district. Unfortunately, the crisis has inevitably threatened to being replicative in Korea. This chronic failure of conventional stores in alleyways are problematic. Moreover, that of alleyways affects to national economy circumstances in long term perspective. This study considers the vitalized alleyways, led by conventional mom-and-pop stores, as tangible and/or intangible public assets rather than a group of individual assets privately owned properties. This study, therefore, claims roles of local governments should be essentially practiced to facilitates sustainability of the alleyways To ensure the roles, core elements among the roles are studied by analyzing Seongdong-gu, achieving successful maintenance and supports for its vitalized alleyways, Seongsu 1ga 1dong staying actively against gentrification since 2014, as best practice in accordance with quantitative and qualitative research. This study, in addition to that, emphasizes on three core elements from the roles of Seongdong-gu along with Elinor Ostrom's 8Principles for Managing A Commons to highlight on effective outcomes in Seongsu 1ga 1dong. Seongsu 1ga 1dong are defended from gentrification based on actively issued mutually beneficial agreement among its stakeholders operating by Seongdong-gu local government. The agreement, although, is non – binding, it supports their bonded interaction psychologically to stabilize the year based average rent rate of Seongsu. Thus, Seongsu preserves authentic physical circumstances and atmospheric environment of the alleyways to drag bigger crowds in every year. What’more, interestingly enough, external capital and chain stores of conglomerates voluntarily changes themselves due to the core elements of Seondong-gu local government. That of newly opened stores suggest more of activities for branded experiences as campaign purposes, not sales, therefore; that of new stores enlarge visitors and visitor consumption to create an evolutional synergy rather than threatening the conventional stores. In conclusion, this study dedicates to the essentiality of execution and reconsider the suggestion of optimized directions of the core roles by local governments since the best practice introduces that the core elements stabilize its yearly rent rate protecting conventional characters of alleyways and improve the relation between debouchments of conglomerates and the conventional stores.
Alleyways with various stores running by individual sole entities and private owners produce supportive assets for local economy to evoke the circulation of consumption and incomes within local. But, unfortunately, the alleyways embracing mom-and-pop stores suffer from negative side effects aroused from gentrification in Korea since early 2000 due to the failure of mutually beneficial agreement between landlords and lessees. Because, once the lessees operating mom-and-pop stores in various scales carrying business diversities ignite the vitalization their alleyways, their stores are expelled due to an extreme increasement of land price caused by newly opened chain-stores, subsidiary entities of conglomerated firms, and new debouchments, indiscreetly open similar sectors to conventional mom-and-pop stores in the alleyways. Consequently, the alleyways without the conventional stores lose its authentic characters, elevating the area to invite visitor and supporting community gathering. Gradually, a negative uniformity diffuses the alleyways to turn it into an underdeveloped commercial district. Unfortunately, the crisis has inevitably threatened to being replicative in Korea. This chronic failure of conventional stores in alleyways are problematic. Moreover, that of alleyways affects to national economy circumstances in long term perspective. This study considers the vitalized alleyways, led by conventional mom-and-pop stores, as tangible and/or intangible public assets rather than a group of individual assets privately owned properties. This study, therefore, claims roles of local governments should be essentially practiced to facilitates sustainability of the alleyways To ensure the roles, core elements among the roles are studied by analyzing Seongdong-gu, achieving successful maintenance and supports for its vitalized alleyways, Seongsu 1ga 1dong staying actively against gentrification since 2014, as best practice in accordance with quantitative and qualitative research. This study, in addition to that, emphasizes on three core elements from the roles of Seongdong-gu along with Elinor Ostrom's 8Principles for Managing A Commons to highlight on effective outcomes in Seongsu 1ga 1dong. Seongsu 1ga 1dong are defended from gentrification based on actively issued mutually beneficial agreement among its stakeholders operating by Seongdong-gu local government. The agreement, although, is non – binding, it supports their bonded interaction psychologically to stabilize the year based average rent rate of Seongsu. Thus, Seongsu preserves authentic physical circumstances and atmospheric environment of the alleyways to drag bigger crowds in every year. What’more, interestingly enough, external capital and chain stores of conglomerates voluntarily changes themselves due to the core elements of Seondong-gu local government. That of newly opened stores suggest more of activities for branded experiences as campaign purposes, not sales, therefore; that of new stores enlarge visitors and visitor consumption to create an evolutional synergy rather than threatening the conventional stores. In conclusion, this study dedicates to the essentiality of execution and reconsider the suggestion of optimized directions of the core roles by local governments since the best practice introduces that the core elements stabilize its yearly rent rate protecting conventional characters of alleyways and improve the relation between debouchments of conglomerates and the conventional stores.
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